Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Weten

Themascholen voor hoogbegaafden in Zuid-Afrika

Professor Shirley Kokot is dé vrouw die zich in Zuid-Afrika inzet voor hoogbegaafde kinderen. Ze stichtte er de eerste hoogbegaafdenschool, zat in de leiding van de nationale en internationale vereniging voor hoogbegaafden en geeft nog steeds verschillende cursussen aan leraren en ouders.

Weten

Recensie

Gifted Lives.

Weten

‘Geef mij maar een boek’

Boekenplank van Lotte Hendriks.

Weten

Opvoeden is niet klein krijgen, maar helpen groot worden

Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen schreven samen het praktijkboek 'Pubers van nu'. In dit boek spreken zijn onder andere over de hersenontwikkeling van pubers en geven handvatten voor 'iedereen die met pubers werkt'.
Weten

Een onderzoek naar kennis en professionaliteit van leerkrachten

Uit onderzoek van de Rijksuniversiteit Groningen blijkt dat leerkrachten te weinig kennis hebben over kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong. Of om nauwkeuriger te zijn: 120 van de 160 ondervraagde leerkrachten hebben onvoldoende kennis.
Weten

Een hoogbegaafd kind opvoeden: valkuilen om omheen te lopen

Best practices voor het opvoeden van uw hoogbegaafde kind zijn er niet, wel talloze valkuilen. Talent vroeg drie deskundigen in welke valkuilen de ouders die zij zien meestal zijn gestapt. Lees en leer.
Doen

Compacten en verrijken van taalonderwijs

Leerkrachten worden dagelijks geconfronteerd met grote verschillen tussen leerlingen. Met allerhande lesmethoden worden pogingen gedaan om zowel de zwakkere leerling als de begaafde leerling passend onderwijs te bieden.
Weten

Zeventien adviezen voor de begeleiding van hoogbegaafde onderpresteerders

Wees enthousiast over je eigen vak! Dit is voor leerlingen een van de belangrijkste motiverende factoren.
Weten

Hoogbegaafd: presteren of onderpresteren?

Uitblinken mag weer; de roep om aandacht voor hoogbegaafdheid klinkt alom, maar wat kan het onderwijs ermee, dat al zoveel op zijn bordje heeft? Hoe begeleid je als docent hoogbegaafde leerlingen in de klas? En kunnen andere leerlingen meeprofiteren?
Weten

Een klas overslaan: een goed idee?

Tegenstanders van versnellen zijn vaak bang dat het negatieve gevolgen heeft voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Blijkt dit ook uit onderzoek? En wat zijn de ervaringen van versnelde leerlingen en hun ouders?
Weten

Hoogbegaafd, wat nu?

De ontdekking dat je kind hoogbegaafd is, roept bij ouders vaak allerlei gevoelens op. Ze maken meestal verschillende fases mee – van ontkenning tot opluchting. Wat moet je wel doen en wat juist niet?
Weten

De onderwijsdeskundige: ‘School hoeft niet altijd leuk te zijn’

‘Ouders leggen het accent vaak te veel op de schoolse kennis die hun kind aangeboden zou moeten krijgen,’ stelt Hester Klaassens van onderwijsbegeleidingsdienst Marant.
Weten

Wat gebeurt er in de kleutertijd?

Je kind gaat met groeiende tegenzin naar school. De contacten met school verlopen steeds stroever. Dan komt er een moment waarop je je als ouder afvraagt: is mijn kind niet beter af op een andere school?
Doen

Rijk aanbod voor Slimme kleuters

Ook jonge kinderen kunnen een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong hebben. Daar wordt lang niet altijd met een specifiek aanbod op ingespeeld bij scholen.
Weten

‘Ons ene kind is hoogbegaafd, ons andere kind niet’

Alle kinderen zijn verschillend, in alle gezinnen met meer dan één kind moet geschipperd worden om ieder kind tot zijn recht te laten komen. Maar bij gezinnen waarin het ene kind superslim is en het andere normaal begaafd, zijn de verschillen groter.

Van dwarsdoorsnede naar krastekening

Column Liesbet Stam - Gommans

Floor Raeijmaekers heeft een punt gezet achter haar column op deze plek. Mij is gevraagd of ik het stokje wil overnemen. Dat doe ik graag, waarschijnlijk bij toerbeurt, samen met een collega.

 

Tijdens mijn opleiding tot leerkracht basisonderwijs had ik allerlei vragen. Steevast was daarop het antwoord: dat moet j...

Recensies

Gaaf!

Alfabet

Groep 8 van basisschool De Meent in Waalre besteedde een superleuke taalles aan dit nieuwe boek van Charlotte Dematons. Josje Tousain: ‘Op het digibord zagen we een grote, mooie tekening vol dingen die met een G beginnen, zoals gras of grizzlybeer. We ontdekten samen meer dan 100 woorden en schreven die op....