
Praktijkonderzoek
Wat de wetenschap zegt over…
Verveling
‘Juf, ik verveel me.’ Veel leraren horen deze uitspraak regelmatig van een leerling. Verveling wordt vaak gezien als iets onschuldigs, maar dit is een complexe emotie met mogelijk serieuze gevolgen. [1] Voor hoogbegaafde leerlingen kan verveling een signaal zijn dat hun leeromgeving onvoldoende aansluit bij hun behoeften. [2] Deze emotie speelt onder andere een rol in motivatie en leerprocessen.