Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Artikelen in de categorie: Columns ×
Columns

Wanneer loopt het?

Met een goed bevriende collega maakte ik een herfstwandeling langs het strand. Nat zand, een weids uitzicht en eindeloos aanrollende golven: heerlijk om zo samen te lopen. We bleken online dezelfde commissievergadering van de Tweede Kamer te hebben gevolgd op 30 maart dit jaar: ‘Passend onderwijs voor hoogbegaafde l...

Columns

Dat kan ik zélf

Belastbaarheid. Dit kan een beladen term zijn, zeker als je minder belastbaar bént. Er wordt dan gesproken over draagkracht versus draaglast. Meestal wordt met je meegedacht over het verlagen van de draaglast: minder doen, meer ‘niksen’. Voor mij klinkt dit steeds onlogischer, of op z’n minst onvolledig.

 

Stel, e...

Columns

Aan de leerkracht van Maryse

Beste juf,

 

Vorige week bereikte ons het bericht dat je de schoolresultaten van Maryse vindt tegenvallen en dat je er daarom op aandringt dat Maryse er komend schooljaar in groep 8 de hele week bij is. Dat impliceert dat de ochtend op de Plusklas wegvalt. Als Plusklasteam maken wij ons zorgen, omdat uit onderzoek...

Columns

Zoals men zaait...

In het ‘plan van aanpak hoogbegaafdheid’ zet het kabinet in 2023 tien maatregelen in gang om het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen te verbeteren. Dit is in allerlei opzichten natuurlijk erg goed nieuws. Een van de maatregelen, maatregel negen, beschrijft: ‘Meer aandacht voor (hoog)begaafde leerlingen in (leraren...

Columns

Havo voor hoogbegaafden?

Iedere directeur kent dat dilemma: hoe vrij laat ik hoogbegaafde leerlingen, hoeveel kennis komt ze inderdaad ‘vanzelf’ aanwaaien en welk risico neem ik daarbij als het op onze uitstroomscores aankomt?

 

Alinda zit op een school waar hoogbegaafden een deel van de dag bij elkaar zitten en een deel van de dag mengen...

Columns

Verhalen(d)

In mijn boekenkast staan veel kinderboeken, van uit mijn jeugd en van daarna. Het verzamelen van series werd een doel op zich. Mijn voorkeur heeft een reeks (liefst dikke) boeken, waarin je uitgebreid kennismaakt met personages en samen via allerlei wegen avonturen beleeft. Met stip op 1: twee trilogieën van Thea Be...

Columns

Eigen Unieke Specialiteit

Het derde en tevens laatste deel van De Gorgels is een feest om voor te lezen. De Gorgels en de laatste kans van Jochem Myjer neemt de lezers mee in een waar avontuur om de ondergang van de Gorgels te voorkomen. Gorgels, kleine wezentjes die kinderen beschermen tegen allerlei ziektes door de strijd aan te gaan met d...

Columns

Survivors

Laatst zag ik een Australische generaal - een gerespecteerd leider - die zei: ‘De prestaties van de generaties voor mij gingen niet veel verder dan overleven. Pas nu ik ouder ben, begrijp ik hoezeer dit inderdaad een prestatie was.’ Een interessant inzicht, dat de getalenteerden van nu zijn voortgekomen uit de overl...

Columns

168 tegels

Ik was bij mijn broer, omdat mijn neef Gijs 21 werd. We zien allemaal dat het beter gaat met hem. Langzaam ontgroeit hij zijn diagnoses. Hij heeft een vriendin, wil aan een studie beginnen. Zo af en toe vertelt hij iets over zijn tijd op de basisschool.

‘Je moest echt niks op die school, hè. Ik wilde niet rekenen, ...

Columns

Leren voor het leven

Een school, het is een bijzondere plek als je erbij stilstaat. Als kind kreeg ik een beeld van een ‘snelkookpan’ als ik dacht aan school: daar moest je ‘in’ en aan het eind was je ‘klaar’. Toen al vond ik dat jammer, want wie besliste dan dat ik ‘klaar’ was en wat daar bij hoorde? School was op een gegeven moment wé...

Columns

Extra formatie

Afgelopen zomer trof ik mijn oud­ collega John, die vertelde dat hij was gestopt. ‘Hoe dat zo?’ vroeg ik. Lang verhaal kort: hij is gillend weggerend bij de HB­-school waar hij het inmiddels toch zo’n acht jaar had uitgehouden. Hij kon het niet langer aanzien dat de ‘makkelijke’ hoogbegaafden (IQ van 145+, harmonisc...

Columns

Proud to be fout

Door een keynote* van Dr. Matthew Zakreski met als titel Failure is Fun...damental werd ik opnieuw aan het denken gezet over het omgaan met het maken van fouten. Hij stelt dat het maken van fouten een onvermijdelijk onder­deel van het leven is en dat je in plaats van dit een ho­peloze gedachte te vinden, beter kunt ...

Columns

Zomers opladen door het jaar heen

Op het moment van schrijven, het is bijna zomervakantie, zijn er nog flink wat afrondende taken die mijn aandacht vragen en krijgen. Dit vind ik persoonlijk zo’n heerlijk vanzelfsprekende, natuurlijke deadline. Dat heb ik ook zo in de weken voor kerst. Daarna begint het weer ‘opnieuw’. Als ik nadenk over wat er voor...

Columns

Hah, september!*

Als de zomervakantie voorbij is, is het september. Dat betekent uitgerust of toch niet, en een lekker kleurtje op het gezichten de armen. Het haar mag verwaaid zijn. Door zon en zee is het stugger en bleker. Een geweldige look, zonder tussenkomst van de kapper of een spray! Daarmee ga je met flair de deur uit, man o...

Columns

Dat mag ik toch hopen...

Een korte zoektocht op internet naar missies van verschillende scholen, liet me zien dat daarin enerzijds veel overlap is en dat anderzijds ogenschijnlijk kleine verschillen een groot verschil kunnen maken wat betreft fundamentele opvattingen over onderwijs. Logischerwijs kwam het woord ‘leren’ vaak voor. Maar hoe l...

Columns

Omarmen

Een juf die stevig in haar schoenen staat, schrikt niet van een explosie van boosheid.

 

Juf Maaike is zo’n juf…

 

Pasgeleden mocht ik meekijken in de klas van juf Maaike, omdat een paar slimmeriken werk op maat nodig hadden. Eén jongen viel me direct op. Zijn donkere ogen namen mij wantrouwend op vanonder zijn ...

Columns

Een verbonden missie

Iemand met een missie’, dat klonk mij altijd supergroot in de oren. Groter dan ikzelf, groter dan mijn directe omgeving. Iemand met een missie, dat was eerder de oprichter van Greenpeace of de CliniClowns dan ikzelf. Bewust schrijf ik dit in de verleden tijd, want ik ben hier het afgelopen jaar anders over gaan denk...

Columns

Flipperkast

Toen we zes jaar geleden in de Plusklas een intakegesprek hadden voor Nienke, vertelde haar moeder verontwaardigd: ’…en als ze haar werk heel snel af heeft, dan laat haar juf haar koffie halen!’. Wat Nienke trouwens best leuk leek te vinden.

 

In de krokusvakantie sprak ik Nienke, inmiddels 14 jaar, toevallig weer...

Columns

Zo klinkt verandering

In september vorig jaar verscheen het eerste prentenboek van Amanda Gorman. Deze jonge dichteres werd wereldwijd bekend door de voordracht van haar gedicht The Hill We Climb tijdens de inauguratie van president Joe Biden. Haar prentenboek heet Zo klinkt verandering, een prachtige titel, die in mijn hoofd bleef zinge...

Columns

Verwachtingen

Luuk van 9 is nieuw in de Plusklas. Hij is versneld op zijn eigen school (hij mocht als 5-jarige naar groep 3) en op weg naar passend onderwijs is hij getest. Daarbij bleek zijn IQ hoger dan 140. We zien dat hij opleeft in de Plusklas. Hij kan er bijvoorbeeld heel gelukkig van worden, dat er nu om zijn grapjes wordt...

Columns

Bijzondere vogel

Midden in ons gesprek in de achtertuin viel mijn nichtje stil.
Om zich heen kijkend vroeg ze: ‘Hoor je dat?’
Ik hoorde van alles en vroeg dus: ‘Wat dan?’ ‘
Een tjiftjaf!’
Sinds een tijdje weet ik dat dat een echte vogel is en niet een verzinsel van Toon Hermans, zoals ‘Poelifinario’. Na even zoeken, kon ze me hem ook...

Columns

Geluksdetectives

Liesbet schreef in onze vorige column over de drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan ruimte voor autonomie, het gevoel van competentie en het belang van relatie, ofwel sociale verbondenheid, blijken essentiële elementen als het gaat om motivatie. Naar mijn idee is het dan ook van belang om met enige reg...

Columns

Superheld-leraar

Wat mooi dat Janneke in onze vorige column schreef hoe onhandig het zou zijn als superhelden een ‘redprotocol’ zouden hebben. Superhelden moeten juist snel op elke unieke situatie kunnen inspringen. Het deed mij terugdenken aan mijn tijd voor de klas. Niet omdat ik me een superheld voelde hoor, wel vanwege de grote ...

Columns

Het raadsel van de meisjes

In dit tijdschrift geen nieuwe vraag, maar omdat voor mij het raadsel nog niet is opgelost, toch maar weer: waarom zitten er in plusklassen zo weinig meisjes? Waarom deze vraag? Omdat ik in een plusgroep voor peuters namelijk een heel ander beeld zie. Regelmatig weten organisaties mij te vinden om te adviseren rondo...

Columns

Cartoon

Vanochtend raakte een cartoon van Kamagurka mij: een mannetje op een vijfsprong met daarbij een wegwijzer: IQ 25 rechtsaf, IQ 135 linksaf. Onderschrift: ‘…hij stond er al een tijdje’. Dit als reactie op de aankondiging van Topografie van de domheid, een ironische atlas.

Ik had net een zeer droevig bericht over een ou...

Columns

Redding nabij

Mijn collega Liesbet Stam-Gommans schreef in haar vorige column dat zij gedreven wordt door de vraag: ‘Zien we wat een kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen?’ Een vraag die ook mij drijft, zij het vanuit een andere hoek.

 

Mijn ervaring ligt in het voortgezet onderwijs, waar ik als docente Nederlands, men...

Columns

Wensen

Om iets te wensen te hebben, moet je ergens in kunnen geloven. In dúrven geloven. Lang geleden schreef Annie M.G. Schmidt een stukje over een huisvrouw, die van een fee zomaar iets mocht wensen. Een blonde prins, geld, gewoon geluk… Na een eerste reactie vol ongeloof, ziet de vrouw allerlei beren op de weg: de belas...

Columns

Boeken

Naast een boekenstand op het SLO-congres raakte ik met meester Niek aan de praat over kinderboeken. Hij bleek, net als ik, nog boekjes van Wipneus en Pim in de kast te hebben staan. Op een bepaald moment was hij de boeken gaan herwaarderen, omdat ze volgens hem taalkundig zo ontzettend goed in elkaar zaten. Lange zi...

Columns

Het nut van nutteloos werk

 

‘Daar zuigen ze je ziel eruit,’ was je reactie toen je hoorde dat je moeder je bij ons had aangemeld voor een coachingstraject. Maar goed, je wilde het wel een kans geven en inmiddels zijn we een aantal prachtige gesprekken verder. Thema van vandaag: nutteloos werk. Je moet van je (HB)school een brief aan jezelf ...

Columns

Diagnoses…

 

In de jaren dat ik opgroeide van peuter tot puber kende bijna niemand DSM-diagnoses. Mijn vriendjes waren druk, ik was slim en mijn buurmeisje had te weinig zitvlees om veel diploma’s te halen. En ja, verderop in de straat was iemand overspannen. Maar daarom hadden mensen nog geen diagnose!

 

Misschien weet u n...

Columns

Hard work beats talent…

 

Op social media wemelt het van de quotes rondom het thema groeimindset. Vaak nogal corny (Your “I can” is more important than your IQ), soms inspirerend (Courage does not always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying I will try again tomorrow) en soms verrassend leuk (Flawsome: an...

Columns

Vriendschap

 

Vriendschap is mooi. Het kan je een gevoel van geluk geven of van geborgenheid.

Je herkent iets in een vriend en vindt een zekere weerklank. Bijna altijd is er iets gemeenschappelijks - een hobby, een overtuiging, een gezamenlijk streven. Of in elk geval een (gedeeld) verlangen daarnaar.

Het kan ook vooral om e...

Columns

Column Annemieke van Manen: Geluk

David komt al een tijdje twee keer per week bij WALHALLAb Arnhem. Hij is acht jaar en heeft vrijstelling van leerplicht. Al drie weken werken we samen aan de chillhoek. We leren elkaar steeds beter kennen. Nu zitten we op de zolder van de kerk waarin WALHALLAb huist en stofferen oude matrassen om een bank van te mak...

Columns

HB-portret

Portret van Willemijn Knuvers, 7 jaar, groep 5 (voltijds HB).

Columns

Hokjesdenken

Welk hokje gaat er open in uw hoofd, als u hoort ‘Ik heb een hoogbegaafde jongen in de klas’? Eerlijk zeggen.
Columns

Hun kleutertijd

Regelmatig spreek ik ouders van slimme peuters of kleuters. Ze hebben soms moeite met het tempo waarin hun kind zich ontwikkelt.