Artikelen in de categorie: Artikelen ×
Artikelen

Buckminster College

Een eerste indruk

In dit artikel bespreken we een nieuwe vorm van aanvullend onderwijs voor middelbare scholieren tussen 12 en 18 jaar. We bekeken daarvoor op aanraden van een docent (Lotte van Lith) de betreffende socials én vroegen een aantal hoogbegaafde (145+) tieners hetzelfde te doen en hun mening te geven.

 

Artikelen

Thuiszittersonderzoek, zes jaar later

Behoud vertrouwen, creƫer een marktplein voor samenwerking en betrek het verandermodel

In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek gedaan is binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...

Artikelen

Noodzaak van een goede diagnose

Diagnosticeren en misdiagnoses

Specialist hoogbegaafdheid Jeanne Siaud-Facchin (1957, Avignon) is bekend geworden door de invoering van haar term ‘zebra’ om kinderen met een hoog intellectueel potentieel aan te duiden. Ze gebruikt die term om namen te vermijden die ze stigmatiserender vindt.

 

Artikelen

Potenties van weeskinderen

Het is best lang geleden dat ik een weeskind in mijn groep had. Het was een onopvallend, rustig jongetje van een jaar of tien. Ik ging er op dezelfde manier mee om als met de andere kinderen. Pas later ontdekte ik dat deze kinderen eigenlijk op diverse gebieden bijzondere kwaliteiten kunnen hebben. Had ik misschien ...

Artikelen

Hyperhoogbegaafdheid

Moet deze groep als aparte categorie beschouwd worden?

Voor de ECHA-opleiding onderzocht Kinder- & Jeugdpsycholoog Annet ten Cate of leerlingen met een IQ-score van 145+ zich onderscheiden door specifieke eigenschappen, prestaties en onderwijs- en begeleidingsbehoeften ten opzichte van andere hoogbegaafden. ‘We mogen terughoudend zijn met adviezen ten aanzien van hyperh...

Artikelen

Pas op de plaats om daarna door te stoten

Titus Tussenjaar Oss

Als een warm mes door een pakje boter, zo vlot gaat je kind door de basisschool. In acht jaar is het klaar. Naar de brugklas dan maar? Je twijfelt. Je kind is nog jong. Houdt het zich staande op zo’n drukke middelbare school? Tja, dilemma’s… Behalve als je in de regio Oss woont. Dan kan je kind naar het Titus Tussen...

Artikelen

Het onderzoeken van oplossingen

Design Thinking in een notendop

Je hoort in het bedrijfsleven steeds vaker over Design Thinking. Kan dit ook voor opvoeders en leerkrachten waardevol zijn? Er bestaan talrijke definities over wat Design Thinking is. Voor mij is de kern: het onderzoeken van oplossingen in plaats van het onderzoeken van problemen. Het is een bepaalde mindset met de ...

Artikelen

Webben en stapelen

Denkprocessen bij hoogbegaafde kinderen

Een beter inzicht in de leerprocessen van hoogbegaafde kinderen is niet enkel belangrijk om het leerrendement van deze leerlingen te optimaliseren, maar levert ook verrassende inzichten op voor een betere begeleiding van andere leerlingen.  

 

 

Artikelen

Kijken, zien en onthouden

Vooruit

Uitleg van de les: Je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Je hersenen zorgen dat je niet over alles nadenkt wat via je ogen naar binnen komt, want dat is te veel informatie. Soms is dat jammer, bijvoorbeeld als je een signalement van iemand moet geven aan de politie. Kun je je hersenen trai...

Artikelen

De gemiddelde leerling voorbij

Eisen aan nieuw lesmateriaal voor flexibel leren

We leven in een samenleving waarin we kritisch naar het verleden durven te kijken en willen discussiëren over diepgewortelde tradities. We hebben het lef om die onder een vergrootglas te leggen, opnieuw te bezien en aan te passen aan een nieuwe, meer eigentijdse visie. Bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest of hoe we teg...

Artikelen

Krijg nou het heen-en-weer!

Plusklassen onder de loep

(Hoog)begaafde kinderen hebben vaak niet genoeg uitdaging in hun gewone klas. Daarom zijn de afgelopen decennia in Nederland, naast voltijds hoogbegaafdenscholen, veel plusklassen opgezet. Jade van Rossen, Astrid Poorthuis en Lisette Hornstra onderzochten het effect van plusklassen op de relaties van begaafde kinder...

Artikelen

Elke dag een raadsel

Grej of the day in Nederland

Overgewaaid uit Zweden komt de miniles Grej of the day (GOTD) oftewel ‘Ding van de dag’, bedacht door Micael Hermansson. Grej of the day is in korte tijd heel populair geworden in Nederland. Ook veel plusklasleerkrachten en docenten voltijd HB-onderwijs werken ermee. Wat maakt deze minilessen zo populair?

 

...
Artikelen

Opvoedmethode Positive Discipline in de klas

De groep als mini community en oefenveld

Hoe zouden ouders en leraren hun kinderen en leerlingen willen terugzien wanneer zij eenentwintig zijn? Dat is een basisvraag van Positive Discipline, een opvoedmethode uit Amerika, van Jane Nelsen en Lynn Lott. Woorden die dan klinken zijn: zelfstandig, verantwoordelijk, met zelfkennis en zelfreflectie, in staat om...

Artikelen

Haagse Hoop

Hoe hoogbegaafdheid op de Haagse agenda kwam te staan

Het is opvallend hoe er in het afgelopen anderhalf jaar meer aandacht is voor passend hoogbegaafdenonderwijs in de politiek. Vanuit verschillende kanten wordt Den Haag ingelicht over de problemen waar hoogbegaafde kinderen op school tegenaan lopen.

 

 

Artikelen

Explora Raamsdonksveer

Waarom parttime HB-onderwijs?

Op dinsdag 6 april 2021 startte basisschool De Schoof in Raamsdonksveer met hoogbegaafdenonderwijs. Geen wereldnieuws want specifiek HB-basisonderwijs wordt inmiddels op 109 scholen in ons land aangeboden. Wél bijzonder is dat het in Raamsdonksveer gaat om parttime HB-onderwijs. Een bewuste keuze, leggen Marleen Kil...

Artikelen

Hoogbegaafdheid en passend onderwijs in het voortgezet onderwijs

Hoe zorgen we voor een doorgaande ontwikkelingslijn?

In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...

Artikelen

Spelen met perspectief

Vooruit Lesidee

Uitleg van de les:

Je denkt dat je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Zonder dat je daar altijd bewust van bent, maak je gebruik van dingen die je wéét, om te kunnen begrijpen wat je ogen zien. In deze les kijken we hoe dat werkt.

 

Leerdoelen:

Analyseren: Wat helpt je om een foto te b...

Artikelen

Hoogbegaafden van de toekomst

Van belang voor de opbouw van een nieuwe samenleving

De waardering voor hoogbegaafden varieert van bewondering voor een kind met briljante mogelijkheden tot een kind dat gezien wordt als een soort kermisattractie. Maar wat nu als we ook kijken naar wat hoogbegaafden de samenleving kunnen bieden?

 

 

Artikelen

Nieuwe tool geeft inzicht in HB

Begaafdheid op je bord

Een stevige doos, fraai vormgegeven met daarin een bord en kaarten in diverse kleuren. Je denkt: een gezelschapsspel. Leuk! Maar Begaafheid op je bord is geen spel, verzekeren Astrid Loontjens en Wendy Jacobs. 

 

 

Artikelen

'We appen nu gewoon'

Lessen uit de lockdown

Dat de coronamaatregelen enorme impact hadden op het onderwijs, weten we allemaal. Wat zijn de lessen uit de lockdown? Talent vroeg het aan een ouder en twee onderwijsprofessionals en geeft praktische bruikbare tips voor het onderwijs. ‘Samen vind je oplossingen.

 

 

Artikelen

Codes kraken en maken

Les: Kraak een ongewone tegel-code en bedenk daarna zelf een nieuwe code.

Leerdoel: Analyseren om de code te kraken
Creativiteit voor het bedenken van een nieuwe code
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Tijdsduur: 30 - 60 minuten  

 

Inleiding


Codes zijn puzzels die belangrijke intellectuele vaard...

Artikelen

Gevoelig hoogbegaafd?

Onderzoek naar de overeenkomsten in de sensitiviteit van hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde jonge kinderen

In Talent delen we graag wat wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van verkorte scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekening daarbij is dat het gaat om scripties van studenten. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scriptie...

Artikelen

Montessori-onderwijs, walhalla voor hoogbegaafde leerlingen?

Veel hoogbegaafde leerlingen willen graag zelfstandig het tempo van hun schoolwerk bepalen. Bij montessorionderwijs staat zelfstandig werken hoog in het vaandel. Dus lijkt hoogbegaafdheid & montessori een ideale combinatie. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Een gesprek met Emma Verheul, zorgconsulent meer- en hoogbeg...

Artikelen

Tien jaar voltijds HB in Dokkum

Een snoepwinkel aan verrijkingsmateriaal

Noordelijker dan Meppel waren we nog niet geweest, dus op naar Friesland. Welkom in de noordelijkste HB-school die ons land rijk is: de Burgerschool in Dokkum.

 

Artikelen

Oefening baart kunst

Om iets te bereiken is vaak veel oefening nodig. Daarbij is het nuttig te weten hoe het kind gemotiveerd raakt iets te doen (ignition) en wat zich daarbij afspeelt in de hersenen (myelinevorming). Maar hoe dan ook draait daarna alles om goede oefening (deep practice), 1 waarbij ouders en leerkrachten van (ook getale...

Artikelen

Kijken naar het kind achter het gedrag

Patsy Kerkhofs schreef met Ben ik dan een slechte mama? een boek over de worsteling die ouders kunnen ervaren als zij ontdekken dat er ‘iets’ is met hun kind. De openheid van de Belgische Kerkhofs raakt. ‘De emotionele reacties op mijn boek deden me tranen met tuiten wenen.’

 

 

Artikelen

Hoogbegaafdheid als maatschappelijke beperking

Waarom is het nodig hoogbegaafdheid als handicap te presenteren en welke waarde heeft een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens? Fleur Terpstra geeft uitleg.  

Artikelen

'Elke leerling wordt gezien'

Roncalli in Bergen op Zoom neemt HB-stokje over

Nederland telt steeds meer basisscholen met voltijds HB-onderwijs. Ze voorzien in een groeiende behoefte, maar werpen ook een vraag op: hoe moet het met die hoogbegaafde kinderen als ze de basisschool verlaten? Is het voortgezet onderwijs ingericht op deze bijzondere doelgroep? Roncalli in Bergen op Zoom in ieder ge...

Artikelen

De gevoelskant van hoogbegaafdheid ontdek je met de ZijnsWijzers

Marianne Rietveld ontwierp de ZijnsWijzers Hoogbegaafdheid om met hoogbegaafde kinderen in gesprek te komen over gevoelens. Het zijnsluik van Tessa Kieboom vormde een inspiratiebron. ‘Als ze kunnen zijn wie ze zijn, vormen hoogbegaafde kinderen de pareltjes van de maatschappij.’!-- [if gte mso 9] ![endif]...