Artikelen in de categorie: Artikelen ×
Artikelen

Opvoedmethode Positive Discipline in de klas

De groep als mini community en oefenveld

Hoe zouden ouders en leraren hun kinderen en leerlingen willen terugzien wanneer zij eenentwintig zijn? Dat is een basisvraag van Positive Discipline, een opvoedmethode uit Amerika, van Jane Nelsen en Lynn Lott. Woorden die dan klinken zijn: zelfstandig, verantwoordelijk, met zelfkennis en zelfreflectie, in staat om...

Artikelen

Haagse Hoop

Hoe hoogbegaafdheid op de Haagse agenda kwam te staan

Het is opvallend hoe er in het afgelopen anderhalf jaar meer aandacht is voor passend hoogbegaafdenonderwijs in de politiek. Vanuit verschillende kanten wordt Den Haag ingelicht over de problemen waar hoogbegaafde kinderen op school tegenaan lopen.

 

 

Artikelen

Explora Raamsdonksveer

Waarom parttime HB-onderwijs?

Op dinsdag 6 april 2021 startte basisschool De Schoof in Raamsdonksveer met hoogbegaafdenonderwijs. Geen wereldnieuws want specifiek HB-basisonderwijs wordt inmiddels op 109 scholen in ons land aangeboden. Wél bijzonder is dat het in Raamsdonksveer gaat om parttime HB-onderwijs. Een bewuste keuze, leggen Marleen Kil...

Artikelen

Hoogbegaafdheid en passend onderwijs in het voortgezet onderwijs

Hoe zorgen we voor een doorgaande ontwikkelingslijn?

In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...

Artikelen

Spelen met perspectief

Vooruit Lesidee

Uitleg van de les:

Je denkt dat je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Zonder dat je daar altijd bewust van bent, maak je gebruik van dingen die je wéét, om te kunnen begrijpen wat je ogen zien. In deze les kijken we hoe dat werkt.

 

Leerdoelen:

Analyseren: Wat helpt je om een foto te b...

Artikelen

Hoogbegaafden van de toekomst

Van belang voor de opbouw van een nieuwe samenleving

De waardering voor hoogbegaafden varieert van bewondering voor een kind met briljante mogelijkheden tot een kind dat gezien wordt als een soort kermisattractie. Maar wat nu als we ook kijken naar wat hoogbegaafden de samenleving kunnen bieden?

 

 

Artikelen

Nieuwe tool geeft inzicht in HB

Begaafdheid op je bord

Een stevige doos, fraai vormgegeven met daarin een bord en kaarten in diverse kleuren. Je denkt: een gezelschapsspel. Leuk! Maar Begaafheid op je bord is geen spel, verzekeren Astrid Loontjens en Wendy Jacobs. 

 

 

Artikelen

'We appen nu gewoon'

Lessen uit de lockdown

Dat de coronamaatregelen enorme impact hadden op het onderwijs, weten we allemaal. Wat zijn de lessen uit de lockdown? Talent vroeg het aan een ouder en twee onderwijsprofessionals en geeft praktische bruikbare tips voor het onderwijs. ‘Samen vind je oplossingen.

 

 

Artikelen

Codes kraken en maken

Les: Kraak een ongewone tegel-code en bedenk daarna zelf een nieuwe code.

Leerdoel: Analyseren om de code te kraken
Creativiteit voor het bedenken van een nieuwe code
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Tijdsduur: 30 - 60 minuten  

 

Inleiding


Codes zijn puzzels die belangrijke intellectuele vaard...

Artikelen

Gevoelig hoogbegaafd?

Onderzoek naar de overeenkomsten in de sensitiviteit van hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde jonge kinderen

In Talent delen we graag wat wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van verkorte scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekening daarbij is dat het gaat om scripties van studenten. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scriptie...

Artikelen

Montessori-onderwijs, walhalla voor hoogbegaafde leerlingen?

Veel hoogbegaafde leerlingen willen graag zelfstandig het tempo van hun schoolwerk bepalen. Bij montessorionderwijs staat zelfstandig werken hoog in het vaandel. Dus lijkt hoogbegaafdheid & montessori een ideale combinatie. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Een gesprek met Emma Verheul, zorgconsulent meer- en hoogbeg...

Artikelen

Tien jaar voltijds HB in Dokkum

Een snoepwinkel aan verrijkingsmateriaal

Noordelijker dan Meppel waren we nog niet geweest, dus op naar Friesland. Welkom in de noordelijkste HB-school die ons land rijk is: de Burgerschool in Dokkum.

 

Artikelen

Oefening baart kunst

Om iets te bereiken is vaak veel oefening nodig. Daarbij is het nuttig te weten hoe het kind gemotiveerd raakt iets te doen (ignition) en wat zich daarbij afspeelt in de hersenen (myelinevorming). Maar hoe dan ook draait daarna alles om goede oefening (deep practice), 1 waarbij ouders en leerkrachten van (ook getale...

Artikelen

Kijken naar het kind achter het gedrag

Patsy Kerkhofs schreef met Ben ik dan een slechte mama? een boek over de worsteling die ouders kunnen ervaren als zij ontdekken dat er ‘iets’ is met hun kind. De openheid van de Belgische Kerkhofs raakt. ‘De emotionele reacties op mijn boek deden me tranen met tuiten wenen.’

 

 

Artikelen

Hoogbegaafdheid als maatschappelijke beperking

Waarom is het nodig hoogbegaafdheid als handicap te presenteren en welke waarde heeft een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens? Fleur Terpstra geeft uitleg.  

Artikelen

'Elke leerling wordt gezien'

Roncalli in Bergen op Zoom neemt HB-stokje over

Nederland telt steeds meer basisscholen met voltijds HB-onderwijs. Ze voorzien in een groeiende behoefte, maar werpen ook een vraag op: hoe moet het met die hoogbegaafde kinderen als ze de basisschool verlaten? Is het voortgezet onderwijs ingericht op deze bijzondere doelgroep? Roncalli in Bergen op Zoom in ieder ge...

Artikelen

De gevoelskant van hoogbegaafdheid ontdek je met de ZijnsWijzers

Marianne Rietveld ontwierp de ZijnsWijzers Hoogbegaafdheid om met hoogbegaafde kinderen in gesprek te komen over gevoelens. Het zijnsluik van Tessa Kieboom vormde een inspiratiebron. ‘Als ze kunnen zijn wie ze zijn, vormen hoogbegaafde kinderen de pareltjes van de maatschappij.’!-- [if gte mso 9] ![endif]...