Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactie
Talent Waarderend Werken
Annemieke van Manen
Op basisschool De Hofvilla wordt ‘talentgericht’ gewerkt. De kinderen gaan in verschillende ateliers aan de slag met onder andere koken, sporten of techniek. In de talentklassen denk, zijn en doen wordt gedifferentieerd op basis van hoofd, hart en handen. ‘Doen waar je goed in bent, maakt je gelukkig.' Dat is de vis...

'Laten we per kind bepalen wat passend onderwijs is'
Martin van Rooij
Sinds dit jaar heeft het Nationaal Kenniscentrum Hoogbegaafdheid een nieuwe voorzitter: Katalin de Kleuver. Wie is ze en wat stelt ze zichzelf ten doel?
_w400_h260_bgtop.jpg)
Wat moet de stamppot kosten?
Leren samenwerken met online restaurant game
Maddy Hageman
Vorig jaar studeerde Cees Jol af aan de TU Delft in de richting Informatica. Sinds januari 2023 biedt hij een online game aan die begaafde kinderen van 7 tot 14 jaar kan stimuleren tot meer samenwerking. De kinderen beheren in een groepje een restaurant en samen proberen ze zoveel mogelijk punten te halen. Cees bege...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Wat zou jij doen met negen miljoen?
Annemieke van Manen
Dit jaar investeert minister Dennis Wiersma ruim negen miljoen extra in onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Dit bedrag komt boven op de veertien miljoen die al gepland was. In 2024 loopt het totaalbedrag op tot 28 miljoen.
_w400_h260_bgtop.jpg)
'Ik denk soms wel: schoenmaker blijf bij je leest'
Hoogbegaafdheid vergt specialisme in onderwijs én zorg
Priscilla Keeman
Nathalie Schmidt en Mirjam Zwaan, beiden orthopedagoog-generalist bij de onderwijs-zorgvoorziening ECHT Gooi, breken een lans voor het sneller inzetten van gespecialiseerde ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen en jongeren. ‘Als het met een hoogbegaafd kind op één ontwikkeldomein niet goed gaat, mogen onderwijspr...
_w400_h260_bgtop.jpg)
'We staan aan de vooravond van een curriculumverandering'
Meer aandacht voor begaafdheid op de pabo
Martin van Rooij
Spreek hoogbegaafden of mensen met kennis van hoogbegaafdheid en je hoort nogal eens: ‘Leerkrachten in het basisonderwijs hebben te weinig kennis van begaafdheid. In het curriculum van de pabo’s zou meer aandacht voor begaafdheid moeten zijn.’ Eens kijken of dat klopt.

Hoogbegaafd en niet naar school: waarom?
‘Scholen hebben te weinig kennis van hoogbegaafdheid in huis’
Tekst en foto: Martin van Rooij
Goed kunnen leren is geen garantie voor een soepele gang door de basisschool en de middelbare school. Hoogbegaafden doen het lang niet altijd goed op school en sommigen vallen langdurig uit. Waarom? Wat zouden we kunnen verbeteren om deze talentvolle leerlingen binnenboord te houden? Jarmo Schoemaker deed er wetensc...

Van SLO naar NTCN
Nieuw Kenniscentrum Hoogbegaafdheid
Martin van Rooij
Na 22 jaar deel te hebben uitgemaakt van SLO is het Informatiepunt Onderwijs en Talentontwikkeling gestopt en is een nieuw Kenniscentrum Hoogbegaafdheid gestart bij het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN). Nora Steenbergen, curriculumontwikkelaar bij SLO, blikt terug.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Onder de grond
Het thuiszittersinitiatief Agora Underground
Annemieke van Manen
Agora-onderwijs [1] dat inmiddels haar sporen heeft verdiend en landelijk navolging heeft gekregen, is met Agora Underground een nieuwe weg ingeslagen: richting thuiszitters. Toen tijdens coronableek dat online thuisonderwijs goed werkte, zag initiatiefnemer Jan Fasen nieuwe kansen voor thuiszitters. Hij benaderde T...

Uitdagend leren in het primair onderwijs
Priscilla Keeman
In deze editie een interview naar aanleiding van het eindproduct van Janneke de Wolf, ontwikkeld in het kader van de opleiding Radboud International Training on High Abilities (RITHA) bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen. De Wolf ontwierp in het kader van haar afstuderen een integrale aanpak voor verrijking...

Zelfde knoppen, ander effect
Wat kunnen we leren van de hulpvragen van hoogbegaafde volwassenen?
Annemieke van Manen
Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en volwassenen? Kan goede begeleiding op school voorkomen dat kinderen, als ze volwassen zijn hulp nodig hebben? Rianne van de Ven, coach voor hoogbegaafde volwassenen, aan het woord.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Ontdekken wie je bent
Zelfbeeldontwikkeling van hoogbegaafde kinderen
Annemieke van Manen
Janet van Horssen studeerde levenslooppsychologie aan de Open Universiteit en doet nu promotieonderzoek naar het zelfbeeld van hoogbegaafden. We praten in dit interview met haar over het belang van een goede zelfbeeldontwikkeling.

Onbenut potentieel
Wind mee voor beleid rond cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen
Martin van Rooij
Opleidingen tot specialist begaafdheid, scholen met specifiek aanbod voor hoogbegaafden: Nederland is er verder mee dan Vlaanderen. Sinds een paar jaar waait er bij onze zuiderburen een nieuwe wind.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Ziek van school
Jongeren aan het woord over hun ervaringen
Annemieke van Manen
De banken in de raadzaal van de gemeente Amersfoort, zijn op deze vrijdagmiddag hoofdzakelijk gevuld met tieners. Ze zijn er voor de bijeenkomst 'Ziek van school' georganiseerd door Stichting Hoogbegaafd. Als ze vertellen hoe school ze ziek heeft gemaakt, is het muisstil in de zaal. Hun verhalen gaan door merg en be...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Piano plus persoonsontwikkeling
Speciale pianolessen voor hoogbegaafde kinderen
Annemieke van Manen
Heleen Vegter is liedpianist en pianodocent. Heleen en ik kennen elkaar van de ALL IN opleiding Talentbegeleider bij Novilo die we beiden volgden. Al vijftien jaar geeft Heleen pianoles en sinds een jaar biedt ze speciale PianoPlus-lessen aan voor hoogbegaafde kinderen.

'Op tv uit de kast als HB'
HB-portret Dolores Leeuwin
Carla Desain
Wanneer ontdekte je dat je hoogbegaafd bent?
‘Daar kwam ik pas op mijn 42e achter. Op verzoek van een vriend van me, een tv-producent, deed ik mee met de Nationale IQ-test. Omdat ik daar niet zat om te winnen, kon ik heel ontspannen antwoorden geven. Toen kwam de uitslag: ‘Met het hoogste IQ ooit in dit programma ge...

‘Wetenschap gebruiken om sneller en beter vooruit te komen’
Ludo van de Ven volgde de Radboud International Training on High-Ability
Hans Veraeke
‘Wat was ik blij voor M. (8). Deze leerling durft nu de eigen wensen en ideetjes te uiten en ook uit te voeren. Op zich al geweldig. Maar het werd nog mooier. Bij het koken thuis met de ouders en broer en zus paste M. de nieuw verworven vaardigheden ook toe: een werkschema bedenken, noteren en uitvoeren. Wat een gen...

Het nieuwe anders
Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in coronatijd
Annemiek van Manen
Tijdens de lockdown volgde Annemiek van Manen drie moeders van hb-kinderen. Wat betekende deze periode voor hun kinderen en zijn er gevolgen voor thuis en op school op de langere termijn?