Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Artikelen in de categorie: Interviews ×
Interviews

‘Niet alle hoogbegaafde kinderen hebben grote problemen’

Kun je eens wat over jezelf vertellen? 

‘Ik vind mijn leven leuk! Ik ga vrolijk naar school, vrolijk naar de plusklas en vrolijk naar voetbal en breakdance. Daarom vind ik het fijn om in Talent te staan, om te laten zien dat niet alle hoogbegaafde kinderen grote problemen hebben.’ 

 

Dat klinkt positief! Hoe gaat...

Interviews

Leonardopioniers aan het woord

Terugblik op de basisschooltijd

Jan Hendrickx zette in 2007 onder de naam Leonardo in Blerick, bij Venlo, de eerste voltijds hoogbegaafdheidsklassen op. Drie jaar later waren er al veertig, verspreid over basisscholen in heel Nederland. Bijvoorbeeld de twee klassen – Leonardo I voor groep 3/4/5 en Leonardo II voor groep 6/7/8 – van basisschool Oud...

Interviews

Rijke leeromgeving en uitdagende hoeken

Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en begeleiden

Frouke Blom-Bergwerf is kleuterleerkracht, intern begeleider van de kleuters en peuters, hoogbegaafdheidsspecialist en ze begeleidt een plusklas voor de kleuters en groep 3 op basisschool SOL De Bron in Hendrik-Ido-Ambacht. Linda van der Meulen is eveneens kleuterleerkracht en werkt in Berkel en Rodenrijs op de Pool...

Interviews

Talent Waarderend Werken

Op basisschool De Hofvilla wordt ‘talentgericht’ gewerkt. De kinderen gaan in verschillende ateliers aan de slag met onder andere koken, sporten of techniek. In de talentklassen denk, zijn en doen wordt gedifferentieerd op basis van hoofd, hart en handen. ‘Doen waar je goed in bent, maakt je gelukkig.' Dat is de vis...

Interviews

'Laten we per kind bepalen wat passend onderwijs is'

Sinds dit jaar heeft het Nationaal Kenniscentrum Hoogbegaafdheid een nieuwe voorzitter: Katalin de Kleuver. Wie is ze en wat stelt ze zichzelf ten doel?

 

Interviews

Wat moet de stamppot kosten?

Leren samenwerken met online restaurant game

Vorig jaar studeerde Cees Jol af aan de TU Delft in de richting Informatica. Sinds januari 2023 biedt hij een online game aan die begaafde kinderen van 7 tot 14 jaar kan stimuleren tot meer samenwerking. De kinderen beheren in een groepje een restaurant en samen proberen ze zoveel mogelijk punten te halen. Cees bege...

Interviews

Wat zou jij doen met negen miljoen?

Dit jaar investeert minister Dennis Wiersma ruim negen miljoen extra in onderwijs aan hoogbegaafde kinderen. Dit bedrag komt boven op de veertien miljoen die al gepland was. In 2024 loopt het totaalbedrag op tot 28 miljoen.

 

Interviews

'Ik denk soms wel: schoenmaker blijf bij je leest'

Hoogbegaafdheid vergt specialisme in onderwijs én zorg

Nathalie Schmidt en Mirjam Zwaan, beiden orthopedagoog-generalist bij de onderwijs-zorgvoorziening ECHT Gooi, breken een lans voor het sneller inzetten van gespecialiseerde ondersteuning voor hoogbegaafde kinderen en jongeren. ‘Als het met een hoogbegaafd kind op één ontwikkeldomein niet goed gaat, mogen onderwijspr...

Interviews

'We staan aan de vooravond van een curriculumverandering'

Meer aandacht voor begaafdheid op de pabo

Spreek hoogbegaafden of mensen met kennis van hoogbegaafdheid en je hoort nogal eens: ‘Leerkrachten in het basisonderwijs hebben te weinig kennis van begaafdheid. In het curriculum van de pabo’s zou meer aandacht voor begaafdheid moeten zijn.’ Eens kijken of dat klopt.

 

Interviews

Hoogbegaafd en niet naar school: waarom?

‘Scholen hebben te weinig kennis van hoogbegaafdheid in huis’

Goed kunnen leren is geen garantie voor een soepele gang door de basisschool en de middelbare school. Hoogbegaafden doen het lang niet altijd goed op school en sommigen vallen langdurig uit. Waarom? Wat zouden we kunnen verbeteren om deze talentvolle leerlingen binnenboord te houden? Jarmo Schoemaker deed er wetensc...

Interviews

Van SLO naar NTCN

Nieuw Kenniscentrum Hoogbegaafdheid

Na 22 jaar deel te hebben uitgemaakt van SLO is het Informatiepunt Onderwijs en Talentontwikkeling gestopt en is een nieuw Kenniscentrum Hoogbegaafdheid gestart bij het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN). Nora Steenbergen, curriculumontwikkelaar bij SLO, blikt terug.

 

Interviews

Onder de grond

Het thuiszittersinitiatief Agora Underground

Agora-onderwijs [1] dat inmiddels haar sporen heeft verdiend en landelijk navolging heeft gekregen, is met Agora Underground een nieuwe weg ingeslagen: richting thuiszitters. Toen tijdens coronableek dat online thuisonderwijs goed werkte, zag initiatiefnemer Jan Fasen nieuwe kansen voor thuiszitters. Hij benaderde T...

Interviews

Uitdagend leren in het primair onderwijs

In deze editie een interview naar aanleiding van het eindproduct van Janneke de Wolf, ontwikkeld in het kader van de opleiding Radboud International Training on High Abilities (RITHA) bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen. De Wolf ontwierp in het kader van haar afstuderen een integrale aanpak voor verrijking...

Interviews

Zelfde knoppen, ander effect

Wat kunnen we leren van de hulpvragen van hoogbegaafde volwassenen?

Wat zijn de overeenkomsten en verschillen tussen het begeleiden van hoogbegaafde kinderen en volwassenen? Kan goede begeleiding op school voorkomen dat kinderen, als ze volwassen zijn hulp nodig hebben? Rianne van de Ven, coach voor hoogbegaafde volwassenen, aan het woord.

 

Interviews

Ontdekken wie je bent

Zelfbeeldontwikkeling van hoogbegaafde kinderen

Janet van Horssen studeerde levenslooppsychologie aan de Open Universiteit en doet nu promotieonderzoek naar het zelfbeeld van hoogbegaafden. We praten in dit interview met haar over het belang van een goede zelfbeeldontwikkeling.  

 

Interviews

Onbenut potentieel

Wind mee voor beleid rond cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen

Opleidingen tot specialist begaafdheid, scholen met specifiek aanbod voor hoogbegaafden: Nederland is er verder mee dan Vlaanderen. Sinds een paar jaar waait er bij onze zuiderburen een nieuwe wind.  

 

 

Interviews

Ziek van school

Jongeren aan het woord over hun ervaringen

De banken in de raadzaal van de gemeente Amersfoort, zijn op deze vrijdagmiddag hoofdzakelijk gevuld met tieners. Ze zijn er voor de bijeenkomst 'Ziek van school' georganiseerd door Stichting Hoogbegaafd. Als ze vertellen hoe school ze ziek heeft gemaakt, is het muisstil in de zaal. Hun verhalen gaan door merg en be...

Interviews

Piano plus persoonsontwikkeling

Speciale pianolessen voor hoogbegaafde kinderen

Heleen Vegter is liedpianist en pianodocent. Heleen en ik kennen elkaar van de ALL IN opleiding Talentbegeleider bij Novilo die we beiden volgden. Al vijftien jaar geeft Heleen pianoles en sinds een jaar biedt ze speciale PianoPlus-lessen aan voor hoogbegaafde kinderen.  

 

Interviews

'Op tv uit de kast als HB'

HB-portret Dolores Leeuwin

Wanneer ontdekte je dat je hoogbegaafd bent?
‘Daar kwam ik pas op mijn 42e achter. Op verzoek van een vriend van me, een tv-producent, deed ik mee met de Nationale IQ-test. Omdat ik daar niet zat om te winnen, kon ik heel ontspannen antwoorden geven. Toen kwam de uitslag: ‘Met het hoogste IQ ooit in dit programma ge...

Interviews

‘Wetenschap gebruiken om sneller en beter vooruit te komen’

Ludo van de Ven volgde de Radboud International Training on High-Ability

‘Wat was ik blij voor M. (8). Deze leerling durft nu de eigen wensen en ideetjes te uiten en ook uit te voeren. Op zich al geweldig. Maar het werd nog mooier. Bij het koken thuis met de ouders en broer en zus paste M. de nieuw verworven vaardigheden ook toe: een werkschema bedenken, noteren en uitvoeren. Wat een gen...

Interviews

Het nieuwe anders

Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in coronatijd

Tijdens de lockdown volgde Annemiek van Manen drie moeders van hb-kinderen. Wat betekende deze periode voor hun kinderen en zijn er gevolgen voor thuis en op school op de langere termijn?