Artikelen in de categorie: Interviews ×
Interviews

Onbenut potentieel

Wind mee voor beleid rond cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen

Opleidingen tot specialist begaafdheid, scholen met specifiek aanbod voor hoogbegaafden: Nederland is er verder mee dan Vlaanderen. Sinds een paar jaar waait er bij onze zuiderburen een nieuwe wind.  

 

 

Interviews

Ziek van school

Jongeren aan het woord over hun ervaringen

De banken in de raadzaal van de gemeente Amersfoort, zijn op deze vrijdagmiddag hoofdzakelijk gevuld met tieners. Ze zijn er voor de bijeenkomst 'Ziek van school' georganiseerd door Stichting Hoogbegaafd. Als ze vertellen hoe school ze ziek heeft gemaakt, is het muisstil in de zaal. Hun verhalen gaan door merg en be...

Interviews

Piano plus persoonsontwikkeling

Speciale pianolessen voor hoogbegaafde kinderen

Heleen Vegter is liedpianist en pianodocent. Heleen en ik kennen elkaar van de ALL IN opleiding Talentbegeleider bij Novilo die we beiden volgden. Al vijftien jaar geeft Heleen pianoles en sinds een jaar biedt ze speciale PianoPlus-lessen aan voor hoogbegaafde kinderen.  

 

Interviews

'Op tv uit de kast als HB'

HB-portret Dolores Leeuwin

Wanneer ontdekte je dat je hoogbegaafd bent?
‘Daar kwam ik pas op mijn 42e achter. Op verzoek van een vriend van me, een tv-producent, deed ik mee met de Nationale IQ-test. Omdat ik daar niet zat om te winnen, kon ik heel ontspannen antwoorden geven. Toen kwam de uitslag: ‘Met het hoogste IQ ooit in dit programma ge...

Interviews

‘Wetenschap gebruiken om sneller en beter vooruit te komen’

Ludo van de Ven volgde de Radboud International Training on High-Ability

‘Wat was ik blij voor M. (8). Deze leerling durft nu de eigen wensen en ideetjes te uiten en ook uit te voeren. Op zich al geweldig. Maar het werd nog mooier. Bij het koken thuis met de ouders en broer en zus paste M. de nieuw verworven vaardigheden ook toe: een werkschema bedenken, noteren en uitvoeren. Wat een gen...

Interviews

Het nieuwe anders

Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in coronatijd

Tijdens de lockdown volgde Annemiek van Manen drie moeders van hb-kinderen. Wat betekende deze periode voor hun kinderen en zijn er gevolgen voor thuis en op school op de langere termijn?