Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactie
Ex-peer-imenteren met peers
Daniëlle Goos
In deze editie een praktijkonderzoek van Daniëlle Goos in het kader van de onderzoekswerkplaats POINT013. Daniëlle is werkzaam als bovenschoolse coördinator/specialist hoogbegaafdheid voor Xpect Primair en neemt deel aan de onderzoekswerkplaats POINT013. Daarnaast werkt zij in het TalentLab op BegaafdheidsProfielSch...

Prikkelen voor de wetenschap
Sterrenkundeclub Radboud Universiteit
Martin van Rooij
Maak een top drie van onderwerpen die hoogbegaafde kinderen buitengewoon boeien en de kans is groot dat astronomie erin staat. Helaas voor hen: verdieping op dit vak krijgen ze op z’n vroegst in de vijfde klas van het vwo. Tenzij ze zich natuurlijk aanmelden voor de Sterrenkundeclub van de Radboud Universiteit!
...

Als plan A niet werkt, zijn er nog 25 letters over
Lieneke Lunenborg-van Rijswijk, Mathilde Cardous-Ubbink en Pauline van Dooren
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...

Motivatie bij academisch getalenteerden met en zonder topsportachtergrond
Carolina Vlemmings en Ursela Goossens
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...

'De klas moet de hemel zijn en je tweede huis'
Onderzoek naar de leerbehoeftes van zeer hoogbegaafde leerlingen
Bruno Emans (onafhankelijk onderzoeker), Joke Visschedijk (Meeple) en Nina van Balen (BS Kronenburgh)
In 2020-2021 had basisschool Kronenburgh een relatief grote groep van zeer hoogbegaafden. Dat maakte het mogelijk om een exploratief onderzoek te doen naar de leerbehoeftes op cognitief, sociaal en emotioneel vlak van deze groep in vergelijking met andere hoogbegaafde leerlingen.

Waar zijn de meisjes?
Waarom er minder hoogbegaafde meisjes dan jongens deelnemen aan verrijkingsprogramma’s
Maaike Goddijn
Uit een Amerikaanse meta-analyse van 130 onderzoeken, gepubliceerd tussen 1975 en 2011, blijkt dat de kans dat hoogbegaafdheid bij jongens opgemerkt wordt en ze kunnen deelnemen aan verrijkingstrajecten groter is dan bij meisjes. Hoewel dit een Amerikaans onderzoek betreft is de situatie in Nederland enigszins ve...

Leerprestaties HB-leerlingen De Blinker onaangedaan door coronacrisis
Extra aandacht voor positiviteit
Martin van Rooij
Scholen voor voltijds HB-onderwijs vind je vooral in de stedelijke gebieden: daar waar de bevolkingsdichtheid hoog is en dus relatief veel hoogbegaafde kinderen wonen. Toch vind je ook scholen voor voltijds HB-onderwijs in kleinere plaatsen, bijvoorbeeld Kerk-Avezaath. Hoe goed was je in topo?
Excelleren doe je niet alleen
Bevorderen van Excellentie door Coöperatief Onderzoeken en Ontwerpend Leren op een basisschool in Lelystad. de school doet met groep 6, 7 en 8 me aan de BE COOL! lessenserie 'Ontwerp een huis op de maan'.