Stelling

Initiatiefwet ‘Leerrecht in de Leerplichtwet’ – denkt u mee?

Op 27-11-20 diende Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D’66) de initiatiefwet ‘Leerrecht in de Leerplichtwet’ in. Het uitgangspunt hiervan is dat iedere jongere recht heeft op (door de overheid bekostigd) onderwijs. Via een zogenoemde internetconsultatie wordt aan burgers gevraagd om mee te denken over verbetermogelijkheden van dit wetsvoorstel. Reageren kan tot 15-1-21 via internetconsultatie.nl/leerrecht.

 

Reden voor/ achtergrond bij het indienen van deze initiatiefwet:

Op 8 maart 1995 is in Nederland het Internationaal Verdrag inzake de Rechten van het Kind (hierna:

Kinderrechtenverdrag) bekrachtigd. Kinderen en jongeren hebben op grond van dit verdrag recht op onderwijs op basis van gelijke kansen. Het onderwijs hoort gericht te zijn op ‘de zo volledig mogelijke ontplooiing van persoonlijkheid, talenten en geestelijke en lichamelijke vermogens van het kind’.

Bij het bekrachtigen van het Kinderrechtenverdrag is de Leerplichtwet niet integraal herzien, waardoor weeffouten zijn ontstaan. Zo is er in de Leerplichtwet geen spake van expliciet recht op onderwijs; dat leerrecht vloeit impliciet voort uit de leerplicht.

 

Intussen is voor duizenden Nederlandse kinderen en jongeren geen passende plek te vinden op school. Het gaat om jongeren die bijvoorbeeld een fysieke of verstandelijke beperking hebben, hoogbegaafd zijn, leer- of gedragsproblemen hebben. Deze jongeren zijn wel degelijk in staat om zich te ontwikkelen, te leren, te groeien. Het zijn jongeren met dromen en talenten, die dolgraag mee willen doen in de samenleving, maar toch thuis zitten en niet het onderwijs krijgen dat hen toekomt.

Opvallend zijn de vele meldingen over thuiszittende hoogbegaafde kinderen. Zij kunnen vanwege hun hoge intelligentie, en daarmee gepaard gaande leer- en/of gedragsproblemen, geen goede plaats vinden binnen het regulier onderwijs; vanwege hun hoge intelligentie komen ze ook niet tot hun recht binnen het speciaal onderwijs. En als er wel scholen met een passend aanbod zijn, zijn ze vaak ver weg of hebben lange wachtlijsten. Dus zitten deze leerplichtige kinderen thuis.

 

De enige weg om niet aansprakelijk gesteld te worden voor het verzuimen van de leerplicht, is voor ouders van thuiszitters om hun kind te laten ontheffen van die leerplicht. Geregeld wordt op hen ook grote druk uitgeoefend om deze weg te kiezen.

Ontheffing kan als ‘de jongere op lichamelijke of psychische gronden niet geschikt is om tot een school te worden toegelaten’. De oorzaak wordt daarbij dus bij het kind/de jongere gelegd. Na zo’n officiële ontheffing heeft de overheid geen enkele verantwoordelijkheid meer om een vorm van onderwijs te bieden. De jongere krijgt dan geen onderwijs aangeboden – ook al is deze wel in staat om zich te ontwikkelen, te groeien en leren. De Nederlandse wetgeving bevat hiermee gebreken in de bescherming van het recht van het kind op onderwijs.

 

Doel van de initiatiefwet Leerrecht van Paul van Meenen is te zorgen dat belemmerende factoren op school worden aangepakt. Voor hoogbegaafde leerlingen betekent dat bijvoorbeeld dat er een op hoogbegaafdheid gericht onderwijsaanbod moet komen. En bovendien dat aan leerbare hoogbegaafden geen vrijstelling van de leerplicht meer hoeft te worden gegeven.

 

Voor dit stukje is parafraserend geciteerd uit de memorie van toelichting (MvT) bij deze initiatiefwet. Deze MvT is te downloaden op internetconsultatie.nl/leerrecht.

Hier kunt u (tot 15-1-2021) ook antwoorden op de vragen: ‘Ziet u mogelijkheden om dit wetsvoorstel verder te verbeteren, zodat voor zoveel mogelijk jongeren het recht op onderwijs ontstaat?’ en ‘Welke gevolgen voorziet u waarin dit wetsvoorstel nog niet voldoende voorziet?’

Deel dit artikel
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan