Opinie

De coronacrisis brengt afstandsonderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen dichterbij

Uit een enquête van consumentenprogramma Kassa blijkt dat veertig procent van de ouders met kinderen in het primair onderwijs bang is dat hun kind een leerachterstand opgelopen heeft door de thuisschooltijd in verband met het coronavirus. Niet iedereen is daar overigens even bevreesd voor. Professor Anouke Bakx en Elise Bronsveld onderzochten wat de coronacrisis doet met basisschoolleerlingen. Volgens Bakx hoeft het niet voor ieder kind nadelig uit te pakken. Ze benadrukt dat deze periode kinderen ook in staat stelt om veel andere nuttige dingen te leren, zoals het leren omgaan met emoties en angsten of het aanleren van praktische vaardigheden als eten koken. Er bereiken haar ook positieve geluiden, zoals dat van een ouderpaar dat meldde dat hun kleuter uit groep 2 inmiddels kon lezen. Bakx zegt: ‘Ik snap de zorg voor een potentiële leerachterstand, maar volgens mij zijn er evengoed kinderen die in een flow terecht zijn gekomen.'

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop