Stelling

Passend, inclusief onderwijs is het beste, ook voor hoogbegaafde kinderen

Carla Desain en Frank Stienissen

 

Alle kinderen zijn anders. Onderwijs moet inspelen op verschillen en openstaan voor alle kinderen. Zo kunnen ze samen opgroeien en met (en van) elkaar leren. Buiten de schoolmuren hebben ze immers ook met heel verschillende mensen te maken.

Al in 1994 ondertekenden landen wereldwijd De Salamanca Verklaring van de UNESCO met deze strekking. Letterlijk staat er: ‘Those with special educational needs must have access to regular schools which should accommodate them within a childcentred pedagogy, capable of meeting these needs.’ 26 jaar later is inclusief onderwijs voor hoogbegaafde kinderen – met de juiste begeleiding en de nodige interne aanpassingen – in Nederland nog niet echt goed van de grond gekomen.

Moet er nu eindelijk eens echt werk gemaakt worden van passend onderwijs voor alle kinderen, ook de hoogbegaafden? Of vragen hoogbegaafde leerlingen om een dusdanig andere aanpak dat ze pas tot hun recht komen in een aparte groep (voltijds dan wel deeltijds)?

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop