De Stelling

‘Hoog tijd dat leraren beter leren om kenmerken van hoogbegaafdheid ook te herkennen bij kinderen die (qua culturele achtergrond) niet meteen op henzelf lijken’

Het is niet altijd makkelijk om (kenmerken van) hoogbegaafdheid te herkennen, want niet alle hoogbegaafde kinderen excelleren en halen hoge cijfers. Dit geldt des te meer voor kinderen met een migratieachtergrond. 1 De kansenongelijkheid binnen het Nederlandse onderwijs groeit de laatste jaren. Opleidingsniveau van ouders en een eventuele migratieachtergrond bepalen in sterke mate de toetsprestaties en onderwijspositie van leerlingen. 2 Ook (onbewuste) vooroordelen bij volwassenen spelen een grote rol bij het niet herkennen van hoogbegaafdheid bij deze groep kinderen – zeker als ze niet vlekkeloos Nederlands spreken. Leraren moeten hun (onbewuste) vooroordelen leren overwinnen, waardoor zij ook bij kinderen met een niet-westerse achtergrond hoogbegaafdheidskenmerken kunnen signaleren.

 

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop