Hoogbegaafdheid en passend onderwijs in het voortgezet onderwijs
Hoe zorgen we voor een doorgaande ontwikkelingslijn?
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scripties goed beoordeeld en geven ze een mooi beeld waar onderzoek naar hoogbegaafdheid zich momenteel op richt. In deze editie staat de scriptie van Heidrun Basset, geschreven in het kader van de opleiding tot ECHA-Specialist in Gifted Education bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen (Radboud Universiteit). Heidrun onderzocht hoe passend onderwijs op het voortgezet onderwijs kan worden gerealiseerd, speciaal voor Talent maakt zij de koppeling met het primair onderwijs: hoe kunnen we voor een doorgaande ontwikkelingslijn zorgen voor hoogbegaafde leerlingen? Heidrun werkt als docent Engels op het Kandinsky College in Nijmegen en heeft niet alleen ervaring met het onderwijs in Nederland, maar ook in Duitsland en de Verenigde Staten.