Stelling

De stelling

'In essentie zijn de behoeften van (hoog)begaafde leerlingen niet anders dan die van andere leerlingen'

De sociale basisbehoeften van hoogbegaafde kinderen verschillen niet van die van anderen, schreef Nancy Robinson al in 2008.1 Zoals alle kinderen hebben hoogbegaafde kinderen ‘peers’ en hechte vriendschappen nodig. Maar wie goed kijkt, ziet dat klasgenoten niet altijd ‘peers’ zijn (in de zin van ontwikkelingsgelijken), waardoor hoogbegaafde kinderen vaak liever met oudere kinderen spelen of zelfs het gezelschap van volwassenen zoeken. Ook Joan Freeman (een van de oprichters van ECHA) trok deze conclusie uit al wat ouder, langlopend Brits onderzoek. 2 De behoeften van hoogbegaafde kinderen verschillen kennelijk niet van die van andere kinderen; hoe volwassenen in die behoeften moeten voorzien, verschilt wel degelijk.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop