Praktijkonderzoek

Motivatie bij academisch getalenteerden met en zonder topsportachtergrond

In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scripties goed beoordeeld en geven ze een mooi beeld van waar onderzoek naar hoogbegaafdheid zich momenteel op richt.  

 

Wat kunnen we leren van de verschillen en overeenkomsten in motivatie bij deze groepen leerlingen? Carolina Vlemmings en Ursela Goossens schreven deze scriptie in het kader van de opleiding tot ECHA-specialist in Gifted Education bij het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen. Zij deden onderzoek naar de motivatie van academisch getalenteerde leerlingen met en zonder topsportachtergrond.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop