Praktijkonderzoek

Als plan A niet werkt, zijn er nog 25 letters over

In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scripties goed beoordeeld en geven ze een mooi beeld van waar onderzoek naar hoogbegaafdheid zich momenteel op richt. De originele en volledige versie van de scriptie is op de website te vinden.  

 

Lieneke Lunenborg-van Rijswijk, Mathilde Cardous-Ubbink en Pauline van Dooren deden in het kader van de opleiding tot ECHA-Specialist in Gifted Education aan het Radboud Centrum Sociale Wetenschappen onderzoek naar het effect van klassikale strategietraining op metacognitie, cognitieve flexibiliteit en mindset bij leerlingen in een bovenschoolse plusklas.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop