Stelling

‘Het is hoog tijd om muren tussen onderwijs en zorg af te breken voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid’

Gelukkig is er in het onderwijs steeds meer kennis over en aandacht voor de behoeften van leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Maar dat is niet altijd genoeg. Het onderwijssysteem sluit niet bij al deze leerlingen aan. Mogelijke gevolgen zijn vastlopen in het systeem of ongelukkig, eenzaam of angstig worden. Maatwerkoplossingen op het snijvlak van onderwijs en zorg kunnen dan nodig zijn. Het lastige daaraan is dat het om verschillende geldstromen gaat en dat zorginstellingen niet zomaar onderwijs mogen verzorgen.
Er zijn diverse initiatieven om dit op te lossen. Zo wil de gemeente Arnhem de schotten tussen onderwijs en zorg het liefst laten verdwijnen. [1] Steeds meer scholen zetten een interne ‘trajectvoorziening’ op waar zorg, coaching en begeleiding wordt geboden aan leerlingen die allerlei belemmeringen ervaren en niet in staat zijn om het volledige onderwijsprogramma te volgen. Is dit een goede ontwikkeling?

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop