Artikelen

De natuur als school

Vakoverstijgend leren

Annemieke van Manen

Natuur verlicht stress, bevordert zelfdiscipline en heeft een positief effect op de aandachtsspanne van kinderen. [1-3] Ouders ervaren minder gedragsproblemen wanneer hun kinderen in contact komen met de natuur en leren in en van de natuur bevordert de motivatie en betrokkenheid. [4-5] Meerdere onderzoeken tonen aan dat natuur een positieve invloed heeft op het welzijn en leervermogen van kinderen, en van hoogbegaafde kinderen in het bijzonder.

 

Katja van Dalen. Foto: Nienke Meek

‘Hoogbegaafde kinderen hebben een groot probleemoplossend vermogen en hun hersenen zijn een complex netwerk. Ze willen uitgedaagd worden. De natuur is daarvoor een perfecte omgeving, want die is altijd nieuw, anders en onvoorspelbaar. Er is geen goed of fout. In de natuur mag je zijn wie je bent. De prikkels van een natuurlijke omgeving bieden tegelijkertijd ontspanning en verrijking voor de hersenen en daar word je gelukkiger van. Groen tast dus onze hersenen aan, maar wel op een positieve manier.’

Dit staat op de website van Katja van Dalen, verbinder van natuur en onderwijs aan hoogbegaafden. Niet zo gek voor iemand die landschapsarchitect en leerkracht is en de ECHA-opleiding aan de Radboud Universiteit deed. In haar werk gebruikt ze de natuur als centrale leer- en ontmoetingsplek. Ze is wat je noemt een natural: als ze met kinderen de natuur ingaat, heeft ze altijd leerdoelen in haar hoofd. De manier waarop die aan bod komen hangt sterk af van wat de groep tegenkomt en hoe daarop gereageerd wordt. Katja: ‘Als ze ineens op de hurken zitten bij het water, kan ik vanuit hun verwondering verder. Op die manier met kinderen de natuur intrekken en samen leren vereist verbondenheid, loslaten, flexibiliteit en vertrouwen in jezelf, de ander en de omgeving: je blijft je als leerkracht ontwikkelen.’

 

Alle zintuigen open

‘Natuurbeleving is het ervaren van de natuur met al je zintuigen’, vertelt Katja. ‘Je maakt gebruik van je hoofd, hart, handen en onderbuik. Het is een combinatie van cognitie en sensitiviteit. Deze manier van leren is vakoverstijgend: je verbindt taal, rekenen, aardrijkskunde, biologie, creatieve vakken en burgerschap. In de natuur kunnen kinderen zichzelf ontwikkelen in de echte wereld.’

Natuurbeleving linkt aan behoeften en eigenschappen van kinderen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Zij zijn vaak sterk in het leggen van verbanden. Katja: ‘Denk aan biodiversiteit: in de natuur is alles met elkaar verbonden, niets is er voor niets.’ Bovendien willen deze kinderen graag betekenisvol zijn. ‘Als je wekelijks met je klas onderdeel bent van de natuur, ga je vanzelf zorg dragen voor je omgeving en daarmee ook voor jezelf en de ander.’

Foto: Katja van Dalen

 

Gewoon doen

Katja weet dat sommige leerkrachten het best moeilijk vinden om in en via de natuur les te geven. ‘Ze denken soms dat ze niet genoeg kennis van planten en dieren hebben, maar je hoeft helemaal niet alles te weten. Het is juist prima om je samen te verwonderen en nieuwsgierig te zijn.’ Ook kan het praktisch ingewikkeld lijken om met een groep de natuur in te trekken. Gelukkig zijn er vaak ouders die mee willen. ‘Ouderbetrokkenheid zorgt er bovendien voor dat natuurbeleving ook thuis verankerd wordt. Als een kind thuiskomt met een bos brandnetels om soep van te maken, helpt het als ouders weten wat ze daarmee kunnen doen.’

 

Het ei van Columbus

Katja geeft inspiratiedagen en trainingen aan schoolleiders die natuurbeleving in hun meerjarenplan willen borgen. Samen bepalen ze de koers, die vervolgens wordt omgezet in beleid. Dat gebeurt uiteraard buiten. Om het beleid handen en voeten te geven traint en inspireert Katja de leerkrachten. Ze is medeorganisator van de NWT-conferentie Het ei van Columbus voor leerkrachten en pabodocenten (maart 2024). [6] De boodschap die ze ook daar uitdraagt is: ‘Ga eerst zelf natuurbeleving ervaren en de verbinding met de natuur voelen en kijk dan of je jouw klas mee kunt nemen. Het kan niet mislukken!’

 

'Natuurbeleving is het ervaren van de natuur met al je zintuigen'

Inspiratie

Katja deelt graag een lesidee met de lezers van Talent (zie kader). Op haar eigen website www.natuurlijkbegaafd.nl vind je nog veel meer inspiratie. Een selectie van goede sites en boeken die Katja speciaal voor de lezers van Talent maakte, staat op de website.

Foto: Katja van Dalen

 

Raampje met mogelijkheden
(Katja van Dalen en Tine Nieboer)

 

Nodig:

  • touw
  • meerdere meetlinten en rolmaten
  • karton, pennen en potloden

 

Verzamel takken en maak met touw een raampje. Knoop de takken in de hoeken met touw vast. Ga op zoek naar een mooie plek of bijzonder detail en vang die in je ‘raampje’, zodat het een camera wordt.

Taalopdracht – Schrijf een gedicht over hetgeen je door het raampje ervaart.
Rekenopdracht – Bereken de omtrek van jouw raam of maak samen een kubus en bereken de inhoud.
Psycho-educatie – Ben je emotioneel binnen of buiten je raampje, is je raampje groot of klein (Window of Tolerance)? [7]
Leerstrategieën – Als je in een opdracht bent gedoken en je weet het even niet meer, zoom dan uit, net als in- en uitzoomen met je ‘raampje’.

Varieer naargelang de groepsgrootte en -leeftijd, de buitenplek en welke variabele dan ook. Geen enkele opdracht is in een hokje te vangen.

 

Referenties

  1. Bell, A.C. & Dyment, J.E. (2008). ‘Grounds for health: the intersection of green school grounds and health?promoting schools’. In: Environmental Education Research (14.1), 77-90. https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/13504620701843426
  2. Faber Taylor, A., et al. (2002). ‘Views of nature and self-discipline: evidence from inner city children’. In: Journal of Environmental Psychology (22.1-2), 49-63. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494401902415?via%3Dihub
  3. Li, D. & Sullivan, W.C. (2016). ‘Impact of views to school landscapes on recovery from stress and mental fatigue’. In: Landscape and Urban Planning (148), 149-158.
  4. Flouri, et al. (2014). ‘The role of urban neighbourhood green space in children's emotional and behavioural resilience’. In: Journal of Environmental Psychology (40), 179-186. https://www.sciencedirect.com/science/article/abs/pii/S0272494414000565
  5. Kuo, M., et al. (2018). ‘Do Lessons in Nature Boost Subsequent Classroom Engagement? Refueling Students in Flight’. In: Front. Psychol, 8. https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2017.02253/full
  6. De Natuur, Wetenschap en Techniekconferentie. https://www.natuurwetenschapentechniek.nl
  7. The Window of Tolerance (dr. Dan Siegel). Methode voor het herkennen van en omgaan met emoties.

Meer inspiratie over leren in, van en via de natuur

 

Interessante websites

De NWT-conferentie vindt plaats op 15 maart 2024. Meer informatie en aanmelding:
https://www.natuurwetenschapentechniek.nl

Bereken je eigen NQ (natuurintelligentie) en kijk hoe je je NQ kunt ontwikkelen:
https://natureintelligence.eu

Het lectoraat Natuur en Ontwikkeling Kind richt zich op de betekenis en het belang van een natuurrijke omgeving voor de ontwikkeling van kinderen.
https://www.hsleiden.nl/natuur-en-ontwikkeling-kind

Agnes van den Berg is omgevingspsycholoog, gespecialiseerd in onderzoek naar natuur en gezondheid. Op deze website vind je een overzicht van onderzoek, presentaties, publicaties en andere activiteiten.
https://www.agnesvandenberg.nl
https://www.rug.nl/about-ug/latest-news/press-information/scientists-in-focus/avandenberg 

Het lectoraat Natuur & Ontwikkeling Kind wil met onderzoek, onderwijs en professionaliseringsactiviteiten in onderwijs, kinderopvang en zorg laten zien dat de fysieke omgeving een pedagogische ruimte is.
https://www.thomasmorehs.nl/onderzoek/natuur-en-ontwikkeling-kind/

De Agenda Natuurinclusief richt zich op het versterken van de natuur overal in Nederland, niet alleen in de natuurgebieden: het realiseren van een goede basiskwaliteit van onze natuur. Een samenwerkingsverband tussen overheden, instellingen, bedrijven en burgers.
https://agendanatuurinclusief.nl/

Het lectoraat Goed Leraarschap, Goed Leiderschap besteedt expliciet aandacht aan outdoor learning. De betrokken onderzoekers ondersteunen de pabo en basisscholen bij de implementatie van buitenonderwijs in de natuur.
https://www.fontys.nl/Onderzoek/Goed-leraarschap-goed-leiderschap/Themas-binnen-het-lectoraat/Outdoor-Learning.htm

De stichting NatuurCollege is in 2001 opgericht door prinses Irene met als doel de relatie tussen mens en natuur te versterken.
https://www.natuurcollege.nl/

Flow Learning van Joseph Cornell is een methode om het leren te structureren en kinderen en volwassenen uit eerste hand de natuur te laten ervaren, wat leidt tot een diepgaand gevoel van verbondenheid.

https://www.sharingnature.com/flow-learning.html

 

Interessante boeken

Quyen, Michel Le Van. Waarom natuur goed voor je hersenen is (2023). Ten Have.

Ferguson, Gary & Bodde, Albert. De acht grote lessen van de natuur (2019). Ten Have.

Gray, Peter. Free to learn (2015). Basic Books.

 

Deel dit artikel