Columns

Wat verwacht je?

Na de zomer is er op veel plekken sprake van een nieuwe start, een fris begin. Aan iets beginnen gaat vaak gepaard met verwachtingen: uitgesproken, onuitgesproken, hoge of lage verwachtingen, enzovoort. Verwachtingen bepalen in zekere mate je gedrag en handelen.

 

In onderwijsliteratuur is al veel geschreven over verwachtingen. Denk bijvoorbeeld aan het Pygmalion-effect. [1-2] Je bewust zijn van je eigen verwachtingen is een eerste stap. En als onderwijsprofessional is het ook goed om je bewust te zijn van het effect van die verwachting. John Hattie schrijft in zijn boek Visible Learning (2012) uitgebreid over de rol en het effect van het hebben van hoge verwachtingen. In zijn recentste boek Visible Learning: The Sequel (2023) benadrukt Hattie het belang van hoge verwachtingen van leraren voor alle leerlingen. 

 

Hij geeft daarbij aan labels (‘slim’, ‘uitsteller’, ‘ADHD’ of ‘autistisch’) zoveel mogelijk te vermijden, omdat dit kan leiden tot lagere verwachtingen bij zowel leraren als leerlingen. In plaats daarvan zouden alle leerlingen moeten worden gezien als individuen die grote sprongen kunnen maken in hun leerproces. Het is niet mijn bedoeling om het nut van labels in zijn algemeenheid ter discussie te stellen. Wat mij zo aanspreekt is het onvoorwaardelijke vertrouwen in groei. Hoge verwachtingen in de zin van een onvoorwaardelijk vertrouwen in het kunnen maken van grote sprongen vanaf het punt waarop een leerling op dat moment staat. 

 

Hattie stelt dat het cruciaal is dat leraren samenwerken met andere leraren om zo verschillende perspectieven op dat wat werkt voor een leerling te zien. Hij wijst op de kracht van meerdere interpretaties op basis van verschillende bronnen: gedrag in de klas, manier van werken en resultaten van de leerling. Dat lijkt me inderdaad heel waardevol. Die verschillende perspectieven houden je scherp en maken je mogelijk bewust van impliciete aannames die je verwachtingen behoorlijk kunnen beïnvloeden.

 

Een fris begin, een frisse blik, een nieuw schooljaar boordevol kansen op groei en ontwikkeling, gevoed vanuit hoge verwachtingen. Ik zou zeggen, spreek die verwachtingen maar uit en op naar mooie sprongen.

 

Dit artikel is exclusief voor abonnees

Dit is een premium artikel, om dit hele artikel te lezen dient u ingelogd te zijn.
Heeft u nog geen abonnement bekijk onze abonnementen via onderstaande knop
Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan