Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactie_w400_h260_bgtop.jpg)
Spelen met perspectief
Vooruit Lesidee
Maryan Kamps en Els Schrover
Uitleg van de les:
Je denkt dat je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Zonder dat je daar altijd bewust van bent, maak je gebruik van dingen die je wéét, om te kunnen begrijpen wat je ogen zien. In deze les kijken we hoe dat werkt.
Leerdoelen:
Analyseren: Wat helpt je om een foto te b...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Hoogbegaafden van de toekomst
Van belang voor de opbouw van een nieuwe samenleving
Ben Daeter
De waardering voor hoogbegaafden varieert van bewondering voor een kind met briljante mogelijkheden tot een kind dat gezien wordt als een soort kermisattractie. Maar wat nu als we ook kijken naar wat hoogbegaafden de samenleving kunnen bieden?
_w400_h260_bgtop.jpg)
Nieuwe tool geeft inzicht in HB
Begaafdheid op je bord
Martin van Rooij
Een stevige doos, fraai vormgegeven met daarin een bord en kaarten in diverse kleuren. Je denkt: een gezelschapsspel. Leuk! Maar Begaafheid op je bord is geen spel, verzekeren Astrid Loontjens en Wendy Jacobs.
_w400_h260_bgtop.jpg)
'We appen nu gewoon'
Lessen uit de lockdown
Priscilla Keeman
Dat de coronamaatregelen enorme impact hadden op het onderwijs, weten we allemaal. Wat zijn de lessen uit de lockdown? Talent vroeg het aan een ouder en twee onderwijsprofessionals en geeft praktische bruikbare tips voor het onderwijs. ‘Samen vind je oplossingen.

Codes kraken en maken
Maryan Camps en Els Schrover
Les: Kraak een ongewone tegel-code en bedenk daarna zelf een nieuwe code.
Leerdoel: Analyseren om de code te kraken
Creativiteit voor het bedenken van een nieuwe code
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Tijdsduur: 30 - 60 minuten
Inleiding
Codes zijn puzzels die belangrijke intellectuele vaard...
Gevoelig hoogbegaafd?
Onderzoek naar de overeenkomsten in de sensitiviteit van hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde jonge kinderen
Tekst en foto: Rinske Zurhorst
In Talent delen we graag wat wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van verkorte scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekening daarbij is dat het gaat om scripties van studenten. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scriptie...

Montessori-onderwijs, walhalla voor hoogbegaafde leerlingen?
Carla Desain
Veel hoogbegaafde leerlingen willen graag zelfstandig het tempo van hun schoolwerk bepalen. Bij montessorionderwijs staat zelfstandig werken hoog in het vaandel. Dus lijkt hoogbegaafdheid & montessori een ideale combinatie. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Een gesprek met Emma Verheul, zorgconsulent meer- en hoogbeg...

Tien jaar voltijds HB in Dokkum
Een snoepwinkel aan verrijkingsmateriaal
Tekst en foto's: Martin van Rooij
Noordelijker dan Meppel waren we nog niet geweest, dus op naar Friesland. Welkom in de noordelijkste HB-school die ons land rijk is: de Burgerschool in Dokkum.

Oefening baart kunst
Ben Daeter
Om iets te bereiken is vaak veel oefening nodig. Daarbij is het nuttig te weten hoe het kind gemotiveerd raakt iets te doen (ignition) en wat zich daarbij afspeelt in de hersenen (myelinevorming). Maar hoe dan ook draait daarna alles om goede oefening (deep practice), 1 waarbij ouders en leerkrachten van (ook getale...

Kijken naar het kind achter het gedrag
Priscilla Keeman
Patsy Kerkhofs schreef met Ben ik dan een slechte mama? een boek over de worsteling die ouders kunnen ervaren als zij ontdekken dat er ‘iets’ is met hun kind. De openheid van de Belgische Kerkhofs raakt. ‘De emotionele reacties op mijn boek deden me tranen met tuiten wenen.’

Hoogbegaafdheid als maatschappelijke beperking
Interview: Annemieke van Manen
Waarom is het nodig hoogbegaafdheid als handicap te presenteren en welke waarde heeft een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens? Fleur Terpstra geeft uitleg.

'Elke leerling wordt gezien'
Roncalli in Bergen op Zoom neemt HB-stokje over
Martin van Rooij
Nederland telt steeds meer basisscholen met voltijds HB-onderwijs. Ze voorzien in een groeiende behoefte, maar werpen ook een vraag op: hoe moet het met die hoogbegaafde kinderen als ze de basisschool verlaten? Is het voortgezet onderwijs ingericht op deze bijzondere doelgroep? Roncalli in Bergen op Zoom in ieder ge...

De gevoelskant van hoogbegaafdheid ontdek je met de ZijnsWijzers
Priscilla Keeman
Marianne Rietveld ontwierp de ZijnsWijzers Hoogbegaafdheid om met hoogbegaafde kinderen in gesprek te komen over gevoelens. Het zijnsluik van Tessa Kieboom vormde een inspiratiebron. ‘Als ze kunnen zijn wie ze zijn, vormen hoogbegaafde kinderen de pareltjes van de maatschappij.’!-- [if gte mso 9]