Welkom
Talent is het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid. Het biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee je als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenDe redactie
Contact met de redactie van tijdschrift TalentLerende VO-HO netwerken
Miranda Overbeek
De VO-HO netwerken organiseren activiteiten voor leerlingen en docenten, waaronder activiteiten voor hoogbegaafde leerlingen. In 2016 hebben de netwerken een peerreviewsysteem opgezet en via deze weg landelijk ervaringen uitgewisseld, onder andere over talentontwikkeling.
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
'Hoogbegaafde kinderen krijgen steeds vaker psychiatrische diagnose, zoals ADHD of autisme'
Dat stelt dr. Lianne Hoogeveen van het Centrum voor Begaafdheidsonderzoek in NRC Handelsblad.
Hokjesdenken
Maddy Hageman
Nieuw kwaliteitsregister hoogbegaafdheid
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Steeds meer hoogbegaafde kinderen versnellen omdat ze niet voldoende uitdaging of aansluiting vinden in hun eigen groep. Voor de meeste kinderen pakt versnellen goed uit, maar niet voor allemaal. Een mogelijke verklaring hiervoor is dat deze leerlingen zijn gaan
onderpresteren omdat ze ook na de versnelling nog niet...
Do’s en dont’s in het HB-onderwijs
Martin van Rooij
Zo rond 2010 zetten veel scholen (en koepels) hun eerste schreden op het gebied van specifiek basisonderwijs, gericht op hoogbegaafde kinderen. Waar staan we anno 2016? Wat werkt, wat werkt niet? Talent vroeg vier experts wat we zelf hebben geleerd van HB-onderwijs.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Een andere kijk op onderpresteren
Priscilla Keeman
Na 'Een andere kijk op hoogbegaafdheid' wisten Esther de Boer, Nathalie van Kordelaar en Mariken Althuizen van geen ophouden en schreven 'Een andere kijk op onderpresteren'. Met hun verfrissende blik op beide onderwerpen geven ze ruimte aan het hele kind; de
hoogte van het IQ en prestatie zijn minder belangrijk. ‘Ki...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Zelfbewustzijn als basis
Marrigje de Bok
Kasper Ponte geeft psychologieles op een middelbare school met klassen voor hoogbegaafde leerlingen. Zo krijgen de leerlingen
een interessant vak, verwerven ze inzicht in hun hoogbegaafdheid en leren ze bovenal veel over zichzelf.
4 VWO-plussers blikken terug
Carina Nieuwenweg
Sinds 2007 hebben scholen met een dergelijke opleiding zich verenigd in de vereniging begaafdheidsprofielscholen: een landelijk dekkend netwerk onder andere om kennis over onderwijs voor hoogbegaafden te verspreiden. Vier ex-leerlingen van het Hondsrugcollege Emmen blikken terug op VWO+.
Van programmeren leer je doorzetten
Carla Desain
In Engeland is programmeren een verplicht vak op alle basisscholen. In Nederland is het nog niet zover, al experimenteren steeds meer scholen met programmeerprojecten.
Les: Ideeën voor een rol plakband
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: Voor de leerlingen: brainstormen en samenwerken.
SLO brengt experts samen
Priscilla Keeman
Rondom de Conferentie 'Bijzonder Begaafd' organiseerde SLO op 27 en 29 september 2016 een pré- en postconferentie met als doel verdieping te bieden voor experts op het gebied van begaafdheid. De Amerikaanse psycholoog Linda Silverman speelt de hoofdrol. ‘Het is ook nodig om als professional gevoed en geïnspireerd te...
Meten en weten
Ben Daeter
Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.
Congres Talent in de Klas
_w400_h260_bg.jpg)
Do’s en dont’s in het HB-onderwijs
Martin van Rooij
Daag creatief begaafde leerlingen uit
_w400_h260_bg.jpg)
Altijd de jongste
Katja Keuchenius
Onderzoek hoogbegaafdheid en burn-out
_w400_h260_bg.jpg)
Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep
Antoinette Gerichhausen
_w400_h260_bg.jpg)
Hoogbegaafden onderwijs in Drenthe op de kaart
Marrigje de Bok
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
'Sinds enkele jaren zien we steeds vaker hoogbegaafde kinderen en jongeren met een psychiatrische diagnose. In veel van die gevallen bestaat twijfel of die diagnose terecht gesteld is. Bijscholing aan GZ-psychologen op het gebied van hoogbegaafdheid is daarom hard nodig.’ In 'De stelling' geven verschillende persone...
Worstelen en boven komen
Martin van Rooij
Wie denkt dat HB’ers fluitend hun master halen, heeft het mis. Slechts zestien procent van alle hoogbegaafden slaagt erin een universitaire studie af te ronden. Kennelijk is de weg die HB’ers afleggen hobbeliger dan die van de gemiddelde student. Wat extra aandacht, een HB-café en een laagdrempelige netwerkborrel bi...
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Tien maal talent in woord en beeld
Jan-Willen Kuppen
Wil je in de klas, op ouderavonden of tijdens studiedagen leerlingen, ouders of collega’s iets verrassends voorschotelen over hoofbegaafdheid? Deze video’s openen misschien oren en ogen, zorgen voor meer begrip of vormen een mooie aanzet tot een pittige discussie. Alle filmpjes zijn op YouTube te vinden. Een persoon...
Hoogbegaafd en ‘kapitein-van-je-eigen-brein’
Priscilla Keeman
Je ziet dat er iets ‘anders’ is met je kind, of met een leerling in de klas. Wat doe je? ‘Als je je als ouder of leerkracht zorgen maakt over iets, en je het kind wilt begrijpen, kan neuropsychologisch onderzoek helpen’. Interview met (neuro)psycholoog Claudia König.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Passend van peuter tot puber
Marrigje de Bok
Kinderen worden niet pas in groep vijf hoogbegaafd en zijn dat niet slechts een ochtend per week. De ene hoogbegaafde leerling heeft bovendien iets anders nodig dan de andere. Een werkelijk passend aanbod is daarom breed, gevarieerd en over de gehele linie beschikbaar. Passend onderwijs voor àlle leerlingen, dat is ...
Het goede doen het kwade laten
Ben Daeter
Veel ouders vragen zich af hoe hun kinderen zich straks in hun wereld moeten gedragen. In dit artikel worden zeven manieren besproken om een sterk karakter en integriteit bij kinderen te bevorderen.
Een plaats voor de hoogbegaafde in de groep
Antoinette Gerichhausen
Laten we even vijftien jaar teruggaan in de tijd. Je komt als ouder voor het eerst in aanraking met hoogbegaafdheid. Tot dat moment had je nog niet eerder van het begrip hoogbegaafdheid gehoord. Ook op de basisschool van je kind is er nog weinig bekend over onderwijs aan hoogbegaafden. Wat doe je dan?
Les: Spelregels. Waarom?
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: Het belang van regels voor samen spelen en voor samenwerken.
‘Mensen denken soms dat je een soort Mozart bent'
Katja Keuchenius
Anouk van Kampen (27) sloeg twee klassen over, maar weet niet of ze hoogbegaafd is. Ze ging zoveel mogelijk normaal naar school. En ze was er gelukkig. Daarbij hielpen twee andere talenten: aanpassen en relativeren.