Welkom
Talent is het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid. Het biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee je als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenDe redactie
Contact met de redactie van tijdschrift Talent_w400_h260_bgtop.jpg)
Kijk nou eens
Manon Bakker
Deelnemen aan dyslexie-onderzoek
Van Viersen publiceerde meerdere onderzoeken naar hoogbegaafdheid en dyslexie. De conclusies hiervan zijn in 2018 vertaald naar de ‘Richtlijn Lees- en Spellingproblemen in combinatie met Hoogbegaafdheid’. Een aanrader om zo op de hoogte te zijn van de wetenschappelijke conclusies en...

Samenwerken als basis voor werkgeluk
Liesbet Stam-Gommans
Bij binnenkomst op een school was er iets gaande bij de kleuterafdeling. Er werd schijnbaar een nieuw thema geïntroduceerd en ik stopte in de gang om mee te kijken. Ik werd meegezogen in het spel van de leerkrachten. En het mooie was, werkelijk alle kleuters keken ook geboeid. De betrokkenheid was enorm. Al zag ik d...

Gevlucht talent bloeit op
Carla Desain
Ieder jaar op 18 december (International Migrants Day) staan talent, kennis en doorzettingsvermogen van vluchtelingen in de spotlights: dan is de feestelijke uitreiking van de UAF-Award van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

Van markt tot megastad
Lesidee
Anouk van der Toorn
Wist je dat Nederland een van de meest verstedelijkte landen ter wereld is? Het Centraal Bureau voor de Statistiek denkt dat over tien jaar bijna driekwart van alle Nederlanders in stedelijke regio’s woont. Het zal je dan ook niet verbazen dat Nederlandse steden hard groeien. Hoe zijn deze steden ontstaan en blijven...

Wat de wetenschap zegt over…
Intensiteit
Sven Mathijssen
Intense belevingen, (hoog)gevoeligheid, hoogsensitiviteit, overexcitabilities… Het zijn termen die vaak genoemd worden rondom intensiteit en hoogbegaafdheid. Bij doorvragen blijkt dat professionals de woorden regelmatig door elkaar gebruiken. Dat is niet vreemd, maar wetenschappelijk ook niet correct. Kazimierz Dąbr...

Woede en rondvliegende spullen
Omgaan met intensiteiten
Stans Jetten en Linda Garretsen
Een woedende leerling, een stift die door de lucht vliegt of zelfs een kruk. Hoe ga je als leerkracht om met intense emoties in de klas? Stans Jetten en Linda Garretsen ontwikkelden Intensiteit en Talent, een methode om tegemoet te komen aan de intellectuele en emotionele behoeften van leerlingen met kenmerken van b...

Leer-krachtig zijn in niet-weten
Anders kijken naar intense kinderen in de klas
Annemieke van Manen
Lotte van Lith is een intens mens en hierover schreef ze een serie gedichten. De redactie van Talent ging met haar in gesprek over intense kinderen in de klas.
_w400_h260_bgtop.jpg)
(Boeken)tips
Intensiteit
Priscilla Keeman
Intens hoogbegaafd
Emotionele sensitiviteit en intensiteit noemt de Amerikaanse klinisch psycholoog Linda Silverman als eerste kenmerken van begaafdheid. Tijdens de veertigjarige carrière van Silverman bezochten zo’n 6.500 begaafde kinderen het mede door haar opgerichte Gifted Development Center. In lezingen, die d...

‘Dat pionieren vond ik juist leuk om te doen’
Vijftien jaar Day a Week School in Nederland
Martin van Rooij
Wie met hoogbegaafde leerlingen werkt en geregeld vakliteratuur leest, heeft de term ‘Day a Week School’ (DWS) vast wel eens horen vallen. Onderwijsbegeleidingsdienst Het ABC introduceerde het concept vijftien jaar geleden in Nederland. Fransca Hoetink, leerkracht van het eerste uur van DWS, blikt terug met twee lee...

Verschillende hersenen
Hoogbegaafdheid een vorm van neurodiversiteit?
Ben Daeter
Neurodiversiteit verwijst naar de natuurlijke variaties in het functioneren van het menselijk brein. Wetenschappers kijken daarbij naar de structuur en werking van de hersenen. Om helder te krijgen hoe dat het geval is bij hoogbegaafden, worden ze vergeleken met de hersenen van kinderen met een autisme-spectrumstoor...

Onplezierige emotie
Verveling en bore-out bij hoogbegaafde leerlingen
Sanne Wouts
‘Ik verveel me’, dat kan een hoogbegaafde leerling in de klas zomaar zeggen. Verveling brengt allerlei negatieve gevolgen met zich mee. Daarom ontwikkelde Sanne Wouts als eindproduct voor haar opleiding tot RITHA Specialist een theoretisch kader en een korte explainervideo over verveling en bore-out bij hoogbegaafde...

Sturen en loslaten
Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie
Fatima El Khattabi
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met kenmerken van begaafdheid niet alleen gezien worden, maar ook echt tot bloei komen? De sleutel ligt in iets wat vaak wordt onderschat: de kracht van een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Hoe kunnen deze relaties de motivatie en het zelfvertrouwen vergroten?

‘Ben wie je bent en laat niemand ertussen komen’
Carla Desain
Nienke van Dieren
13 jaar, technasium 2
Je kamer hangt vol kleding en tekeningen…
‘Ja, ik ben kledingontwerper – geïnspireerd door mijn moeder. Deze zomer was ik voor het eerst op de Comic Con in Utrecht. De meeste bezoekers komen verkleed als hun favoriete personage (cosplay) en besteden veel aandacht aan hu...

400.000 beluisteringen in 4 jaar
Podcast over hoogbegaafdheid regelrechte hit
Martin van Rooij
Als je kind hoogbegaafd blijkt te zijn, wil je meer weten over dat onderwerp, dus ga je op zoek naar informatie. Sommige ouders schaffen boeken aan, andere zoeken de antwoorden op hun vragen op websites en in blogs. Kristel van Eijk, vertrouwd met de wereld van beeld en geluid, ging op zoek naar een podcast. Die was...

Alle hens aan dek
Maddy Hageman
Een oud-studiegenoot nodigde me uit voor een zeiltochtje over de Friese meren. Het was al best fris, maar dik ingepakt op het dek hadden we toch een mooi gesprek. Behalve over weer en wind ging het natuurlijk ook over de hoogbegaafde kinderen in ons werk.
Hij vertelde: ‘We hadden een meisje, Nynke. Ja, wij zien...
_w400_h260_bgtop.png)
Kijk nou eens
Manon Bakker
On point
Werkplaats Point heeft in samenwerking met Onderwijs Maak Je Samen (OMJS) een nieuw product ontwikkeld. Veel verrijkingsmaterialen zijn gericht op visueel-ruimtelijk inzicht en plannen en organiseren, maar hoe stimuleer je kinderen die een talent voor taal hebben? Onbeschrijflijk – to the point biedt hieri...

Vijf jaar subsidie voor (hoog)begaafdheid
Opbrengsten en aandachtspunten
Marijn Vleeskens, Evelien van der Geest en Eveline Schoevers
Tussen 2019 en 2024 heeft het ministerie subsidie beschikbaar gesteld met als doel een passender onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen in te richten. Wat is er met dat geld gebeurd? En is het doel van de subsidie bereikt? Onderzoeksbureau Oberon monitorde de afgelopen vijf jaar de inzet v...

Eén van velen
Janneke Berendsen-Hulshof
Binnen een seminar van de RITHA-opleiding gingen we in gesprek met onze studenten naar aanleiding van de vraag: Hoe cultuursensitief ben jij in je werk? Als leidraad binnen dit gesprek maakten we onder andere gebruik van een checklist voor het integreren van diverse inhouden. [1] Deze checklist is gericht op onderwi...

Onderzoekers in de dop
Citizen science-projecten voor hoogbegaafden
Ben Deater
Wetenschappers schrijven steeds vaker projecten uit waarbij ze een beroep doen op burgers. Deze vorm van wetenschap heet citizen science. Hierbij werken burgers samen met wetenschappers om gegevens te verzamelen en te analyseren, en zelfs om nieuwe onderzoeksrichtingen te verkennen. Deze vorm van wetenschap is ook g...

Op onderzoek uit!
Anouk van der Toorn
In het artikel van Ben Daeter over citizen science-projecten op pagina 22-23 van Talent kun je lezen dat er steeds vaker een beroep gedaan wordt op burgers bij het doen van onderzoek. Voordat je mee gaat helpen bij een onderzoek, is het goed om te weten wat onderzoek doen inhoudt. In deze les ga jij je eigen onderzo...

De beste boeken over...
Ontwikkeling
Priscilla Keeman
Mijn kind heeft haast
Auteur Esther Grit-Tegelaar traint en coacht professionals in de kinderopvang in hoe ze om moeten gaan met jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Op basis van haar ervaringen als professional en als moeder van drie hoogbegaafde kinderen schreef zij het boek Mijn kind heeft haast. Grit...

Wat de wetenschap zegt over…
Cultureel responsief lesgeven
Lineke van Tricht
‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren naar een school dichtbij huis kunnen. Een school waar iedereen meetelt, meedoet en gelijkwaardig is en waar samen geleerd wordt.’ [1] Dat is een mooi streven van de Rijksoverheid en het zou geweldig zijn als dat lukt. Toch rijzen bij deze missie vra...

Hoogbegaafdheid en anderstalige leerlingen
Hoe signaleer je hen?
Martijn Nouwens
Het signaleren van kenmerken van begaafdheid bij anderstalige kinderen is niet zo makkelijk. Bijvoorbeeld omdat het lastig is een grote woordenschat bij jonge kinderen te herkennen. Martijn Nouwens ontwikkelde een training om docenten te helpen. Belangrijk is dat leerkrachten zich verdiepen in de culturele achtergro...

Wie zijn de kinderen in je klas?
Culturele sensitiviteit in ons onderwijs
Maddy Hageman
De hoogbegaafdheid van Sima Daoud, directeur van stichting iQ+ en afgestudeerd in Midden-Oostenstudies, werd onvoldoende herkend op de basisschool. Het feit dat haar ouders uit Marokko kwamen, speelde daar zeker een rol in. Talent sprak met haar, benieuwd naar haar kijk op de culturele sensitiviteit in ons onderwijs...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Boekentips
Cultureel responsief lesgeven
Manon Bakker
Vooroordelen en verwachtingen
In 2020 is er een fijn boek geschreven over gelijke kansen door Van den Bergh, Denessen, Volman (red.). In Werk maken van gelijke kansen wordt wetenschappelijk inzicht met twintig artikelen praktisch vertaald. Het boek geeft daarmee handvatten om ongelijkheid te begrijpen en geeft inzi...

Hoogbegaafd, hoogsensitief of …?
Wat onderzoek ons leert over kijken naar behoeften
Elise Samsen-Bronsveld
Ieder kind is uniek en de manier waarop kinderen hun leeromgeving ervaren, kan sterk variëren. In dezelfde leeromgeving kan het ene kind opbloeien en goed presteren, terwijl een ander kind zich verveelt of tegen uitdagingen aanloopt. Deze verschillen kunnen voortkomen uit individuele factoren, zoals hoogbegaafdheid ...

Balans tussen prestatie en welzijn
Gelukkige leerlingen met het PERMA-model
Ben Deater
Niet iedereen heeft van het PERMA-model gehoord, terwijl het van betekenis kan zijn voor het welzijn en geluk van kinderen. Het is een theoretisch model dat zich richt op vijf met elkaar samenhangende essentiële elementen die bijdragen aan het welzijn van individuen. Wat houdt dit model in en wat kan het in de prakt...

Fermate
Extra tijd voor de sprong naar het vo
Martin van Rooij
Sommige leerlingen racen door de lesstof van de basisschool. Op tienjarige leeftijd qua schoolvaardigheden klaar voor de middelbare, maar nog zo speels als wat. Een tussenjaar kan dan uitkomst bieden om met meer zelfvertrouwen de overstap naar het vo te maken. Ook in ‘t Gooi is nu zo’n voorziening: Fermate. Eugenie ...

‘Lastig dat mijn hoofd en mijn lijf niet gelijklopen’
Raj van den Brink
Carla Desain
Raj van den Brink
10 jaar, vwo 2/sinds kort thuiszittend
Jij bent 10 en je zit in vwo 2?
‘Dat klopt, al ben ik kort geleden thuis beland, ik ga niet meer naar school. Dat is een ingewikkeld verhaal, maar ik heb er geen bezwaar tegen om het te vertellen.
Eigenlijk vond ik het op de basisschool vanaf het begin...

Waarom een struisvogel niet hoeft te kunnen vliegen
Misinformatie tegengaan door benaderingswijzen te combineren
Stijn Smeets
Negatieve en onjuiste stereotypen over hoogbegaafdheid kunnen de manier waarop leerkrachten handelen en naar hoogbegaafde leerlingen kijken beïnvloeden. Dit kan een directe impact hebben op de onderwijskansen van deze leerlingen. Waar komen deze misvattingen over begaafdheid vandaan en welke oplossing is er?
...

Ontwarren
Maddy Hageman
Een mooi artikel over wetenschap en persoonlijke visie heeft Talent deze keer, vind ik.
Ontwarren van wetenschap en persoonlijke visie zal altijd een valkuil blijven van wetenschappen die niet alleen maar over kale cijfers en objectiveerbare metingen door apparaten gaan. Zo schreef ik jaren geleden mee aan metingen...

Kijk nou eens
Manon Bakker
Nieuw magazine
Voor mensen die geen genoeg kunnen krijgen van begaafdheid is er een nieuw magazine op de markt gebracht: Hoogbegaafd & zo. Het negentig pagina tellende blad is samengesteld door Laetitia van de Ven en Nathalie Mandemaker. Beiden zijn ouder en delen de zoektocht naar passend onderwijs voor hun kind. ...

Sterk karakter en integriteit
Morele intelligentie bij begaafde kinderen bevorderen
Ben Daeter
Veel ouders en leerkrachten vragen zich af hoe kinderen zich straks in hun wereld gaan gedragen: een morele kwestie. Moet hierbij een onderscheid gemaakt worden tussen kinderen met kenmerken van begaafdheid en andere kinderen? Ja, dit onderscheid is noodzakelijk, omdat begaafde kinderen diep kunnen nadenken over mor...

Binnenstebuiten gekeerd…
Liesbet Stam-Gommans
Afgelopen zomer was Binnenstebuiten 2 van Disney een regelrechte filmhit. Waarom? Omdat deze film een mooi inkijkje geeft in de werking van de emoties in de hersenen van een puber. De eerste film was bij mij thuis al een hit, waarin de basisemoties de hoofdrol spelen: plezier, verdriet, afkeer, angst en woede. Voor ...

Slechts de helft van hoogbegaafde kinderen herkend in het primair onderwijs
Persbericht: Onderzoek SCALIQ onthult verschillen in signalering van hoogbegaafdheid bij verschillende groepen kinderen
Zeist, 20 september 2024 – Meer dan de helft van de hoogbegaafde kinderen in Nederland wordt niet herkend door hun leerkracht. Dit terwijl er een signaleringsplicht bestaat en vroegtijdige signalering essentieel is om passend onderwijs te kunnen bieden aan deze leerlingen. Dit blijkt uit het onderzoek ‘(On)gezien’ v...

Japanse kunst
Anouk van der Toorn
Wit kan niet zonder zwart en zwart kan niet zonder wit. Zonder wit kun je zwart niet onderscheiden en andersom. Deze twee elementen zijn samen één. Het ene is wat de ander niet is. Dat is waar de Japanse Notan-kunst op gebaseerd is. Dit ga je deze les ontdekken.