Welkom
Talent is het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid. Het biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee je als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenDe redactie
Contact met de redactie van tijdschrift TalentLeren signaleren
Experts in het hele land
Marrigje de Bok
Om hoogbegaafde kinderen de goede begeleiding te kunnen bieden, is het van belang dat zoveel mogelijk professionals, die met kinderen werken, leren hoe ze een ontwikkelingsvoorsprong tijdig kunnen signaleren. De Expertgroep Ontwikkelings voorsprong timmert intensief en vruchtbaar aan de weg om die situatie te realis...

HB-portret
Jort van der Meulen (16 jaar, 5 vwo)
Carla Desain
‘Zoek een bijbaan waar je iets van kunt leren’

Hoe vind je een HB-expert?
Vier registers met HB-experts onder de loep
Martin van Rooij
Anno 2021 telt ons land honderden HB-experts, maar wat zegt dat als iedereen zich zo mag noemen? Kortom: hoe vind je de kanjer die jouw specifieke vraag beantwoordt? Wellicht via een register. Talent bekeek er vier.
Gaaf!
Carla Desain
A boy and his atom
Een korte stop-motionfi lm uit 2013, gemaakt door IBM: een jongen speelt met een bal, danst en springt op een trampoline. Fascinerend om je te realiseren dat de plaatjes die je ziet niet bestaan uit potloodstipjes, maar uit atomen. Het making-of-filmpje is razend interessant: hoe verplaats je één...

Edu-coaching
Durf ambitieus te zijn
Carla Desain
Dat hoogbegaafde leerlingen een ander aanbod nodig hebben dan het standaard curriculum, begint in het primair onderwijs langzaam door te dringen. In het voortgezet en hoger onderwijs is hier nog minder aandacht voor. Hoogbegaafde jongeren voelen zich niet gezien, vervelen zich, raken gedeprimeerd of gaan ten onder a...
Digitale uitdaging
Kwalitatief en uitdagend onderwijs met digitale leermiddelen
Ellen Sinot
Digitale technologie heeft een noodgedwongen opmars gemaakt in het onderwijs. En die kun je heel goed inzetten om uitdagende opdrachten te maken. In dit artikel bespreken we bekende en minder bekende digitale tools om uitdagende opdrachten te maken voor leerlingen.

Cartoon
Maddy Hageman
Vanochtend raakte een cartoon van Kamagurka mij: een mannetje op een vijfsprong met daarbij een wegwijzer: IQ 25 rechtsaf, IQ 135 linksaf. Onderschrift: ‘…hij stond er al een tijdje’. Dit als reactie op de aankondiging van Topografie van de domheid, een ironische atlas.
Ik had net een zeer droevig bericht over een ou...

Redding nabij
Janneke Berendsen-Hulshof
Mijn collega Liesbet Stam-Gommans schreef in haar vorige column dat zij gedreven wordt door de vraag: ‘Zien we wat een kind nodig heeft om zich verder te ontwikkelen?’ Een vraag die ook mij drijft, zij het vanuit een andere hoek.
Mijn ervaring ligt in het voortgezet onderwijs, waar ik als docente Nederlands, men...
Challenge
Ellen Sinot
Write Now!
Write Now! is een grote schrijfwedstrijd voor jongeren van 15 tot en met 24 jaar. De editie van 2021 vindt plaats in het najaar. De precieze data voor de voorrondes zijn nog niet bekend, maar de instuurdeadline al wel: 1 oktober 2021. De vorm van je ingezonden tekst is vrij. Gedicht, filmscenario, verhaa...

Codes kraken en maken
Maryan Camps en Els Schrover
Les: Kraak een ongewone tegel-code en bedenk daarna zelf een nieuwe code.
Leerdoel: Analyseren om de code te kraken
Creativiteit voor het bedenken van een nieuwe code
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Tijdsduur: 30 - 60 minuten
Inleiding
Codes zijn puzzels die belangrijke intellectuele vaard...
Gevoelig hoogbegaafd?
Onderzoek naar de overeenkomsten in de sensitiviteit van hoogbegaafde en niet-hoogbegaafde jonge kinderen
Tekst en foto: Rinske Zurhorst
In Talent delen we graag wat wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van verkorte scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekening daarbij is dat het gaat om scripties van studenten. Het zijn dus geen gepubliceerde onderzoeksbevindingen. Desondanks zijn deze scriptie...

Montessori-onderwijs, walhalla voor hoogbegaafde leerlingen?
Carla Desain
Veel hoogbegaafde leerlingen willen graag zelfstandig het tempo van hun schoolwerk bepalen. Bij montessorionderwijs staat zelfstandig werken hoog in het vaandel. Dus lijkt hoogbegaafdheid & montessori een ideale combinatie. Hoe pakt dat in de praktijk uit? Een gesprek met Emma Verheul, zorgconsulent meer- en hoogbeg...
Gaaf!
Carla Desain
Dino Dana
Nora van 5 stuurde me een filmpje: ‘Dino’s zijn mijn lievelingsdieren. Zie je mijn pterosaurus-pak met vleugels? Ik vind Dino Dana echt supersuper leuk! Ze is net als ik, ze onderzoekt alles over dino’s. Bijvoorbeeld hoe een mama dino haar eieren kan verdedigen tegen roofdino’s. De allerleukste afleverin...

Tien jaar voltijds HB in Dokkum
Een snoepwinkel aan verrijkingsmateriaal
Tekst en foto's: Martin van Rooij
Noordelijker dan Meppel waren we nog niet geweest, dus op naar Friesland. Welkom in de noordelijkste HB-school die ons land rijk is: de Burgerschool in Dokkum.

Wensen
Maddy Hageman
Om iets te wensen te hebben, moet je ergens in kunnen geloven. In dúrven geloven. Lang geleden schreef Annie M.G. Schmidt een stukje over een huisvrouw, die van een fee zomaar iets mocht wensen. Een blonde prins, geld, gewoon geluk… Na een eerste reactie vol ongeloof, ziet de vrouw allerlei beren op de weg: de belas...

Oefening baart kunst
Ben Daeter
Om iets te bereiken is vaak veel oefening nodig. Daarbij is het nuttig te weten hoe het kind gemotiveerd raakt iets te doen (ignition) en wat zich daarbij afspeelt in de hersenen (myelinevorming). Maar hoe dan ook draait daarna alles om goede oefening (deep practice), 1 waarbij ouders en leerkrachten van (ook getale...
Challenge
Ellen Sinot
Uitstel ECHA conferentie
Nadat de zeventiende internationale ECHA conferentie eerder was uitgesteld, zijn er nu nieuwe data bekend. Van 31 augustus tot 3 september 2021 zal het congres volledig online plaatsvinden, vanuit het Portugese Porto. De conferentie heeft als thema Gifts and Talents: Values for the Future....
Nieuws
Ellen Sinot
Manifest hoogbegaafdenonderwijs
De Werkgroep Onderwijs van Stichting Hoogbegaafd heeft een manifest opgesteld over hoogbegaafdenonderwijs. Begin maart was het manifest al bijna duizend keer ondertekend en zijn op de website tientallen verhalen toegevoegd van kinderen en volwassenen die hiermee te maken hebben. ...

Kijken naar het kind achter het gedrag
Priscilla Keeman
Patsy Kerkhofs schreef met Ben ik dan een slechte mama? een boek over de worsteling die ouders kunnen ervaren als zij ontdekken dat er ‘iets’ is met hun kind. De openheid van de Belgische Kerkhofs raakt. ‘De emotionele reacties op mijn boek deden me tranen met tuiten wenen.’
Recensies
Priscilla Keeman
De achterkant van het onderwijs
Docenten en collega’s Marjan Velsink en Melanie Philips schreven samen het boek De achterkant van het onderwijs. Door middel van interviews met jongeren, zorgcoördinatoren en een onderwijsinspecteur geven zij aandacht aan de ongeveer 15.000 thuiszittende scholieren die Nederland ...

Hoogbegaafdheid als maatschappelijke beperking
Interview: Annemieke van Manen
Waarom is het nodig hoogbegaafdheid als handicap te presenteren en welke waarde heeft een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens? Fleur Terpstra geeft uitleg.
De stelling
'Val kleuters niet lastig met labels als ‘hoogbegaafd’ of ‘ontwikkelingsvoorsprong’. Signaleren in groep 3 of 4 is vroeg genoeg.'
Samenstelling: Carla Desain en Sven Mathijssen
Jonge kinderen maken vaak grote sprongen in hun ontwikkeling. Moet je ze daarbij hun eigen tempo laten volgen in onderzoekend, nieuwsgierig en leergierig zijn – en ze dus niet te vroeg labelen? Of is het gevaar te groot dat ze geen passend aanbod krijgen als hun slimheid niet herkend wordt? En als je uitgaat van zo ...

Waar heb je dat vandaan?
Sven Mathijssen
De vorige keer schreef ik dat ik graag met jou op zoek ga naar de waarheid. De waarheid laat zich echter maar moeilijk vangen in losse onderzoeken. Zeker in sociale wetenschappen, waarbij veelal genoegen genomen wordt met 95% zekerheid dat wat uit het onderzoek blijkt de algemene regel is. Het is daarom belangrijk k...

‘Ik heb zó veel vragen in mijn hoofd!’
HB-portret van Levy van Leeuwen, 6 jaar, groep 3
Carla Dessain
Hoe vind jij het op school?
‘Met mijn vrienden is het fijn en als ik mag tekenen, ben ik ook blij. Maar ik krijg alleen maar véél te makkelijke werkjes. Ik kan dat al allemaal. Ik kan bijvoorbeeld al zó lang lezen! Al vanaf dat ik 2 jaar was of zo. Ik begon bij nummerborden van auto’s. Mijn moeder zag dat ik dat le...

Op zoek naar de waarheid
Sven Mathijssen
Frank Stienissen liet in de vorige editie weten te stoppen als hoofdredacteur van Talent. Met veel plezier neem ik het stokje van hem over. Ik ben Sven Mathijssen, plaatsvervangend hoofdopleider bij de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en de opleiding van de European Council for High Ability (EC...
Gaaf
Carla Dessain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste en leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Challenge
My First Lego League
De Lego League is op veel scholen al helemaal ingeburgerd. Minder bekend is de My First Lego League Discover: een uitdagend programma, speciaal voor kinderen van 4 t/m 6 jaar. Met behulp van het Discover-model maken de kinderen zelf nieuwe ontwerpen. Intussen werken ze aan allerlei vaardigheden...
Nieuws
Mensafonds Awards
Ben of ken jij iemand die zich inzet voor (hoog)begaafden? Dan kun je diegene nog tot 14 februari voordragen voor de Mensafonds Awards via www.mensafonds.nl. De twee categoriee?n waarvoor je iemand kunt voordragen zijn: Uitblinker Award en Publieksaward. De Uitblinker Award is voor een persoon die...

Spreekwoorden voor coronatijden
Lesidee
Maryan Camps en Els Schrover
Les: Samen spreekwoorden maken
Leerdoel: Analyse van bestaande spreekwoorden
en zegswijzen
Creativiteit: het bedenken van grappige aanpassingen
van oude zegswijzen voor nieuwe (corona)tijden
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw
Tijdsduur:
• Bestaande spreekwoorden opzoeken, analyseren
en categoriseren: 30-60 m...
Professionaliseringsbehoeften van leerkrachten op het gebied van (hoog) begaafdheid
Joke Peijnenburg, Elise Samsen, Kim Smeets & Anouke Bakx
Leerkrachten staan voor de uitdaging om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elke leerling. Omdat elke klas vol zit met verschillende leerlingen, zijn de onderwijsbehoeften ook heel divers.1 Differentieren, dus het omgaan met verschillen, is belangrijk opdat leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Dit geldt vo...
De Stelling
‘Hoogbegaafdheid zien als handicap is eerder een stap terug dan een stap vooruit.’
Carla Dessain en Frank Stienissen
Onderwijsjurist Fleur Terpstra stapte begin november 2020 naar het College voor de Rechten van de Mens met het verzoek om hoogbegaafdheid te laten aanmerken als handicap. Zij hoopt zo – namens een groep ouders van hoogbegaafde kinderen – passend onderwijs te kunnen afdwingen. In Nieuwsuur van 28 - 10 lichtte zij dez...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Levenslessen als basis voor de toekomst
Leven = leren
Annemieke van Manen
Met dagelijkse levenslessen kan een leerkracht samen met de leerlingen op zelfonderzoek uitgaan en daarbij ongemerkt verschillende leerdoelen aan de orde laten komen. Trainer Heleen lordens legt dit uit.

In vuur en vlam en wat er van kwam
Ben Daeter
Het begrip ‘ignition’ is nog te onbekend. Vanwege het grote belang ervan zouden opvoeders en leerkrachten er zich in moeten verdiepen. Wat is het? Waarom is het zo belangrijk? Hier wordt die sluier onthuld.

Meesterwerk op je koptelefoon
Annemieke van Manen
Deze zomer maakte Jan Jaap Hubeek met Annet Stegeman de goedbeluisterde podcastspecial 'Hoogbegaafd'. Jan Jaap is opleidingsmanager aan de Pabo in Leiden. Wat is de relatie tussen deze podcast en zijn visie op de inrichting van de Pabo?

De lange zoektocht naar je identiteit
Esmée Corbeij en Carla Dessain
Een onderwijsloopbaan die bepaald niet vlekkeloos verloopt, een mismatch met de omgeving, weinig gelijkgestemden kunnen vinden en zich daarom ‘anders’ en eenzaam voelen... Veel (jong)volwassenen komen er pas later achter dat hoogbegaafdheid een rol speelt in hun leven en hun identiteitsontwikkeling. Zo verging het o...

‘Zelf puzzelen past bij mij’
HB-portret van Nidhi Soekhlal (16 jaar), eerstejaars student econometrie
Carla Dessain
Net 16 en al cum laude op zak. Ben je trots op jezelf?
‘Op het gymnasium was ik dat eigenlijk niet. Ik hoefde weinig moeite te doen, dus waarom zou ik dan trots zijn? Ik keek Netflix-series tijdens huiswerktijd en voor een toets leerde ik nauwelijks. Als ik mijn zelfgemaakte samenvatting aandachtig doorlas, was ik ...