Welkom
Talent – het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee jij als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Contact met de redactieChallenge
Ellen Sinot
Uitstel ECHA conferentie
Nadat de zeventiende internationale ECHA conferentie eerder was uitgesteld, zijn er nu nieuwe data bekend. Van 31 augustus tot 3 september 2021 zal het congres volledig online plaatsvinden, vanuit het Portugese Porto. De conferentie heeft als thema Gifts and Talents: Values for the Future....
Nieuws
Ellen Sinot
Manifest hoogbegaafdenonderwijs
De Werkgroep Onderwijs van Stichting Hoogbegaafd heeft een manifest opgesteld over hoogbegaafdenonderwijs. Begin maart was het manifest al bijna duizend keer ondertekend en zijn op de website tientallen verhalen toegevoegd van kinderen en volwassenen die hiermee te maken hebben. ...

Kijken naar het kind achter het gedrag
Priscilla Keeman
Patsy Kerkhofs schreef met Ben ik dan een slechte mama? een boek over de worsteling die ouders kunnen ervaren als zij ontdekken dat er ‘iets’ is met hun kind. De openheid van de Belgische Kerkhofs raakt. ‘De emotionele reacties op mijn boek deden me tranen met tuiten wenen.’
Recensies
Priscilla Keeman
De achterkant van het onderwijs
Docenten en collega’s Marjan Velsink en Melanie Philips schreven samen het boek De achterkant van het onderwijs. Door middel van interviews met jongeren, zorgcoördinatoren en een onderwijsinspecteur geven zij aandacht aan de ongeveer 15.000 thuiszittende scholieren die Nederland ...

Hoogbegaafdheid als maatschappelijke beperking
Interview: Annemieke van Manen
Waarom is het nodig hoogbegaafdheid als handicap te presenteren en welke waarde heeft een oordeel van het College voor de Rechten van de Mens? Fleur Terpstra geeft uitleg.
De stelling
'Val kleuters niet lastig met labels als ‘hoogbegaafd’ of ‘ontwikkelingsvoorsprong’. Signaleren in groep 3 of 4 is vroeg genoeg.'
Samenstelling: Carla Desain en Sven Mathijssen
Jonge kinderen maken vaak grote sprongen in hun ontwikkeling. Moet je ze daarbij hun eigen tempo laten volgen in onderzoekend, nieuwsgierig en leergierig zijn – en ze dus niet te vroeg labelen? Of is het gevaar te groot dat ze geen passend aanbod krijgen als hun slimheid niet herkend wordt? En als je uitgaat van zo ...

Waar heb je dat vandaan?
Sven Mathijssen
De vorige keer schreef ik dat ik graag met jou op zoek ga naar de waarheid. De waarheid laat zich echter maar moeilijk vangen in losse onderzoeken. Zeker in sociale wetenschappen, waarbij veelal genoegen genomen wordt met 95% zekerheid dat wat uit het onderzoek blijkt de algemene regel is. Het is daarom belangrijk k...

‘Ik heb zó veel vragen in mijn hoofd!’
HB-portret van Levy van Leeuwen, 6 jaar, groep 3
Carla Dessain
Hoe vind jij het op school?
‘Met mijn vrienden is het fijn en als ik mag tekenen, ben ik ook blij. Maar ik krijg alleen maar véél te makkelijke werkjes. Ik kan dat al allemaal. Ik kan bijvoorbeeld al zó lang lezen! Al vanaf dat ik 2 jaar was of zo. Ik begon bij nummerborden van auto’s. Mijn moeder zag dat ik dat le...

Op zoek naar de waarheid
Sven Mathijssen
Frank Stienissen liet in de vorige editie weten te stoppen als hoofdredacteur van Talent. Met veel plezier neem ik het stokje van hem over. Ik ben Sven Mathijssen, plaatsvervangend hoofdopleider bij de Radboud International Training on High Ability (RITHA) en de opleiding van de European Council for High Ability (EC...
Gaaf
Carla Dessain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste en leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Challenge
My First Lego League
De Lego League is op veel scholen al helemaal ingeburgerd. Minder bekend is de My First Lego League Discover: een uitdagend programma, speciaal voor kinderen van 4 t/m 6 jaar. Met behulp van het Discover-model maken de kinderen zelf nieuwe ontwerpen. Intussen werken ze aan allerlei vaardigheden...
Nieuws
Mensafonds Awards
Ben of ken jij iemand die zich inzet voor (hoog)begaafden? Dan kun je diegene nog tot 14 februari voordragen voor de Mensafonds Awards via www.mensafonds.nl. De twee categoriee?n waarvoor je iemand kunt voordragen zijn: Uitblinker Award en Publieksaward. De Uitblinker Award is voor een persoon die...

Spreekwoorden voor coronatijden
Lesidee
Maryan Camps en Els Schrover
Les: Samen spreekwoorden maken
Leerdoel: Analyse van bestaande spreekwoorden
en zegswijzen
Creativiteit: het bedenken van grappige aanpassingen
van oude zegswijzen voor nieuwe (corona)tijden
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw
Tijdsduur:
• Bestaande spreekwoorden opzoeken, analyseren
en categoriseren: 30-60 m...
Professionaliseringsbehoeften van leerkrachten op het gebied van (hoog) begaafdheid
Joke Peijnenburg, Elise Samsen, Kim Smeets & Anouke Bakx
Leerkrachten staan voor de uitdaging om aan te sluiten bij de onderwijsbehoeften van elke leerling. Omdat elke klas vol zit met verschillende leerlingen, zijn de onderwijsbehoeften ook heel divers.1 Differentieren, dus het omgaan met verschillen, is belangrijk opdat leerlingen zich optimaal ontwikkelen. Dit geldt vo...
De Stelling
‘Hoogbegaafdheid zien als handicap is eerder een stap terug dan een stap vooruit.’
Carla Dessain en Frank Stienissen
Onderwijsjurist Fleur Terpstra stapte begin november 2020 naar het College voor de Rechten van de Mens met het verzoek om hoogbegaafdheid te laten aanmerken als handicap. Zij hoopt zo – namens een groep ouders van hoogbegaafde kinderen – passend onderwijs te kunnen afdwingen. In Nieuwsuur van 28 - 10 lichtte zij dez...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Levenslessen als basis voor de toekomst
Leven = leren
Annemieke van Manen
Met dagelijkse levenslessen kan een leerkracht samen met de leerlingen op zelfonderzoek uitgaan en daarbij ongemerkt verschillende leerdoelen aan de orde laten komen. Trainer Heleen lordens legt dit uit.

In vuur en vlam en wat er van kwam
Ben Daeter
Het begrip ‘ignition’ is nog te onbekend. Vanwege het grote belang ervan zouden opvoeders en leerkrachten er zich in moeten verdiepen. Wat is het? Waarom is het zo belangrijk? Hier wordt die sluier onthuld.

Meesterwerk op je koptelefoon
Annemieke van Manen
Deze zomer maakte Jan Jaap Hubeek met Annet Stegeman de goedbeluisterde podcastspecial 'Hoogbegaafd'. Jan Jaap is opleidingsmanager aan de Pabo in Leiden. Wat is de relatie tussen deze podcast en zijn visie op de inrichting van de Pabo?

De lange zoektocht naar je identiteit
Esmée Corbeij en Carla Dessain
Een onderwijsloopbaan die bepaald niet vlekkeloos verloopt, een mismatch met de omgeving, weinig gelijkgestemden kunnen vinden en zich daarom ‘anders’ en eenzaam voelen... Veel (jong)volwassenen komen er pas later achter dat hoogbegaafdheid een rol speelt in hun leven en hun identiteitsontwikkeling. Zo verging het o...

‘Zelf puzzelen past bij mij’
HB-portret van Nidhi Soekhlal (16 jaar), eerstejaars student econometrie
Carla Dessain
Net 16 en al cum laude op zak. Ben je trots op jezelf?
‘Op het gymnasium was ik dat eigenlijk niet. Ik hoefde weinig moeite te doen, dus waarom zou ik dan trots zijn? Ik keek Netflix-series tijdens huiswerktijd en voor een toets leerde ik nauwelijks. Als ik mijn zelfgemaakte samenvatting aandachtig doorlas, was ik ...

'Elke leerling wordt gezien'
Roncalli in Bergen op Zoom neemt HB-stokje over
Martin van Rooij
Nederland telt steeds meer basisscholen met voltijds HB-onderwijs. Ze voorzien in een groeiende behoefte, maar werpen ook een vraag op: hoe moet het met die hoogbegaafde kinderen als ze de basisschool verlaten? Is het voortgezet onderwijs ingericht op deze bijzondere doelgroep? Roncalli in Bergen op Zoom in ieder ge...

Boeken
Maddy Hageman
Naast een boekenstand op het SLO-congres raakte ik met meester Niek aan de praat over kinderboeken. Hij bleek, net als ik, nog boekjes van Wipneus en Pim in de kast te hebben staan. Op een bepaald moment was hij de boeken gaan herwaarderen, omdat ze volgens hem taalkundig zo ontzettend goed in elkaar zaten. Lange zi...
Initiatiefwet ‘Leerrecht in de Leerplichtwet’ – denkt u mee?
Op 27-11-20 diende Tweede Kamerlid Paul van Meenen (D’66) de initiatiefwet ‘Leerrecht in de Leerplichtwet’ in. Het uitgangspunt hiervan is dat iedere jongere recht heeft op (door de overheid bekostigd) onderwijs. Via een zogenoemde internetconsultatie wordt aan burgers gevraagd om mee te denken over verbetermogelijk...

Inzet en afscheid
Frank Stienissen
Ongeveer tien jaar geleden ontmoette ik Inge Slaats. Ze was net met haar kleine hoogbegaafdenschooltje Kikidio verhuisd naar Sterksel. Van de gemeente Eindhoven mocht ze haar activiteiten niet langer vanuit een gewoon woonhuis voortzetten. In Sterksel vond Inge een nieuw onderkomen. Met nieuwe energie én op een g...
Passend, inclusief onderwijs is het beste, ook voor hoogbegaafde kinderen
Carla Desain en Frank Stienissen
Alle kinderen zijn anders. Onderwijs moet inspelen op verschillen en openstaan voor alle kinderen. Zo kunnen ze samen opgroeien en met (en van) elkaar leren. Buiten de schoolmuren hebben ze immers ook met heel verschillende mensen te maken.
Al in 1994 ondertekenden landen wereldwijd De Salamanca Verklaring van d...

De Steiger: tien jaar voltijds HB-onderwijs in Zeeuws-Vlaanderen
Martin van Rooij
Ga naar ikbenhoogbegaafheid.nl en klik op ‘kaarten’. Dan zie je dat ons land inmiddels 109 basisscholen met voltijds hoogbegaafdenonderwijs telt. Ook als je een beetje excentrisch woont, bijvoorbeeld in Zeeuws-Vlaanderen, is een HB-basisschool niet al te ver weg. Maak kennis met De Steiger in Terneuzen.
!-- [if ...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Het nut van nutteloos werk
Floor Raeijmaekers
‘Daar zuigen ze je ziel eruit,’ was je reactie toen je hoorde dat je moeder je bij ons had aangemeld voor een coachingstraject. Maar goed, je wilde het wel een kans geven en inmiddels zijn we een aantal prachtige gesprekken verder. Thema van vandaag: nutteloos werk. Je moet van je (HB)school een brief aan jezelf ...
Gaaf
Carla Desain
Kleuren
Ted van Lieshout voert de lezer mee langs natuurkundige principes als breking en verstrooiing van licht, langs mengen van verf en langs verschillende drukgangen in meerkleurendruk. Hij schrijft over pigmenten in verf uit steen of metaal, planten, luizen of slakken – en over waarom een schilderij met veel...

Waar zijn de meisjes?
Waarom er minder hoogbegaafde meisjes dan jongens deelnemen aan verrijkingsprogramma’s
Maaike Goddijn
Uit een Amerikaanse meta-analyse van 130 onderzoeken, gepubliceerd tussen 1975 en 2011, blijkt dat de kans dat hoogbegaafdheid bij jongens opgemerkt wordt en ze kunnen deelnemen aan verrijkingstrajecten groter is dan bij meisjes. Hoewel dit een Amerikaans onderzoek betreft is de situatie in Nederland enigszins ve...

‘Dansen is echt kunst; het hoort bij mij’
Jason Storm, net 9 jaar, 1e klas vwo-Xtra
Carla Desain
Hoe kwam jij als 8-jarige op de middelbare school terecht?
‘Ik leerde mezelf lezen met de stapel Suske & Wiskes die we thuis hadden. Dus toen de andere kinderen in groep 3 leerden lezen, kon ik het al. Ik moest van de juf gewoon meedoen met de rest, zo saai! Begin groep 4 stapte ik naar de directeur om te vertel...
Nieuws
Ellen Sinot
Rechtszaak: discriminatie van hoogbegaafden
Terpstra Legal heeft bekendgemaakt naar het College voor de Rechten van de Mens te stappen, vanwege de discriminatie van hoogbegaafde leerlingen. Deze leerlingen ervaren problemen in het Nederlandse onderwijssysteem, omdat er onvoldoende aanpassingen worden gedaan aan ...
Challenge
Ellen Sinot
Hour of Code
In een uur tijd de basisbeginselen van het programmeren leren? Dat kan met behulp van Hour of Code. De opdrachtjes worden gegoten in bijvoorbeeld een Star Wars- of Frozen-thema, dus er is voor elk wat wils. Je hoeft niet zelf code te schrijven: je programmeert door blokken met een verschillende func...

Kunst van papier
Vooruit
Maryan Camps en Els Schrover
De opdracht is om met niets dan deze twee dingen (papier en vijl) en hun eigen fantasie een kunstwerk te maken dat de toeschouwer raakt en een emotie oproept.
Deze opdracht geeft leerlingen inzicht in hun eigen manier van werken aan een ongewone creatieve opdracht.

De gevoelskant van hoogbegaafdheid ontdek je met de ZijnsWijzers
Priscilla Keeman
Marianne Rietveld ontwierp de ZijnsWijzers Hoogbegaafdheid om met hoogbegaafde kinderen in gesprek te komen over gevoelens. Het zijnsluik van Tessa Kieboom vormde een inspiratiebron. ‘Als ze kunnen zijn wie ze zijn, vormen hoogbegaafde kinderen de pareltjes van de maatschappij.’!-- [if gte mso 9]

Diagnoses…
Maddy Hageman
In de jaren dat ik opgroeide van peuter tot puber kende bijna niemand DSM-diagnoses. Mijn vriendjes waren druk, ik was slim en mijn buurmeisje had te weinig zitvlees om veel diploma’s te halen. En ja, verderop in de straat was iemand overspannen. Maar daarom hadden mensen nog geen diagnose!
Misschien weet u n...

Mijn hoogbegaafde opa en ik
Ine Schouwstra
Gespannen loopt Piarella (8) op maandagmorgen haar klas binnen. Vaak heeft ze interessante of spannende dingen te vertellen tijdens het kringgesprek. Nu is ze stil. De meester vraagt ernaar, maar Piarella schokt met haar schouders. Ze wil niets in de kring vertellen.
!-- [if gte mso 9]