Welkom
Talent is het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid. Het biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee je als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenDe redactie
Contact met de redactie van tijdschrift TalentColumn Floor Raeijmaekers - De meeste mensen deugen – echt!
Een tijd geleden las ik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman en ik was meteen verkocht. De stevig onderbouwde positieve en optimistische blik op mensen die het boek weergeeft, is enorm inspirerend en maakt het wat mij betreft een must-read voor iedereen.
Kort Nieuws en Challenge
- Evaluatie passend onderwijs
- Hoogbegaafd in crisistijd
- Tweede Kamer: geen eigen bijdrage voor ouders van hoogbegaafde kinderen
- Bore-out bij hoogbegaafden
- Symposium Christelijke leerlijn voor hoogbegaafden
- Jubileum IHBV
- Hoogbegaafdheidstelefoon voor eerste hulp
- Meer dan slim
- Bestuursplacemat talenton...
Rubriek Vooruit. Kwartetten!
Els Schrover en Maryam Camps
Les: Je eigen kwartet+ maken
Leerdoel: Analyse van de opbouw van een kwartet; creativiteit in het bedenken van onderwerpen en voorbeelden; sociaal-emotioneel elkaar beter leren kennen
Doelgroep: Leerlingen PO-bovenbouw; VO-brugklas
Tijdsduur: Maken van het kwartet (plusminus 10 onderwerpen): 1 uur, ook geschikt als ...
Calvijn College in Middelburg biedt meer voor meerbegaafden
Priscilla Keeman
Martijn de Bel, docent Lichamelijke Oefening en Science, kreeg drie jaar geleden out of the blue de vraag of hij coördinator hoogbegaafdheid wilde worden. Met behulp van de door hem aangevraagde LOF-subsidie én de hulp van collega’s bedde hij meer- en hoogbegaafdenbeleid in in het Calvijn College in Middelburg.
Rekensterke leerlingen herkennen, uitdagen en begeleiden
Wies Duits
In dit artikel vertelt Wies Duits (leerkracht Explora) over de arrangementen die aangeboden worden op brede school Het Anker voor sterke rekenaars en hoe de leerkracht geholpen wordt in het kiezen van het passende arrangement bij sterke rekenaars. Naast een stroomschema om tot passend rekenaanbod te komen krijgt u t...
Column Maddy Hageman Intensiteit in tijden van corona
Deze column liep ik uit te stellen. Corona is ‘all over’ en ik dacht ‘in de Talent kan ik toch niet over corona schrijven! Misschien is het een achterhaald onderwerp als het blad op de mat valt.’ Wat geen optimisme was, maar keiharde ontkenning… Natúúrlijk blijft dit nog maanden ons hele leven beïnvloeden. Dus daar ...
HB-portret van Raven Irion (14)
Carla Desain
‘Ik ontwikkelde de mindset: ‘mensen mogen me toch niet’’
Sinds wanneer weet jij dat je hoogbegaafd bent? ‘Ik ben mijn hele leven al vol energie en druk. In groep 3 zat ik altijd te bewegen op mijn stoel. De andere kinderen hadden daar last van. En ze vonden het ook niet leuk dat ik meer wist dan zij.' ...
Deze keer in GAAF:
Carla Desain
- Van bij ons - Morgan Senden - Clavis - € 22,95
- Alles wat was - Kluitman - € 18,99
- De Programmeerbende - Inge Strijker - De Onderstroom - € 14,95
- Eén vos - Kate Read - Lemniscaat - € 14.95
Het onderwijsmanifest van professor Ton Mooij
Ton Mooij
Het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen is nog altijd zeer problematisch. Wettelijk verplicht echter is dat onderwijs de individuele ontwikkelings- en leerprocessen van alle leerlingen continu stimuleert. Hoe ziet dit ‘Optimaliserend Onderwijs’ er uit en hoe is het in scholen te realiseren?
Eigenwijsschool
Oud nieuws wellicht, maar toch even. Elke drie jaar worden voor het PISA-onderzoek honderdduizenden 15-jarigen in 79 landen getoetst op lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Nederland is een van de zeven landen die een dalende trend vertonen op alle gebieden. Onderzoekers wijzen er fijntjes op dat …
Stelling: ‘Scholen geven (hoog)begaafde kinderen te weinig ruimte om uit te blinken’
Veel hoogbegaafde leerlingen zijn (in aanleg) zeer muzikaal, lezen graag en goed of zijn zeer geïnteresseerd in bijvoorbeeld de ruimte (de toekomst) of het verleden (onze geschiedenis). En willen daar nog beter in worden of meer van weten. Scholen zouden deze kinderen …
Emeritus hoogleraar Ton Mooij: ‘Kwaliteit van het basisonderwijs kan omhoog
Martin van Rooij
Er zijn enkele zaken fout in het Nederlandse basisonderwijs. Het navrante is: onderwijsexperts en onderwijsspecialisten van politieke partijen weten het – of behoren het te weten. Met name hoogbegaafde of makkelijk lerende leerlingen en leerlingen met beperkingen zijn de dupe. Tegelijk is al lang duidelijk hoe we de...
Talent ontmoet techniek
Martin van Rooij
Een trapveldje, maar dan anders. Geen doelen, lijnen en een bal, maar laptops, een lasersnijder en een 3D-printer. En dan maar bouwen, bijvoorbeeld aan een robot, en meedoen aan wedstrijden, als je dat wilt. Dat is het recept van de Tech Playgrounds. Een concept dat aanslaat, waardering krijgt, weinig kost en ook no...
Column Floor Raeijmaekers - Dromen
‘Hoe ging je hertentamen?’ ‘Sws niet gehaald. Maar wil het sowieso nog ergens over hebben, over wat ik wil enzo.’
Oké, even diep ademhalen. Een paar maanden geleden ben je gestart met de studie van je dromen: psychologie. Je zocht een kamer en maakte
er een gezellig nieuw thuis van. Vol goede moed ...
Deze keer in Nieuws
- ECHA 2020
- Nieuw samenwerkingsinitiatief voor hoogebegaafde kinderen in Amstelveen
- Festival van Talent
- Wonderkind Laurent Simons (10) naar Israël
- Onderzoeksoproep Cynthia Huyssen
- Talentontwikkeling en honours-onderwijs
Deze keer in Challenge:
- NK Terraforming Mars
- NK Bordspellen
- Sterrenkunde Olympiade 2020
- World Robot Olympiad
- Write Now!
In Vooruit: Bloemen vers houden in de vaas
Els Schrover en Maryam Camps
Les: Experiment: bloemen vers houden in de vaas
Leerdoel: Probleemanalyse, oplossingen zoeken en effecten vergelijken
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw; VO brugklas
Tijdsduur: Opzet van het experiment 1 uur, analyse aan het einde 30 minuten.
Projectduur: ongeveer een week
Met enIQma het raadsel hb ontrafelen
Carla Desain
Bij haar installatie (op 12 april 2019) als bijzonder hoogleraar Begaafdheid aan de Radboud Universiteit had Anouke Bakx een nieuwtje: ze werkte (met anderen) aan een professionaliseringsspel over begaafdheid, enIQma geheten. Meer wilde ze er destijds niet over kwijt. Inmiddels is het spel uitgebracht en worden her ...
HB Portret: Jari van Vorsselen, bijna 10 jaar, groep 7
Carla Desain
Elke zaterdag ga ik naar een club voor slimme kinderen. We doen proefjes en ingewikkelde raadsels. Ik merk dat ik met kinderen die denken zoals ik, wel goed kan samenwerken. Ik ben zo blij dat we deze club hebben ontdekt! Mijn leven is nu veel fijner.’
Kracht en kwetsbaarheid bij hoogbegaafden
Samen met Imanda Slief-Boom schreef Maud van Thiel het boek Kracht en Kwetsbaarheid. Over het leven van hoogbegaafde volwassenen. Het vormt een blik op de beleving van hoogbegaafdheid vanuit de volwassen hoogbegaafde. ‘Als kind functioneerden zij in de voorschoolse periode allemaal nog goed. Pas op school gaat het m...
Colimn Maddy Hageman - 21e-eeuwse vaardigheden
Ik hoor u al zuchten. Toch kom ik er nog eens op terug. Want naarmate de 21e eeuw vordert (we zijn al op éénvijfde aangeland!) wordt duidelijker wat onze kinderen en leerlingen echt nodig gaan hebben. Dus kijk even mee in de toverlantaarn die is gericht op 2040 of 2050. Dat is helemaal niet zó ver weg en ik geloof w...
GAAF!
Carla Desain
Deze keer in GAAF!
- #groep8, Rosalie en Valentijn (een tweeling) vloggen over de gebeurtenissen in hun groep 8, Zwijsen, € 13,50
- Flow Free. Verbind paren gekleurde stippen met elkaar. Gratis te downloaden voor tablet of telefoon.
- Cato en de regenboog, een inspirerend boek over onderzoek doen naar de wereld om j...
Ouders en leerkrachten zoeken samen naar oplossingen
Marrigje de Bok
Ouders van hoogbegaafde kinderen hebben de reputatie lastig te zijn. Leerkrachten worden soms weggezet als onkundig of zelfs onwillig, als het over hoogbegaafdheid gaat. Gesprekken met als inzet het welzijn van het kind
enerzijds en de vakkundigheid van de leraar anderzijds, kunnen emotioneel verlopen. Wat is er aan...
Testcommotie (3)
Judith Kertai kwam in haar scriptie in het kader van de studie orthopedagogiek tot de conclusie dat de resultaten van Nederlandstalige versie van de WISC-V en de RAKIT-2 in de hogere regionen nogal sterk uiteen liepen (zie Talent 6, 2019). Recent heeft uitgever Pearson nogmaals gereageerd op haar bevindingen. ‘We he...
Vooruit: Codes maken en kraken
Els Schrover en Maryam Camps
Codes bedenken is een veeleisend denkwerkje, vooral wanneer je ze ook moet beveiligen tegen kraken door je medespelers. Een opdracht voor analytische denkers, met veel mogelijkheden om de opdracht moeilijker te maken.
Inhoud Talent 1 - 2020
Voorwoord - Talent zien
Frank Stienissen
Judith Kertai heeft heel wat losgemaakt! Ze ontdekte – lees het verslag van haar masteronderzoek in de vorige uitgave van Talent – dat IQ-scores van IQ-testen sterk kunnen afwijken. Vooral in de hogere regionen zijn de verschillen groot, soms wel meer dan 13 punten. Haar begeleider professor Peter de Jong onderstree...
De Stelling
‘De IQ-score van een kind zou slechts een kleine rol moeten spelen bij het bepalen of een kind toegelaten wordt tot hb-onderwijs – of dat voltijds onderwijs is of een wekelijkse plusklas.’
HB-onderwijs Arkades verovert Vlaanderen
Martin van Rooij
Voltijds HB-basisonderwijs is geen gemeengoed in Vlaanderen. Maar als het aan Elke Coorens ligt, verandert dat rap. In vier jaar tijd groeide haar concept uit tot een groep van vier scholen met 23 leerkrachten en 250 leerlingen en de vraag is nog altijd groter dan het aanbod.
Nieuws en Challenge Talent 1 2020
In Nieuws
- Negenjarige krijgt geen bachelordiploma
- HB-senioren met dementie
- Video’s conferentie Begaafdheid & Talentontwikkeling
- Uitreiking Mensafonds Awards
- Online workshop verrijkend onderwijs
- Voortgang subsidieregeling begaafde leerlingen
- IPON 2020
In Challenge
- NK Bordspellen
- LAKS Lustrum
- De Ku...
KIQT+ - Een IQ-test voor slimmeriken
‘Begaafde kinderen denken dieper na over de opgaven. Dit meisje kan tot 100 tellen en maakt moeiteloos plus- en minsommen. Toch geeft ze een fout antwoord. Hoe kan dat?’ Femke Hovinga, 145+ expert bij Talentissimo en Development Director bij SCALIQ over het testen van kinderen met een zeer hoog IQ.
Column Floor Raeijmaekers: Regels zijn regels
Vorige week zag ik de film I, Daniel Blake. In deze prachtfi lm van Ken Loach raakt de 59-jarige Daniel verstrikt in de krochten van de bureaucratie wanneer hij na een hartaanval een uitkering probeert aan te vragen. Op zoek naar gerechtigheid verzandt hij in een moeras van elkaar tegensprekende regels en procedures...
Testonderzoek onder de loep. Kritiek, commotie en opwaaiend stof.
Judith Kertai ontdekte in haar masteronderzoek dat IQ-scores van IQ-testen onderling sterk afwijken. Vooral in de hogere regionen zijn de verschillen groot. Hoe reageren andere testonderzoekers en -afnemers op deze opzienbarende conclusies?
Kun je hoogbegaafdheid herkennen aan kindertekeningen?
Sven Mathijssen
Het signaleren van hoogbegaafde kinderen en hun behoeften blijkt een moeilijke opgave, zowel in de klas als in psychologisch onderzoek. Hoogbegaafdheid komt niet altijd tot uiting in bijvoorbeeld Cito-scores of testresultaten. Aanwijzingen hiervoor lijken echter ook in tekeningen verstopt te zitten. Ontwikkelingspsy...
Column Maddy Hageman - Gedroomd optreden
Soms droom ik. Nou, soms… best vaak! Van de andere kant: is het echt
dromen? Mijn gedachten gaan alle kanten op, ik associeer en fantaseer,
voer interviews uit, ga een discussie aan met iemand en vraag me tegelijk
af wat daarvan uitvoerbaar zou zijn.
...
GAAF!
Deze keer in GAAF!:
- De maan-zaak - Van Holkema & Warendorf, ISBN 9789000372621, € 19,99
- I love hue! - Gratis (dus met advertenties); voor iOS en Android
- Prinses Kevin - Van Goor; ISBN 9789000370931; € 13,99
- Wat je zegt, gaat vanzelf - De Kring; ISBN 9789462971486; € 14,99