Welkom
Talent is het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid. Het biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee je als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenDe redactie
Contact met de redactie van tijdschrift TalentRubriek: Vooruit
Els Schrover en Maryam Camps
Deze keer in Vooruit: Experimenteren met polymeren. Polymeren zijn lange strengen van dezelfde moleculen, die extreem veel vocht aan zich kunnen binden. Ze worden bijvoorbeeld gebruikt in wegwerpluiers. Leerlingen krijgen opdracht om experimentjes uit te voeren en voorspellingen te doen over hoe die zullen verlopen ...
‘Ik had mijn talenten graag wat eerder in het vizier gehad.’
Frank Stienissen
Dick Verwij is een makkelijke leerling. Fluitend doorloopt hij de basisschool en de eerste jaren van de middelbare school. Te fluitend, zo blijkt aan het einde
van de middelbare school. Forse hiaten in zijn persoonlijke ontwikkeling staan een vlotte doorstroming in de weg. Twaalf ambachten en dertien ongelukken kenm...
Rubriek: Gaaf!
Voor Talent zoekt Carla Desain telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit.
Deze keer:
- De bromvliegzwaan
- GraviTrax
- Poly Bridge
- Youper
‘Laat leerlingen vooral voelen hoe leuk het is om hoogbegaafd te zijn.’
Priscilla Keeman
De 21-jarige Erik van den Boom lijkt het prototype hoogbegaafde. Op 13-jarige leeftijd rondt hij het gymnasium af. Hoewel hij natuurkunde wil gaan studeren, kiest hij uiteindelijk toch voor een muziekcarrière. Een bijzondere stap. Eind vorig jaar sprak hij op de SLO-conferentie Begaafdheid & Talentontwikkeling. Tale...
Boeken Plus
Deze keer:
- Vier je prikkels. Kwartetspel over overexcitabilities voor hoogsensitieve kinderen en volwassenen.
Auteurs: Suzanne Franssen en Annelie Neuteboom. Sherpa
- Het autistische denken. Kijk of er meer aan de hand is. Verder dan Hoogbegaafdheid, ADHD… Auteur: Adi van den Brande.
- ChillSkillz.
Nieuws en Challenge
Nieuws en Challenge
Deze keer in Nieuws:
- Oprichting landelijk netwerk HB-HO
- Conferentie Begaafdheid en Talentontwikkeling
- Onderzoek naar authenticiteit op het werk
- IHBV groeit!
- SLO vernieuwt website
- Veel aanvragen subsidieregeling begaafde leerlingen
- Onderzoek naar schoolcarrière hoogbegaafden
Challeng...
Anouke Bakx benoemd tot bijzonder hoogleraar begaafdheid
Carla Desain
In een bomvolle Senaatszaal van de Radboud Universiteit sprak Anouke Bakx op vrijdag 12 april haar inaugurale rede uit: Begaafde leerling zoekt leerkracht. Daarmee werd zij officieel bijzonder hoogleraar begaafdheid.
Stelling: ‘Het standaardcurriculum is niet geschikt voor hoogbegaafde kinderen’
Erik van den Boom (21) kreeg landelijke bekendheid toen hij op 13-jarige leeftijd het gymnasium afrondde. In plaats van natuurkunde te
gaan studeren, ging Erik – aangemoedigd door dj Armin van Buuren – muziek componeren en produceren. Het leverde hem zelfs een contract op bij Armada Music. Tegenwoordig is hij singer...
Voorwoord en inhoud nummer 3 - 2019
Goed of niet goed
Gedogen. Het juridisch woordenboek heeft het over dulden, verdragen, door de vingers zien. De overheid staat oogluikend toe dat bepaalde wettelijke voorschriften worden overtreden. Bijvoorbeeld de verhandeling van softdrugs in coffeeshops of het niet handhaven van de strenge regels met betrekking to...
10 Tips van Franka: Begaafd begeleiden? Begin er gewoon aan!
Franka van Vlokhoven, intern begeleider op Jenaplanschool de Klimboom in Hendrik-Ido-Ambacht, heeft veel ervaring in het herkennen van, en lesgeven aan, hoogbegaafde leerlingen. Omdat ze merkte dat collega-leerkrachten zich daar soms onzeker over voelen, schreef ze een boek vol praktische adviezen en handvatten. Tal...
Joseph S. Renzulli over explorerend en onderzoekend onderwijs
‘Ik besloot onmiddellijk dat er geen curriculum zou zijn.’ De Amerikaanse psycholoog Joseph S. Renzulli werkt al meer dan 40 jaar in het veld van begaafdheid. Zijn drieringenmodel van begaafdheid, triadisch verrijkingsmodel en schoolwijd verrijkingsmodel verbeteren elke dag nog het onderwijs en welbevinden van begaa...
Vier specialisten reageren op De Stelling
‘De aparte routes en de speciale projectjes die veel hoogbegaafde leerlingen op de basisschool krijgen, zetten hen op achterstand voor het succesvol doorlopen van de middelbare school.’
Voltijds HB-onderwijs in Dronten. Groot succes.
Tien jaar geleden startte in Flevopolder een school voor voltijds basisonderwijs. Voor hoogbegaafden wel te verstaan. De school barst uit zijn voegen. Sabine Robertson en Gertrude Klaver stonden destijds letterlijk in de klei en kijken nu terug op een decennium van stormachtige groei ondanks beperkingen.
Nieuws en Challenge
Deze keer in Nieuws
- Summerschool junior
- Hoogbegaafdheid en omgaan met stress
- Onderzoek naar schooluitval onder hoogbegaafde leerlingen
- Aanmelden voor ECHA-conferentie
- Landelijke Beroepsvereniging Specialisten Begaafdheid zoekt samenwerking op
- Herstart HB-café Haarlem
In Challenge:
- The Talos Principle
-...
Boeken
Deze keer in Boeken:
- Willy de Heer: Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden - Een overzicht van de wetenschappelijke kennis.
- Tania Gevaert: Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk - Lessen van een ervaren moeder om je hoogbegaafde kind nog beter te begrijpen.
- Frans Corten: Uitzonderlijk Talent
- W.M. Kramer-Tinneme...
HB Portret met Zihan Zhou
Zihan Zhou, 16 jaar, 3 vwo Metis Montessori Lyceum Amsterdam: ‘In China vonden ze me rebels, in Nederland juist braaf’.
Vooruit: Variaties op een gedicht
1. Analyseer de vorm van dit gedicht: hoe zit de structuur in elkaar?
2. Bedenk nu je eigen inhoud voor in die vorm en maak het gedicht zo leuk en veelzeggend mogelijk.
Levenscoach Lotte van Lith over de intensiteit van begaafdheid
Hoogbegaafde kinderen kunnen intens zijn, weet Lotte van Lith, Novilo-docent en levenscoach binnen haar eigen bedrijf A Lot of Complexity, uit eigen ervaring. Hoe kunnen leerkrachten daarmee omgaan?
GAAF
Deze keer in GAAF:
- In de sterren geschreven. Een bijzonder boek.
- Stellarium. Verken de sterrenhemel met dit planetarium-programma.
- MONSTERagenda, een handige agenda om beter te plannen
- Streepjescode blauw, een boek van Tosca Menten
Congres Talent in de klas
Op donderdag 4 april vond in de Reehorst in Ede voor de derde keer het congres Talent in de klas plaats. Keynotespeakers waren hb-specialist Renata Hamsikova, kinder- en jeugdpsychiater Esther Roelfsema en psycholoog Jenny Steggerda.
Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’
Frank Stienissen
Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basissc...
Inhoud en voorwoord
Frank Stienissen
Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.
De Stelling
‘Wat betreft onderwijs aan hoogbegaafden staat de aansluiting tussen po en vo nog in de kinderschoenen'
Vier betrokkenen reageren hierop. Hester Loeff: 'Vo-docenten hebben vaak weinig inzicht in de problematiek van hoogbegaafde kinderen. Als er al expertise en beleid is, blijkt dit in de praktijk moeilijk om te zett...
Vergoede zorg en pgb’s bij hoogbegaafdheid
Priscilla Keeman
Hoe moeilijk of makkelijk is het om zorg voor hoogbegaafde kinderen vergoed te krijgen? Pedagoge en voormalig gezinsvoogd Ilse van Hout bundelde alle vragen die ze tegenkwam en schreef er een brochure over.‘ De hulpvraag goed formuleren, dat is belangrijk.’
Gaaf
In Talent zoekt Carla Desain telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit.
Deze keer:
- Als Verdriet op bezoek komt - boek van Eva Eland
- Gevaar op grote hoogte - boek van Jack Heath
- Blokken - een Tangram-achtige game
- Kunst voor kinderen – boek en bouwplaat over Van Gogh
CBS De Akker focust op executieve vaardigheden
Hoogbegaafde kinderen hebben vaak moeite met plannen en organiseren. Dat leidt op de middelbare school tot problemen, waardoor het talent niet volledig tot bloei komt. CBS De Akker in Meppel onderkende het probleem en besloot stevig in te zetten op verbetering van de executieve vaardigheden.
Nieuws en Challenge
- Subsidie voor begaafde leerlingen
- Deelnemers voor onderzoek gezocht
- Programmeerkampen
- Thematische ECHA-conferentie
- Internetradio over hoogbegaafdheid?
- Festival van Talent
- Challenges
Op zoek naar hb-beleid in het Nederlandse onderwijs
Carla Desain
Hoe staat het binnen het Nederlandse onderwijs met de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen? Een gesprek met Matty Bruins, inspecteur voortgezet onderwijs, en Manon de Haas, inspecteur primair onderwijs en voor- en vroegschoolse educatie (vve).
HB Portret: Martijn Wilhelm, 23 jaar, masterstudent sterrenkunde
Carla Desain
‘Het was van jongs af aan duidelijk dat ik slim was – en ben. Ik kon goed leren en had op school eigenlijk nooit problemen. Ik heb mezelf nooit als hoogbegaafd beschouwd; maar toen ik op mijn 16e werd getest en mijn IQ boven de 130 bleek te liggen, verbaasde me dat niet. Eerlijk gezegd speelden mijn introversie en (...
Vooruit: Foto’s maken van orde op school
Els Schrover en Maryam Camps
De leerlingen maken in groepjes foto’s van ‘ordening’ in en om het klaslokaal. Leerdoel is dat de leerlingen bewust om zich heen gaan kijken naar voorbeelden van ordening, reeksen, rijen, stapels en dergelijke. Bestemd voor leerlingen PO en VO. Duur: ca. 3 uur, inclusief bespreking.
Boeken
Kei in hoogbegaafdheid, Het praktijkboek voor de leerkracht,
Jan Kuipers, ISBN 9789492131911, Uitgeverij Eduforce , € 29,85
Jouw begaafde leerling, Franka van Vlokhoven.
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum. ISBN 9789023256458, €20,-
Een nieuwe school voor de Intenso’s, Een nieuw avontuur voor de Intenso vijfling.
Sask...
Voorwoord en Inhoud
Frank Stienissen
Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.
'Moeilijk moet' is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek
Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.
We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Deze keer luidt onze stelling: We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Vier (ervarings)deskundigen over succesangst en faalangst, over de rol die perfectionisme hierbij speelt en mogelijke andere blokkades.
Habib Faal (OBS ’t Schöppert, Hengelo): ‘Ons doel is kinderen gelukkig te maken’
Martin van Rooij
Het hoogbegaafdenonderwijs op OBS ’t Schöppert in Hengelo staat er prima op. Kinderen doen het goed, ouders zijn dik tevreden. Toch is directeur Habib Faal niet onverdeeld gelukkig met de gang van zaken.
‘Deze school zou niet nodig moeten zijn.’
HB Portret
Carla Desain
Deze keer Tim Kolijn, 13 jaar, 2 technasium (masterclass). ‘Toen ik 9 was, werd ik getest op dyslexie. Ik bleek enorm dyslectisch te zijn en een hoog IQ te hebben, hoog genoeg om later met gemak naar het vwo te kunnen. Dat was wel raar om te horen, want tot dan toe dacht ik dat ik dom was, te dom om goed te kunnen l...