Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Weten

Briljante wetenschapper wil in alles de beste zijn

Interview met Timothy Noël. Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje. ‘Dat zullen we dan nog wel eens zien’, dacht Timothy in de vijfde klas van het voortgezet onderwijs. Sindsdien was hij zonder onderbreking de beste van de klas en promoveerde hij in de organische chemie.

Doen

Les: Bouw een marshmallow-schieter

Doel: beter leren samenwerken.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

Aanleiding is de publicatie van de resultaten (in 2011) van onderzoek van het University College London, waaruit blijkt dat het IQ van tieners nog tientallen punten kan veranderen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Opinie

‘Alleen kinderen in coma hoeven niet naar school’

Vijftienduizend Nederlandse kinderen in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs gaan langdurig niet naar school, terwijl ze wél kunnen en willen leren. Een ongewenste situatie, vindt Loes Ypma, Tweede Kamerlid namens de PvdA. ‘Ieder kind zou naar school moeten kunnen gaan.’

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Opus, passend onderwijs in een reguliere setting

Acht jaar geleden richtte Erna Terpstra samen met de toenmalige rector van het Olympus College in Arnhem, Anita O’Connor, Opus op, de afdeling voor hoogbegaafde kinderen. Ze gingen daarvoor kijken in Amerika, bij The Roeper School, een privéschool met een bijzondere ideologie. Inmiddels zijn er drie leerjaren met sa...

Weten

‘Muziek laat ons brein beter functioneren’

In het onderwijs is de laatste jaren sprake van een toenemende waardering voor ‘harde’ leeropbrengsten op het gebied van rekenen en taal. Andere vakken komen caardoor in het gedrang. De gymleraar werd afgeschaft, muziekles werd geschrapt. ‘Een regelrechte verarming’, vindt neuropsycholoog professor Erik Scherder, on...

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Het kind als uitgangspunt

‘Onderwijsaanpassingen voor hoog begaafden zijn vaak goed voor alle leerlingen. Ontwikkeling op eigen tempo en niveau, focussen op talent, vaardigheden trainen, onderzoekend leren, stimulans van creatief denken - dat past bij uitstek bij het kind van nu in de wereld van nu. Willen wij onderwijs dat met de tijd meega...

Doen

Les: Red de worm!

Doel: Samenwerken en communicatie.

Weten

Differentiatie komt uit de kast

Goed inspelen op verschillen en bepalen welk speel- en leermateriaal leuk en uitdagend is voor welk kind, vergt nogal wat tijd en moeite van leerkrachten. Onderwijskundige Elma Dijkstra en haar collega’s bedachten een manier om dit eenvoudiger te maken: een niveaubepaling bij elke nieuw binnenkomende vierjarige en e...

Weten

De arbeidssatisfactie van hoogbegaafden

Wat werkt niet en wat werkt wel? Over hoogbegaafdheid en werk
Weten

Dabrowski en de graden van gevoeligheid

Het ontbrekende puzzelstukje om hoogbegaafden beter te begeleiden.
Weten

Toptalenten steeds beter bediend op school

Het aantal toptalenten dat zich op school zit te vervelen is in 2 jaar bijna gehalveerd. Steeds meer scholen bieden onderwijs op maat aan voor hun talentvolle leerlingen.
Columns

Hun kleutertijd

Regelmatig spreek ik ouders van slimme peuters of kleuters. Ze hebben soms moeite met het tempo waarin hun kind zich ontwikkelt.
Weten

De stelling

“Een IQ-score is te onbetrouwbaar om grote beslissingen op te baseren (zoals wel of niet toe te laten tot bijvoorbeeld plusklassen of voltijds hoogbegaafdenonderwijs)”
Weten

Loes Ypma (PvdA) voert lange strijd tegen thuiszitten

‘Alleen kinderen in coma hoeven niet naar school’
Weten

Slimme leerlingen vervelen zich minder op school

Steeds minder slimme leerlingen vervelen zich op school. Dat meldt het ministerie van Onderwijs maandag. Het Plan Aanpak Toptalenten 2014 - 2018 lijkt daarmee te werken, stelt het departement.
Weten

Onderzoeksrapportage in kindertaal

Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een apart verslag, toegespitst op de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes maakt ook een verslag voor het kind zelf.
Weten

Dag en nacht hoogbegaafd

Het Instituut Hoogbegaafdheid Volwassenen (IHBV) bestaat 5 jaar en geeft ter ere daarvan een jubileumboekje uit: ‘Dag en nacht hoogbegaafd’.
Weten

Week van de hoogbegaafdheid

Van 11 tot en met 19 maart 2016 vindt in Nederland en Vlaanderen de ‘week van de hoogbegaafdheid’ plaats.
Weten

Congres ‘Slim omgaan met (hoog)begaafde leerlingen.

Op dinsdag 29 maart organiseert Medilex in Driebergen-Zeist een congres over het slim omgaan met (hoog)begaafde leerlingen.
Weten

“Het schoolsysteem demotiveert hoogbegaafde kinderen en werkt onderpresteren in de hand”

Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat Hoogbegaafdheid een gave of vergiftigd geschenk? Zie hier de reacties, inclusief de reactie van professor Tieboom.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Ruimte krijgen om te leren

Jaap Verouden is onderwijsadviseur bij het ABC in Amsterdam en zit in de projectleiding van Day a Week School. Als specialist (hoog) begaafdheid houdt hij in 7 statements een warm pleidooi voor beter onderwijs aan alle basisschoolleerlingen.

Opinie

De stelling

Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of vergiftigd geschenk?’In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Onderzoeksrapportage in kindertaal

Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een apart verslag, toegespitst op
de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes van praktijk Gekend Talent in Meppel maakt daarnaast nog een verslag voor het onderzochte kind zelf.

Weten

Spelletjes KernTalenten

Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij hen past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek.

Weten

Ongemerkt sleutelen aan je mindset

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak weinig aansluiting op school. Op de UniQum kampen kunnen zij vakantie vieren met kinderen die net zo zijn als zij, hetzelfde denken, dezelfde interesses hebben en soms dezelfde problemen. Daar worden heel snel vriendschappen gesloten.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Doen

Les: Samen weet je meer!

(Hoog)begaafde leerlingen zijn vaak niet vanzelfsprekend de meest enthousiaste samenwerkers. Dikwijls werken ze liever op hun eentje een moeilijk probleem uit. Toch is samenwerken een vaardigheid die belangrijker is dan ooit. Oefening baart gelukkig kunst

Weten

Over misdiagnoses en de desastreuze gevolgen

Ellen Dittrich en Laura Groebbé zijn verbonden aan La Luna in Maastricht. Ze hebben zelf de methode Wereldtaal ontwikkeld, waarmee ze de leer- en denkbeleving van kinderen in kaart brengen. In een persoonlijk relaas geven ze aan dat misdiagnoses en de gevolgen daarvan voor een hoogbegaafd kind desastreus kunnen zijn...

Weten

Goede feedback geven aan talentvolle leerlingen is geen sinecure

Een slimme peuter wordt door zijn moeder gecomplimenteerd voor zijn geweldige inzet. De peuter reageert hierop enigszins ontstemd: ‘Nee mama, ik ben hier gewoon goed in!’ Het geven van de juiste feedback aan getalenteerde leerlingen is geen sinecure.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.