Artikelen

Buckminster College

Een eerste indruk

In dit artikel bespreken we een nieuwe vorm van aanvullend onderwijs voor middelbare scholieren tussen 12 en 18 jaar. We bekeken daarvoor op aanraden van een docent (Lotte van Lith) de betreffende socials én vroegen een aantal hoogbegaafde (145+) tieners hetzelfde te doen en hun mening te geven.

 

Interviews

Onbenut potentieel

Wind mee voor beleid rond cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen

Opleidingen tot specialist begaafdheid, scholen met specifiek aanbod voor hoogbegaafden: Nederland is er verder mee dan Vlaanderen. Sinds een paar jaar waait er bij onze zuiderburen een nieuwe wind.  

 

 

Challenges

Kijk nou eens

Kunstbende
Kunstbende is een wedstrijd voor scholieren van 13 t/m 18 jaar. In allerlei creatieve categorieën gaan jongeren de strijd met elkaar aan. De wedstrijd bestaat uit workshops, voorrondes en een finaleronde. Dit jaar zijn er op de website ook tutorials toegevoegd. Leuke filmpjes waarin je tips en uitleg krijg...

Theorie en praktijk

'Ze zitten voor de deur te wachten'

Hoogbegaafden blij met peergroup zonder structuur

Begin aan iets zonder plan en er komt ellende van, zou je denken. Quen van Meer en Frederique Lampe dachten er anders over. Ze zetten een peergroup voor hoogbegaafden op zonder specifiek doel of programma en deden wetenschappelijk onderzoek naar het resultaat.  

 

Recensies

Een intense reis

In Een intense reis. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooltrauma vertelt moeder Marije Hofland het ervaringsverhaal van haar hoogbegaafde zoon. Alle geijkte onderwerpen komen aan bod: van de overexcitabilities, perfectionisme, faalangst en fixed en growth mindset tot asynchrone ontwikkel...

Interviews

Ziek van school

Jongeren aan het woord over hun ervaringen

De banken in de raadzaal van de gemeente Amersfoort, zijn op deze vrijdagmiddag hoofdzakelijk gevuld met tieners. Ze zijn er voor de bijeenkomst 'Ziek van school' georganiseerd door Stichting Hoogbegaafd. Als ze vertellen hoe school ze ziek heeft gemaakt, is het muisstil in de zaal. Hun verhalen gaan door merg en be...

Theorie en praktijk

Experimenteren met zwaartekracht

Leerdoel:
Kennis: Inzicht in zwaartekracht
Vaardigheid: Analyseren van de zwaartekracht in objecten van verschillende vormen
Vaardigheid Creativiteit inzetten voor het bedenken van experimenten met zwaartekracht “


Doelgroep:  
Leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw

 

Inspiratiebron:
Vicky Cobb & Kathy Darling: Wa...

Columns

Zo klinkt verandering

In september vorig jaar verscheen het eerste prentenboek van Amanda Gorman. Deze jonge dichteres werd wereldwijd bekend door de voordracht van haar gedicht The Hill We Climb tijdens de inauguratie van president Joe Biden. Haar prentenboek heet Zo klinkt verandering, een prachtige titel, die in mijn hoofd bleef zinge...

Artikelen

Thuiszittersonderzoek, zes jaar later

Behoud vertrouwen, creëer een marktplein voor samenwerking en betrek het verandermodel

In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek gedaan is binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...

Artikelen

Noodzaak van een goede diagnose

Diagnosticeren en misdiagnoses

Specialist hoogbegaafdheid Jeanne Siaud-Facchin (1957, Avignon) is bekend geworden door de invoering van haar term ‘zebra’ om kinderen met een hoog intellectueel potentieel aan te duiden. Ze gebruikt die term om namen te vermijden die ze stigmatiserender vindt.

 

Nieuws

Nieuws

BOEK: Differentiëren in 5, 4, 3…
Alle leerlingen in een klas zijn anders. Ze hebben niet dezelfde voorkennis, leerprestaties en interesses. Dat stelt de docent voor een moeilijke taak: differentiëren. Hoe je dat doet? Daar geven de auteurs van Differentiëren in 5, 4, 3… antwoord op. In het boek wordt onderscheid gem...

Redactioneel

Kwestie van perspectief

Een nieuw jaar ligt aan onze voeten! Dat is een mooi moment voor nieuwe perspectieven en visies. En passend bij theorieën, modellen en gedachten over hoogbegaafdheid die zich telkens blijven ontwikkelen, hebben we ook de look van Talent zich verder laten ontwikkelen, zoals je waarschijnlijk al wel gezien hebt. We wi...

Stelling

'De ontwikkelingen in het veld van hoogbegaafdheid verlopen veel te traag'

Er lijkt vooruitgang te zitten in het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Er komt steeds meer aandacht voor de transfer van wat kinderen leren in een plusklas naar hun reguliere klas – en dat die transfer er niet vanzelf komt, maar dat kinderen daarbij geholpen en begeleid moeten worden. In Talen...

Columns

Verwachtingen

Luuk van 9 is nieuw in de Plusklas. Hij is versneld op zijn eigen school (hij mocht als 5-jarige naar groep 3) en op weg naar passend onderwijs is hij getest. Daarbij bleek zijn IQ hoger dan 140. We zien dat hij opleeft in de Plusklas. Hij kan er bijvoorbeeld heel gelukkig van worden, dat er nu om zijn grapjes wordt...

Interviews

Piano plus persoonsontwikkeling

Speciale pianolessen voor hoogbegaafde kinderen

Heleen Vegter is liedpianist en pianodocent. Heleen en ik kennen elkaar van de ALL IN opleiding Talentbegeleider bij Novilo die we beiden volgden. Al vijftien jaar geeft Heleen pianoles en sinds een jaar biedt ze speciale PianoPlus-lessen aan voor hoogbegaafde kinderen.  

 

Artikelen

Potenties van weeskinderen

Het is best lang geleden dat ik een weeskind in mijn groep had. Het was een onopvallend, rustig jongetje van een jaar of tien. Ik ging er op dezelfde manier mee om als met de andere kinderen. Pas later ontdekte ik dat deze kinderen eigenlijk op diverse gebieden bijzondere kwaliteiten kunnen hebben. Had ik misschien ...

Interviews

'Op tv uit de kast als HB'

HB-portret Dolores Leeuwin

Wanneer ontdekte je dat je hoogbegaafd bent?
‘Daar kwam ik pas op mijn 42e achter. Op verzoek van een vriend van me, een tv-producent, deed ik mee met de Nationale IQ-test. Omdat ik daar niet zat om te winnen, kon ik heel ontspannen antwoorden geven. Toen kwam de uitslag: ‘Met het hoogste IQ ooit in dit programma ge...

In Memoriam Heleen Wientjes

Op 16 november jl. overleed op 77-jarige leeftijd Heleen Wientjes, de nestrix van de Nederlandse hoogbegaafdheidsdidactiek. Zij leerde aan honderden docenten hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen.

Ze was voorlopig nog niet van plan te stoppen met haar werk; helaas werd ze getroffen do...

Columns

Bijzondere vogel

Midden in ons gesprek in de achtertuin viel mijn nichtje stil.
Om zich heen kijkend vroeg ze: ‘Hoor je dat?’
Ik hoorde van alles en vroeg dus: ‘Wat dan?’ ‘
Een tjiftjaf!’
Sinds een tijdje weet ik dat dat een echte vogel is en niet een verzinsel van Toon Hermans, zoals ‘Poelifinario’. Na even zoeken, kon ze me hem ook...

Artikelen

Hyperhoogbegaafdheid

Moet deze groep als aparte categorie beschouwd worden?

Voor de ECHA-opleiding onderzocht Kinder- & Jeugdpsycholoog Annet ten Cate of leerlingen met een IQ-score van 145+ zich onderscheiden door specifieke eigenschappen, prestaties en onderwijs- en begeleidingsbehoeften ten opzichte van andere hoogbegaafden. ‘We mogen terughoudend zijn met adviezen ten aanzien van hyperh...

Artikelen

Pas op de plaats om daarna door te stoten

Titus Tussenjaar Oss

Als een warm mes door een pakje boter, zo vlot gaat je kind door de basisschool. In acht jaar is het klaar. Naar de brugklas dan maar? Je twijfelt. Je kind is nog jong. Houdt het zich staande op zo’n drukke middelbare school? Tja, dilemma’s… Behalve als je in de regio Oss woont. Dan kan je kind naar het Titus Tussen...

Artikelen

Het onderzoeken van oplossingen

Design Thinking in een notendop

Je hoort in het bedrijfsleven steeds vaker over Design Thinking. Kan dit ook voor opvoeders en leerkrachten waardevol zijn? Er bestaan talrijke definities over wat Design Thinking is. Voor mij is de kern: het onderzoeken van oplossingen in plaats van het onderzoeken van problemen. Het is een bepaalde mindset met de ...

'Mijn materiaal neemt hoogbegaafde kinderen serieus'

Sonia van Enter over deep level learning

Tijdens reportages van HB-scholen stuitten we verschillende keren op de naam Sonia van Enter en haar methode voor thematisch onderwijs: ‘Deep level learning met Topicmaps’. De Groningse Schoolvereniging werkt ermee, evenals de Christiaan Huygenschool in Dronten en Zeewolde, basisschool ’t Karregat in Eindhoven en ti...

Nieuws

Nieuws

Tijl Koenderink in Potentieel Goud
Podcastmaker Albert Goldsteen interviewde ondernemer en specialist hoogbegaafdheid Tijl Koenderink voor zijn podcast Potentieel Goud. Albert en Tijl spreken over het onderwijs als lerend ecosysteem, persoonlijk leiderschap bij verandering en de oprichting van de School of Understan...

Artikelen

Webben en stapelen

Denkprocessen bij hoogbegaafde kinderen

Een beter inzicht in de leerprocessen van hoogbegaafde kinderen is niet enkel belangrijk om het leerrendement van deze leerlingen te optimaliseren, maar levert ook verrassende inzichten op voor een betere begeleiding van andere leerlingen.  

 

 

Artikelen

Kijken, zien en onthouden

Vooruit

Uitleg van de les: Je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Je hersenen zorgen dat je niet over alles nadenkt wat via je ogen naar binnen komt, want dat is te veel informatie. Soms is dat jammer, bijvoorbeeld als je een signalement van iemand moet geven aan de politie. Kun je je hersenen trai...

Columns

Geluksdetectives

Liesbet schreef in onze vorige column over de drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan ruimte voor autonomie, het gevoel van competentie en het belang van relatie, ofwel sociale verbondenheid, blijken essentiële elementen als het gaat om motivatie. Naar mijn idee is het dan ook van belang om met enige reg...

Artikelen

De gemiddelde leerling voorbij

Eisen aan nieuw lesmateriaal voor flexibel leren

We leven in een samenleving waarin we kritisch naar het verleden durven te kijken en willen discussiëren over diepgewortelde tradities. We hebben het lef om die onder een vergrootglas te leggen, opnieuw te bezien en aan te passen aan een nieuwe, meer eigentijdse visie. Bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest of hoe we teg...

Challenges

Gaaf!

Viruskenner

Het is actueler dan ooit: in het project Viruskenner komen jongeren op basis-en middelbare scholen meer te weten over virussen. Hoe verspreiden ze zich? Wat is het effect? En hoe genees of voorkom je ziekte bij jezelf en anderen? Leerlingen werken in teams samen om oplossingen te vinden die de verspreid...

Artikelen

Krijg nou het heen-en-weer!

Plusklassen onder de loep

(Hoog)begaafde kinderen hebben vaak niet genoeg uitdaging in hun gewone klas. Daarom zijn de afgelopen decennia in Nederland, naast voltijds hoogbegaafdenscholen, veel plusklassen opgezet. Jade van Rossen, Astrid Poorthuis en Lisette Hornstra onderzochten het effect van plusklassen op de relaties van begaafde kinder...

Recensies

Intens, authentiek en vrij

Recensie

In haar nieuwe boek Intens, authentiek en vrij. Hoogbegaafd in deze wereld. Handboek voor ouders en professionals zet Renata Hamsikova direct de toon met de uitspraak dat ‘hoogbegaafde kinderen geleerd moet worden alleen op zichzelf te vertrouwen’.

 

Portretten

'Fouten maken mag! Je hoeft niet alles in één keer te kunnen'

Fien Zonneveld, 13 jaar, 2 gymnasium

Als jij iets aan jezelf of je leven mocht veranderen, wat zou je dan kiezen? ‘Niks eigenlijk, mijn leven is zo ongeveer perfect: Ik heb het thuis goed met ons gezin. Ik speel gitaar en keyboard. Mijn kamer is groot genoeg om te repeteren met onze klassenband μοβ πατ?τες (mov patátes), dat is Grieks voor Paarse aarda...

Artikelen

Elke dag een raadsel

Grej of the day in Nederland

Overgewaaid uit Zweden komt de miniles Grej of the day (GOTD) oftewel ‘Ding van de dag’, bedacht door Micael Hermansson. Grej of the day is in korte tijd heel populair geworden in Nederland. Ook veel plusklasleerkrachten en docenten voltijd HB-onderwijs werken ermee. Wat maakt deze minilessen zo populair?

 

...
Stelling

De stelling

'In essentie zijn de behoeften van (hoog)begaafde leerlingen niet anders dan die van andere leerlingen'

De sociale basisbehoeften van hoogbegaafde kinderen verschillen niet van die van anderen, schreef Nancy Robinson al in 2008.1 Zoals alle kinderen hebben hoogbegaafde kinderen ‘peers’ en hechte vriendschappen nodig. Maar wie goed kijkt, ziet dat klasgenoten niet altijd ‘peers’ zijn (in de zin van ontwikkelingsgelijke...

Redactioneel

Leren leren... en nog eens leren

Als mij over een klein maandje wordt gevraagd wat het meest kenmerkend is geweest voor het jaar 2021, dan antwoord ik vermoedelijk: leren. Dat is op zichzelf een vrij weinigzeggend antwoord; ieder jaar leer je immers bij. Maar dit jaar vervulde ik een voor mij totaal nieuwe rol die maar weinig lijkt op andere dingen...

Columns

Superheld-leraar

Wat mooi dat Janneke in onze vorige column schreef hoe onhandig het zou zijn als superhelden een ‘redprotocol’ zouden hebben. Superhelden moeten juist snel op elke unieke situatie kunnen inspringen. Het deed mij terugdenken aan mijn tijd voor de klas. Niet omdat ik me een superheld voelde hoor, wel vanwege de grote ...