Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Achtergrond

Geld verdienen met gamen

Timber Rensen heeft zijn draai gevonden

Met zijn welluidende, zware stem zou hij zomaar kunnen schitteren als zanger van de aria ‘Mache dich, mein Herze, rein’ uit Bachs Mattheüspassie. Maar Timber Rensen (22) is een heel andere kant opgegaan. Zijn ouders maakten zich aanvankelijk zorgen over de bijzondere keuzes die hij maakte, maar nu niet meer. Timber ...

Interviews

‘Ik nam ontslag van school’

Matai Zamuël, 20, Paramaribo

Wil je eens een beeld van jezelf schetsen?

‘Bloemschikken is mijn grote hobby, naast het kweken van zoveel mogelijk verschillende soorten palulu, de nationale bloem van Suriname. Ik maak en draag graag sieraden, ik houd van tekenen en schilderen. Ik spreek zes talen vloeiend (Nederlands, Engels, Sranan, Spaans, Dui...

Achtergrond

Onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen

Onderzoek gebundeld op Onderwijskennis.nl

Hoe kun je tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van cognitief begaafde leerlingen? Op de website Onderwijskennis.nl vinden docenten nu een themapagina over dit onderwerp. Marjolijn van Weerdenburg en Mare van Hooijdonk werkten hieraan mee en lichten het overzichtsartikel op deze pagina toe.

 

Columns

Beste Anouke Bakx,

Gefeliciteerd met je benoeming als Bijzonder Hoogleraar Hoogbegaafdheid in Tilburg, begin dit jaar! Je bekleedt een bijzondere leerstoel, waargemaakt dankzij de ondersteuning van het Mensa Fonds en de donateurs. Het lijkt me vooral goed nieuws voor alle hoogbegaafden die niet gezien worden of zich niet gezien voelen...

(Boeken)tips

De beste boeken over...

Prikkels

Sleutel tot inzicht en begrip

Er is geen quick fix voor AD(H)D, benadrukt auteur Tirtsa Ehrlich in Kinderen en jongeren met AD(H)D, waar help je ze mee?. Met de uitspraak ‘Als een bloem niet bloeit, verander je niet de bloem, maar de omgeving waarin ze groeit’, illustreert Ehrlich waar het wel om gaat: dat de eisen...

Kijk nou eens

Kijk nou eens

Deelnemen aan dyslexie-onderzoek

Van Viersen publiceerde meerdere onderzoeken naar hoogbegaafdheid en dyslexie. De conclusies hiervan zijn in 2018 vertaald naar de ‘Richtlijn Lees- en Spellingproblemen in combinatie met Hoogbegaafdheid’. Een aanrader om zo op de hoogte te zijn van de wetenschappelijke conclusies en...

Columns

Samenwerken als basis voor werkgeluk

Bij binnenkomst op een school was er iets gaande bij de kleuterafdeling. Er werd schijnbaar een nieuw thema geïntroduceerd en ik stopte in de gang om mee te kijken. Ik werd meegezogen in het spel van de leerkrachten. En het mooie was, werkelijk alle kleuters keken ook geboeid. De betrokkenheid was enorm. Al zag ik d...

Interviews

Gevlucht talent bloeit op

Ieder jaar op 18 december (International Migrants Day) staan talent, kennis en doorzettingsvermogen van vluchtelingen in de spotlights: dan is de feestelijke uitreiking van de UAF-Award van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF. 

 

Tips

Van markt tot megastad

Lesidee

Wist je dat Nederland een van de meest verstedelijkte landen ter wereld is? Het Centraal Bureau voor de Statistiek denkt dat over tien jaar bijna driekwart van alle Nederlanders in stedelijke regio’s woont. Het zal je dan ook niet verbazen dat Nederlandse steden hard groeien. Hoe zijn deze steden ontstaan en blijven...

Achtergrond

Wat de wetenschap zegt over…

Intensiteit

Intense belevingen, (hoog)gevoeligheid, hoogsensitiviteit, overexcitabilities… Het zijn termen die vaak genoemd worden rondom intensiteit en hoogbegaafdheid. Bij doorvragen blijkt dat professionals de woorden regelmatig door elkaar gebruiken. Dat is niet vreemd, maar wetenschappelijk ook niet correct. Kazimierz Dąbr...

Good Practice

Woede en rondvliegende spullen

Omgaan met intensiteiten

Een woedende leerling, een stift die door de lucht vliegt of zelfs een kruk. Hoe ga je als leerkracht om met intense emoties in de klas? Stans Jetten en Linda Garretsen ontwikkelden Intensiteit en Talent, een methode om tegemoet te komen aan de intellectuele en emotionele behoeften van leerlingen met kenmerken van b...

Interviews

Leer-krachtig zijn in niet-weten

Anders kijken naar intense kinderen in de klas

Lotte van Lith is een intens mens en hierover schreef ze een serie gedichten. De redactie van Talent ging met haar in gesprek over intense kinderen in de klas.

Boeken en spellen

(Boeken)tips

Intensiteit

Intens hoogbegaafd

Emotionele sensitiviteit en intensiteit noemt de Amerikaanse klinisch psycholoog Linda Silverman als eerste kenmerken van begaafdheid. Tijdens de veertigjarige carrière van Silverman bezochten zo’n 6.500 begaafde kinderen het mede door haar opgerichte Gifted Development Center. In lezingen, die d...

Interviews

‘Dat pionieren vond ik juist leuk om te doen’

Vijftien jaar Day a Week School in Nederland

Wie met hoogbegaafde leerlingen werkt en geregeld vakliteratuur leest, heeft de term ‘Day a Week School’ (DWS) vast wel eens horen vallen. Onderwijsbegeleidingsdienst Het ABC introduceerde het concept vijftien jaar geleden in Nederland. Fransca Hoetink, leerkracht van het eerste uur van DWS, blikt terug met twee lee...

Achtergrond

Verschillende hersenen

Hoogbegaafdheid een vorm van neurodiversiteit?

Neurodiversiteit verwijst naar de natuurlijke variaties in het functioneren van het menselijk brein. Wetenschappers kijken daarbij naar de structuur en werking van de hersenen. Om helder te krijgen hoe dat het geval is bij hoogbegaafden, worden ze vergeleken met de hersenen van kinderen met een autisme-spectrumstoor...

Achtergrond

Onplezierige emotie

Verveling en bore-out bij hoogbegaafde leerlingen

‘Ik verveel me’, dat kan een hoogbegaafde leerling in de klas zomaar zeggen. Verveling brengt allerlei negatieve gevolgen met zich mee. Daarom ontwikkelde Sanne Wouts als eindproduct voor haar opleiding tot RITHA Specialist een theoretisch kader en een korte explainervideo over verveling en bore-out bij hoogbegaafde...

Tips

Sturen en loslaten

Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie

Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met kenmerken van begaafdheid niet alleen gezien worden, maar ook echt tot bloei komen? De sleutel ligt in iets wat vaak wordt onderschat: de kracht van een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Hoe kunnen deze relaties de motivatie en het zelfvertrouwen vergroten?

 

Portretten

‘Ben wie je bent en laat niemand ertussen komen’

Nienke van Dieren 

13 jaar, technasium 2

 

Je kamer hangt vol kleding en tekeningen…

‘Ja, ik ben kledingontwerper – geïnspireerd door mijn moeder. Deze zomer was ik voor het eerst op de Comic Con in Utrecht. De meeste bezoekers komen verkleed als hun favoriete personage (cosplay) en besteden veel aandacht aan hu...

Interviews

400.000 beluisteringen in 4 jaar

Podcast over hoogbegaafdheid regelrechte hit

Als je kind hoogbegaafd blijkt te zijn, wil je meer weten over dat onderwerp, dus ga je op zoek naar informatie. Sommige ouders schaffen boeken aan, andere zoeken de antwoorden op hun vragen op websites en in blogs. Kristel van Eijk, vertrouwd met de wereld van beeld en geluid, ging op zoek naar een podcast. Die was...

Columns

Alle hens aan dek

Een oud-studiegenoot nodigde me uit voor een zeiltochtje over de Friese meren. Het was al best fris, maar dik ingepakt op het dek hadden we toch een mooi gesprek. Behalve over weer en wind ging het natuurlijk ook over de hoogbegaafde kinderen in ons werk. 

 

Hij vertelde: ‘We hadden een meisje, Nynke. Ja, wij zien...

Kijk nou eens

Kijk nou eens

On point

Werkplaats Point heeft in samenwerking met Onderwijs Maak Je Samen (OMJS) een nieuw product ontwikkeld. Veel verrijkingsmaterialen zijn gericht op visueel-ruimtelijk inzicht en plannen en organiseren, maar hoe stimuleer je kinderen die een talent voor taal hebben? Onbeschrijflijk – to the point biedt hieri...

Achtergrond

Vijf jaar subsidie voor (hoog)begaafdheid

Opbrengsten en aandachtspunten

Tussen 2019 en 2024 heeft het ministerie subsidie beschikbaar gesteld met als doel een passender onderwijs- en ondersteuningsaanbod voor (hoog)begaafde leerlingen in te richten. Wat is er met dat geld gebeurd? En is het doel van de subsidie bereikt? Onderzoeksbureau Oberon monitorde de afgelopen vijf jaar de inzet v...

Columns

Eén van velen

Binnen een seminar van de RITHA-opleiding gingen we in gesprek met onze studenten naar aanleiding van de vraag: Hoe cultuursensitief ben jij in je werk? Als leidraad binnen dit gesprek maakten we onder andere gebruik van een checklist voor het integreren van diverse inhouden. [1] Deze checklist is gericht op onderwi...

Achtergrond

Onderzoekers in de dop

Citizen science-projecten voor hoogbegaafden

Wetenschappers schrijven steeds vaker projecten uit waarbij ze een beroep doen op burgers. Deze vorm van wetenschap heet citizen science. Hierbij werken burgers samen met wetenschappers om gegevens te verzamelen en te analyseren, en zelfs om nieuwe onderzoeksrichtingen te verkennen. Deze vorm van wetenschap is ook g...

Tips

Op onderzoek uit!

In het artikel van Ben Daeter over citizen science-projecten op pagina 22-23 van Talent kun je lezen dat er steeds vaker een beroep gedaan wordt op burgers bij het doen van onderzoek. Voordat je mee gaat helpen bij een onderzoek, is het goed om te weten wat onderzoek doen inhoudt. In deze les ga jij je eigen onderzo...

Boeken en spellen

De beste boeken over...

Ontwikkeling

Mijn kind heeft haast

Auteur Esther Grit-Tegelaar traint en coacht professionals in de kinderopvang in hoe ze om moeten gaan met jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong. Op basis van haar ervaringen als professional en als moeder van drie hoogbegaafde kinderen schreef zij het boek Mijn kind heeft haast. Grit...

Theorie en praktijk

Wat de wetenschap zegt over…

Cultureel responsief lesgeven

‘Inclusief onderwijs is onderwijs waarbij alle kinderen en jongeren naar een school dichtbij huis kunnen. Een school waar iedereen meetelt, meedoet en gelijkwaardig is en waar samen geleerd wordt.’ [1] Dat is een mooi streven van de Rijksoverheid en het zou geweldig zijn als dat lukt. Toch rijzen bij deze missie vra...

Good Practice

Hoogbegaafdheid en anderstalige leerlingen

Hoe signaleer je hen?

Het signaleren van kenmerken van begaafdheid bij anderstalige kinderen is niet zo makkelijk. Bijvoorbeeld omdat het lastig is een grote woordenschat bij jonge kinderen te herkennen. Martijn Nouwens ontwikkelde een training om docenten te helpen. Belangrijk is dat leerkrachten zich verdiepen in de culturele achtergro...

Interviews

Wie zijn de kinderen in je klas?

Culturele sensitiviteit in ons onderwijs

De hoogbegaafdheid van Sima Daoud, directeur van stichting iQ+ en afgestudeerd in Midden-Oostenstudies, werd onvoldoende herkend op de basisschool. Het feit dat haar ouders uit Marokko kwamen, speelde daar zeker een rol in. Talent sprak met haar, benieuwd naar haar kijk op de culturele sensitiviteit in ons onderwijs...

Boeken en spellen

Boekentips

Cultureel responsief lesgeven

Vooroordelen en verwachtingen

In 2020 is er een fijn boek geschreven over gelijke kansen door Van den Bergh, Denessen, Volman (red.). In Werk maken van gelijke kansen wordt wetenschappelijk inzicht met twintig artikelen praktisch vertaald. Het boek geeft daarmee handvatten om ongelijkheid te begrijpen en geeft inzi...

Praktijkonderzoek

Hoogbegaafd, hoogsensitief of …?

Wat onderzoek ons leert over kijken naar behoeften

Ieder kind is uniek en de manier waarop kinderen hun leeromgeving ervaren, kan sterk variëren. In dezelfde leeromgeving kan het ene kind opbloeien en goed presteren, terwijl een ander kind zich verveelt of tegen uitdagingen aanloopt. Deze verschillen kunnen voortkomen uit individuele factoren, zoals hoogbegaafdheid ...

Achtergrond

Balans tussen prestatie en welzijn

Gelukkige leerlingen met het PERMA-model

Niet iedereen heeft van het PERMA-model gehoord, terwijl het van betekenis kan zijn voor het welzijn en geluk van kinderen. Het is een theoretisch model dat zich richt op vijf met elkaar samenhangende essentiële elementen die bijdragen aan het welzijn van individuen. Wat houdt dit model in en wat kan het in de prakt...

Achtergrond

Fermate

Extra tijd voor de sprong naar het vo

Sommige leerlingen racen door de lesstof van de basisschool. Op tienjarige leeftijd qua schoolvaardigheden klaar voor de middelbare, maar nog zo speels als wat. Een tussenjaar kan dan uitkomst bieden om met meer zelfvertrouwen de overstap naar het vo te maken. Ook in ‘t Gooi is nu zo’n voorziening: Fermate. Eugenie ...

Interviews

‘Lastig dat mijn hoofd en mijn lijf niet gelijklopen’

Raj van den Brink

Raj van den Brink 

10 jaar, vwo 2/sinds kort thuiszittend

 

Jij bent 10 en je zit in vwo 2?

‘Dat klopt, al ben ik kort geleden thuis beland, ik ga niet meer naar school. Dat is een ingewikkeld verhaal, maar ik heb er geen bezwaar tegen om het te vertellen.

Eigenlijk vond ik het op de basisschool vanaf het begin...

Achtergrond

Waarom een struisvogel niet hoeft te kunnen vliegen

Misinformatie tegengaan door benaderingswijzen te combineren

Negatieve en onjuiste stereotypen over hoogbegaafdheid kunnen de manier waarop leerkrachten handelen en naar hoogbegaafde leerlingen kijken beïnvloeden. Dit kan een directe impact hebben op de onderwijskansen van deze leerlingen. Waar komen deze misvattingen over begaafdheid vandaan en welke oplossing is er? 

 

...
Columns

Ontwarren

Een mooi artikel over wetenschap en persoonlijke visie heeft Talent deze keer, vind ik.

Ontwarren van wetenschap en persoonlijke visie zal altijd een valkuil blijven van wetenschappen die niet alleen maar over kale cijfers en objectiveerbare metingen door apparaten gaan. Zo schreef ik jaren geleden mee aan metingen...

Vangorcumtijdschriften.nl maakt gebruik van cookies.

Welkom! Leuk dat je een bezoekje brengt op vangorcumtijdschriften.nl. Wij, en derde partijen, maken op onze websites gebruik van cookies. Wij gebruiken cookies voor het bijhouden van statistieken, om jouw voorkeuren op te slaan, maar ook voor marketingdoeleinden (bijvoorbeeld het sturen van een bericht als je winkelwagen nog vol is). Door op 'Zelf instellen' te klikken, kun je meer lezen over onze cookies en je voorkeuren aanpassen.

Zelf instellen
Alle cookies accepteren
Uw cookie instellingen
Deze website maakt gebruik van functionele en analytische cookies, die nodig zijn om deze site zo goed mogelijk te laten functioneren. Hieronder kan je aangeven welke andere soorten cookies je wilt accepteren.
Functionele cookies

Functionele cookies ondersteunen de basisfuncties van een website zoals paginanavigatie en toegang tot beveiligde delen van de website mogelijk maken. Zonder deze cookies kan de website niet naar behoren functioneren.

Analytische cookies

Analytische cookies helpen ons om te begrijpen hoe bezoekers omgaan met onze website door anoniem informatie te verzamelen en te rapporteren. Deze informatie wordt gebruikt om de website te verbeteren.

Marketing en tracking cookies

Marketing cookies worden gebruikt voor het functioneren van ons opvolgsysteem met betrekking tot account activiteiten(als het niet kunnen afronden van bestelling). Ook wordt er informatie verzameld om dit zoveel mogelijk aan te sluiten bij je interesses.

Cookies instellingen opslaan