Welkom
Talent – het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee jij als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Contact met de redactie
‘Brug slaan naar alle specialisten hoogbegaafdheid’
ECHA Netwerk Nederland voortaan beroepsvereniging
Martin, Simone & Winanda
ECHA Netwerk Nederland heet sinds 1 juli ECHA Netwerk Nederland – Beroepsvereniging voor specialisten in hoogbegaafdheid. Een heel ingrijpende verandering is het niet: de statuten blijven hetzelfde. Toch verandert er wel wat.

‘Kinderen zoals ik willen opdrachten waarvoor we ons best moeten doen’
Daan Cromsigt, 10 jaar, groep 7
Tekst: Carla Desain, foto: Joyce Cromsigt
Wil je jezelf eens voorstellen?
‘Ik ben sociaal, ik kan goed met anderen omgaan; ik hou van honkbal, tekenen, programmeren en logicapuzzels maken. Lezen doe ik niet graag, behalve informatieve boeken die leuk en spannend geschreven zijn. Ik ben nu bezig in een boek over hoe bacteriën en virussen je ziek kunnen make...

‘Investeer in verschilvaardige leerkrachten’
Realistische kijk op passend onderwijs voor hoogbegaafde leerlingen
Annemieke van Manen
Door het werk in zijn thuiszittersklas met een diverse groep schooluitvallers merkte Martin Schravesande dat leerkrachten voorzien van specifieke kennis over bijvoorbeeld hoogbegaafdheid, ADHD en ASS niet de beste weg is om schooluitval te voorkomen. Het is voor hen niet te doen om specialistische kennis en vaardigh...

Groot en klein
Maddy Hageman
In deze tijd die bol staat van groot leed, kom je in de verleiding kinderproblemen te bagatelliseren. Vergeleken bij oorlogen en wantoestanden in de wereld is de buikpijn van een hoogbegaafde derdegroeper klein. Ja tuurlijk, alles is relatief. Zo zong de Belgische muziekgroep Noordkaap: ‘Er woedt een wereldbrand, ma...

Hoogbegaafd en zen
Yoga in de klas
Tekst: Nynke Bos, Illustraties: Wendelien van de Erve
Yogaoefeningen zijn gericht op het opbouwen van kracht, lenigheid en balans, en ze zorgen voor ontspanning, rust en een goede ademhaling. Veel houdingen en oefeningen zijn ook geschikt voor kinderen. Deze worden in een kinderyogales op een speelse manier aangeboden, passend bij de ontwikkelingsleeftijd en belevingsw...

Zelf nadenken
Janneke Berendsen-Hulshof
‘Mama, de juf zegt dat je altijd zelf moet nadenken, kijk en dit is het denkgezicht.’ Onze jongste plaatst haar wijsvingers bij haar slapen en trekt een serieus gezicht. Haar opmerking brengt mij in gedachten bij een workshop die ik laatst bij mijn werk volgde over het gebruik van generatieve AI bij het schrijfproce...
Het uitleggen van hoogbegaafdheid
Priscilla Keeman
De mooiste optie uitvoeren
Schrijver, psycholoog en illustrator Anna Garssen maakte een alfabet over hoogbegaafdheid met gezellige illustraties van eigen hand. Garssen kijkt in Hoogbegaafd: Hoe dan? op een positieve manier naar hoogbegaafdheid. In heldere taal legt ze uit dat hoogbegaafden vanwege intrinsieke motiv...
Innovatief denken
Anouk van der Toorn
Volgens onderwijsvernieuwer Tony Wagner zijn creatief en innovatief denken de belangrijkste vaardigheden van deze tijd. In deze les leer je hoe je van spel, via passie, naar doelgerichtheid komt, en hoe dit de basis vormt voor innovatief denken. Tot welke ideeën kom jij? Meer over Wagners ideeën lees je in het artik...

Goede vragen leren stellen
ChatGPT in het basisonderwijs
Ben Deater
Er is discussie over het gebruik van allerlei generatieve AI, waaronder ChatGPT, in het onderwijs. Sommigen zien het als probleem, omdat het een middel is dat opdrachten kan maken zonder dat leerlingen er iets van leren. Anderen zien het als een kans om het leren te verrijken. Dit artikel biedt inspiratie voor het g...

Wat de wetenschap zegt over…
Zingeving
Sven Mathijssen
Zingeving is een complex begrip dat veel nuances kent. Het is veelal gekoppeld aan het doel in het leven en is inmiddels op veel verschillende manieren gedefinieerd. [1] Todd Kashdan en mede-onderzoekers hebben het recent geherdefinieerd: zingeving is een centraal, zelforganiserend doel in het leven. [2] Daarvan kan...

Van gelijkgetemd naar gelijkgestemd
Verrijking in het hoger onderwijs
Sylvia van Opdorp-Stijlen
Steeds meer scholen in het primair en voortgezet onderwijs hebben aandacht voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid via een verrijkingsaanbod. Hoogbegaafden en getalenteerden hebben speciale onderwijsbehoeften om uitgedaagd, geïnspireerd en geholpen te worden om hun potentieel te bereiken. [1] Onderzoek too...

‘De grote dingen komen later’
Willy Peters over zingeving
Priscilla Keeman
Vanwege hun hoog cognitief vermogen is veel nadenken over levens- en andere vragen een aandachtspunt bij hoogbegaafde kinderen. Hoe ga je daarmee om als (onderwijs)professional? GZ-psycholoog en expert op het gebied van hoog ontwikkelingspotentieel Willy Peters mijmert over zingeving: ‘Mensen met meer IQ-punten gaan...
Boekentips
Zingeving
Manon Bakker
Voor dit Dossier heb ik mij verdiept in zingeving bij hoogbegaafdheid. Zingeving ontstaat meestal uit ervaringen, verbondenheid met anderen en je betrokken voelen met een groter geheel. Het lijkt daarmee meer een werkwoord, iets wat je actief doet. Alleen (boeken)tips geven over het thema zingeving leek mij daarom w...

Anouke Bakx volgend jaar geïnaugureerd
Nieuwe bijzondere leerstoel hoogbegaafdheid
Martin van Rooij
De afgelopen decennia is de kennis over hoogbegaafdheid in ons land flink toegenomen. Zo signaleren we kenmerken van hoogbegaafdheid bij kinderen op de basisschool nu hoogstwaarschijnlijk beter (en sneller) dan twintig jaar geleden. Maar hoe meer we weten, hoe meer het besef doordringt dat we nog een heleboel niet w...

Nieuwe samenleving, nieuwe ideeën
Hoogbegaafden begeleiden tot innovators
Ben Deater
Mede door de invloed van AI zal de samenleving de komende jaren veranderen. [1] Kinderen en jongeren, ook hoogbegaafde, moeten hierop voorbereid worden. Zo kunnen hoogbegaafden later invloed uitoefenen op de vernieuwingen. Het onderwijs speelt hierin een belangrijke rol. Maar hoe kunnen hoogbegaafden begeleid worden...

Geld verdienen met gamen
Timber Rensen heeft zijn draai gevonden
Martin van Rooij
Met zijn welluidende, zware stem zou hij zomaar kunnen schitteren als zanger van de aria ‘Mache dich, mein Herze, rein’ uit Bachs Mattheüspassie. Maar Timber Rensen (22) is een heel andere kant opgegaan. Zijn ouders maakten zich aanvankelijk zorgen over de bijzondere keuzes die hij maakte, maar nu niet meer. Timber ...

‘Ik nam ontslag van school’
Matai Zamuël, 20, Paramaribo
Carla Desain
Wil je eens een beeld van jezelf schetsen?
‘Bloemschikken is mijn grote hobby, naast het kweken van zoveel mogelijk verschillende soorten palulu, de nationale bloem van Suriname. Ik maak en draag graag sieraden, ik houd van tekenen en schilderen. Ik spreek zes talen vloeiend (Nederlands, Engels, Sranan, Spaans, Dui...

Onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen
Onderzoek gebundeld op Onderwijskennis.nl
Marjolijn van Weerdenburg en Mare van Hooijdonk
Hoe kun je tegemoetkomen aan de onderwijsbehoeften van cognitief begaafde leerlingen? Op de website Onderwijskennis.nl vinden docenten nu een themapagina over dit onderwerp. Marjolijn van Weerdenburg en Mare van Hooijdonk werkten hieraan mee en lichten het overzichtsartikel op deze pagina toe.

Beste Anouke Bakx,
Maddy Hageman
Gefeliciteerd met je benoeming als Bijzonder Hoogleraar Hoogbegaafdheid in Tilburg, begin dit jaar! Je bekleedt een bijzondere leerstoel, waargemaakt dankzij de ondersteuning van het Mensa Fonds en de donateurs. Het lijkt me vooral goed nieuws voor alle hoogbegaafden die niet gezien worden of zich niet gezien voelen...
_w400_h260_bgtop.jpg)
De beste boeken over...
Prikkels
Priscilla Keeman
Sleutel tot inzicht en begrip
Er is geen quick fix voor AD(H)D, benadrukt auteur Tirtsa Ehrlich in Kinderen en jongeren met AD(H)D, waar help je ze mee?. Met de uitspraak ‘Als een bloem niet bloeit, verander je niet de bloem, maar de omgeving waarin ze groeit’, illustreert Ehrlich waar het wel om gaat: dat de eisen...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Kijk nou eens
Manon Bakker
Deelnemen aan dyslexie-onderzoek
Van Viersen publiceerde meerdere onderzoeken naar hoogbegaafdheid en dyslexie. De conclusies hiervan zijn in 2018 vertaald naar de ‘Richtlijn Lees- en Spellingproblemen in combinatie met Hoogbegaafdheid’. Een aanrader om zo op de hoogte te zijn van de wetenschappelijke conclusies en...

Samenwerken als basis voor werkgeluk
Liesbet Stam-Gommans
Bij binnenkomst op een school was er iets gaande bij de kleuterafdeling. Er werd schijnbaar een nieuw thema geïntroduceerd en ik stopte in de gang om mee te kijken. Ik werd meegezogen in het spel van de leerkrachten. En het mooie was, werkelijk alle kleuters keken ook geboeid. De betrokkenheid was enorm. Al zag ik d...

Gevlucht talent bloeit op
Carla Desain
Ieder jaar op 18 december (International Migrants Day) staan talent, kennis en doorzettingsvermogen van vluchtelingen in de spotlights: dan is de feestelijke uitreiking van de UAF-Award van Stichting voor Vluchteling-Studenten UAF.

Van markt tot megastad
Lesidee
Anouk van der Toorn
Wist je dat Nederland een van de meest verstedelijkte landen ter wereld is? Het Centraal Bureau voor de Statistiek denkt dat over tien jaar bijna driekwart van alle Nederlanders in stedelijke regio’s woont. Het zal je dan ook niet verbazen dat Nederlandse steden hard groeien. Hoe zijn deze steden ontstaan en blijven...

Wat de wetenschap zegt over…
Intensiteit
Sven Mathijssen
Intense belevingen, (hoog)gevoeligheid, hoogsensitiviteit, overexcitabilities… Het zijn termen die vaak genoemd worden rondom intensiteit en hoogbegaafdheid. Bij doorvragen blijkt dat professionals de woorden regelmatig door elkaar gebruiken. Dat is niet vreemd, maar wetenschappelijk ook niet correct. Kazimierz Dąbr...

Woede en rondvliegende spullen
Omgaan met intensiteiten
Stans Jetten en Linda Garretsen
Een woedende leerling, een stift die door de lucht vliegt of zelfs een kruk. Hoe ga je als leerkracht om met intense emoties in de klas? Stans Jetten en Linda Garretsen ontwikkelden Intensiteit en Talent, een methode om tegemoet te komen aan de intellectuele en emotionele behoeften van leerlingen met kenmerken van b...

Leer-krachtig zijn in niet-weten
Anders kijken naar intense kinderen in de klas
Annemieke van Manen
Lotte van Lith is een intens mens en hierover schreef ze een serie gedichten. De redactie van Talent ging met haar in gesprek over intense kinderen in de klas.
_w400_h260_bgtop.jpg)
(Boeken)tips
Intensiteit
Priscilla Keeman
Intens hoogbegaafd
Emotionele sensitiviteit en intensiteit noemt de Amerikaanse klinisch psycholoog Linda Silverman als eerste kenmerken van begaafdheid. Tijdens de veertigjarige carrière van Silverman bezochten zo’n 6.500 begaafde kinderen het mede door haar opgerichte Gifted Development Center. In lezingen, die d...

‘Dat pionieren vond ik juist leuk om te doen’
Vijftien jaar Day a Week School in Nederland
Martin van Rooij
Wie met hoogbegaafde leerlingen werkt en geregeld vakliteratuur leest, heeft de term ‘Day a Week School’ (DWS) vast wel eens horen vallen. Onderwijsbegeleidingsdienst Het ABC introduceerde het concept vijftien jaar geleden in Nederland. Fransca Hoetink, leerkracht van het eerste uur van DWS, blikt terug met twee lee...

Verschillende hersenen
Hoogbegaafdheid een vorm van neurodiversiteit?
Ben Daeter
Neurodiversiteit verwijst naar de natuurlijke variaties in het functioneren van het menselijk brein. Wetenschappers kijken daarbij naar de structuur en werking van de hersenen. Om helder te krijgen hoe dat het geval is bij hoogbegaafden, worden ze vergeleken met de hersenen van kinderen met een autisme-spectrumstoor...

Onplezierige emotie
Verveling en bore-out bij hoogbegaafde leerlingen
Sanne Wouts
‘Ik verveel me’, dat kan een hoogbegaafde leerling in de klas zomaar zeggen. Verveling brengt allerlei negatieve gevolgen met zich mee. Daarom ontwikkelde Sanne Wouts als eindproduct voor haar opleiding tot RITHA Specialist een theoretisch kader en een korte explainervideo over verveling en bore-out bij hoogbegaafde...

Sturen en loslaten
Investeren in een sterke leerkracht-leerlingrelatie
Fatima El Khattabi
Hoe zorg je ervoor dat leerlingen met kenmerken van begaafdheid niet alleen gezien worden, maar ook echt tot bloei komen? De sleutel ligt in iets wat vaak wordt onderschat: de kracht van een sterke leerkracht-leerlingrelatie. Hoe kunnen deze relaties de motivatie en het zelfvertrouwen vergroten?

‘Ben wie je bent en laat niemand ertussen komen’
Carla Desain
Nienke van Dieren
13 jaar, technasium 2
Je kamer hangt vol kleding en tekeningen…
‘Ja, ik ben kledingontwerper – geïnspireerd door mijn moeder. Deze zomer was ik voor het eerst op de Comic Con in Utrecht. De meeste bezoekers komen verkleed als hun favoriete personage (cosplay) en besteden veel aandacht aan hu...

400.000 beluisteringen in 4 jaar
Podcast over hoogbegaafdheid regelrechte hit
Martin van Rooij
Als je kind hoogbegaafd blijkt te zijn, wil je meer weten over dat onderwerp, dus ga je op zoek naar informatie. Sommige ouders schaffen boeken aan, andere zoeken de antwoorden op hun vragen op websites en in blogs. Kristel van Eijk, vertrouwd met de wereld van beeld en geluid, ging op zoek naar een podcast. Die was...

Alle hens aan dek
Maddy Hageman
Een oud-studiegenoot nodigde me uit voor een zeiltochtje over de Friese meren. Het was al best fris, maar dik ingepakt op het dek hadden we toch een mooi gesprek. Behalve over weer en wind ging het natuurlijk ook over de hoogbegaafde kinderen in ons werk.
Hij vertelde: ‘We hadden een meisje, Nynke. Ja, wij zien...
_w400_h260_bgtop.png)
Kijk nou eens
Manon Bakker
On point
Werkplaats Point heeft in samenwerking met Onderwijs Maak Je Samen (OMJS) een nieuw product ontwikkeld. Veel verrijkingsmaterialen zijn gericht op visueel-ruimtelijk inzicht en plannen en organiseren, maar hoe stimuleer je kinderen die een talent voor taal hebben? Onbeschrijflijk – to the point biedt hieri...