Welkom
Talent – het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee jij als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Contact met de redactieNieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Alternatieve leerervaringen voor (potentiële) onderpresteerders
Suzanne Sjoers
(Hoog)begaafdheid wordt vaak in één adem genoemd met onderpresteren. Het gevaar van het presteren beneden de enorme mogelijkheden van (hoog)begaafde leerlingen ligt immers altijd op de loer. Gelukkig is er steeds meer onderzoek beschikbaar met daarin handvatten hoe onderpresteren voorkomen kan worden.
Beelddenken is veel meer dan denken in plaatjes
Agnes Oosterveen-Hess
Een kleine groep leerlingen denkt niet in woorden, maar in beelden. Daardoor wordt het reguliere lesmateriaal niet altijd begrepen en onthouden. Onder hoogbegaafde kinderen zitten relatief veel beelddenkers. Agnes Oosterveen-Hess begeleidt kinderen met leerproblemen. Ze geeft een aantal praktische tips om beelddenke...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Het ontbrekende puzzelstukje om de hoogbegaafde beter te begeleiden
Antoinette Gerichhausen
Kennis van de Poolse psycholoog en psychiater Kazimierz Dabrowski (1902-1980) over de hoogbegaafde.
Wat werkt niet en wat werkt wel? Over hoogbegaafdheid en werk
Bruno Emans en Noks Nauta
Een grote groep hoogbegaafden kan zich maar met moeite staande houden op de werkvloer of raakt zelfs werkloos. Niet zelden gaat er aan arbeidsconflict aan vooraf.
Briljante wetenschapper wil in alles de beste zijn
Martin van Rooij
Interview met Timothy Noël. Als je voor een dubbeltje geboren bent, word je nooit een kwartje. ‘Dat zullen we dan nog wel eens zien’, dacht Timothy in de vijfde klas van het voortgezet onderwijs. Sindsdien was hij zonder onderbreking de beste van de klas en promoveerde hij in de organische chemie.
Les: Bouw een marshmallow-schieter
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: beter leren samenwerken.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De stelling
Aanleiding is de publicatie van de resultaten (in 2011) van onderzoek van het University College London, waaruit blijkt dat het IQ van tieners nog tientallen punten kan veranderen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
‘Alleen kinderen in coma hoeven niet naar school’
Martin van Rooij
Vijftienduizend Nederlandse kinderen in het basisonderwijs en het middelbaar onderwijs gaan langdurig niet naar school, terwijl ze wél kunnen en willen leren. Een ongewenste situatie, vindt Loes Ypma, Tweede Kamerlid namens de PvdA. ‘Ieder kind zou naar school moeten kunnen gaan.’
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Opus, passend onderwijs in een reguliere setting
Annemieke van Manen
Acht jaar geleden richtte Erna Terpstra samen met de toenmalige rector van het Olympus College in Arnhem, Anita O’Connor, Opus op, de afdeling voor hoogbegaafde kinderen. Ze gingen daarvoor kijken in Amerika, bij The Roeper School, een privéschool met een bijzondere ideologie. Inmiddels zijn er drie leerjaren met sa...
‘Muziek laat ons brein beter functioneren’
Martin van Rooij
In het onderwijs is de laatste jaren sprake van een toenemende waardering voor ‘harde’ leeropbrengsten op het gebied van rekenen en taal. Andere vakken komen caardoor in het gedrang. De gymleraar werd afgeschaft, muziekles werd geschrapt. ‘Een regelrechte verarming’, vindt neuropsycholoog professor Erik Scherder, on...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 19-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Het kind als uitgangspunt
Marrigje de Bok
‘Onderwijsaanpassingen voor hoog begaafden zijn vaak goed voor alle leerlingen. Ontwikkeling op eigen tempo en niveau, focussen op talent, vaardigheden trainen, onderzoekend leren, stimulans van creatief denken - dat past bij uitstek bij het kind van nu in de wereld van nu. Willen wij onderwijs dat met de tijd meega...
Les: Red de worm!
Maryan Camps en Els Schrover
Doel: Samenwerken en communicatie.
Differentiatie komt uit de kast
Carla Desain
Goed inspelen op verschillen en bepalen welk speel- en leermateriaal leuk en uitdagend is voor welk kind, vergt nogal wat tijd en moeite van leerkrachten. Onderwijskundige Elma Dijkstra en haar collega’s bedachten een manier om dit eenvoudiger te maken: een niveaubepaling bij elke nieuw binnenkomende vierjarige en e...
_w400_h260_bg.jpg)
De arbeidssatisfactie van hoogbegaafden
Bruno Emans en Noks Nauta
Dabrowski en de graden van gevoeligheid
Antoinette Gerichhausen
Toptalenten steeds beter bediend op school
Hun kleutertijd
Maddy Hageman
_w400_h260_bg.jpg)
De stelling
_w400_h260_bg.jpg)
Loes Ypma (PvdA) voert lange strijd tegen thuiszitten
Martin van Rooij
Slimme leerlingen vervelen zich minder op school
_w400_h260_bg.jpg)
Onderzoeksrapportage in kindertaal
Carla Desain
_w400_h260_bg.jpg)
Dag en nacht hoogbegaafd
Week van de hoogbegaafdheid
Congres ‘Slim omgaan met (hoog)begaafde leerlingen.
_w400_h260_bg.jpg)
“Het schoolsysteem demotiveert hoogbegaafde kinderen en werkt onderpresteren in de hand”
Carla Desain
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Ruimte krijgen om te leren
Frank Stienissen
Jaap Verouden is onderwijsadviseur bij het ABC in Amsterdam en zit in de projectleiding van Day a Week School. Als specialist (hoog) begaafdheid houdt hij in 7 statements een warm pleidooi voor beter onderwijs aan alle basisschoolleerlingen.
De stelling
Aanleiding voor deze stelling is een citaat van prof. dr. Tessa Kieboom van een jaar of tien geleden in haar dictaat ‘Hoogbegaafdheid: een gave of vergiftigd geschenk?’In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.
Nieuws
Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.
Onderzoeksrapportage in kindertaal
Carla Desain
Als een kind onderzocht is op begaafdheid, krijgen de ouders een uitgebreid onderzoeksverslag. Soms ontvangt de school een apart verslag, toegespitst op
de onderwijssituatie. Orthopedagoge Geke Maes van praktijk Gekend Talent in Meppel maakt daarnaast nog een verslag voor het onderzochte kind zelf.
Spelletjes KernTalenten
Katja Keuchenius
Wat kinderen het liefst spelen, voorspelt welk beroep later bij hen past. Hoe kan een basisschool hoogbegaafde kinderen helpen om deze ‘kerntalenten’ goed te ontwikkelen? Twee experts in gesprek.