Welkom
Talent – het tijdschrift voor professionals in hoogbegaafdheid
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie waarmee jij als professional begaafde kinderen optimaal kunt begeleiden in hun schoolcarrière. Het tijdschrift is bedoeld voor leerkrachten en andere begeleiders die werken met (hoog)begaafde leerlingen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
Contact met de redactie‘Best cool dat ik de schrijver ken’
Carla Desain
De boekenplank van Isa Blom (net 11 jaar, groep 8).
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
De Talentklas van Huizermaat
Joost de Maaré
Scholengemeenschap Huizermaat heeft sinds 2011 een Talentklas waarin meer- en hoogbegaafde leerlingen structureel een doordacht èn goed georganiseerd
onderwijsprogramma aangeboden krijgen. De school is verbonden met de Vereniging van Begaafdheidsprofielscholen (BPS). Artos (4 vwo) zou de school een 8½ geven. ‘Als he...
De noodzaak van versnellen
Frank Stienissen
‘Vrijwel altijd wordt een sociaal-emotionele reden aangedragen om niet te versnellen. Terwijl dat vaak de belangrijkste reden is om het juist wel te doen. Je kunt in een klas alle lessen aanpassen, maar de sociale omgeving aanpassen is veel moeilijker, zo niet onmogelijk’, stelt dr. Lianne Hoogeveen van het CBO in N...
Ben je hoogbegaafd en heb je succes?
Anna Geburtig
Wat vanzelfsprekend lijkt, is het niet. Hoogbegaafde jongeren hebben veel talenten en toch zijn ze niet altijd succesvol. Als ze daar verandering in willen brengen, is het nuttig om met hen vragen te bespreken zoals ‘Wat is succes eigenlijk?’, ‘Wanneer ben je met je (hoogbegaafden-)kwaliteiten succesvol?’ en ‘Hoe ku...
Nieuws
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Challenge
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 18-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Versnellen in Nederland
Priscilla Keeman
In de lente van 2015 verschijnt A Nation Empowered. Dit Amerikaanse rapport is een update met betrekking tot de ontwikkelingen gedurende de 10 jaar na het verschijnen van, destijds opzienbarende, A Nation Deceived: How School Hold Back America’s Brightest Students. Talent vroeg deskundigen te reageren op de meest be...
De verrijkingskisten heten Zonnewerk
Marrigje de Bok
Uitgaan van de ontwikkeling van het kind, kinderen écht zien en horen. Het is voor elk kind belangrijk, maar omdat de ontwikkeling van hoogbegaafden uit de pas loopt, is extra aandacht vereist. Op de Zonnewijzer kijken de leerkrachten samen met de kinderen en hun ouders wat ze nodig hebben.
Vooruit - Wat is je standpunt?
Maryan Camps en Els Schrover
Oefenen met 'out-of-the-box' denken. Door Maryan Camps en Els Schrover.
Uitgelicht
Priscilla Keeman
Door Priscilla Keeman.
‘Eerst uitgebreid nadenken, dan pas doen’
De boekenplank van Lotje Dalmijn (17 jaar, 6 gymnasium).
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
‘Via interesse leren’
Het hoogbegaafdenbeleid van het College Hageveld biedt leerlingen een maximale flexibiliteit. ‘Alles mag, als het maar goed is voor de leerling’, zegt rector Wille Straathof. Het is een hele operatie om de vele ideeën om hoogbegaafden passend onderwijs te bieden uit te werken en om te zetten naar de praktijk. ‘We zi...
Het opmerkelijke leven van de extreem hoogbegaafde Floor Sietsma
Anne van Kessel
Floor Sietsma is extreem hoogbegaafd. Ze behaalde haar vwo-diploma op haar twaalfde, had op haar zeventiende haar masterdiploma op zak en promoveerde op haar twintigste. Inmiddels doet ze een tweede studie en is ze coach. ‘Mijn ultieme droom is trainingen te geven op een zeilboot in Zuid-Spanje.’
Challenge
Kansen en uitdagingen voor hoogbegaafde leerlingen
Marieke Peeters, drs. Jo Verlinden, Lana Goossens en dr. Lianne Hoogeveen
Vaak hebben leraren onvoldoende kennis van de specifieke onderwijsbehoeften van hoogbegaafde leerlingen en hoe ze deze leerlingen kunnen signaleren. Er is steeds meer behoefte aan een uitgewerktedidactiek voor deze leerlingen die aansluit bij de manier waarop ze leren.
De theatherproductie
Lidy Mulders
Column door Lidy Mulders, hoogbegaafdheidspecialist en heeft al meer dan 10 jaar ervaring met plusklassen in het middelbaar onderwijs.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Onderwijs en hoogbegaafdheid: een goede combi?
Priscilla Keeman
De start van de schoolloopbaan van je kind stelt je als ouder voor een moeilijke keuze. Want wat is goed onderwijs voor hoogbegaafde kinderen of kinderen met
een ontwikkelingsvoorsprong? Kies je voor voltijds hb-onderwijs of toch een reguliere school? ‘Plusprogramma’s blijven een doekje voor het bloeden.’
Succesvolle aanpak onderpresteerders
Nienke Lok-Bakker
Soms zitten jongeren niet lekker in hun vel en lopen vast op school. Als extra bijles niet werkt, hebben ouders en kind vaak geen idee wat ze dan moeten doen. Gebrek aan motivatie, vermijdingsgedrag op leergebied en slechtere schoolprestaties blijken soms hardnekkig te zijn. Directeur Marianne de Bruijn en psycholoo...
Uitgelicht
Priscilla Keeman
Door Priscilla Keeman.
Vooruit - Moiré-effect: maak je hersens in de war
Maryan Camps en Els Schrover
Een moiré-effect is een patroon van lijnen die je ziet, en die lijken te bewegen. Dat bewegende patroon bestaat niet echt, in de wereld om je heen. Het ontstaat in je hersenen wanneer die verkeerd ‘begrijpen’ wat ze zien. Door Maryan Camps en Els Schrover.
Can Zonder
Inge Slaats
Van hoeveel beroemde wetenschappers weten we dat ze vroeger ongemotiveerd waren op school – volgens hun leraren dan. Deze arme leerlingen werden regelmatig betrapt op uit het raam staren en dagdromen. Tegenwoordig krijgen kinderen geen tijd meer om starend uit het raam, dagdromend of spijbelend de basis te leggen vo...
De boekenplank van...
De boekenplank van Robin Naafs (11 jaar, groep 8).
_w400_h260_bg.jpg)
‘Ik heb nog heel veel wilde plannen’
Anne van Kessel
_w400_h260_bg.jpg)
Het Mediaspel van Beeld en Geluid
Carla Desain
‘Visie en praktijk zijn één op het Ludgercollege’
Joost de Maaré
Het hoogbegaafdenbeleid van het Ludger College in Doetinchem staat als een huis. En ‘het sijpelt door’, zegt Hulsen, de rector. Ook leerlingen van de mavo en de havo profiteren van de ervaringen opgedaan bij het ontwikkelen van het programma voor hoogbegaafde leerlingen. Wat zijn de sleutels tot dit succes?
Challenge
De coming man van het intelligentieonderzoek
Jan te Nijenhuis
Michael Anthony Woodley of Menie is een jonge onderzoeker uit Groot-Brittannië. Intelligentie-experts zijn het er over eens dat zijn IQ 175 of hoger zou kunnen zijn. Hij wordt gezien als de coming man van het intelligentieonderzoek. Voor zijn dertigste had hij al een aantal baanbrekende artikelen gepubliceerd. Een e...
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 17-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Zelfstandig leren, zelfstandig worden
Marrigje de Bok
Een speciale klas voor hoogbegaafden, binnen een gewone school. Zelf onderzoeken, uitproberen, vastlopen en je grenzen leren kennen – dat is de kern van het leerproces voor leerlingen in de Topklas in Doorn. Ze doen kennis op en leren bovenal vaardigheden die ze nu op school, straks bij opleiding en werk, maar ook i...
Vooruit - Durf jij de verdubbelaar in te zetten?
Maryan Camps en Els Schrover
Leermiddelen door Maryan Camps en Els Schrover.
Uitgelicht
Priscilla Keeman
Door Priscilla Keeman.
Beter omgaan met faalangst
Jessica van der Spek
Lieve (8 jaar) schiet een halve centimeter uit, verfrommelt haar prachtige tekening en stampt ermee naar de prullenbak. Als de leerkracht haar vraagt wat er is, roept ze: ‘Ik kan ook helemaal niks. Ik ben hartstikke stom.’ De tranen staan in haar ogen.