Weten

To lobby or not to lobby

Onderwijsminister Van Bijsterveldt trekt de komende jaren extra miljoenen uit om begaafde leerlingen beter te bedienen. Stel: je hebt een lumineus idee, hoe kom je dan bij dat geld?

Weten

Apathische pubers

Voor Talent beschrijft docent en hoogbegaafdencoördinator op het Herman Jordan Lyceum te Zeist, Sandra Kiela, hoe zij begaafde leerlingen in het middelbaar onderwijs weer gemotiveerd krijgt. Het boek Zie je me wel? - motiveren van begaafde leerlingen in het vwo blijkt hierbij een praktisch hulpmiddel.

Weten

‘Held en schurk hadden een vergelijkbaar beginpunt'

De boekenplank van Friso Lohman.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla's corner, nieuws en agenda.

Columns

A whole new world

Column door Jinte Veldman (18 jaar).

Weten

Slimme meisjes, domme jongens?

Jongens hebben het moeilijk op school, als we de media moeten geloven. Waar het misgaat zijn de jongens ruim in de meerderheid. Zou dat bij begaafde leerlingen anders zijn en zijn er risicofactoren aan te wijzen? In dit artikel zetten we wat bevindingen en ervaringen op een rij.

Weten

Begrijp je me, misschien?

In het kader van de ECHA-opleiding verrichtte Esther de Boer, inmiddels afgestudeerd specialist in gifted education, een onderzoek onder 128 basisschoolleerlingen. Zij keek daarbij naar wat (hoog)begaafde leerlingen verwachten van leraren die hen begeleiden. In dit artikel bespreekt zij de meest opvallende uitkomste...

Weten

Een hoofd vol gedachten

Steeds vaker tegenwoordig komt de term mindfulness voorbij. Maar wat is dat nu eigenlijk? En werkt het ook voor hoogbegaafden? Talent laat enkele mindfulness trainers aan het woord.

Weten

Het woord aan nieuwe generatie economen

De schuldencrisis, een sterk fluctuerende waarde, verminderde solidariteit tussen deelnemende landen en afnemend vertrouwen onder de Europese burgers. De euro heeft het niet gemakkelijk. Alle hoop is gevestigd op een nieuwe generatie Europeanen...

Weten

Veel vrijheid binnen glasharde structuur

Met een nieuwe, maar ervaren juf die haar aanpak meebracht, maakte de bovenschoolse plusklassen voor tien scholen in Baarn en Soest een snelle en gedegen start. De leerkracht motiveert en enthousiasmeert, helpt op weg en stuurt bij. De kinderen maken zelf hun keuzes en gaan ieder de weg die ze te gaan hebben. ‘Zo ku...

Weten

Vooruit - (Creatief) Schrijven en (serieus) onderzoeken

Met de kerstvakantie in het verschiet lijkt het een goed moment om het bij Vooruit over ansichtkaarten te hebben. Stuur je familie en vrienden een extra leuke tekst! Verder hebben we het over samenwerken. Hoe doe je dat eigenlijk? En is het moeilijk?

Weten

Je moet geduld kunnen hebben

Componist Simeon ten Holt (1923) begon relatief laat met uitblinken. Inmiddels wordt zijn Canto Ostinato (‘koppig lied’) tot in alle uithoeken van de wereld met groot en nog steeds toenemend succes uitgevoerd. ‘Er is een tijd van rijpen nodig. Je moet niet voor zijn tijd iets afmaken. Dat moet je niet doen.’

Weten

Leren: van ‘wat’ naar ‘hoe’

Zelfvertrouwen hebben, kritisch kunnen denken, nieuwsgierig en onderzoekend zijn... zomaar enkele kwaliteiten die je terugvindt in iedere schoolgids onder het
kopje ‘Doelen’. Maar wat doet het Nederlandse onderwijs daadwerkelijk om deze doelen te bereiken?

Weten

Jongens en meisjes; verschillend door karakter of door sekse?

Er zijn evenveel hoogbegaafde meisjes als jongens. Toch zijn jongens in de meerderheid in Leonardoklassen en Plusgroepen. Hoe komt dat? Is het echt zo dat meisjes zich meer aanpassen dan jongens – zoals vaak gezegd wordt? En speelt dat alleen op school of ook thuis? Twee praktijkverhalen.

Weten

(Te) jong naar het voortgezet onderwijs

Hoogbegaafdenspecialist en ervaringsdeskundige Dorine Bier bespreekt het boek van Tygo en Miriam de Vries: Ik ben negen en een brugsmurf.

Weten

'Vriendschap op het eerste gezicht’

De boekenplank van Ilja Snijders.

Weten

Inclusief versus exclusief in het basisonderwijs

Hoe komen hoogbegaafde kinderen het best tot hun recht op de basisschool? Zijn ze gebaat bij een eigen programma, dat ze volgen samen met andere hoogbegaafde kinderen? Of ontwikkelen ze zich beter door op te trekken met leeftijdsgenoten van alle niveaus.
Weten

Observatie tijdens test waardevoller dan de eindscore

Een voorname taak van professionals op het gebied van hoogbegaafdheid is het testen van kinderen. Maar welke intelligentietest gebruiken ze daarbij het liefst, en hoe interpreteren zij de resultaten? Talent vroeg het drie doorgewinterde professionals.
Weten

Intelligentietesten op school: wat heb je er aan?

Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs gebruiken testbatterijen om uit te vinden hoe de leerling ervoor staat. Auteur en oud-docente Joost de Maaré vroeg negen scholen naar hun testgebruik en tevredenheid daarover.
Weten

Themascholen voor hoogbegaafden in Zuid-Afrika

Professor Shirley Kokot is dé vrouw die zich in Zuid-Afrika inzet voor hoogbegaafde kinderen. Ze stichtte de eerste hoogbegaafdenschool, zat in de leiding van de nationale en internationale vereniging voor hoogbegaafden en geeft verschillende cursussen.
Weten

Het verschil mag er wezen

Over wat begaafdheid is, bestaan grote verschillen van opvatting. Eleonoor van Gerven gaat hieronder in op twee internationale uitersten in het denken over begaafdheid.
Weten

Beelddenken en dyslexie

In combinatie met dyslexie duikt steeds vaker de term ‘beelddenken’ op. Wat is beelddenken precies? En hoe ga je er mee om? Marion van de Coolwijk van Instituut Kind in Beeld: ‘Alle hoogbegaafden zijn beelddenkers.’
Doen

Beter leren met mindmappen

Mindmappen, het op een overzichtelijke manier in kaart brengen van informatie of ideeën, is ontwikkeld door Tony Buzan, een Engelse psycholoog. Inmiddels is mindmappen ook tot het onderwijs doorgedrongen.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Nieuws en agenda

Weten

‘Opvoeden is niet klein krijgen, maar helpen groot worden’

Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen schreven samen het praktijkboek ‘Pubers van nu’. In dit boek spreken zij onder andere over de hersenontwikkeling van pubers en geven handvatten voor ‘iedereen die met pubers werkt’.

Weten

Huiswerk vroeger, nu en in de toekomst

Is het met de (huis)werkhouding van de huidige gymnasiumleerlingen echt zo slecht gesteld als sommige leerkrachten denken? In het kader van hun profielwerkstuk onderzochten zes gymnasiasten de werkhouding van hun medeleerlingen.

Weten

Brein tegen brein!

De snelste 400 meter of de meeste doelpunten... het is heel gewoon je fysieke talenten in te zetten op het sportveld. Maar er zijn volop gelegenheden om ook de mentale krachten te meten. En dat is nog leuk ook!

Weten

‘Je moet ze laten gaan. Ze kunnen zoveel!'

Basisschool ’t Kiemveld in het Brabantse dorp Den Dungen heeft al tien jaar speciale aandacht voor hoogbegaafde leerlingen. Het ‘TASC-model’ is daarbij een veelgebruikt instrument. ‘Het geeft richting en structuur. En dan kunnen ze zelf verder.’

Weten

Vooruit - Ben jij een Twitter-meester?

Weten

Als leren als vanzelf gaat…

Hoogbegaafde kinderen hoeven zich vaak lange tijd niet in te spannen om goede cijfers te halen. Dat kan tot gevolg hebben dat ze niet leren leren. Vroeg of laat komen ze dan met steeds lagere cijfers thuis. Het recent ontwikkelde leervaardighedenspel en het inzetten van leerlingmentoren helpt leerlingen ‘leren leren’.

Weten

‘Je ziet ze weer rechtop gaan lopen’

Het Bonhoeffer College biedt snelle en slimme leerlingen een uitgebreid programma met extra uitdaging. Steeds losser en vrijer naarmate de leerling ouder en zelfstandiger wordt. ‘Ze moeten het zelf zien te plannen en organiseren.’

Weten

We kennen geen conflictloos leven

Na de Uitblinkers junior ruimt Talent komend jaar plaats in voor Uitblinkers senior: mensen die kunnen terugkijken op een leven vol prestaties. In de eerste aflevering van deze nieuwe serie: Prof. dr. Herman van Praag (1929), emeritus hoogleraar psychiatrie, schrijver en publicist. ‘Die hersenen, dat was het. Ik heb...

Weten

Ervaringen van hoogbegaafde pubers

Hoe ziet het leven van hoogbegaafde pubers eruit? Voelen ze zich anders dan hun leeftijdgenoten of juist niet? Krijgen ze op school speciale aandacht en willen ze die eigenlijk wel? Waar halen ze hun plezier uit? Wat verwachten ze van hun ouders? Vier hoogbegaafde pubers geven antwoord.

Weten

Recensie en Boekenplank van...