Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieErvaringen van hoogbegaafde pubers
Carla Desain
Hoe ziet het leven van hoogbegaafde pubers eruit? Voelen ze zich anders dan hun leeftijdgenoten of juist niet? Krijgen ze op school speciale aandacht en willen ze die eigenlijk wel? Waar halen ze hun plezier uit? Wat verwachten ze van hun ouders? Vier hoogbegaafde pubers geven antwoord.
Recensie en Boekenplank van...
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Nieuws en agenda
Multimedia en de WIFIgeneratie’
Erno Mijland
De Rolling Stones zongen het al in de zestiger jaren: ‘Kids are different today’. Zelfs in de oudheid werd al bezorgd gereageerd op de ‘jeugd van tegenwoordig’. De klinkende namen voor de generatie die nu opgroeit – generatie Einstein, WIFI-generatie, screenagers, Homo Zappiens – lijken te benadrukken dat er deze ke...
Nieuwe media op school: gebruik en misbruik
Priscilla Keeman
Hoe integreer je het gebruik van nieuwe media in je lessen? En hoe voorkom je dat leerlingen misbruik maken van de digitale snelweg? Joost de Maaré, docente biologie, leerlingbegeleider én redacteur van Talent toog op pad binnen haar eigen school en zocht uit wat er allemaal mogelijk was.
Hoe een gordeldier op een mens kan lijken
Wesley Meijer
Hoogbegaafde leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool uit Badhoevedorp bezochten vanwege een schoolproject over de evolutietheorie Artis. Bioloog Cor Zonneveld leidde hen langs een anemoon, een axolotl en een heus monster. ‘Dat monster is dus verre familie van ons.’
Dagboek van een gamer
Sander van Velze
In een Talent vol artikelen over games & jongeren mag het verhaal van een gamende jongere zelf natuurlijk niet ontbreken. Sander van Velze (13 jaar, 3e klas VWO aan het Olympus College in Arnhem) hield in zijn voorjaarsvakantie een game-dagboek bij. Hij beschrijft wat hem aanspreekt in gamen en wat niet-gamers volge...
Vooruit - Het Grote Gekrakeel van tekenen en taal
Cyberpesten – is het te voorkomen?
Priscilla Keeman
Dr. Trijntje Völlink is verbonden aan de Open Universiteit Nederland. Zij doet onder andere onderzoek naar betrokkenheid bij cyberpesten onder jongeren. ‘Bij serieus cyberpesten zie je vaak de schoolresultaten van een kind naar beneden gaan.’
Verrijking over de gehele linie
Marrigje de Bok
Ook doen waar je nog niet zo goed in bent, dat is een belangrijk doel van de verrijkingsgroep op de openbare basisschool La Res in Enschede. Leerlingen mogen laten zien wat ze goed kunnen, maar werken ook aan hun zwakkere kanten. ‘Ze leren dat ze iets moeilijk mogen vinden en het met enige inspanning toch kunnen.’
Leermiddelen - Ik voel me
Hoe zit het met de sociaalemotionele ontwikkeling van slimme leerlingen in de groepen 1 en 2 van de basisschool? Blijft deze ontwikkeling achter of juist niet? Welke activiteiten zijn belangrijk om de sociaalemotionele ontwikkeling te bevorderen? Het pakket Ik voel me maakt het mogelijk om samen met kleuters te refl...
Crutzens Nobelprijs: product van toeval en verlangen
Anthon Keuchenius
In 1970 deed Paul Crutzen (1933) een ontdekking over chemische reacties in de ozonlaag. In 1995 ontving hij daarvoor tot zijn eigen verrassing de Nobelprijs voor de chemie. ‘Ik was goed op school. Behalve in scheikunde, gek genoeg.’
Creativiteit én planmatig werken
Erno Mijland
Lego staat bekend als kleurrijk speelgoed dat de creativiteit prikkelt. De Mindstorms-robots vormen het technische neusje van de zalm uit het assortiment. De vele variatiemogelijkhedenbieden volop uitdaging voor slimme kinderen... en vormen de ingrediënten van een spannende internationale wedstrijd.
Recensie
‘Een hoogbegaafd kind. Praktisch en positief op pad’.
Boekenplank van Jonathan Huijts
Carla Desain
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Carla's corner, nieuws en agenda
Er zullen altijd kinderen blijven die Leonardo-onderwijs nodig hebben
Een kleine drie jaar geleden opende Jan Hendrickx de eerste school speciaal bedoeld voor hoogbegaafden. Inmiddels zijn er al veertig Leonardoscholen, ondanks scepsis en een onzekere financiële basis. Talent vroeg Natasja Vranken, directeur van de Leonardostichting, naar de stand van zaken.
Deskundigheid én een klik met leerlingen
Erno Mijland
Op de PABO leer je het niet: de didactiek van ‘topdown’ en ‘deep level’ leren. En hoogbegaafdheid staat niet vetgedrukt in de programma’s van de lerarenopleidingen. Om les te mogen geven op een Leonardo-school moet je dan ook eerst zeventien dagdelen training volgen. Maar het begint met de vraag: past dit bij je?
Ervaringsverhalen van Leonardo-ouders
Katja Keuchenius
Ruim anderhalf duizend Nederlandse kinderen zitten op een Leonardoschool. Bevrijd van reguliere onderwijsbelemmeringen zouden zij er op hun eigen tempo aan hun eigen interesses werken. Maar zijn de Leonardoscholen wel zo utopisch?
Politieke partijen klappen uit de school
Carla Desain
Zo vlak voor de verkiezingen onderzocht Talent of verkiezingsprogramma’s aandacht besteden aan hoogbegaafde leerlingen. De woordvoerders onderwijs van de Tweede Kamerfracties lichten hun standpunten en plannen verder toe.
Vooruit - Pincodes en papier
Maryan Camps en Els Schrover
Deze keer gaan we in Vooruit goochelen met getallen. Hoeveel verschillende pincodes zijn er eigenlijk mogelijk? Maar we beginnen met gewoon papier. Daar kun je een hoop leuke dingen mee doen. Wist je dat je er zelfs een krukje van kunt maken om op te zitten?
Eén dagje opbloeien is niet genoeg
Marrigje de Bok
Een plusklas heeft veel te bieden en doet veel leerlingen goed. Maar voor sommigen is het niet genoeg. De vereniging voor christelijk onderwijs in Harderwijk startte daarom twee Leonardoklassen, voor full-time plusonderwijs. ‘Leerlingen met zo’n hoog IQ kun je niet meer vragen aan het reguliere programma mee te doen.’
Talent, dat zit in je wezen
Derde in de serie Uitblinkers senior is een muzikant van internationale allure: Herman Krebbers (1923). Samen met Theo Olof was Krebbers decennialang Nederlands grootste violist. Tot een ongeluk een nieuwe wending aan zijn leven gaf. ‘Ik heb er geen moment verdriet van gehad.’
Leermiddelen - Mancala
We beschrijven een spel dat zijn sporen al dik en dwars verdiend heeft: Mancala – waarschijnlijk ontstaan rond 1500 voor Christus – dat over de hele wereld gespeeld wordt en vele varianten en namen kent (zie voor de aardigheid Wikipedia). Mancala, verrassend eenvoudig, oneindig uitdagend in mogelijkheden om er steed...
Vloeistof, zout en alcohol: DNA
Wesley Meijer
Snot, alcohol, Donald Duck en zout. Het kwam allemaal voorbij tijdens een excursie van leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool uit Badhoevedorp naar het Nederlands Kanker Instituut - Antoni van Leeuwenhoek Ziekenhuis.
Het Leonardo-concept
Jan Hendrickx
Gastcolumn door Jan Hendrickx.
Recensie
Marieke Schuurman-van der Heyden
Vriendschap – een gps op mars.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Carla's corner, nieuws en agenda
In gesprek met autisme-expert Peter Vermeulen
Priscilla Keeman
De Vlaamse pedagoog Peter is een autoriteit op het gebied van autisme. Onlangs verscheen zijn nieuwste boek ‘Contextblindheid’. ‘Ik zie inderdaad een grote overlap tussen hoogbegaafdheid en autisme in reacties.’
Day a week school brengt ‘excellente’ leerlingen bij elkaar
Wesley Meijer
Met de Day a Week School is er na het Leonardo-onderwijs en de plusklas weer een nieuw initiatief om hoogbegaafde kinderen extra uit te dagen. Talent was bij de opening en sprak met betrokkenen over het verschil in aanpak. ‘Van school af moeten is niet altijd positief.’
Plezier overwint alles
Judoka Anton Geesink (1934) blonk jarenlang uit als sportman. Hij begon als veertienjarige met judo, werd op zijn zeventiende Nederlands kampioen, en reeg daarna ruim vijftien jaar lang de ene titel aan de andere, inclusief Europese titels, won wereldkampioenschappen en een blinkend gouden Olympische medaille. Geesi...
Beter leren met mindmappen
Joost de Maaré
Mindmappen, het op een overzichtelijke manier in kaart brengen van informatie of ideeën, is ontwikkeld door Tony Buzan, een Engelse psycholoog. Inmiddels is mindmappen ook tot het onderwijs doorgedrongen. Het blijkt een zeer bruikbare methode om leerlingen beter te leren studeren.* ‘Hmm, een gekleurd spinnenweb met ...
Vooruit - Kunst en een glazen flesje
Maryan Camps en Els Schrover
Hoe interessant is een glazen flesje? En hoe interessant is een glazen flesje als je er een week naar kijkt? Vooruit leert je deze keer observeren als een beroemde schilder. ‘Een onderwerp wordt juist boeiend door de manier waarop je er naar kijkt.’