Weten

Hoe krijg je een hoogbegaafdkind (weer) in beweging?

Hoogbegaafde kinderen en jongeren die vervallen tot niets doen: volgens hoogbegaafdheidsspecialist Monique Jonkers (Bureau Flore) is dat één van de lastigste problemen die zich bij hoogbegaafden kunnen voordoen. In haar boek 'Lekker zelluf doen!' vertelt ze hoe het komt dat hoogbegaafden zo in de problemen kunnen ko...

Weten

HB-portret

Portret van Ellen Sinot, 24 jaar, Waalre.

Weten

GGZ worstelt met begeleiding van hoogbegaafden

Mirjam Terpstra is sociotherapeut geweest bij GGZ Centraal en is moeder van twee hoogbegaafde kinderen. Bij het NCOI rondde Mirjam haar studie SPH af met een onderzoek naar het signaleren van hoogbegaafden binnen de GGZ. ‘De uitkomsten zijn opmerkelijk. ‘Binnen de GGZ was dit onderzoek zeker een eye-opener.’ Een per...

Weten

Behendig in leren door zelfregulatie

Zelfregulatieve vaardigheden helpen je behendig te worden in leren. Echter, niet elk hoogbegaafd kind ontwikkelt deze vaardigheden vanzelf. Onderzoek naar de manier waarop je zelfregulatie het beste kan aanleren leverde de didactische methode ZIPcoach op, waarmee je samen met kinderen Zelfregulatie In Praktijk (ZIP)...

Weten

Met een leerkracht die jou begrijpt, ben je al over de helft!

Samenzijn en samen leren met gelijkgestemden in de ochtend, onder de bezielende leiding van een leerkracht met expertise in hoogbegaafdheid – integratie in de middag met de reguliere jaargroep. Het Piramideonderwijs in Houten geeft hoogbegaafde leerlingen een stevige basis waarop ze verder kunnen bouwen.

Doen

Les: Brainstormen en evalueren

Doel: oefenen met creativiteit door nieuwe dingen te bedenken met eenvoudige middelen; beoordelen wat anderen gemaakt hebben.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Vechten tegen vooroordelen. De KernTalentenmethode.

Sophie, een hoogbegaafde puber, worstelt met school. Haar moeder, Nicol Heijmans, onderneemt actie en laat Sophie analyseren door Danielle Krekels, bedenker van de KernTalentenmethode. Daar zitten de drie dames, in de lobby van het Art Inn Hotel in het centrum van Eindhoven. Drie keer een IQ van dik 130. Een gesprek...

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

In de afgelopen jaren zijn er allerlei vormen van begeleiding van hoogbegaafden ontwikkeld. Er is echter niet altijd duidelijk wat precies geboden wordt en wat de kwaliteit daarvan is. De Koepel Hoogbegaafdheid besloot een kwaliteitsregister te beginnen om hulpvragers te helpen een gerichte keuze te maken uit het be...

Weten

‘We hebben nooit waarde gehecht aan testen waaruit bleek dat het kind hoogbegaafd was.’

Gillend gek werden ze vijfentwintig jaar geleden, de ouders van hoogbegaafde kinderen. Nergens werden ze begrepen. Ons land schreeuwde om scholen waar goed onderwijs werd gegeven aan hoogbegaafden, en: om een standaard. Interview met Dick van Hennik, voorzitter van de vereniging Begaafdheidsprofielscholen (BPS).

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

SENG oudergroepen bieden empowerment

Als het gaat om (hoog)begaafdheid ontstaat al snel de neiging om in gesprek te gaan over onderwijsontwikkeling. Volgens SENG Supporting the Emotional Needs of the Gifted) is het mogelijk om een solide basis te leggen bij de ouders. Eén die de aarding van het (hoog)begaafde kind in het schoolsysteem ten goede komt.

Weten

YES, we grow!

Op donderdag 16 februari heeft Ellen Schrijver als hogeschooldocent Pedagogiek/onderwijskunde van de Katholieke Pabo Zwolle met veel plezier het congres “Talent in de klas” bijgewoond in de Reehorst te Ede. Ze volgde meerdere interessante workshops en lezingen waaronder de workshop 'mindset' van Floor Raeijmaekers.

Weten

Kunnen hoogbegaafden goede leiders worden?

De ouders van Gert-Jan, van wie aangetoond was dat hij hoogbegaafd is, wilden heel graag dat hun zoon zou uitgroeien tot een goede leider. Maar Gert-Jan wilde dat zelf eigenlijk helemaal niet. Toch bracht hij het tot een leidinggevende positie. Leidinggeven en hoogbegaafdheid leven soms op gespannen voet met elkaar....

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Boos kind = boze volwassene, boze volwassene = boos kind

Boze buien, uit frustratie of verdriet of overweldiging. Het is iets waar veel hoogbegaafde kinderen, en dus hun ouders en leerkrachten, mee worstelen. Hoe komt het toch dat dit zoveel voorkomt? Wat zijn de oorzaken van die boosheid? En als we die kunnen vinden, wat kunnen we er dan mee of aan doen?

Weten

Testen! Wie, wat, wanneer, hoe, waarom… en waarom niet?

Steeds meer scholen bieden een speciaal programma aan voor begaafde leerlingen. Veel programma’s maken gebruik van testen. Waar het ene programma meer focust op de onderpresteerders zijn andere programma’s juist geschikt voor de autonome leerling. Toch zit er nagenoeg altijd een component in die de intelligentie mee...

Doen

Les: Isolerende laarzen ontwerpen voor de Noordpool

Een vrije opdracht, ontwikkeld voor leerlingen van de bovenbouw basisschool, of de onderbouw van de middelbare school. De leerlingen maken met een groepje een ontwerptekening (voor isolerende laarzen). Er liggen materialen klaar waarmee ze kunnen experimenteren om de isolerende eigenschappen te testen.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

Vaak is het zo dat hoogbegaafde kinderen niet willen opvallen en zich aanpassen, dat ze zich te pletter vervelen en gaan zitten klieren, dat ze geen aansluiting vinden met klasgenoten... Dit proces kan al jaren aan de gang zijn voor de school ingrijpt. Een belangrijke oorzaak van dit late ingrijpen is een gebrek aan...

Weten

Hoogbegaafde kinderen zijn sociaal vaardiger dan je wellicht dacht

Orthopedagoog Marlies Bijvank-de Jonge trekt als conclusie uit haar recente onderzoek: Hoogbegaafde kinderen doen het best goed in sociale interactie, zowel de populairste als de minst populaire kinderen. Er zijn wel een aantal specifieke verschillen zichtbaar tussen de kinderen.

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Muziekles verrijkt het leven van hoogbegaafde kinderen

Sonja Hoving en Karin van Toor spraken over hoogbegaafdheid op het congres van de European Piano Teachers Association (EPTA) op 19 november 2016. Hoving is Specialist in Gifted Education (ECHA) en Van Toor volgde de opleiding Talentbegeleider bij Novilo. Hun statement luidde: ‘Muziekdocenten en conservatoriumstudent...

Weten

Congres ‘Talent in de klas’: Leerlingen én leraren moeten elkaar meer uitdagen

Wat is er nou mooier voor een leerkracht dan te zien hoe kinderen dankzij jouw interventies erin slagen hun talenten te ontwikkelen? Soms verloopt die ontwikkeling min of meer vanzelf, maar lang niet altijd. Met name bij hoogbegaafden is het vaak een kwestie van vallen en opstaan. Zo’n tweehonderdvijftig onderwijspr...

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Hoe versterk je de executieve functies?

Marian Plat volgde de opleiding tot hoogbegaafdheidsspecialist bij Novilo. Tijdens de opleiding deed ze uitgebreid onderzoek naar de executieve functies van hoogbegaafde kinderen en stelde ze haar bevindingen naderhand te boek. Speciaal voor Talent bespreekt Marian haar bevindingen en de relatie die zij daarin aanbr...

Weten

Stijn Loeber: meer lastpak dan studiebol

Interview met Stijn Loeber (35). Stijn was op school meer lastpak dan studiebol en is volgens hemzelf nog steeds niet goed in leren. Toch begeleidt hij inmiddels anderen om hun wetenschappelijke studie goed af te sluiten. “Het draait allemaal om zelfredzaamheid.”

Weten

Beautiful Connection - Studiereis Singapore mei 2015

In mei 2015 heeft Annette Bolder-Oorthuysen (docent VO en coördinator excellent leren) samen met Foka Visser (begeleider Plusklas, Master Talentontwikkeling en excelleren) een tiendaagse studiereis gemaakt naar Singapore. Het doel van deze reis was te onderzoeken welke factoren tot de goede onderwijsresultaten leide...

Doen

Les: Invloed uitoefenen op je gedachten

Deze les is te gebruiken als vervolg op les 1 van dit jaar, waarin de leerlingen wensen bedachten voor in gelukskoekjes en deze daarna rubriceerden.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

Hoogbegaafde leerlingen hebben veel baat bij een ‘growth mindset’ – een term die geïntroduceerd is door Carol Dweck. Om een growth mindset bij (hoogbegaafde) leerlingen te stimuleren, moeten leerkrachten zelf ook in die modus geraken. Anders heeft het veel minder zin, minder effect. In 'De stelling' geven verschille...

Weten

Flore van Grunsven en de vloek van hoogbegaafdheid

Voor buitenstaanders lijkt hoogbegaafdheid een zegen. Flore van Grunsven was/is niet onverdeeld gelukkig met haar hoogbegaafdheid – en haar moeder Nicol Heijmans begrijpt dat heel goed.

Weten

Communiceren met hoogbegaafde kinderen, hoe doe je dat?

Communiceren met hoogbegaafde kinderen vergt heel wat lenig geschakel van volwassenen. Talent vroeg uitleg en communicatietips aan hoogbegaafdheidsexpert Rineke Derksen.