Weten

Nieuws

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Fantaseren in de cloud

De zes basisscholen van stichting Atrium zetten hun hoogbegaafde leerlingen uit verschillende dorpen bij elkaar samen. Niet fysiek, maar in een Klas in de Cloud. “Ik wil vooral een beroep doen op de creatieve vaardigheden van kinderen.”

Weten

HB-portret

Hoogbegaafdheidsportret van Erik Sjoers, 15 jaar, 5 vwo.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

‘Kleine interacties hebben groot effect'

Maureen Neihart, oud-lerares, klinisch psycholoog en begaafdheidsexpert, kijkt naar de wereld om te zien wat ze kan bijdragen. Met haar intelligentie, empathisch vermogen, creatieve blik en – niet te vergeten – meer dan 30 jaar ervaring in het werkveld, blijkt dat heel wat te zijn. ‘Ik dacht: Oh dear, ik heb wat hul...

Weten

‘Een gevoel van onrecht, verdriet, boosheid, verlegenheid overvalt het kind’

Van de hand van Laura Groebbé verschijnt binnenkort een bijzonder boek over hoogbegaafdheid. Het is een kinderboek, een theoretisch boek én een praktisch boek ineen. Groebbé heeft een eigenzinnige visie op hoogbegaafdheid en een heel eigen manier om de problematiek waar hoogbegaafde mensen vaak mee te maken krijgen ...

Weten

Taal is niet saai!

Voor veel kinderen zijn de taallessen, zoals zij die gewend zijn, nogal saai. Dit geldt zeker voor leerlingen met veel taalgevoel en/of een rijke woordenschat. Waardoor komt dat toch en hoe maak je het taalonderwijs (ook) voor hen (weer) interessant? Drie voorbeelden.

Doen

Les: Kunst maken en beoordelen

Doel: Deze les bestaat uit twee delen: oefenen met creativiteit en daarna (in het volgende nummer van Talent) samen de criteria bedenken om de kunstwerken objectief te beoordelen.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

In een brief van 14 maart 2018 aan de Tweede Kamer schrijft minister Arie Slob over de extra 15 miljoen euro per jaar die in het regeerakkoord uitgetrokken is voor onderwijs(ondersteuning) aan (hoog)begaafde leerlingen. In 'De stelling' geven verschillende mensen hun reactie.

Weten

Hoogbegaafdenonderwijs in Houten niet gebaat bij verzuiling en verzuring

De Plusklas in Houten bestaat 15 jaar. Reden voor een feestje? Ja en nee. Maddy Hageman, vanaf de eerste periode betrokken en secretaris van de stichting en voorzitter Frans Wilke blikken terug op het turbulente verleden en ontvouwen hun plannen voor de toekomst. Goed en laagdrempelig passend onderwijs voor hoogbega...

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Digitale dynamische test in ontwikkeling

Bart Vogelaar werkt momenteel aan de ontwikkeling van een nieuwe digitale test. Digitaal testen heeft een aantal voordelen vertelt Vogelaar. Daarnaast werkt hij aan een nieuw wetenschappelijk artikel over hoe kinderen taken aanpakken. Het artikel verschijnt vermoedelijk eind 2018.

Weten

‘Het is fijn om mensen om je heen te hebben die hetzelfde denken als jij’

Hoogbegaafdheidsportret van Sytske Poppen 15 jaar, 4 gymnasium.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

‘Hoogbegaafden zijn empathischer’

Nellie Duisterwinkel en Sanne Kleiborn, 17 jaar, leerlingen van 6 vwo (technasium) aan het Christelijk Lyceum Delft, onderzochten het verband tussen hoogbegaafdheid en empathie en schreven daar hun profielwerkstuk over. Ze trokken de conclusie dat hoogbegaafde mensen gemiddeld genomen empathischer zijn dan niet-hoog...

Wat heb ik nodig? Hoe leer ik? Wie kan mij dat leren? = maatwerk

Voor kinderen die niet op een school worden toegelaten of daar niet kunnen leren, is thuisonderwijs niet verboden. Thuisonderwijs is dan een recht dat de overheid moet faciliteren. Enkel omdat wij met elkaar hebben afgesproken dat ieder kind recht heeft op onderwijs.

Weten

‘Wat was het mooi geweest als iemand gezien had dat zij dat talent had.’

Tijdschrift Talent organiseerde in samenwerking met Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum op 5 april 2018 het jaarlijkse congres ‘Talent in de klas’. Plenaire sprekers waren Kindertalentenfluisteraar Els Pronk en hoogbegaafdheidsexpert professor dr. Tessa Kieboom. Daarnaast konden de 130 aanwezige leerkrachten kiezen ui...

Doen

Les: Dicht een kwintijn

Doel: Oefenen met creativiteit, woordenschat en strakke (dicht-)regels, maar ook met grammatica (ontleden).

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

Kenmerken van hoogbegaafdheid worden geregeld verkeerd geïnterpreteerd en leiden zo tot misdiagnose. Deze creatieve en zeer getalenteerde kinderen krijgen dan te horen dat zij een gedragsstoornis of emotionele stoornis hebben. Zij worden daarvoor ten onrechte behandeld of krijgen onnodige medicatie. In 'De stelling'...

Weten

Waarom is er zo weinig animo voor zeer makkelijk lerenden?

‘Hoe kan het dat scholen, dat leraren, niet meer willen weten over hoogbegaafdheid en over de leerbehoeften van zeer makkelijk lerende kinderen? Veel van zulke kinderen krijgen niet het aangepaste onderwijs dat ze nodig hebben en ontwikkelen hierdoor leer- of gedragsproblemen. Interview met Willy de Heer.

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

XS-klas: veilige plek voor HB-kinderen die de basisschool af hebben

Wat te doen met je kind als het twee of drie jaren heeft overgeslagen op de basisschool? Gewoon aanmelden bij een lyceum en laten instromen in een klas waar iedereen een paar jaar ouder is? Niet ideaal. Gelukkig zien we steeds vaker alternatieven. Zoals de XS-klas van het Carolus Borromeus Lyceum in Helmond.

Weten

Hoe maak je van de les een succes?

Anouke Bakx is lector Leren en Innoveren aan de Fontys Hogeschool Kind en Educatie in Tilburg. Al jaren probeert ze de pedagogische voelsprieten van leraren te activeren: ‘De behoefte lijkt wel groter worden. Zeker met dertig kinderen in de klas.’

Columns

HB-portret

Portret van Willemijn Knuvers, 7 jaar, groep 5 (voltijds HB).

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

KernTalenten wint snel terrein in Nederland

De KernTalenten-methode van Danielle Krekels komt van oorsprong uit Vlaanderen. Ook in ons land onderschrijven steeds meer mensen het nut en de werking van deze methode. Inmiddels zijn er zo’n vijftig gecertificeerde analisten actief. Reden om een Nederlandse tak op te richten en een feestelijke bijeenkomst te houden.

Weten

Opzettelijk onderpresteren – Hoe ga je er mee om in de klas?

Lui, ongemotiveerd, verveeld en de kantjes er van aflopend… Het is het profiel van de begaafde leerling die de leerkracht tot wanhoop kan drijven. Gepensioneerd docent en begaafdheidsexpert Jim Delisle schreef er zijn 20e boek over: Opzettelijk Onderpresteren.

Weten

Les: Hoe groeit die plant? (observeren)

Doel: Oefenen met objectief en nauwkeurig kijken. Objectief observeren is de basis van wetenschappelijk denken.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

De stelling

Wetenschappelijke kennis over hoogbegaafdheid is nauwelijks doorgedrongen tot Nederlandse basisscholen. Dat is de belangrijkste conclusie uit het promotieonderzoek van Willy de Heer. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Weten

'Heel slim en toch een leerprobleem, hoe kan dat?’

Interview met orthopedagoog Evelyn Kroesbergen. Ze verruilde per 1 september de universiteit in Utrecht voor die in Nijmegen. Aan de Radboud Universiteit is zij nu aangesteld als hoogleraar orthopedagogiek. ‘Bij mijn leerstoel Leerproblemen horen natuurlijk ook de leerproblemen van hoogbegaafde kinderen.’ Talent vro...