Weten

Joseph S. Renzulli over explorerend en onderzoekend onderwijs

‘Ik besloot onmiddellijk dat er geen curriculum zou zijn.’ De Amerikaanse psycholoog Joseph S. Renzulli werkt al meer dan 40 jaar in het veld van begaafdheid. Zijn drieringenmodel van begaafdheid, triadisch verrijkingsmodel en schoolwijd verrijkingsmodel verbeteren elke dag nog het onderwijs en welbevinden van begaa...

Opinie

Vier specialisten reageren op De Stelling

‘De aparte routes en de speciale projectjes die veel hoogbegaafde leerlingen op de basisschool krijgen, zetten hen op achterstand voor het succesvol doorlopen van de middelbare school.’

Weten

Voltijds HB-onderwijs in Dronten. Groot succes.

Tien jaar geleden startte in Flevopolder een school voor voltijds basisonderwijs. Voor hoogbegaafden wel te verstaan. De school barst uit zijn voegen. Sabine Robertson en Gertrude Klaver stonden destijds letterlijk in de klei en kijken nu terug op een decennium van stormachtige groei ondanks beperkingen.

Weten

Nieuws en Challenge

Deze keer in Nieuws
- Summerschool junior
- Hoogbegaafdheid en omgaan met stress
- Onderzoek naar schooluitval onder hoogbegaafde leerlingen
- Aanmelden voor ECHA-conferentie
- Landelijke Beroepsvereniging Specialisten Begaafdheid zoekt samenwerking op
- Herstart HB-café Haarlem

In Challenge:
- The Talos Principle
-...

Weten

Boeken

Deze keer in Boeken:
- Willy de Heer: Onderwijs aan zeer makkelijk lerenden - Een overzicht van de wetenschappelijke kennis.
- Tania Gevaert: Hoogbegaafd opvoeden in de praktijk - Lessen van een ervaren moeder om je hoogbegaafde kind nog beter te begrijpen.
- Frans Corten: Uitzonderlijk Talent
- W.M. Kramer-Tinneme...

Weten

HB Portret met Zihan Zhou

Zihan Zhou, 16 jaar, 3 vwo Metis Montessori Lyceum Amsterdam: ‘In China vonden ze me rebels, in Nederland juist braaf’.

Weten

Vooruit: Variaties op een gedicht

1. Analyseer de vorm van dit gedicht: hoe zit de structuur in elkaar?
2. Bedenk nu je eigen inhoud voor in die vorm en maak het gedicht zo leuk en veelzeggend mogelijk.

Weten

Levenscoach Lotte van Lith over de intensiteit van begaafdheid

Hoogbegaafde kinderen kunnen intens zijn, weet Lotte van Lith, Novilo-docent en levenscoach binnen haar eigen bedrijf A Lot of Complexity, uit eigen ervaring. Hoe kunnen leerkrachten daarmee omgaan?

Doen

GAAF

Deze keer in GAAF:
- In de sterren geschreven. Een bijzonder boek.
- Stellarium. Verken de sterrenhemel met dit planetarium-programma.
- MONSTERagenda, een handige agenda om beter te plannen
- Streepjescode blauw, een boek van Tosca Menten

Weten

Congres Talent in de klas

Op donderdag 4 april vond in de Reehorst in Ede voor de derde keer het congres Talent in de klas plaats. Keynotespeakers waren hb-specialist Renata Hamsikova, kinder- en jeugdpsychiater Esther Roelfsema en psycholoog Jenny Steggerda.

Weten

Sylvia Drent: ‘Begaafde leerlingen horen er gewoon bij in het onderwijs.’

Sylvia Drent is een voorvechter voor goed onderwijs aan begaafde en hoogbegaafde kinderen. Ze is co-auteur en een van de drijvende krachten achter het Digitaal handelingsprotocol begaafdheid (DHH). Drent verschuilt zich niet, maar treedt ook niet graag op de voorgrond. Liever versterkt ze het fundament op de basissc...

Redactioneel

Inhoud en voorwoord

Er bestaan ongelofelijk veel synoniemen van het werkwoord veranderen. Afwisselen, anders worden, changeren, kenteren, keren, omslaan, overgaan, ransformeren,
… och, en nog veel, veel meer. Het kan je niet ontgaan zijn: Talent is veranderd. Het tijdschrift is in een nieuw jasje gestoken.

Opinie

De Stelling

‘Wat betreft onderwijs aan hoogbegaafden staat de aansluiting tussen po en vo nog in de kinderschoenen'
Vier betrokkenen reageren hierop. Hester Loeff: 'Vo-docenten hebben vaak weinig inzicht in de problematiek van hoogbegaafde kinderen. Als er al expertise en beleid is, blijkt dit in de praktijk moeilijk om te zett...

Weten

Vergoede zorg en pgb’s bij hoogbegaafdheid

Hoe moeilijk of makkelijk is het om zorg voor hoogbegaafde kinderen vergoed te krijgen? Pedagoge en voormalig gezinsvoogd Ilse van Hout bundelde alle vragen die ze tegenkwam en schreef er een brochure over.‘ De hulpvraag goed formuleren, dat is belangrijk.’

Weten

Gaaf

In Talent zoekt Carla Desain telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit.
Deze keer:
- Als Verdriet op bezoek komt - boek van Eva Eland
- Gevaar op grote hoogte - boek van Jack Heath
- Blokken - een Tangram-achtige game
- Kunst voor kinderen – boek en bouwplaat over Van Gogh

Weten

CBS De Akker focust op executieve vaardigheden

Hoogbegaafde kinderen hebben vaak moeite met plannen en organiseren. Dat leidt op de middelbare school tot problemen, waardoor het talent niet volledig tot bloei komt. CBS De Akker in Meppel onderkende het probleem en besloot stevig in te zetten op verbetering van de executieve vaardigheden.

Weten

Nieuws en Challenge

- Subsidie voor begaafde leerlingen
- Deelnemers voor onderzoek gezocht
- Programmeerkampen
- Thematische ECHA-conferentie
- Internetradio over hoogbegaafdheid?
- Festival van Talent
- Challenges

Weten

Op zoek naar hb-beleid in het Nederlandse onderwijs

Hoe staat het binnen het Nederlandse onderwijs met de aandacht voor hoogbegaafde leerlingen? Een gesprek met Matty Bruins, inspecteur voortgezet onderwijs, en Manon de Haas, inspecteur primair onderwijs en voor- en vroegschoolse educatie (vve).

Weten

HB Portret: Martijn Wilhelm, 23 jaar, masterstudent sterrenkunde

‘Het was van jongs af aan duidelijk dat ik slim was – en ben. Ik kon goed leren en had op school eigenlijk nooit problemen. Ik heb mezelf nooit als hoogbegaafd beschouwd; maar toen ik op mijn 16e werd getest en mijn IQ boven de 130 bleek te liggen, verbaasde me dat niet. Eerlijk gezegd speelden mijn introversie en (...

Doen

Vooruit: Foto’s maken van orde op school

De leerlingen maken in groepjes foto’s van ‘ordening’ in en om het klaslokaal. Leerdoel is dat de leerlingen bewust om zich heen gaan kijken naar voorbeelden van ordening, reeksen, rijen, stapels en dergelijke. Bestemd voor leerlingen PO en VO. Duur: ca. 3 uur, inclusief bespreking.

Weten

Boeken

Kei in hoogbegaafdheid, Het praktijkboek voor de leerkracht,
Jan Kuipers, ISBN 9789492131911, Uitgeverij Eduforce , € 29,85

Jouw begaafde leerling, Franka van Vlokhoven.
Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum. ISBN 9789023256458, €20,-

Een nieuwe school voor de Intenso’s, Een nieuw avontuur voor de Intenso vijfling.
Sask...

Redactioneel

Voorwoord en Inhoud

Aandacht maakt alles mooier! Deze pay-off hanteert het Zweedse woonwarenhuis IKEA al een tijdje bij zijn reclame-uitingen. Hoe krachtig kan zo’n zinnetje zijn. Wel doen wat je zegt, natuurlijk. Maar goed, gebrek aan aandacht leidt waarschijnlijk tot niets.

Weten

'Moeilijk moet' is het motto van de hoogbegaafdheidsdidactiek

Honderden docenten leerden de afgelopen 22 jaar van haar hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen. En op haar 74e is Heleen Wientjes voorlopig nog niet van plan te stoppen met dit werk. Een gesprek met de nestrix van de hoogbegaafdheidsdidactiek.

Opinie

We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.

Deze keer luidt onze stelling: We moeten hoogbegaafden beter leren relativeren. Nobody is perfect.
Vier (ervarings)deskundigen over succesangst en faalangst, over de rol die perfectionisme hierbij speelt en mogelijke andere blokkades.

Weten

Habib Faal (OBS ’t Schöppert, Hengelo): ‘Ons doel is kinderen gelukkig te maken’

Het hoogbegaafdenonderwijs op OBS ’t Schöppert in Hengelo staat er prima op. Kinderen doen het goed, ouders zijn dik tevreden. Toch is directeur Habib Faal niet onverdeeld gelukkig met de gang van zaken.
‘Deze school zou niet nodig moeten zijn.’

Weten

HB Portret

Deze keer Tim Kolijn, 13 jaar, 2 technasium (masterclass). ‘Toen ik 9 was, werd ik getest op dyslexie. Ik bleek enorm dyslectisch te zijn en een hoog IQ te hebben, hoog genoeg om later met gemak naar het vwo te kunnen. Dat was wel raar om te horen, want tot dan toe dacht ik dat ik dom was, te dom om goed te kunnen l...

Weten

Maak het slapende talent in je kind wakker

Artistieke begaafdheid blijkt voor ouders vaak moeilijk te herkennen. Veel hoogbegaafde kinderen hebben al op vroege leeftijd de neiging een artistieke uitlaatklep te vinden. Of ze nu liedjes neuriën in de wieg, in de kleuterklas een haiku schrijven, met hun waterverfsetje levendige bloemen schilderen in groep 3 of ...

Weten

Onderwijs en begeleiders zitten vaak niet op één lijn

Of je nu ouder, hulpverlener of docent bent, iedereen wil het beste voor het kind. Maar wat dan precies het beste is, blijkt vaak onderwerp van discussie. Zeker als het om hoogbegaafd kroost gaat. Die discussies kunnen hoog oplopen. Wat als ouders en docenten niet op één lijn zitten? Aan het woord zijn Koos Blom, ee...

Weten

Mensa Awards: hart onder de riem van alle hoogbegaafden

Hoogbegaafden krijgen maatschappelijk succes in de schoenen geworpen, denken mensen soms. U weet wel beter. Hoogbegaafden moeten vaak heel veel hobbels overwinnen voordat ze hun talenten ten volle kunnen ontplooien. Maar, hoogbegaafde kinderen van Nederland, vrees niet. Succes en persoonlijk geluk zijn zeker mogelij...

Doen

Carla's corner

Carla Desain is onderwijsjournalist. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Deze keer:
- Fiep in de natuur;
- De grootste toren, de kleinste ster;
- GeoGuessr;
- De kikkerbilletjes van de koning

Doen

Boekenrubriek

In de boekenrubriek deze keer een korte bespreking van:
- Renata Hamsikova en Joyce Luider-Veenstra, Omgaan met hoogbegaafdheid op school.
- Ruud van Lent, De ontwikkeling van een gelukkig kind.
- Priscilla Keeman, Oplossingsgericht werken met fotokaarten.
- Carl D’Hondt & Hilde van Rossum, Succesvol begeleiden van ...

Doen

Vooruit: Samen een mobile maken

In de rubriek Vooruit maken de leerlingen samen een tafel-mobile die een woord uitbeeldt. De mobile wordt beoordeeld op originaliteit en kracht van de boodschap. De
opdracht wordt beoordeeld op de creatieve samenwerking binnen de groep. Doelgroep: leerlingen PO en VO. Tijdsduur: 1 - 2 uur plus tijd voor de nabespreking

Redactioneel

Voorwoord en Inhoud

Wat biedt nummer 6 van jaargang 20 van Talent?

Weten

Kangoeroeklas van Agora zeer populair

De Kangoeroegroep, een bovenschoolse voorziening voor meer- en hoogbegaafden van Stichting Agora (Zaanstad), groeide in vier jaar tijd van 6 naar 140 leerlingen. Een traject dat gepaard ging met hobbels, groeipijnen en stapsgewijze progressie. 'We concludeerden dat we behoefte hadden aan mensen die met de juiste HB-...

Weten

Omgaan met hyperhoogbegaafdheid

Hyperhoogbegaafdheid, alweer een nieuw ‘label’. Talentbegeleider Femke Hovinga hoort de verzuchting vaak. De groep begaafde kinderen met een IQ van 140+ behoeft aandacht, vindt zij. ‘Deze kinderen lopen vaak 6 jaar of meer voor op school.' Niemand moet er vreemd van opkijken als ze in groep 3 vragen stellen over het...

Weten

Meten en weten

De vier onderwerpen deze keer:
- Angst kan op volgende generaties overgebracht worden
- De kracht van stilte
- Slaapproblemen bij hoogbegaafden
- Prestatieplezier versus prestatiepijn