Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactie
Pas op de plaats om daarna door te stoten
Titus Tussenjaar Oss
Tekst en foto's: Martin van Rooij
Als een warm mes door een pakje boter, zo vlot gaat je kind door de basisschool. In acht jaar is het klaar. Naar de brugklas dan maar? Je twijfelt. Je kind is nog jong. Houdt het zich staande op zo’n drukke middelbare school? Tja, dilemma’s… Behalve als je in de regio Oss woont. Dan kan je kind naar het Titus Tussen...

Het onderzoeken van oplossingen
Design Thinking in een notendop
Ben Daeter
Je hoort in het bedrijfsleven steeds vaker over Design Thinking. Kan dit ook voor opvoeders en leerkrachten waardevol zijn? Er bestaan talrijke definities over wat Design Thinking is. Voor mij is de kern: het onderzoeken van oplossingen in plaats van het onderzoeken van problemen. Het is een bepaalde mindset met de ...

'Mijn materiaal neemt hoogbegaafde kinderen serieus'
Sonia van Enter over deep level learning
Martin van Rooij
Tijdens reportages van HB-scholen stuitten we verschillende keren op de naam Sonia van Enter en haar methode voor thematisch onderwijs: ‘Deep level learning met Topicmaps’. De Groningse Schoolvereniging werkt ermee, evenals de Christiaan Huygenschool in Dronten en Zeewolde, basisschool ’t Karregat in Eindhoven en ti...

Nieuws
Ellen Sinot
Tijl Koenderink in Potentieel Goud
Podcastmaker Albert Goldsteen interviewde ondernemer en specialist hoogbegaafdheid Tijl Koenderink voor zijn podcast Potentieel Goud. Albert en Tijl spreken over het onderwijs als lerend ecosysteem, persoonlijk leiderschap bij verandering en de oprichting van de School of Understan...

Webben en stapelen
Denkprocessen bij hoogbegaafde kinderen
Carl D'hondt en Hilde van Rossen
Een beter inzicht in de leerprocessen van hoogbegaafde kinderen is niet enkel belangrijk om het leerrendement van deze leerlingen te optimaliseren, maar levert ook verrassende inzichten op voor een betere begeleiding van andere leerlingen.

Kijken, zien en onthouden
Vooruit
Maryan Camps en Els Schrover
Uitleg van de les: Je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Je hersenen zorgen dat je niet over alles nadenkt wat via je ogen naar binnen komt, want dat is te veel informatie. Soms is dat jammer, bijvoorbeeld als je een signalement van iemand moet geven aan de politie. Kun je je hersenen trai...

Geluksdetectives
Liesbet schreef in onze vorige column over de drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan ruimte voor autonomie, het gevoel van competentie en het belang van relatie, ofwel sociale verbondenheid, blijken essentiële elementen als het gaat om motivatie. Naar mijn idee is het dan ook van belang om met enige reg...

De gemiddelde leerling voorbij
Eisen aan nieuw lesmateriaal voor flexibel leren
Antoinette Gerichhausen. Foto: Tom van Limpt
We leven in een samenleving waarin we kritisch naar het verleden durven te kijken en willen discussiëren over diepgewortelde tradities. We hebben het lef om die onder een vergrootglas te leggen, opnieuw te bezien en aan te passen aan een nieuwe, meer eigentijdse visie. Bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest of hoe we teg...

Gaaf!
Ellen Sinot
Viruskenner
Het is actueler dan ooit: in het project Viruskenner komen jongeren op basis-en middelbare scholen meer te weten over virussen. Hoe verspreiden ze zich? Wat is het effect? En hoe genees of voorkom je ziekte bij jezelf en anderen? Leerlingen werken in teams samen om oplossingen te vinden die de verspreid...

Krijg nou het heen-en-weer!
Plusklassen onder de loep
Carla Desain
(Hoog)begaafde kinderen hebben vaak niet genoeg uitdaging in hun gewone klas. Daarom zijn de afgelopen decennia in Nederland, naast voltijds hoogbegaafdenscholen, veel plusklassen opgezet. Jade van Rossen, Astrid Poorthuis en Lisette Hornstra onderzochten het effect van plusklassen op de relaties van begaafde kinder...

Intens, authentiek en vrij
Recensie
Priscilla Keeman
In haar nieuwe boek Intens, authentiek en vrij. Hoogbegaafd in deze wereld. Handboek voor ouders en professionals zet Renata Hamsikova direct de toon met de uitspraak dat ‘hoogbegaafde kinderen geleerd moet worden alleen op zichzelf te vertrouwen’.

'Fouten maken mag! Je hoeft niet alles in één keer te kunnen'
Fien Zonneveld, 13 jaar, 2 gymnasium
Carla Desain
Als jij iets aan jezelf of je leven mocht veranderen, wat zou je dan kiezen? ‘Niks eigenlijk, mijn leven is zo ongeveer perfect: Ik heb het thuis goed met ons gezin. Ik speel gitaar en keyboard. Mijn kamer is groot genoeg om te repeteren met onze klassenband μοβ πατ?τες (mov patátes), dat is Grieks voor Paarse aarda...

Elke dag een raadsel
Grej of the day in Nederland
Annemieke van Manen
Overgewaaid uit Zweden komt de miniles Grej of the day (GOTD) oftewel ‘Ding van de dag’, bedacht door Micael Hermansson. Grej of the day is in korte tijd heel populair geworden in Nederland. Ook veel plusklasleerkrachten en docenten voltijd HB-onderwijs werken ermee. Wat maakt deze minilessen zo populair?
...

De stelling
'In essentie zijn de behoeften van (hoog)begaafde leerlingen niet anders dan die van andere leerlingen'
Carla Desain
De sociale basisbehoeften van hoogbegaafde kinderen verschillen niet van die van anderen, schreef Nancy Robinson al in 2008.1 Zoals alle kinderen hebben hoogbegaafde kinderen ‘peers’ en hechte vriendschappen nodig. Maar wie goed kijkt, ziet dat klasgenoten niet altijd ‘peers’ zijn (in de zin van ontwikkelingsgelijke...

Leren leren... en nog eens leren
Sven Mathijssen
Als mij over een klein maandje wordt gevraagd wat het meest kenmerkend is geweest voor het jaar 2021, dan antwoord ik vermoedelijk: leren. Dat is op zichzelf een vrij weinigzeggend antwoord; ieder jaar leer je immers bij. Maar dit jaar vervulde ik een voor mij totaal nieuwe rol die maar weinig lijkt op andere dingen...

Superheld-leraar
Liesbet Stam-Gommans
Wat mooi dat Janneke in onze vorige column schreef hoe onhandig het zou zijn als superhelden een ‘redprotocol’ zouden hebben. Superhelden moeten juist snel op elke unieke situatie kunnen inspringen. Het deed mij terugdenken aan mijn tijd voor de klas. Niet omdat ik me een superheld voelde hoor, wel vanwege de grote ...

Opvoedmethode Positive Discipline in de klas
De groep als mini community en oefenveld
Marrigje de Bok
Hoe zouden ouders en leraren hun kinderen en leerlingen willen terugzien wanneer zij eenentwintig zijn? Dat is een basisvraag van Positive Discipline, een opvoedmethode uit Amerika, van Jane Nelsen en Lynn Lott. Woorden die dan klinken zijn: zelfstandig, verantwoordelijk, met zelfkennis en zelfreflectie, in staat om...

Het raadsel van de meisjes
Maddy Hageman
In dit tijdschrift geen nieuwe vraag, maar omdat voor mij het raadsel nog niet is opgelost, toch maar weer: waarom zitten er in plusklassen zo weinig meisjes? Waarom deze vraag? Omdat ik in een plusgroep voor peuters namelijk een heel ander beeld zie. Regelmatig weten organisaties mij te vinden om te adviseren rondo...

Haagse Hoop
Hoe hoogbegaafdheid op de Haagse agenda kwam te staan
Annemieke van Manen
Het is opvallend hoe er in het afgelopen anderhalf jaar meer aandacht is voor passend hoogbegaafdenonderwijs in de politiek. Vanuit verschillende kanten wordt Den Haag ingelicht over de problemen waar hoogbegaafde kinderen op school tegenaan lopen.

Explora Raamsdonksveer
Waarom parttime HB-onderwijs?
Martin van Rooij
Op dinsdag 6 april 2021 startte basisschool De Schoof in Raamsdonksveer met hoogbegaafdenonderwijs. Geen wereldnieuws want specifiek HB-basisonderwijs wordt inmiddels op 109 scholen in ons land aangeboden. Wél bijzonder is dat het in Raamsdonksveer gaat om parttime HB-onderwijs. Een bewuste keuze, leggen Marleen Kil...

Hoogbegaafdheid en passend onderwijs in het voortgezet onderwijs
Hoe zorgen we voor een doorgaande ontwikkelingslijn?
Heidrun Basset
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Pakket met handvatten
Priscilla Keeman
Drie stappen bij hoogbegaafdheid is een signaleringsinstrument voor professionals in gezondheidszorg, jeugdhulp en kind- en jongerenbegeleiding. De uitgever, Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong, beoogt handvatten te bieden om hoogbegaafdheid op te merken en er adequaat op te reageren.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Spelen met perspectief
Vooruit Lesidee
Maryan Kamps en Els Schrover
Uitleg van de les:
Je denkt dat je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Zonder dat je daar altijd bewust van bent, maak je gebruik van dingen die je wéét, om te kunnen begrijpen wat je ogen zien. In deze les kijken we hoe dat werkt.
Leerdoelen:
Analyseren: Wat helpt je om een foto te b...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Hb-portret
'Als de les niet uitdagend genoeg is, dwaal ik af'
Carla Desain
Franklin Remak (13 jaar, 2 vwo)
_w400_h260_bgtop.jpg)
Gaaf!
Ellen Sinot
Nationale Voorleeswedstrijd
In september start de 29e editie van De Nationale Voorleeswedstrijd. In verschillende wedstrijdrondes nemen leerlingen uit groep 7 en 8 het tegen elkaar op. Organiseer een voorronde op jouw school en meld je schoolkampioen uiterlijk 6 december 2021 aan voor de regionale voorrondes. Wil j...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Hoogbegaafden van de toekomst
Van belang voor de opbouw van een nieuwe samenleving
Ben Daeter
De waardering voor hoogbegaafden varieert van bewondering voor een kind met briljante mogelijkheden tot een kind dat gezien wordt als een soort kermisattractie. Maar wat nu als we ook kijken naar wat hoogbegaafden de samenleving kunnen bieden?
_w400_h260_bgtop.jpg)
Nieuws
Ellen Sinot
Rectificatie: Tilburg Top Track
In de tweede editie van Talent schreven we over het Tilburgse Top Track: een bovenschoolse voorziening waar leerlingen van het voortgezet onderwijs een paar dagen per week terecht kunnen, naast het onderwijs op hun eigen school. We schreven ook dat het nog niet duidelijk was of de pi...
_w400_h260_bgtop.jpg)
Nieuwe tool geeft inzicht in HB
Begaafdheid op je bord
Martin van Rooij
Een stevige doos, fraai vormgegeven met daarin een bord en kaarten in diverse kleuren. Je denkt: een gezelschapsspel. Leuk! Maar Begaafheid op je bord is geen spel, verzekeren Astrid Loontjens en Wendy Jacobs.
_w400_h260_bgtop.jpg)
'We appen nu gewoon'
Lessen uit de lockdown
Priscilla Keeman
Dat de coronamaatregelen enorme impact hadden op het onderwijs, weten we allemaal. Wat zijn de lessen uit de lockdown? Talent vroeg het aan een ouder en twee onderwijsprofessionals en geeft praktische bruikbare tips voor het onderwijs. ‘Samen vind je oplossingen.

De Stelling
‘Hoog tijd dat leraren beter leren om kenmerken van hoogbegaafdheid ook te herkennen bij kinderen die (qua culturele achtergrond) niet meteen op henzelf lijken’
Carla Desain
Het is niet altijd makkelijk om (kenmerken van) hoogbegaafdheid te herkennen, want niet alle hoogbegaafde kinderen excelleren en halen hoge cijfers. Dit geldt des te meer voor kinderen met een migratieachtergrond. 1 De kansenongelijkheid binnen het Nederlandse onderwijs groeit de laatste jaren. Opleidingsniveau van ...

Getalenticapt
Sven Mathijssen
Sinds de mens gefascineerd is geraakt door intelligentie, talent en hoogbegaafdheid heeft die er verschillende visies op losgelaten. Lo en Porath1 hebben hier een mooi overzicht van gemaakt. Daarin is te zien dat de visie zich ontwikkelde van ‘uitzonderlijke capaciteiten zijn iets mysterieus of goddelijks’, via ‘uit...
Winterschool 2022
De aanmeldingen voor Winterschool 2022 zijn geopend
Waarom linken mensen letters aan kleuren? Hoe werkt onze geur en kunnen we onze neus een handje helpen als die niet goed werkt? En, hoe onderzoek je verschillen binnen een religie? Dit zijn vragen die centraal staan in de Winterschool 2022.
_w400_h260_bgtop.jpg)
Vooruit
Plattegrond voor een Marsbewoner
Maryan Camps en Els Schrover
Uitleg van de les: Je hebt een afspraak met een Marsbewoner die geen talen spreekt en onbekend is met onze wereld. Jij wordt zijn gids op deze onbekende planeet. Maak een plattegrond om te laten zien waar hij je kan ontmoeten: aan je tafeltje op school, in de klas.
Leerdoelen:
Analyseren: Hoe maak je een platteg...

Veerkracht
Waaruit put je kracht om vol te houden?
Tekst: Maddy Hageman Foto: Johan Hoekstra
De pandemie die de wereld al ruim een jaar in zijn greep
houdt, kruipt onder ieders huid. Om dit te weerstaan, is
een flinke dosis veerkracht nodig. In dit artikel besteden we
aandacht aan de vraag: wat kan ons veerkracht geven?

De stelling
‘Focus op de voordelen van dubbelbijzonderheid, niet op de nadelen’
Carla Desain en Sven Mathijssen
Sietske van Viersen, auteur Richtlijn Lees- en Spellingproblemen i.c.m. Hoogbegaafdheid
(Hoog)begaafde kinderen met een leerprobleem hebben te maken met twee extremen – een enorm potentieel aan de ene kant en een lastige beperking aan de andere kant. Dat maakt ze eerder ‘dubbeluitzonderlijk’ dan dubbel bijzonder. V...

Liefdevol stimuleren
De invloed van ouders op de motivatie van hun begaafde kind
Jolanda Hordijk
In Talent delen we graag wat wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort. Het zijn dus geen gepubliceerde onder...