Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie

Max, Maria en Kemi blikken terug op één dag in de week

Day a Week School: belangrijke bouwsteen in de ontwikkeling

Tien jaar geleden waaide het concept van Day a Week School uit Engeland over en zette onderwijsadviesdienst het ABC ‘DWS Amsterdam’ op. Het jubileumboek dat onlangs uitkwam, geeft een levendig beeld van de ontstaansgeschiedenis, de theoretische basis, de lesinhoud én van de inspiratie en motivatie van de DWS-leerkra...

Interviews

‘Wetenschap gebruiken om sneller en beter vooruit te komen’

Ludo van de Ven volgde de Radboud International Training on High-Ability

‘Wat was ik blij voor M. (8). Deze leerling durft nu de eigen wensen en ideetjes te uiten en ook uit te voeren. Op zich al geweldig. Maar het werd nog mooier. Bij het koken thuis met de ouders en broer en zus paste M. de nieuw verworven vaardigheden ook toe: een werkschema bedenken, noteren en uitvoeren. Wat een gen...

Redactioneel

Pippi-periode

 

‘Ik heb het nog nooit gedaan, dus ik denk dat ik het wel kan.’ Iedereen kent deze uitspraak van Pippi Langkous wel. En hoewel Astrid Lindgren-kenners ontdekt hebben dat Pippi deze quote nooit letterlijk uitgesproken heeft, blijft het een prachtig voorbeeld van omdenken.
Pippi had altijd gekke ideeën die onmogelij...

Opinie

De coronacrisis brengt afstandsonderwijs aan (hoog)begaafde leerlingen dichterbij

Uit een enquête van consumentenprogramma Kassa blijkt dat veertig procent van de ouders met kinderen in het primair onderwijs bang is dat hun kind een leerachterstand opgelopen heeft door de thuisschooltijd in verband met het coronavirus. Niet iedereen is daar overigens even bevreesd voor. Professor Anouke Bakx en E...

Praktijkonderzoek

Leerprestaties HB-leerlingen De Blinker onaangedaan door coronacrisis

Extra aandacht voor positiviteit

Scholen voor voltijds HB-onderwijs vind je vooral in de stedelijke gebieden: daar waar de bevolkingsdichtheid hoog is en dus relatief veel hoogbegaafde kinderen wonen. Toch vind je ook scholen voor voltijds HB-onderwijs in kleinere plaatsen, bijvoorbeeld Kerk-Avezaath. Hoe goed was je in topo?

Columns

Hard work beats talent…

 

Op social media wemelt het van de quotes rondom het thema groeimindset. Vaak nogal corny (Your “I can” is more important than your IQ), soms inspirerend (Courage does not always roar. Sometimes courage is the quiet voice at the end of the day saying I will try again tomorrow) en soms verrassend leuk (Flawsome: an...

Interviews

Het nieuwe anders

Thuisonderwijs voor hoogbegaafde kinderen in coronatijd

Tijdens de lockdown volgde Annemiek van Manen drie moeders van hb-kinderen. Wat betekende deze periode voor hun kinderen en zijn er gevolgen voor thuis en op school op de langere termijn?

Theorie en praktijk

Vooruit

Communiceren zonder feedback

Brengt u als docent een opdracht altijd duidelijk over? Begrijpt iedereen meteen wat u bedoelt? Deze opdracht laat zien hoe lastig communicatie kan zijn en hoe belangrijk feedback is. Een leuke oefening voor uw team van leerkrachten, en uiteraard ook voor leerlingen.

Nieuws

Nieuws

De kleine hoogbegaafdheid voor dummies

In juli is een nieuw boek over hoogbegaafdheid uitgekomen: De kleine hoogbegaafdheid voor dummies. In de kenmerkende dummies-stijl word je door de meest recente wetenschappelijke kennis over de levensloop van hoogbegaafden gegidst. Het boek behandelt onder andere wat hoogbegaa...

Challenges

Challenge

 

Online pubquizzen

Toen de horeca de deuren moest sluiten, verloren ook makers van pubquizzen hun inkomstenbron. Een aantal van hen hebben een alternatief gevonden in de vorm van online pubquizzen. Via een livestream worden er doorgaans zo’n 70 tot 80 zeer diverse vragen op je afgevuurd. Het houdt je makkelijk ee...

Theorie en praktijk

Ouders en Onderwijs betrekt ouders in evaluatie Passend Onderwijs

Lobke Vlaming begon in oktober 2018 als directeur van Ouders en Onderwijs. Ze komt niet uit het onderwijs maar werkte bij MVO Nederland, een stichting die bedrijven helpt verduurzamen. Ze solliciteerde ‘als moeder van jonge kinderen, die zich bepaalde dingen afvroeg’, zoals ze het omschrijft. In januari van dit jaar...

Columns

Vriendschap

 

Vriendschap is mooi. Het kan je een gevoel van geluk geven of van geborgenheid.

Je herkent iets in een vriend en vindt een zekere weerklank. Bijna altijd is er iets gemeenschappelijks - een hobby, een overtuiging, een gezamenlijk streven. Of in elk geval een (gedeeld) verlangen daarnaar.

Het kan ook vooral om e...

Portretten

Als het rustig is, kan ik me wèl concentreren

Roemer Bekker, 9 jaar, groep 5

Hoe was het voor jou toen de scholen dicht waren door corona?

‘Toen we thuis in de lockdown zaten, duurde de dag voor mijn gevoel minder lang dan op school. Ik vond het eigenlijk fijner. Samen met mama maakte ik een weekplanning, zodat ik overzicht had. We begonnen elke dag met wande...

Recensies

Boeken

 

Een andere kijk op scholen

Nathalie van Kordelaar, Mariken Althuizen en Esther de Boer weten opnieuw te inspireren met Een andere kijk op scholen. Het laatste boek in de trilogie Een andere kijk op… is kennisrijk en zet tot denken aan. De auteurs starten elk hoofdstuk met best practice voorbeelden uit het onderw...

Begaafdheid is grilliger dan je denkt

‘Het ene hoogbegaafde kind is het andere niet.’ Deze constatering heeft een hoog ‘Ja, dûh’-gehalte. En toch wordt er in de praktijk vaak vanuit gegaan dat hoogbegaafde kinderen op alle vlakken goed zijn. Dat ze vanzelf boven komen drijven in een IQ-test (en daar 130 of hoger op scoren). En dat ze allemaal vooral geb...

Inhoud en voorwoord

De nood is ineens zo hoog, dat schijnbaar alle onderwijswetten gebroken worden. Wat is of gaat er nog normaal? Renata Hamsikova schreef in een mail aan haar achterban: ‘Nu thuisonderwijs ineens mogelijk is zonder een rechtszaak, is het fijn om te ervaren hoe je hoogbegaafde kind thuis leert en zich ontwikkelt. ...

...
Weten

De Stelling: ‘Ouders moeten hun hoogbegaafde kind meer ruimte geven’

In 2017 kopte het Algemeen Dagblad: ‘Wonderkind Laurent (7) doet hartonderzoek in het AMC’. Laurent Simons had net de eerste twee jaar van het gymnasium afgerond en besloot zijn vakantie in het AMC door te brengen. Dat meldde de vader van Laurent. ‘Laurent doet zelf liever geen interviews. Hij is meer een denker dan...

Weten

Ouders blij met Bavinckschool

‘Wij van WC-eend adviseren: WC-eend!’ Logisch. Net zo logisch is het dat directies van scholen graag vertellen wat hun goed afgaat – en
niet waarin ze tekortschieten. Daarom laten we dit keer niet (zozeer) de schoolleiding aan het woord, maar enkele ouders. Wat vinden zij dat goed gaat op de Dr. H. Bavinckschool in ...

Weten

Wat hoogbegaafde willen van hun begeleider

‘Wat fijn dat je een man bent’, hoorde ECHA-specialist hoogbegaafdheid Sjoerd Dirk Meijer keer op keer van ouders die hun zoon kwamen aanmelden voor begeleiding. Kennelijk vermoeden veel ouders een betere klik met een man – en een beter aansluitende begeleiding. Dat was voor hem de aanleiding om voor zijn ECHA-scrip...

Opinie

Column Floor Raeijmaekers - De meeste mensen deugen – echt!

Een tijd geleden las ik het boek ‘De meeste mensen deugen’ van Rutger Bregman en ik was meteen verkocht. De stevig onderbouwde positieve en optimistische blik op mensen die het boek weergeeft, is enorm inspirerend en maakt het wat mij betreft een must-read voor iedereen.

Weten

Kort Nieuws en Challenge

- Evaluatie passend onderwijs
- Hoogbegaafd in crisistijd
- Tweede Kamer: geen eigen bijdrage voor ouders van hoogbegaafde kinderen
- Bore-out bij hoogbegaafden
- Symposium Christelijke leerlijn voor hoogbegaafden
- Jubileum IHBV
- Hoogbegaafdheidstelefoon voor eerste hulp
- Meer dan slim
- Bestuursplacemat talenton...

Doen

Rubriek Vooruit. Kwartetten!

Les: Je eigen kwartet+ maken
Leerdoel: Analyse van de opbouw van een kwartet; creativiteit in het bedenken van onderwerpen en voorbeelden; sociaal-emotioneel elkaar beter leren kennen
Doelgroep: Leerlingen PO-bovenbouw; VO-brugklas
Tijdsduur: Maken van het kwartet (plusminus 10 onderwerpen): 1 uur, ook geschikt als ...

Weten

Calvijn College in Middelburg biedt meer voor meerbegaafden

Martijn de Bel, docent Lichamelijke Oefening en Science, kreeg drie jaar geleden out of the blue de vraag of hij coördinator hoogbegaafdheid wilde worden. Met behulp van de door hem aangevraagde LOF-subsidie én de hulp van collega’s bedde hij meer- en hoogbegaafdenbeleid in in het Calvijn College in Middelburg.

Weten

Rekensterke leerlingen herkennen, uitdagen en begeleiden

In dit artikel vertelt Wies Duits (leerkracht Explora) over de arrangementen die aangeboden worden op brede school Het Anker voor sterke rekenaars en hoe de leerkracht geholpen wordt in het kiezen van het passende arrangement bij sterke rekenaars. Naast een stroomschema om tot passend rekenaanbod te komen krijgt u t...

Weten

Column Maddy Hageman Intensiteit in tijden van corona

Deze column liep ik uit te stellen. Corona is ‘all over’ en ik dacht ‘in de Talent kan ik toch niet over corona schrijven! Misschien is het een achterhaald onderwerp als het blad op de mat valt.’ Wat geen optimisme was, maar keiharde ontkenning… Natúúrlijk blijft dit nog maanden ons hele leven beïnvloeden. Dus daar ...

Weten

HB-portret van Raven Irion (14)

‘Ik ontwikkelde de mindset: ‘mensen mogen me toch niet’’
Sinds wanneer weet jij dat je hoogbegaafd bent? ‘Ik ben mijn hele leven al vol energie en druk. In groep 3 zat ik altijd te bewegen op mijn stoel. De andere kinderen hadden daar last van. En ze vonden het ook niet leuk dat ik meer wist dan zij.' ...

Weten

Deze keer in GAAF:

- Van bij ons - Morgan Senden - Clavis - € 22,95
- Alles wat was - Kluitman - € 18,99
- De Programmeerbende - Inge Strijker - De Onderstroom - € 14,95
- Eén vos - Kate Read - Lemniscaat - € 14.95

Weten

Het onderwijsmanifest van professor Ton Mooij

Het onderwijs voor (hoog)begaafde leerlingen is nog altijd zeer problematisch. Wettelijk verplicht echter is dat onderwijs de individuele ontwikkelings- en leerprocessen van alle leerlingen continu stimuleert. Hoe ziet dit ‘Optimaliserend Onderwijs’ er uit en hoe is het in scholen te realiseren?

Redactioneel

Eigenwijsschool

Oud nieuws wellicht, maar toch even. Elke drie jaar worden voor het PISA-onderzoek honderdduizenden 15-jarigen in 79 landen getoetst op lezen, wiskunde en natuurwetenschappen. Nederland is een van de zeven landen die een dalende trend vertonen op alle gebieden. Onderzoekers wijzen er fijntjes op dat …

Opinie

Stelling: ‘Scholen geven (hoog)begaafde kinderen te weinig ruimte om uit te blinken’

Veel hoogbegaafde leerlingen zijn (in aanleg) zeer muzikaal, lezen graag en goed of zijn zeer geïnteresseerd in bijvoorbeeld de ruimte (de toekomst) of het verleden (onze geschiedenis). En willen daar nog beter in worden of meer van weten. Scholen zouden deze kinderen …

Weten

Emeritus hoogleraar Ton Mooij: ‘Kwaliteit van het basisonderwijs kan omhoog

Er zijn enkele zaken fout in het Nederlandse basisonderwijs. Het navrante is: onderwijsexperts en onderwijsspecialisten van politieke partijen weten het – of behoren het te weten. Met name hoogbegaafde of makkelijk lerende leerlingen en leerlingen met beperkingen zijn de dupe. Tegelijk is al lang duidelijk hoe we de...

Weten

Talent ontmoet techniek

Een trapveldje, maar dan anders. Geen doelen, lijnen en een bal, maar laptops, een lasersnijder en een 3D-printer. En dan maar bouwen, bijvoorbeeld aan een robot, en meedoen aan wedstrijden, als je dat wilt. Dat is het recept van de Tech Playgrounds. Een concept dat aanslaat, waardering krijgt, weinig kost en ook no...

Opinie

Column Floor Raeijmaekers - Dromen

‘Hoe ging je hertentamen?’ ‘Sws niet gehaald. Maar wil het sowieso nog ergens over hebben, over wat ik wil enzo.’
Oké, even diep ademhalen. Een paar maanden geleden ben je gestart met de studie van je dromen: psychologie. Je zocht een kamer en maakte
er een gezellig nieuw thuis van. Vol goede moed ...

Weten

Deze keer in Nieuws

- ECHA 2020
- Nieuw samenwerkingsinitiatief voor hoogebegaafde kinderen in Amstelveen
- Festival van Talent
- Wonderkind Laurent Simons (10) naar Israël
- Onderzoeksoproep Cynthia Huyssen
- Talentontwikkeling en honours-onderwijs

Weten

Deze keer in Challenge:

- NK Terraforming Mars
- NK Bordspellen
- Sterrenkunde Olympiade 2020
- World Robot Olympiad
- Write Now!

Doen

In Vooruit: Bloemen vers houden in de vaas

Les: Experiment: bloemen vers houden in de vaas
Leerdoel: Probleemanalyse, oplossingen zoeken en effecten vergelijken
Doelgroep: leerlingen PO bovenbouw; VO brugklas
Tijdsduur: Opzet van het experiment 1 uur, analyse aan het einde 30 minuten.
Projectduur: ongeveer een week