Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieWaarom verrijkingslessen?
Onderbouwing bij de lesideeën in Talent
Els Schrover en Maryan Camps
Wat is nou fijner en belangrijker voor een kind op school, dan greep op de wereld krijgen door moeilijke dingen te leren begrijpen? De verrijkingslessen van Talent bieden daartoe mogelijkheden. Het leerdoel is de leerlingen aan te moedigen vragen te stellen, na te denken over dingen die ze opmerken, en vooral: om zi...
'De lessen op school zijn vaak zo saai! Dat kan anders'
Thijs Hogenhuis
Carla Desain
HB-portret
Intens mens
Priscilla Keeman
De bundel Lyrische reflecties op zingeving, emotionele ontwikkeling, begaafdheid en meer van auteur Lotte van Lith bevat onder de noemer Intens mens 47 teksten, waarin de schrijfster beschouwelijk kijkt naar het leven, zichzelf en soms naar anderen.
Ontdekken wie je bent
Zelfbeeldontwikkeling van hoogbegaafde kinderen
Annemieke van Manen
Janet van Horssen studeerde levenslooppsychologie aan de Open Universiteit en doet nu promotieonderzoek naar het zelfbeeld van hoogbegaafden. We praten in dit interview met haar over het belang van een goede zelfbeeldontwikkeling.
Dat wordt dweilen
Sven Mathijssen
Met het oog op (nieuwe) visies, zoals ik in de vorige editie noemde, blik ik graag even terug op eind november vorig jaar. Toen vond er in Nijmegen een editie vanRadboud Reflects plaats over labels in het onderwijs. Hoogleraren Lianne Hoogeveen en Harold Bekkering verzorgden twee lezingen over de zin en onzin van la...
Buckminster College
Een eerste indruk
Maddy Hageman
In dit artikel bespreken we een nieuwe vorm van aanvullend onderwijs voor middelbare scholieren tussen 12 en 18 jaar. We bekeken daarvoor op aanraden van een docent (Lotte van Lith) de betreffende socials én vroegen een aantal hoogbegaafde (145+) tieners hetzelfde te doen en hun mening te geven.
Onbenut potentieel
Wind mee voor beleid rond cognitief sterke leerlingen in Vlaanderen
Martin van Rooij
Opleidingen tot specialist begaafdheid, scholen met specifiek aanbod voor hoogbegaafden: Nederland is er verder mee dan Vlaanderen. Sinds een paar jaar waait er bij onze zuiderburen een nieuwe wind.
Kijk nou eens
Ellen Sinot
Kunstbende
Kunstbende is een wedstrijd voor scholieren van 13 t/m 18 jaar. In allerlei creatieve categorieën gaan jongeren de strijd met elkaar aan. De wedstrijd bestaat uit workshops, voorrondes en een finaleronde. Dit jaar zijn er op de website ook tutorials toegevoegd. Leuke filmpjes waarin je tips en uitleg krijg...
'Ze zitten voor de deur te wachten'
Hoogbegaafden blij met peergroup zonder structuur
Martin van Rooij
Begin aan iets zonder plan en er komt ellende van, zou je denken. Quen van Meer en Frederique Lampe dachten er anders over. Ze zetten een peergroup voor hoogbegaafden op zonder specifiek doel of programma en deden wetenschappelijk onderzoek naar het resultaat.
Een intense reis
Priscilla Keeman
In Een intense reis. Reis mee door de wereld van hoogbegaafdheid, intensiteit en schooltrauma vertelt moeder Marije Hofland het ervaringsverhaal van haar hoogbegaafde zoon. Alle geijkte onderwerpen komen aan bod: van de overexcitabilities, perfectionisme, faalangst en fixed en growth mindset tot asynchrone ontwikkel...
Ziek van school
Jongeren aan het woord over hun ervaringen
Annemieke van Manen
De banken in de raadzaal van de gemeente Amersfoort, zijn op deze vrijdagmiddag hoofdzakelijk gevuld met tieners. Ze zijn er voor de bijeenkomst 'Ziek van school' georganiseerd door Stichting Hoogbegaafd. Als ze vertellen hoe school ze ziek heeft gemaakt, is het muisstil in de zaal. Hun verhalen gaan door merg en be...
Experimenteren met zwaartekracht
Maryan Camps en Els Schrover
Leerdoel:
Kennis: Inzicht in zwaartekracht
Vaardigheid: Analyseren van de zwaartekracht in objecten van verschillende vormen
Vaardigheid Creativiteit inzetten voor het bedenken van experimenten met zwaartekracht “
Doelgroep:
Leerlingen PO bovenbouw en VO onderbouw
Inspiratiebron:
Vicky Cobb & Kathy Darling: Wa...
Zo klinkt verandering
Janneke Berendsen-Hulshof
In september vorig jaar verscheen het eerste prentenboek van Amanda Gorman. Deze jonge dichteres werd wereldwijd bekend door de voordracht van haar gedicht The Hill We Climb tijdens de inauguratie van president Joe Biden. Haar prentenboek heet Zo klinkt verandering, een prachtige titel, die in mijn hoofd bleef zinge...
Thuiszittersonderzoek, zes jaar later
Behoud vertrouwen, creëer een marktplein voor samenwerking en betrek het verandermodel
Akke Tick
In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek gedaan is binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...
Noodzaak van een goede diagnose
Diagnosticeren en misdiagnoses
Ben Daeter
Specialist hoogbegaafdheid Jeanne Siaud-Facchin (1957, Avignon) is bekend geworden door de invoering van haar term ‘zebra’ om kinderen met een hoog intellectueel potentieel aan te duiden. Ze gebruikt die term om namen te vermijden die ze stigmatiserender vindt.
Nieuws
Ellen Sinot
BOEK: Differentiëren in 5, 4, 3…
Alle leerlingen in een klas zijn anders. Ze hebben niet dezelfde voorkennis, leerprestaties en interesses. Dat stelt de docent voor een moeilijke taak: differentiëren. Hoe je dat doet? Daar geven de auteurs van Differentiëren in 5, 4, 3… antwoord op. In het boek wordt onderscheid gem...
Kwestie van perspectief
Sven Mathijssen
Een nieuw jaar ligt aan onze voeten! Dat is een mooi moment voor nieuwe perspectieven en visies. En passend bij theorieën, modellen en gedachten over hoogbegaafdheid die zich telkens blijven ontwikkelen, hebben we ook de look van Talent zich verder laten ontwikkelen, zoals je waarschijnlijk al wel gezien hebt. We wi...
'De ontwikkelingen in het veld van hoogbegaafdheid verlopen veel te traag'
Carla Desain
Er lijkt vooruitgang te zitten in het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Er komt steeds meer aandacht voor de transfer van wat kinderen leren in een plusklas naar hun reguliere klas – en dat die transfer er niet vanzelf komt, maar dat kinderen daarbij geholpen en begeleid moeten worden. In Talen...
Verwachtingen
Maddy Hageman
Luuk van 9 is nieuw in de Plusklas. Hij is versneld op zijn eigen school (hij mocht als 5-jarige naar groep 3) en op weg naar passend onderwijs is hij getest. Daarbij bleek zijn IQ hoger dan 140. We zien dat hij opleeft in de Plusklas. Hij kan er bijvoorbeeld heel gelukkig van worden, dat er nu om zijn grapjes wordt...
Piano plus persoonsontwikkeling
Speciale pianolessen voor hoogbegaafde kinderen
Annemieke van Manen
Heleen Vegter is liedpianist en pianodocent. Heleen en ik kennen elkaar van de ALL IN opleiding Talentbegeleider bij Novilo die we beiden volgden. Al vijftien jaar geeft Heleen pianoles en sinds een jaar biedt ze speciale PianoPlus-lessen aan voor hoogbegaafde kinderen.
Potenties van weeskinderen
Ben Daeter
Het is best lang geleden dat ik een weeskind in mijn groep had. Het was een onopvallend, rustig jongetje van een jaar of tien. Ik ging er op dezelfde manier mee om als met de andere kinderen. Pas later ontdekte ik dat deze kinderen eigenlijk op diverse gebieden bijzondere kwaliteiten kunnen hebben. Had ik misschien ...
'Op tv uit de kast als HB'
HB-portret Dolores Leeuwin
Carla Desain
Wanneer ontdekte je dat je hoogbegaafd bent?
‘Daar kwam ik pas op mijn 42e achter. Op verzoek van een vriend van me, een tv-producent, deed ik mee met de Nationale IQ-test. Omdat ik daar niet zat om te winnen, kon ik heel ontspannen antwoorden geven. Toen kwam de uitslag: ‘Met het hoogste IQ ooit in dit programma ge...
In Memoriam Heleen Wientjes
Op 16 november jl. overleed op 77-jarige leeftijd Heleen Wientjes, de nestrix van de Nederlandse hoogbegaafdheidsdidactiek. Zij leerde aan honderden docenten hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen.
Ze was voorlopig nog niet van plan te stoppen met haar werk; helaas werd ze getroffen do...
Bijzondere vogel
Maddy Hageman
Midden in ons gesprek in de achtertuin viel mijn nichtje stil.
Om zich heen kijkend vroeg ze: ‘Hoor je dat?’
Ik hoorde van alles en vroeg dus: ‘Wat dan?’ ‘
Een tjiftjaf!’
Sinds een tijdje weet ik dat dat een echte vogel is en niet een verzinsel van Toon Hermans, zoals ‘Poelifinario’. Na even zoeken, kon ze me hem ook...
Hyperhoogbegaafdheid
Moet deze groep als aparte categorie beschouwd worden?
Priscilla Keeman
Voor de ECHA-opleiding onderzocht Kinder- & Jeugdpsycholoog Annet ten Cate of leerlingen met een IQ-score van 145+ zich onderscheiden door specifieke eigenschappen, prestaties en onderwijs- en begeleidingsbehoeften ten opzichte van andere hoogbegaafden. ‘We mogen terughoudend zijn met adviezen ten aanzien van hyperh...
Pas op de plaats om daarna door te stoten
Titus Tussenjaar Oss
Tekst en foto's: Martin van Rooij
Als een warm mes door een pakje boter, zo vlot gaat je kind door de basisschool. In acht jaar is het klaar. Naar de brugklas dan maar? Je twijfelt. Je kind is nog jong. Houdt het zich staande op zo’n drukke middelbare school? Tja, dilemma’s… Behalve als je in de regio Oss woont. Dan kan je kind naar het Titus Tussen...
Het onderzoeken van oplossingen
Design Thinking in een notendop
Ben Daeter
Je hoort in het bedrijfsleven steeds vaker over Design Thinking. Kan dit ook voor opvoeders en leerkrachten waardevol zijn? Er bestaan talrijke definities over wat Design Thinking is. Voor mij is de kern: het onderzoeken van oplossingen in plaats van het onderzoeken van problemen. Het is een bepaalde mindset met de ...
'Mijn materiaal neemt hoogbegaafde kinderen serieus'
Sonia van Enter over deep level learning
Martin van Rooij
Tijdens reportages van HB-scholen stuitten we verschillende keren op de naam Sonia van Enter en haar methode voor thematisch onderwijs: ‘Deep level learning met Topicmaps’. De Groningse Schoolvereniging werkt ermee, evenals de Christiaan Huygenschool in Dronten en Zeewolde, basisschool ’t Karregat in Eindhoven en ti...
Nieuws
Ellen Sinot
Tijl Koenderink in Potentieel Goud
Podcastmaker Albert Goldsteen interviewde ondernemer en specialist hoogbegaafdheid Tijl Koenderink voor zijn podcast Potentieel Goud. Albert en Tijl spreken over het onderwijs als lerend ecosysteem, persoonlijk leiderschap bij verandering en de oprichting van de School of Understan...
Webben en stapelen
Denkprocessen bij hoogbegaafde kinderen
Carl D'hondt en Hilde van Rossen
Een beter inzicht in de leerprocessen van hoogbegaafde kinderen is niet enkel belangrijk om het leerrendement van deze leerlingen te optimaliseren, maar levert ook verrassende inzichten op voor een betere begeleiding van andere leerlingen.
Kijken, zien en onthouden
Vooruit
Maryan Camps en Els Schrover
Uitleg van de les: Je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Je hersenen zorgen dat je niet over alles nadenkt wat via je ogen naar binnen komt, want dat is te veel informatie. Soms is dat jammer, bijvoorbeeld als je een signalement van iemand moet geven aan de politie. Kun je je hersenen trai...
Geluksdetectives
Liesbet schreef in onze vorige column over de drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan ruimte voor autonomie, het gevoel van competentie en het belang van relatie, ofwel sociale verbondenheid, blijken essentiële elementen als het gaat om motivatie. Naar mijn idee is het dan ook van belang om met enige reg...
De gemiddelde leerling voorbij
Eisen aan nieuw lesmateriaal voor flexibel leren
Antoinette Gerichhausen. Foto: Tom van Limpt
We leven in een samenleving waarin we kritisch naar het verleden durven te kijken en willen discussiëren over diepgewortelde tradities. We hebben het lef om die onder een vergrootglas te leggen, opnieuw te bezien en aan te passen aan een nieuwe, meer eigentijdse visie. Bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest of hoe we teg...
Gaaf!
Ellen Sinot
Viruskenner
Het is actueler dan ooit: in het project Viruskenner komen jongeren op basis-en middelbare scholen meer te weten over virussen. Hoe verspreiden ze zich? Wat is het effect? En hoe genees of voorkom je ziekte bij jezelf en anderen? Leerlingen werken in teams samen om oplossingen te vinden die de verspreid...
Krijg nou het heen-en-weer!
Plusklassen onder de loep
Carla Desain
(Hoog)begaafde kinderen hebben vaak niet genoeg uitdaging in hun gewone klas. Daarom zijn de afgelopen decennia in Nederland, naast voltijds hoogbegaafdenscholen, veel plusklassen opgezet. Jade van Rossen, Astrid Poorthuis en Lisette Hornstra onderzochten het effect van plusklassen op de relaties van begaafde kinder...
Intens, authentiek en vrij
Recensie
Priscilla Keeman
In haar nieuwe boek Intens, authentiek en vrij. Hoogbegaafd in deze wereld. Handboek voor ouders en professionals zet Renata Hamsikova direct de toon met de uitspraak dat ‘hoogbegaafde kinderen geleerd moet worden alleen op zichzelf te vertrouwen’.