Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

‘Alle leerlingen hebben recht op passend onderwijs, dus ook hoogbegaafde leerlingen'

Als je een mooi verhaal vertelt, zitten er altijd een paar wijsneuzen tussen die zeggen: ‘Ja, een stof kan in drie gedaantes verschijnen: vast, vloeibaar en vluchtig. En hoe zit het dan met plasma? Hartstikke goed en interessant natuurlijk zulke reacties, maar daar moet je wel mee om weten te gaan.

Weten

HB-portret

Portret van Dionique van Haren, 13 jaar, 3 gymnasium.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Embodio’s, 11 hindernissen die een hoogbegaafde moet tackelen

Tessa Kieboom vond een nieuwe aanpak voor hoogbegaafdheid in haar samenwerking met ex-topsporter Kathleen Venderickx. In hun gezamenlijk geschreven boek ‘Meer dan intelligent’ bespreken de auteurs welke embodio’s of hindernissen een hoogbegaafde moet
tackelen om tot vol potentieel te komen.

Weten

Hoe belangrijk is het om hoogbegaafde kleuters razendsnel te signaleren?

Kunnen jonge kinderen hoogbegaafd zijn? Kunnen baby’s hoogbegaafd zijn? In Nederland spreekt men liever van ontwikkelingsvoorsprong en niet over hoogbegaafdheid als je het over jonge kinderen hebt. Renata Hamsikova vindt dit verwarrend en misleidend. Je wordt namelijk als hoogbegaafd geboren!

Weten

De 10 van Tes

Interview met Tes Apeldoorn (23). Tes is onderscheiden met de Jong Talent Award van de Koninklijke Hollandsche Maatschappij der Wetenschappen en ontving voor haar master de Topsector Chemiebeurs. Ze is slim, ambitieus, én een harde werker. Inmiddels kent ze ook haar beperkingen. Wat kunnen andere slimme mensen van h...

Doen

Les: Het ‘Plattegronden-spel’

Doel: Oefen visuele creativiteit en analytisch inzicht bij het maken van plattegronden voor elkaar.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

In het buitenland is thuisonderwijs een geaccepteerde, volwaardige onderwijsvorm. In Nederland bestaat – onder de huidige regelgeving – thuisonderwijs formeel niet. Alleen kinderen die vrijgesteld zijn van de leerplicht kunnen thuisonderwijs krijgen. In 'De stelling' geven verschillende personen een reactie.

Weten

Thuisonderwijs: de verboden oplossing voor thuiszitters

In Nederland gaan zo’n 15.000 kinderen niet naar de basisschool of de middelbare school, terwijl ze wel leerplichtig zijn. Passend onderwijs past hun niet. Biedt thuisonderwijs misschien soelaas? En wat is er waar van geheime contracten?

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Tien jaar Delphimodel Hoogbegaafdheid

Interview met Socioloog en psychotherapeut Maud van Thiel. Ze presenteerde tijdens het symposium 'Hoogbegaafd. Dat zie zó!' op 23 november 2007 het Delphimodel Hoogbegaafdheid. Na 10 jaar maakt Talent samen met Van Thiel en diverse experts de balans op.

Opinie

Hoogbegaafde meisjes in de klas - Een bijzonder fenomeen

Uit onderzoek blijkt dat er ongeveer net zoveel hoogbegaafde meisjes zijn als jongens. Toch zijn meisjes moeilijker te identificeren als hoogbegaafd, niet alleen voor leerkrachten maar ook voor ouders. Renata Hamsikova springt op de bres voor deze bijzondere, omvangrijke groep getalenteerde kinderen.

Weten

HB-portret

Portret van Hasse Engelen, Leeftijd: 11 jaar, Hees (België)

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

‘Je zou denken dat de universiteit een betere omgeving voor hoogbegaafden is’

Interview met studente Eva Fens (20). Ze heeft al lange tijd interesse in het thema hoogbegaafdheid. Zelf heeft ze een klas overgeslagen en ook haar profielwerkstuk op de middelbare school weidde ze aan dit onderwerp. Voor haar eindonderzoek van de studie Social Sciences, Liberal Arts and Sciences aan Tilburg Univer...

Weten

Suzanne Sjoers (CPS) breekt lans voor sterke rekenaars

In elke groep zitten er wel een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en een grote leerhonger hebben in rekenen. Vaak worden zij instructie-onafhankelijke leerlingen genoemd, die er ‘vanzelf wel
komen’. ‘Een wijdverbreide misvatting’, zegt Suz...

Doen

Les: Het ‘creatief met puntenslijpers’-kwartet

Doel: Oefen visuele creativiteit met slijpsel, en rubriceer daarna wat er gemaakt is tot een speelbaar kwartet.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Opinie

De stelling

Intelligentie kan je succesvol maken, maar ook je geluk in de weg staan. Hoogleraar Raj Raghunathan wijst erop dat het nastreven van ‘de beste willen zijn’ juist ongelukkiger maakt omdat je je dan met anderen gaat vergelijken. Welke les kunnen opvoeders en begeleiders van hoogbegaafde kinderen hieruit trekken? In 'D...

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Weten

Topklas krijgt biologieles van hooggepensioneerd gepromoveerd bioloog

De Topklas van de Van Dijckschool in Bilthoven krijgt biologieles van een hooggepensioneerd gepromoveerd bioloog. Een win-win-win situatie voor juf Lies zelf, juf Susanne en de kinderen. Lies is een fervent aanhanger van het montessori-onderwijs, waar kinderen veelal zelf kiezen waaraan ze behoefte hebben om te leren.

Weten

Hoe een genius kan groeien

De wetenschapsjournalist Tom Clynes (1961) had al eens eerder een boek geschreven over een superbegaafde jongen, Taylor Wilson. Ook in zijn artikel 'How to raise a genius' (2016) geeft Tom Clynes adviezen hoe we eigenlijk zouden moeten omgaan met hoogbegaafden, zodat we ze helpen tot ‘sterren’ uit te groeien en van ...

Weten

De Leidse Aanpak: ambitieus in al zijn eenvoud

Twee jaar geleden startte de Leidse Aanpak voor Talentontwikkeling. Tenminste 45 samenwerkingspartners uit alle lagen van het onderwijs en daaromheen vatten het ambitieuze plan op om (hoog) begaafde kinderen en jongvolwassenen te ondersteunen, zodat hun talenten optimaal tot bloei kunnen komen.

Weten

HB-portret

Portret van Tamara Duijvestijn, 27 jaar, Delft.

Weten

Rust, herstel en een nieuwe start

Kinderen die zulke ernstige problemen op school ondervinden dat zij uiteindelijk thuis komen te zitten, hebben rust, begrip en erkenning nodig. Pas als zij hersteld zijn, kan er een nieuw perspectief ontstaan. Annette Daams richtte Welzien op om kinderen daarin te begeleiden en de partijen samen te brengen.

Weten

Kiezen voor differentiatie door de eigen leerkracht en in de eigen klas

In de wetenschappelijke literatuur wordt het belang van de vroegtijdige stimulering van kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong steeds sterk in de verf gezet. Het is dan ook verbazingwekkend dat er zo weinig boeken verschijnen over cognitieve stimulering en persoonlijkheidsbegeleiding van kleuters met een ontwikkel...

Doen

Les: Basiswoorden van 15.000 jaar geleden

Doel: een ongewone kijk op geschiedenis: oefenen met creativiteit en praktisch inlevingsvermogen.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Meten en weten

Redacteur Ben Daeter speurt voor Talent het internet af naar bijzondere berichten over begaafdheid.

Weten

Nieuws

Bekijk hier de nieuwsberichten van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/orthopedagoog en moeder van een 20-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

Xandra van Hooff werkt aan een sensitieve revolutie

Interview met Xandra van Hooff van GaveMensen. Ze vindt de problemen die zich soms voordoen bij hoogsensitieven ook terug bij hoogbegaafden: ‘De kern zit ‘m in een diepere verwerking van omgevingsprikkels, een dieper doorvoelen en intenser beleven.’