Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Redactioneel

Kwestie van perspectief

Een nieuw jaar ligt aan onze voeten! Dat is een mooi moment voor nieuwe perspectieven en visies. En passend bij theorieën, modellen en gedachten over hoogbegaafdheid die zich telkens blijven ontwikkelen, hebben we ook de look van Talent zich verder laten ontwikkelen, zoals je waarschijnlijk al wel gezien hebt. We wi...

Stelling

'De ontwikkelingen in het veld van hoogbegaafdheid verlopen veel te traag'

Er lijkt vooruitgang te zitten in het onderwijs aan leerlingen met kenmerken van begaafdheid. Er komt steeds meer aandacht voor de transfer van wat kinderen leren in een plusklas naar hun reguliere klas – en dat die transfer er niet vanzelf komt, maar dat kinderen daarbij geholpen en begeleid moeten worden. In Talen...

Columns

Verwachtingen

Luuk van 9 is nieuw in de Plusklas. Hij is versneld op zijn eigen school (hij mocht als 5-jarige naar groep 3) en op weg naar passend onderwijs is hij getest. Daarbij bleek zijn IQ hoger dan 140. We zien dat hij opleeft in de Plusklas. Hij kan er bijvoorbeeld heel gelukkig van worden, dat er nu om zijn grapjes wordt...

Interviews

Piano plus persoonsontwikkeling

Speciale pianolessen voor hoogbegaafde kinderen

Heleen Vegter is liedpianist en pianodocent. Heleen en ik kennen elkaar van de ALL IN opleiding Talentbegeleider bij Novilo die we beiden volgden. Al vijftien jaar geeft Heleen pianoles en sinds een jaar biedt ze speciale PianoPlus-lessen aan voor hoogbegaafde kinderen.  

 

Artikelen

Potenties van weeskinderen

Het is best lang geleden dat ik een weeskind in mijn groep had. Het was een onopvallend, rustig jongetje van een jaar of tien. Ik ging er op dezelfde manier mee om als met de andere kinderen. Pas later ontdekte ik dat deze kinderen eigenlijk op diverse gebieden bijzondere kwaliteiten kunnen hebben. Had ik misschien ...

Interviews

'Op tv uit de kast als HB'

HB-portret Dolores Leeuwin

Wanneer ontdekte je dat je hoogbegaafd bent?
‘Daar kwam ik pas op mijn 42e achter. Op verzoek van een vriend van me, een tv-producent, deed ik mee met de Nationale IQ-test. Omdat ik daar niet zat om te winnen, kon ik heel ontspannen antwoorden geven. Toen kwam de uitslag: ‘Met het hoogste IQ ooit in dit programma ge...

In Memoriam Heleen Wientjes

Op 16 november jl. overleed op 77-jarige leeftijd Heleen Wientjes, de nestrix van de Nederlandse hoogbegaafdheidsdidactiek. Zij leerde aan honderden docenten hoe cognitief getalenteerde kinderen hun denktalent kunnen uitbouwen.

Ze was voorlopig nog niet van plan te stoppen met haar werk; helaas werd ze getroffen do...

Columns

Bijzondere vogel

Midden in ons gesprek in de achtertuin viel mijn nichtje stil.
Om zich heen kijkend vroeg ze: ‘Hoor je dat?’
Ik hoorde van alles en vroeg dus: ‘Wat dan?’ ‘
Een tjiftjaf!’
Sinds een tijdje weet ik dat dat een echte vogel is en niet een verzinsel van Toon Hermans, zoals ‘Poelifinario’. Na even zoeken, kon ze me hem ook...

Artikelen

Hyperhoogbegaafdheid

Moet deze groep als aparte categorie beschouwd worden?

Voor de ECHA-opleiding onderzocht Kinder- & Jeugdpsycholoog Annet ten Cate of leerlingen met een IQ-score van 145+ zich onderscheiden door specifieke eigenschappen, prestaties en onderwijs- en begeleidingsbehoeften ten opzichte van andere hoogbegaafden. ‘We mogen terughoudend zijn met adviezen ten aanzien van hyperh...

Artikelen

Pas op de plaats om daarna door te stoten

Titus Tussenjaar Oss

Als een warm mes door een pakje boter, zo vlot gaat je kind door de basisschool. In acht jaar is het klaar. Naar de brugklas dan maar? Je twijfelt. Je kind is nog jong. Houdt het zich staande op zo’n drukke middelbare school? Tja, dilemma’s… Behalve als je in de regio Oss woont. Dan kan je kind naar het Titus Tussen...

Artikelen

Het onderzoeken van oplossingen

Design Thinking in een notendop

Je hoort in het bedrijfsleven steeds vaker over Design Thinking. Kan dit ook voor opvoeders en leerkrachten waardevol zijn? Er bestaan talrijke definities over wat Design Thinking is. Voor mij is de kern: het onderzoeken van oplossingen in plaats van het onderzoeken van problemen. Het is een bepaalde mindset met de ...

'Mijn materiaal neemt hoogbegaafde kinderen serieus'

Sonia van Enter over deep level learning

Tijdens reportages van HB-scholen stuitten we verschillende keren op de naam Sonia van Enter en haar methode voor thematisch onderwijs: ‘Deep level learning met Topicmaps’. De Groningse Schoolvereniging werkt ermee, evenals de Christiaan Huygenschool in Dronten en Zeewolde, basisschool ’t Karregat in Eindhoven en ti...

Nieuws

Nieuws

Tijl Koenderink in Potentieel Goud
Podcastmaker Albert Goldsteen interviewde ondernemer en specialist hoogbegaafdheid Tijl Koenderink voor zijn podcast Potentieel Goud. Albert en Tijl spreken over het onderwijs als lerend ecosysteem, persoonlijk leiderschap bij verandering en de oprichting van de School of Understan...

Artikelen

Webben en stapelen

Denkprocessen bij hoogbegaafde kinderen

Een beter inzicht in de leerprocessen van hoogbegaafde kinderen is niet enkel belangrijk om het leerrendement van deze leerlingen te optimaliseren, maar levert ook verrassende inzichten op voor een betere begeleiding van andere leerlingen.  

 

 

Artikelen

Kijken, zien en onthouden

Vooruit

Uitleg van de les: Je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Je hersenen zorgen dat je niet over alles nadenkt wat via je ogen naar binnen komt, want dat is te veel informatie. Soms is dat jammer, bijvoorbeeld als je een signalement van iemand moet geven aan de politie. Kun je je hersenen trai...

Columns

Geluksdetectives

Liesbet schreef in onze vorige column over de drie psychologische basisbehoeften: de behoefte aan ruimte voor autonomie, het gevoel van competentie en het belang van relatie, ofwel sociale verbondenheid, blijken essentiële elementen als het gaat om motivatie. Naar mijn idee is het dan ook van belang om met enige reg...

Artikelen

De gemiddelde leerling voorbij

Eisen aan nieuw lesmateriaal voor flexibel leren

We leven in een samenleving waarin we kritisch naar het verleden durven te kijken en willen discussiëren over diepgewortelde tradities. We hebben het lef om die onder een vergrootglas te leggen, opnieuw te bezien en aan te passen aan een nieuwe, meer eigentijdse visie. Bijvoorbeeld het Sinterklaasfeest of hoe we teg...

Challenges

Gaaf!

Viruskenner

Het is actueler dan ooit: in het project Viruskenner komen jongeren op basis-en middelbare scholen meer te weten over virussen. Hoe verspreiden ze zich? Wat is het effect? En hoe genees of voorkom je ziekte bij jezelf en anderen? Leerlingen werken in teams samen om oplossingen te vinden die de verspreid...

Artikelen

Krijg nou het heen-en-weer!

Plusklassen onder de loep

(Hoog)begaafde kinderen hebben vaak niet genoeg uitdaging in hun gewone klas. Daarom zijn de afgelopen decennia in Nederland, naast voltijds hoogbegaafdenscholen, veel plusklassen opgezet. Jade van Rossen, Astrid Poorthuis en Lisette Hornstra onderzochten het effect van plusklassen op de relaties van begaafde kinder...

Recensies

Intens, authentiek en vrij

Recensie

In haar nieuwe boek Intens, authentiek en vrij. Hoogbegaafd in deze wereld. Handboek voor ouders en professionals zet Renata Hamsikova direct de toon met de uitspraak dat ‘hoogbegaafde kinderen geleerd moet worden alleen op zichzelf te vertrouwen’.

 

Portretten

'Fouten maken mag! Je hoeft niet alles in één keer te kunnen'

Fien Zonneveld, 13 jaar, 2 gymnasium

Als jij iets aan jezelf of je leven mocht veranderen, wat zou je dan kiezen? ‘Niks eigenlijk, mijn leven is zo ongeveer perfect: Ik heb het thuis goed met ons gezin. Ik speel gitaar en keyboard. Mijn kamer is groot genoeg om te repeteren met onze klassenband μοβ πατ?τες (mov patátes), dat is Grieks voor Paarse aarda...

Artikelen

Elke dag een raadsel

Grej of the day in Nederland

Overgewaaid uit Zweden komt de miniles Grej of the day (GOTD) oftewel ‘Ding van de dag’, bedacht door Micael Hermansson. Grej of the day is in korte tijd heel populair geworden in Nederland. Ook veel plusklasleerkrachten en docenten voltijd HB-onderwijs werken ermee. Wat maakt deze minilessen zo populair?

 

...
Stelling

De stelling

'In essentie zijn de behoeften van (hoog)begaafde leerlingen niet anders dan die van andere leerlingen'

De sociale basisbehoeften van hoogbegaafde kinderen verschillen niet van die van anderen, schreef Nancy Robinson al in 2008.1 Zoals alle kinderen hebben hoogbegaafde kinderen ‘peers’ en hechte vriendschappen nodig. Maar wie goed kijkt, ziet dat klasgenoten niet altijd ‘peers’ zijn (in de zin van ontwikkelingsgelijke...

Redactioneel

Leren leren... en nog eens leren

Als mij over een klein maandje wordt gevraagd wat het meest kenmerkend is geweest voor het jaar 2021, dan antwoord ik vermoedelijk: leren. Dat is op zichzelf een vrij weinigzeggend antwoord; ieder jaar leer je immers bij. Maar dit jaar vervulde ik een voor mij totaal nieuwe rol die maar weinig lijkt op andere dingen...

Columns

Superheld-leraar

Wat mooi dat Janneke in onze vorige column schreef hoe onhandig het zou zijn als superhelden een ‘redprotocol’ zouden hebben. Superhelden moeten juist snel op elke unieke situatie kunnen inspringen. Het deed mij terugdenken aan mijn tijd voor de klas. Niet omdat ik me een superheld voelde hoor, wel vanwege de grote ...

Artikelen

Opvoedmethode Positive Discipline in de klas

De groep als mini community en oefenveld

Hoe zouden ouders en leraren hun kinderen en leerlingen willen terugzien wanneer zij eenentwintig zijn? Dat is een basisvraag van Positive Discipline, een opvoedmethode uit Amerika, van Jane Nelsen en Lynn Lott. Woorden die dan klinken zijn: zelfstandig, verantwoordelijk, met zelfkennis en zelfreflectie, in staat om...

Columns

Het raadsel van de meisjes

In dit tijdschrift geen nieuwe vraag, maar omdat voor mij het raadsel nog niet is opgelost, toch maar weer: waarom zitten er in plusklassen zo weinig meisjes? Waarom deze vraag? Omdat ik in een plusgroep voor peuters namelijk een heel ander beeld zie. Regelmatig weten organisaties mij te vinden om te adviseren rondo...

Artikelen

Haagse Hoop

Hoe hoogbegaafdheid op de Haagse agenda kwam te staan

Het is opvallend hoe er in het afgelopen anderhalf jaar meer aandacht is voor passend hoogbegaafdenonderwijs in de politiek. Vanuit verschillende kanten wordt Den Haag ingelicht over de problemen waar hoogbegaafde kinderen op school tegenaan lopen.

 

 

Artikelen

Explora Raamsdonksveer

Waarom parttime HB-onderwijs?

Op dinsdag 6 april 2021 startte basisschool De Schoof in Raamsdonksveer met hoogbegaafdenonderwijs. Geen wereldnieuws want specifiek HB-basisonderwijs wordt inmiddels op 109 scholen in ons land aangeboden. Wél bijzonder is dat het in Raamsdonksveer gaat om parttime HB-onderwijs. Een bewuste keuze, leggen Marleen Kil...

Artikelen

Hoogbegaafdheid en passend onderwijs in het voortgezet onderwijs

Hoe zorgen we voor een doorgaande ontwikkelingslijn?

In Talent delen we graag wetenschappelijke inzichten met je in de vorm van scripties, waarvoor onderzoek is gedaan binnen het veld van hoogbegaafdheid. De kanttekeningen daarbij zijn dat het gaat om scripties van studenten en dat de scripties voor Talent sterk zijn ingekort en aangepast. Het zijn dus geen gepublicee...

Recensies

Pakket met handvatten

Drie stappen bij hoogbegaafdheid is een signaleringsinstrument voor professionals in gezondheidszorg, jeugdhulp en kind- en jongerenbegeleiding. De uitgever, Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong, beoogt handvatten te bieden om hoogbegaafdheid op te merken en er adequaat op te reageren.

 

Artikelen

Spelen met perspectief

Vooruit Lesidee

Uitleg van de les:

Je denkt dat je kijkt met je ogen, maar je gebruikt daar ook je hersenen bij. Zonder dat je daar altijd bewust van bent, maak je gebruik van dingen die je wéét, om te kunnen begrijpen wat je ogen zien. In deze les kijken we hoe dat werkt.

 

Leerdoelen:

Analyseren: Wat helpt je om een foto te b...

Portretten

Hb-portret

'Als de les niet uitdagend genoeg is, dwaal ik af'

Franklin Remak (13 jaar, 2 vwo)

 

Tips

Gaaf!

Nationale Voorleeswedstrijd

In september start de 29e editie van De Nationale Voorleeswedstrijd. In verschillende wedstrijdrondes nemen leerlingen uit groep 7 en 8 het tegen elkaar op. Organiseer een voorronde op jouw school en meld je schoolkampioen uiterlijk 6 december 2021 aan voor de regionale voorrondes. Wil j...

Artikelen

Hoogbegaafden van de toekomst

Van belang voor de opbouw van een nieuwe samenleving

De waardering voor hoogbegaafden varieert van bewondering voor een kind met briljante mogelijkheden tot een kind dat gezien wordt als een soort kermisattractie. Maar wat nu als we ook kijken naar wat hoogbegaafden de samenleving kunnen bieden?

 

 

Nieuws

Nieuws

Rectificatie: Tilburg Top Track

In de tweede editie van Talent schreven we over het Tilburgse Top Track: een bovenschoolse voorziening waar leerlingen van het voortgezet onderwijs een paar dagen per week terecht kunnen, naast het onderwijs op hun eigen school. We schreven ook dat het nog niet duidelijk was of de pi...