Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Weten

Hoger onderwijs alleen voor hoogbegaafden?

Interview met Charles Murray, een van de meest invloedrijke denkers ter wereld. In zijn boek ‘Real education: Four simple truths for bringing America’s schools back to reality’ adviseert hij het onderwijssysteem radicaal te transformeren.

Weten

Recensie

De hoogbegaafdheid survivalgids.

Weten

‘Voor je beste vriend hoef je je toch niet te schamen?!’

Boekenplank van Joris Voeten.

Redactioneel

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla's corner, nieuws en agenda.

Columns

Nieuwe indrukken

Column door Jinte Veldman, 18 jaar.

Weten

Exceptioneel hoge IQ’s

Zit er een maximum aan de score die iemand op een intelligentietest kan halen? Zijn IQ’s boven de 150 nog wel goed te meten? Wat kenmerkt mensen met een extreem hoog IQ? Hoe verenigen zulke lotgenoten zich? Voormalig Talent-redacteur Vittorio Busato ging op onderzoek uit.

Weten

‘Een podium voor jong schrijftalent’

Beroemd worden met je eigen verhaal, gedicht, column, toneeltekst, filmscenario of songtekst... voor nogal wat jongeren is het een ultieme droom. De jaarlijkse schrijfwedstrijd Write Now! helpt deze jongeren met het vinden van een eigen publiek.

Weten

‘Ze noemen me het meisje dat graag té druk is’

‘Net 18 jaar oud en psychologiestudente Ellen Sinot heeft al een boek op haar naam staan: IQ te koop. Sinot schreef samen met haar ouders over hoe het is om een IQ te hebben dat buiten de meetlat valt. ‘Dan lees ik op zaterdagochtend een boek van duizend bladzijden door en ‘s avonds zit het in mijn hoofd.’

Weten

Uitsloven of excelleren?

Het is in Nederland niet gewoon om de rangorde in de klas of de beste leerlingen van de school bekend te maken en al helemaal niet om ze in het zonnetje te zetten. De neiging bestaat eerder om het omgekeerde te doen. Excelleren en uitsloven lijken dan al snel synoniemen te zijn. In dit artikel gaan we na of dat tere...

Doen

Cijfers en voorzetsels

Voor als je in de vakantie niet weet wat je moet doen, hebben wij alvast twee hele leuke suggesties. Maak korte gedichten van voorzetsel of schrijf
je levenskroniek in cijfers. Ook te doen op de achterbank van de auto op weg naar je vakantiebestemming!

Weten

Een beetje het geluk afdwingen

Pieter Drenth (1935) verliet op zijn zeventiende het hoge noorden, om aan de Vrije Universiteit een imposante academische carrière te beginnen. Hij studeerde cum laude af als psycholoog, promoveerde cum laude op zijn vijfentwintigste, en werd achtereenvolgens de jongste hoogleraar, de jongste
rector magnificus, de j...

Weten

‘We hoeven niet alles te begrijpen’

Niet zelden komt op school de vraag om plusgroepen van een ouder. Ouders van de Verhoeff-Rollmanschool in Bodegraven zetten zelf plusgroepen op en geven de lessen. Leuk om te doen en ‘als ouder ben je blij dat er iets gebeurt.’

Doen

Leermiddelen - 1+1 is erg vaak 3

In het spel Mount Everest is een goede samenwerking, overleg en samen strategische beslissingen nemen noodzakelijk om de expeditie te laten slagen. Dit coöperatieve spel kan ervoor zorgen dat een (hoog)begaafd kind op een spannende en aangename manier gaat ervaren dat bij samenwerken de uitkomst meer kan zijn dan de...

Weten

Met leerlingen in gesprek komen en in gesprek blijven

Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijgt u een idee hoe spelmateriaal u helpt met deze leerlingen in gesprek te komen en te blijven.

Weten

Het vollehoofdenboek

Recensie.

Weten

‘Dit boek is geschreven door de slimste man sinds Einstein'

Boekenplank van Shimara van den Elzen.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla's corner, nieuws en agenda.

Columns

Home Sweet Home?

Column door Jinte Veldman, 18 jaar.

Weten

Leren denken als de basis voor succes op school

Het lijkt logisch: leren gaat gepaard met denken. De vraag is of dat ook omgekeerd geldt: moet je denken ook leren? Zo ja, is ‘leren denken’ dan een activiteit die op school aandacht moet krijgen? Geldt dit ook voor begaafde leerlingen, of misschien juist voor hen? In deze bijdrage verkennen we dit soort vragen en i...

Weten

‘Debatteren draagt bij aan je ontwikkeling’

Het schooluniform moet worden ingevoerd. Er moet een wettelijk verbod komen op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen. Er moet extra belasting komen op vlees. Tijdens het debattoernooi NK Scholieren draait alles om het aanvallen of verdedigen van dit soort stellingen.

Weten

Hoogbegaafd denken is een manier van zijn

Een gesprek over denken en intelligentie met Frank de Mink en Truus van der Kaaij, beiden gelauwerd in hoogbegaafdenland, leidt tot een passievol gesprek over de theorie van Dabrowski. ‘IQ-testen alleen zijn niet voldoende. Er is een kwalitatief en meerlagig begrip nodig voor hoogbegaafdheid.’

Weten

In ontspannen sfeer tot volle bloei

Hoogbegaafde kinderen hebben elkaar nodig. Om samen te praten, te denken en te lachen. Bij de plusgroep van GelukkigHB in Zwolle vinden hoogbegaafde leeftijdsgenoten elkaar. ‘Hier hoeven ze niet meer onder te duiken.’

Doen

Vooruit - Met vier kwarten maak je meer

Buiten vallen de blaadjes, maar binnen is het warm en behaaglijk. Vooruit maakt het extra knus met een recept voor overheerlijke cake. En Vooruit zou Vooruit niet zijn als er niet ook het een en ander geëxperimenteerd werd natuurlijk!

Weten

Geen hoogbegaafd iemand

Uitblinker Hedy d’Ancona bewoog en beweegt zich als oorlogskind, cabaretière, wetenschapper, feministe, moeder, televisiemaker, onderzoeker, politica, minister, vrouw van minister, auteur, Opzij-oprichter, en nu: bestuurder en vrouw van een beroemd kunstenaar, in veel verschillende werelden. ‘Het is me eigenlijk all...

Weten

‘Eén hand die klapt’: filosofische en doordenkvragen voor kinderen

‘Word ook denkkundige’, nodigt de auteur, Erno Mijland, kinderen uit. Hij bedacht een spel om kinderen uit te dagen na te denken over filosofische vragen. Nou ja, spel, Femke en Charlotte, slimme meiden die in september naar groep 8 gaan, vinden het meer leren dan een echt spel. Maar wel leuk leren!

Weten

Topwerk voor Pallegonië

Wat is de munteenheid van Pallegonië, hoe klinkt het volkslied en wat is typerend voor de architectuur in dit land? Nee, Googlen helpt niet. Pallegonië bestaat namelijk niet echt. De opdracht aan de leerlingen van de plusklas van openbare basisschool ‘t Palet in Diemen is alles zelf te bedenken. Ze werken daarbij sa...

Weten

To lobby or not to lobby

Onderwijsminister Van Bijsterveldt trekt de komende jaren extra miljoenen uit om begaafde leerlingen beter te bedienen. Stel: je hebt een lumineus idee, hoe kom je dan bij dat geld?

Weten

Apathische pubers

Voor Talent beschrijft docent en hoogbegaafdencoördinator op het Herman Jordan Lyceum te Zeist, Sandra Kiela, hoe zij begaafde leerlingen in het middelbaar onderwijs weer gemotiveerd krijgt. Het boek Zie je me wel? - motiveren van begaafde leerlingen in het vwo blijkt hierbij een praktisch hulpmiddel.

Weten

‘Held en schurk hadden een vergelijkbaar beginpunt'

De boekenplank van Friso Lohman.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla's corner, nieuws en agenda.

Columns

A whole new world

Column door Jinte Veldman (18 jaar).

Weten

Slimme meisjes, domme jongens?

Jongens hebben het moeilijk op school, als we de media moeten geloven. Waar het misgaat zijn de jongens ruim in de meerderheid. Zou dat bij begaafde leerlingen anders zijn en zijn er risicofactoren aan te wijzen? In dit artikel zetten we wat bevindingen en ervaringen op een rij.

Weten

Begrijp je me, misschien?

In het kader van de ECHA-opleiding verrichtte Esther de Boer, inmiddels afgestudeerd specialist in gifted education, een onderzoek onder 128 basisschoolleerlingen. Zij keek daarbij naar wat (hoog)begaafde leerlingen verwachten van leraren die hen begeleiden. In dit artikel bespreekt zij de meest opvallende uitkomste...