Welkom

Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.

Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.

Bekijk alle Vooruit

Word abonnee

Bekijk hier de mogelijkheden

Redactie

contact met de redactie
Columns

Een 7 voor inzet

Column door Tygo de Vries (10).

Weten

Ticket naar de wereld

In een nieuwe serie praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. Aan het woord is Ruben Terlou, bekroond fotograaf en aankomend arts. ‘Ik dacht: ik ben echt een sukkel, ik ben echt niet slim.’

Doen

Leermiddelen - Leren controleren

Een nieuw jaar met nieuwe leermiddelen. Inge Slaats, leerkracht en oprichter van de enige Montessorischool voor hoogbegaafden in Nederland, verzamelt leermiddelen. In Talent bespreekt zij deze keer drie denkspellen van Huch.

Weten

Aan je zelfvertrouwen bouwen

Structuur bieden en doelgericht werken lijken de sleutelwoorden bij de bovenschoolse plusgroep in Vught. Hier krijgen leerlingen gedurende een half schooljaar hulp bij de ‘last’ die zij ervaren van hun hoogbegaafdheid.

Weten

Inspiratie

Op de inspiratiepagina vindt u voortaan in elk nummer van Talent inspirerende initiatieven, best practices en bijzondere onderzoeken op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen. Hebt u ook zo’n bijzonder initiatief ? Laat het ons dan weten via priscilla@keemanschrijft.nl.

Doen

Vooruit - Maak je eigen Haikubes

Vooruit reist af naar Japan, het land van de haiku’s. Misschien weet je al wat een haiku is: een bijzonder – kort – gedicht. Maar waarom zijn ze zo leuk?

Weten

Zeven domeinen van leerkracht

Eleonoor van Gerven (Slim Digitaal) en Ilja Hoogenberg (Zicht op Onderwijs) ontwikkelden de Competentiematrix voor de Specialist Begaafdheid. In dit artikel bespreken zij de zeven competentiedomeinen die ze onderscheiden.

Weten

Boekenplank van Raoel Haas

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 15-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Weten

‘Respect voor individualiteit’

Een gesprek met schrijfster Irene Ypenburg en collega-schrijver en hoogleraar ontwikkelingspsychologie Franz Mönks is gezellig, heeft een hoge informatiedichtheid en gaat van de hak op de tak. Maar wel met een duidelijke visie op hoogbegaafdheid: ‘Onderwijs voor begaafden moet geïnstitutionaliseerd worden op de basi...

Weten

‘Bringing ideas alive’

TEDxYouth ontwikkelde een schoolkit voor alle jongeren van 12 tot 18 jaar met wereldideeën. Het is een methode die gratis te downloaden is, die een uitstekend format biedt om leerlingen zelfstandig te laten werken en die uitdaagt om creatief te worden. Redacteur Joost de Maaré stelt vast dat de schoolkit heel geschi...

Columns

De open dag

Column door Ellen Sinot (18), die toevallig slim geboren is.

Weten

De dynamiek van intelligentie en het statische

Lang hebben wetenschappers gedacht dat intelligentie – en daarmee IQ-scores – weinig aan verandering onderhevig is gedurende iemands levensloop. Een
recente studie van Britse neurowetenschappers laat evenwel zien dat het IQ van pubers nogal kan schommelen.

Weten

Vooruit - De beste stuurman… Bouwt een schip

Creatief met geschiedenis, dat zijn we in deze aflevering van Vooruit. Kun jij een schip bouwen van afval? En wordt het zeewaardig? Wie weet maak jij de Oudhollandse zeevaarders van weleer trots!

Weten

Leermiddelen - Zinder: een vriendelijk leermiddel

Soms kom je iets tegen dat niet in de allereerste plaats op de markt is gebracht voor hoogbegaafde kinderen, maar dat toch heel geschikt blijkt te zijn. De boekenserie Zinder is hiervan een voorbeeld.

Weten

De Zelf Konfrontatie Methode

De Zelf Konfrontatie Methode, ontwikkeld door professor H. Hermans, helpt vastgelopen leerlingen hun patronen te ontdekken. ‘De leerling gaat rode draden in zijn gedrag en in zijn reacties ontdekken, krijgt zicht op zijn kwaliteiten en ziet waar hij steeds weer tegenaan loopt. Dit vormt de basis voor veranderingen d...

Columns

Beugelbekkies, vuurtorens en betwetertjes

Column door Ellen Sinot (18), die toevallig slim geboren is.

Weten

Probleemloos proberen

Wetenschapsjournalist, programmamaker en wiskundemeisje Ionica Smeets mocht een jaartje extra kleuteren, om te leren knippen en plakken. Veel hielp het niet. ‘Ik kan veel dingen snel leren, maar bewegende dingen gewoon niet.’

Weten

Welke proef heeft de X-factor?

Vlammen die dansen op geluid, twee vloeistoffen die van kleur verschieten als je ze bij elkaar doet, plantjes die in rare bochten groeien, steeds naar het licht. Welke proef heeft de X-factor?

Weten

‘Inspiratie om zelf ook een boek te schrijven’

Boekenplank van Loes van der List.

Weten

Uitgelicht

Boekrecensies.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Hoe ontwikkel je zelfregulatie bij kinderen?

Voor een succesvolle schoolloopbaan is alleen een hoge intelligentie niet voldoende. Klinisch neuropsycholoog Prof. Dr. Hanna Swaab vertelt over het belang van de mate van zelfregulatie, het sturen van eigen denken, gedrag en emoties. ‘Als een kind iets vraagt, hoef je niet direct kennis aan te dragen.’

Weten

Nieuws

Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 15-jarige hoogbegaafde zoon. Voor Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.

Columns

Verveling is voor slappelingen

Column door Ellen Sinot (18), die toevallig slim geboren is.

Weten

Zoeken naar de genetische basis van intelligentie

Op 17-jarige leeftijd ruilde Zhao Bowen zijn school in voor BGI, China’s grootste genoom sequencing instituut. Nu leidt hij er de cognitive-genomics groep, een groep hyperintelligente jonge mensen met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. Ze zijn op zoek naar de essentie van het menselijk vermogen: de genen die ons I...

Weten

Hoe denkers denken

‘Kun je het hebben over dingen die niet bestaan?’ Dat was de vraag die professor Bartold Kooi begin dit jaar in een filosofieles voorlegde aan leerlingen van De Borgschool en De Piramiden uit het Groningse Winsum. Na afloop zeiden de kinderen dat ze het bijster interessant vonden, maar tegelijkertijd ook heel pittig...

Weten

‘Ik word omringd door slimme mensen’

In Excellente studenten praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. Aan het woord is promovendus Iris Groen. ‘Stel dat ik professor word, dan zie ik het als mijn plicht iets te doen.’

Doen

Spelen met polymeren

Voor dit experiment heb je een zenuwachtig publiek nodig, dan is het ‘t leukst. Je gaat namelijk een potlood steken door een plastic zak gevuld met water – en de vraag is: gaat dat lekken of niet?

Weten

Noordpool en plasticsoep

Als leren heel makkelijk is, kan het saai worden. Dat weten de kinderen uit Groep 9 ook. Maar hier doen ze gave projecten, over de ruimte, over geschiedenis of kunst. Soms is het moeilijk, maar dat is juist fijn. ‘Ik krijg hier meer uitdaging!’

Weten

Hengelose bibliotheek stimuleert leerzaam gamen

Op de inspiratiepagina vindt u inspirerende initiatieven, best practices en bijzondere onderzoeken op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen. Hebt u ook zo’n bijzonder initiatief? Laat het ons dan weten via priscilla@keemanschrijft.nl.

Weten

Uitgelicht

Doen

Leermiddelen - Un poco loco

Het rode doosje waar we allemaal mee groot zijn geworden, kan onder het stof vandaan gehaald en ingezet worden voor verrijking op het gebied van vreemde talen.

Weten

‘Als je mensen echt wilt leren kennen, moet je heel goed kijken’

Boekenplank van Estelle Krammer.