Weten

Intelligentietesten op school: wat heb je er aan?

Steeds meer scholen in het voortgezet onderwijs gebruiken testbatterijen om uit te vinden hoe de leerling ervoor staat. Auteur en oud-docente Joost de Maaré vroeg negen scholen naar hun testgebruik en tevredenheid daarover.
Weten

Themascholen voor hoogbegaafden in Zuid-Afrika

Professor Shirley Kokot is dé vrouw die zich in Zuid-Afrika inzet voor hoogbegaafde kinderen. Ze stichtte de eerste hoogbegaafdenschool, zat in de leiding van de nationale en internationale vereniging voor hoogbegaafden en geeft verschillende cursussen.
Weten

Het verschil mag er wezen

Over wat begaafdheid is, bestaan grote verschillen van opvatting. Eleonoor van Gerven gaat hieronder in op twee internationale uitersten in het denken over begaafdheid.
Weten

Beelddenken en dyslexie

In combinatie met dyslexie duikt steeds vaker de term ‘beelddenken’ op. Wat is beelddenken precies? En hoe ga je er mee om? Marion van de Coolwijk van Instituut Kind in Beeld: ‘Alle hoogbegaafden zijn beelddenkers.’
Doen

Beter leren met mindmappen

Mindmappen, het op een overzichtelijke manier in kaart brengen van informatie of ideeën, is ontwikkeld door Tony Buzan, een Engelse psycholoog. Inmiddels is mindmappen ook tot het onderwijs doorgedrongen.
Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Nieuws en agenda

Weten

‘Opvoeden is niet klein krijgen, maar helpen groot worden’

Klaas Jan Terpstra en Herberd Prinsen schreven samen het praktijkboek ‘Pubers van nu’. In dit boek spreken zij onder andere over de hersenontwikkeling van pubers en geven handvatten voor ‘iedereen die met pubers werkt’.

Weten

Huiswerk vroeger, nu en in de toekomst

Is het met de (huis)werkhouding van de huidige gymnasiumleerlingen echt zo slecht gesteld als sommige leerkrachten denken? In het kader van hun profielwerkstuk onderzochten zes gymnasiasten de werkhouding van hun medeleerlingen.

Weten

Brein tegen brein!

De snelste 400 meter of de meeste doelpunten... het is heel gewoon je fysieke talenten in te zetten op het sportveld. Maar er zijn volop gelegenheden om ook de mentale krachten te meten. En dat is nog leuk ook!

Weten

‘Je moet ze laten gaan. Ze kunnen zoveel!'

Basisschool ’t Kiemveld in het Brabantse dorp Den Dungen heeft al tien jaar speciale aandacht voor hoogbegaafde leerlingen. Het ‘TASC-model’ is daarbij een veelgebruikt instrument. ‘Het geeft richting en structuur. En dan kunnen ze zelf verder.’

Weten

Vooruit - Ben jij een Twitter-meester?

Weten

Als leren als vanzelf gaat…

Hoogbegaafde kinderen hoeven zich vaak lange tijd niet in te spannen om goede cijfers te halen. Dat kan tot gevolg hebben dat ze niet leren leren. Vroeg of laat komen ze dan met steeds lagere cijfers thuis. Het recent ontwikkelde leervaardighedenspel en het inzetten van leerlingmentoren helpt leerlingen ‘leren leren’.

Weten

‘Je ziet ze weer rechtop gaan lopen’

Het Bonhoeffer College biedt snelle en slimme leerlingen een uitgebreid programma met extra uitdaging. Steeds losser en vrijer naarmate de leerling ouder en zelfstandiger wordt. ‘Ze moeten het zelf zien te plannen en organiseren.’

Weten

We kennen geen conflictloos leven

Na de Uitblinkers junior ruimt Talent komend jaar plaats in voor Uitblinkers senior: mensen die kunnen terugkijken op een leven vol prestaties. In de eerste aflevering van deze nieuwe serie: Prof. dr. Herman van Praag (1929), emeritus hoogleraar psychiatrie, schrijver en publicist. ‘Die hersenen, dat was het. Ik heb...

Weten

Ervaringen van hoogbegaafde pubers

Hoe ziet het leven van hoogbegaafde pubers eruit? Voelen ze zich anders dan hun leeftijdgenoten of juist niet? Krijgen ze op school speciale aandacht en willen ze die eigenlijk wel? Waar halen ze hun plezier uit? Wat verwachten ze van hun ouders? Vier hoogbegaafde pubers geven antwoord.

Weten

Recensie en Boekenplank van...

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Weten

Nieuws en agenda

Weten

Multimedia en de WIFIgeneratie’

De Rolling Stones zongen het al in de zestiger jaren: ‘Kids are different today’. Zelfs in de oudheid werd al bezorgd gereageerd op de ‘jeugd van tegenwoordig’. De klinkende namen voor de generatie die nu opgroeit – generatie Einstein, WIFI-generatie, screenagers, Homo Zappiens – lijken te benadrukken dat er deze ke...

Weten

Nieuwe media op school: gebruik en misbruik

Hoe integreer je het gebruik van nieuwe media in je lessen? En hoe voorkom je dat leerlingen misbruik maken van de digitale snelweg? Joost de Maaré, docente biologie, leerlingbegeleider én redacteur van Talent toog op pad binnen haar eigen school en zocht uit wat er allemaal mogelijk was.

Weten

Hoe een gordeldier op een mens kan lijken

Hoogbegaafde leerlingen van de Burgemeester Amersfoordtschool uit Badhoevedorp bezochten vanwege een schoolproject over de evolutietheorie Artis. Bioloog Cor Zonneveld leidde hen langs een anemoon, een axolotl en een heus monster. ‘Dat monster is dus verre familie van ons.’

Weten

Dagboek van een gamer

In een Talent vol artikelen over games & jongeren mag het verhaal van een gamende jongere zelf natuurlijk niet ontbreken. Sander van Velze (13 jaar, 3e klas VWO aan het Olympus College in Arnhem) hield in zijn voorjaarsvakantie een game-dagboek bij. Hij beschrijft wat hem aanspreekt in gamen en wat niet-gamers volge...

Doen

Vooruit - Het Grote Gekrakeel van tekenen en taal

Weten

Cyberpesten – is het te voorkomen?

Dr. Trijntje Völlink is verbonden aan de Open Universiteit Nederland. Zij doet onder andere onderzoek naar betrokkenheid bij cyberpesten onder jongeren. ‘Bij serieus cyberpesten zie je vaak de schoolresultaten van een kind naar beneden gaan.’

Weten

Verrijking over de gehele linie

Ook doen waar je nog niet zo goed in bent, dat is een belangrijk doel van de verrijkingsgroep op de openbare basisschool La Res in Enschede. Leerlingen mogen laten zien wat ze goed kunnen, maar werken ook aan hun zwakkere kanten. ‘Ze leren dat ze iets moeilijk mogen vinden en het met enige inspanning toch kunnen.’

Weten

Leermiddelen - Ik voel me

Hoe zit het met de sociaalemotionele ontwikkeling van slimme leerlingen in de groepen 1 en 2 van de basisschool? Blijft deze ontwikkeling achter of juist niet? Welke activiteiten zijn belangrijk om de sociaalemotionele ontwikkeling te bevorderen? Het pakket Ik voel me maakt het mogelijk om samen met kleuters te refl...

Weten

Crutzens Nobelprijs: product van toeval en verlangen

In 1970 deed Paul Crutzen (1933) een ontdekking over chemische reacties in de ozonlaag. In 1995 ontving hij daarvoor tot zijn eigen verrassing de Nobelprijs voor de chemie. ‘Ik was goed op school. Behalve in scheikunde, gek genoeg.’

Weten

Creativiteit én planmatig werken

Lego staat bekend als kleurrijk speelgoed dat de creativiteit prikkelt. De Mindstorms-robots vormen het technische neusje van de zalm uit het assortiment. De vele variatiemogelijkhedenbieden volop uitdaging voor slimme kinderen... en vormen de ingrediënten van een spannende internationale wedstrijd.

Weten

Recensie

‘Een hoogbegaafd kind. Praktisch en positief op pad’.

Weten

Boekenplank van Jonathan Huijts

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner, nieuws en agenda

Weten

Er zullen altijd kinderen blijven die Leonardo-onderwijs nodig hebben

Een kleine drie jaar geleden opende Jan Hendrickx de eerste school speciaal bedoeld voor hoogbegaafden. Inmiddels zijn er al veertig Leonardoscholen, ondanks scepsis en een onzekere financiële basis. Talent vroeg Natasja Vranken, directeur van de Leonardostichting, naar de stand van zaken.

Weten

Deskundigheid én een klik met leerlingen

Op de PABO leer je het niet: de didactiek van ‘topdown’ en ‘deep level’ leren. En hoogbegaafdheid staat niet vetgedrukt in de programma’s van de lerarenopleidingen. Om les te mogen geven op een Leonardo-school moet je dan ook eerst zeventien dagdelen training volgen. Maar het begint met de vraag: past dit bij je?

Weten

Ervaringsverhalen van Leonardo-ouders

Ruim anderhalf duizend Nederlandse kinderen zitten op een Leonardoschool. Bevrijd van reguliere onderwijsbelemmeringen zouden zij er op hun eigen tempo aan hun eigen interesses werken. Maar zijn de Leonardoscholen wel zo utopisch?