Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieEen 7 voor inzet
Column door Tygo de Vries (10).
Ticket naar de wereld
Anthon Keuchenius
In een nieuwe serie praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. Aan het woord is Ruben Terlou, bekroond fotograaf en aankomend arts. ‘Ik dacht: ik ben echt een sukkel, ik ben echt niet slim.’
Leermiddelen - Leren controleren
Inge Slaats (Kikidio)
Een nieuw jaar met nieuwe leermiddelen. Inge Slaats, leerkracht en oprichter van de enige Montessorischool voor hoogbegaafden in Nederland, verzamelt leermiddelen. In Talent bespreekt zij deze keer drie denkspellen van Huch.
Aan je zelfvertrouwen bouwen
Marrigje de Bok
Structuur bieden en doelgericht werken lijken de sleutelwoorden bij de bovenschoolse plusgroep in Vught. Hier krijgen leerlingen gedurende een half schooljaar hulp bij de ‘last’ die zij ervaren van hun hoogbegaafdheid.
Inspiratie
Priscilla Keeman
Op de inspiratiepagina vindt u voortaan in elk nummer van Talent inspirerende initiatieven, best practices en bijzondere onderzoeken op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen. Hebt u ook zo’n bijzonder initiatief ? Laat het ons dan weten via priscilla@keemanschrijft.nl.
Vooruit - Maak je eigen Haikubes
Vooruit reist af naar Japan, het land van de haiku’s. Misschien weet je al wat een haiku is: een bijzonder – kort – gedicht. Maar waarom zijn ze zo leuk?
Zeven domeinen van leerkracht
Eleonoor van Gerven en Ilja Hoogenberg-Engbers
Eleonoor van Gerven (Slim Digitaal) en Ilja Hoogenberg (Zicht op Onderwijs) ontwikkelden de Competentiematrix voor de Specialist Begaafdheid. In dit artikel bespreken zij de zeven competentiedomeinen die ze onderscheiden.
Boekenplank van Raoel Haas
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Carla's corner
Carla Desain
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 15-jarige hoogbegaafde zoon. In Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
‘Respect voor individualiteit’
Een gesprek met schrijfster Irene Ypenburg en collega-schrijver en hoogleraar ontwikkelingspsychologie Franz Mönks is gezellig, heeft een hoge informatiedichtheid en gaat van de hak op de tak. Maar wel met een duidelijke visie op hoogbegaafdheid: ‘Onderwijs voor begaafden moet geïnstitutionaliseerd worden op de basi...
‘Bringing ideas alive’
Joost de Maaré
TEDxYouth ontwikkelde een schoolkit voor alle jongeren van 12 tot 18 jaar met wereldideeën. Het is een methode die gratis te downloaden is, die een uitstekend format biedt om leerlingen zelfstandig te laten werken en die uitdaagt om creatief te worden. Redacteur Joost de Maaré stelt vast dat de schoolkit heel geschi...
De open dag
Column door Ellen Sinot (18), die toevallig slim geboren is.
De dynamiek van intelligentie en het statische
Lang hebben wetenschappers gedacht dat intelligentie – en daarmee IQ-scores – weinig aan verandering onderhevig is gedurende iemands levensloop. Een
recente studie van Britse neurowetenschappers laat evenwel zien dat het IQ van pubers nogal kan schommelen.
Vooruit - De beste stuurman… Bouwt een schip
Maryan Camps en Els Schrover
Creatief met geschiedenis, dat zijn we in deze aflevering van Vooruit. Kun jij een schip bouwen van afval? En wordt het zeewaardig? Wie weet maak jij de Oudhollandse zeevaarders van weleer trots!
Leermiddelen - Zinder: een vriendelijk leermiddel
Inge Slaats
Soms kom je iets tegen dat niet in de allereerste plaats op de markt is gebracht voor hoogbegaafde kinderen, maar dat toch heel geschikt blijkt te zijn. De boekenserie Zinder is hiervan een voorbeeld.
De Zelf Konfrontatie Methode
Joost de Maaré
De Zelf Konfrontatie Methode, ontwikkeld door professor H. Hermans, helpt vastgelopen leerlingen hun patronen te ontdekken. ‘De leerling gaat rode draden in zijn gedrag en in zijn reacties ontdekken, krijgt zicht op zijn kwaliteiten en ziet waar hij steeds weer tegenaan loopt. Dit vormt de basis voor veranderingen d...
Beugelbekkies, vuurtorens en betwetertjes
Ellen Sinot
Column door Ellen Sinot (18), die toevallig slim geboren is.
Probleemloos proberen
Anthon Keuchenius
Wetenschapsjournalist, programmamaker en wiskundemeisje Ionica Smeets mocht een jaartje extra kleuteren, om te leren knippen en plakken. Veel hielp het niet. ‘Ik kan veel dingen snel leren, maar bewegende dingen gewoon niet.’
Welke proef heeft de X-factor?
Carla Desain
Vlammen die dansen op geluid, twee vloeistoffen die van kleur verschieten als je ze bij elkaar doet, plantjes die in rare bochten groeien, steeds naar het licht. Welke proef heeft de X-factor?
‘Inspiratie om zelf ook een boek te schrijven’
Boekenplank van Loes van der List.
Uitgelicht
Boekrecensies.
Inhoud
Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.
Hoe ontwikkel je zelfregulatie bij kinderen?
Priscilla Keeman
Voor een succesvolle schoolloopbaan is alleen een hoge intelligentie niet voldoende. Klinisch neuropsycholoog Prof. Dr. Hanna Swaab vertelt over het belang van de mate van zelfregulatie, het sturen van eigen denken, gedrag en emoties. ‘Als een kind iets vraagt, hoef je niet direct kennis aan te dragen.’
Nieuws
Lees hier de nieuwsberichten van deze editie.
Carla's corner
Carla Desain is journalist/ orthopedagoog en moeder van een 15-jarige hoogbegaafde zoon. Voor Talent zoekt zij telkens de leukste én leerzaamste lees- en spelmaterialen uit voor uw kind en/of leerling.
Verveling is voor slappelingen
Column door Ellen Sinot (18), die toevallig slim geboren is.
Zoeken naar de genetische basis van intelligentie
Anne van Kessel
Op 17-jarige leeftijd ruilde Zhao Bowen zijn school in voor BGI, China’s grootste genoom sequencing instituut. Nu leidt hij er de cognitive-genomics groep, een groep hyperintelligente jonge mensen met een gemiddelde leeftijd van 23 jaar. Ze zijn op zoek naar de essentie van het menselijk vermogen: de genen die ons I...
Hoe denkers denken
‘Kun je het hebben over dingen die niet bestaan?’ Dat was de vraag die professor Bartold Kooi begin dit jaar in een filosofieles voorlegde aan leerlingen van De Borgschool en De Piramiden uit het Groningse Winsum. Na afloop zeiden de kinderen dat ze het bijster interessant vonden, maar tegelijkertijd ook heel pittig...
‘Ik word omringd door slimme mensen’
Anthon Keuchenius
In Excellente studenten praat Talent met jonge mensen die kans zien hun talenten optimaal te benutten. Aan het woord is promovendus Iris Groen. ‘Stel dat ik professor word, dan zie ik het als mijn plicht iets te doen.’
Spelen met polymeren
Maryan Camps en Els Schrover
Voor dit experiment heb je een zenuwachtig publiek nodig, dan is het ‘t leukst. Je gaat namelijk een potlood steken door een plastic zak gevuld met water – en de vraag is: gaat dat lekken of niet?
Noordpool en plasticsoep
Marrigje de Bok
Als leren heel makkelijk is, kan het saai worden. Dat weten de kinderen uit Groep 9 ook. Maar hier doen ze gave projecten, over de ruimte, over geschiedenis of kunst. Soms is het moeilijk, maar dat is juist fijn. ‘Ik krijg hier meer uitdaging!’
Hengelose bibliotheek stimuleert leerzaam gamen
Priscilla Keeman
Op de inspiratiepagina vindt u inspirerende initiatieven, best practices en bijzondere onderzoeken op het gebied van hoogbegaafdheid bij kinderen. Hebt u ook zo’n bijzonder initiatief? Laat het ons dan weten via priscilla@keemanschrijft.nl.
Uitgelicht
Priscilla Keeman
Leermiddelen - Un poco loco
Inge Slaats
Het rode doosje waar we allemaal mee groot zijn geworden, kan onder het stof vandaan gehaald en ingezet worden voor verrijking op het gebied van vreemde talen.
‘Als je mensen echt wilt leren kennen, moet je heel goed kijken’
Boekenplank van Estelle Krammer.