Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieKijk nou eens
Manon Bakker
Congres Talent in de klas
Op 11 april 2024 wordt in Amersfoort het congres Talent in de klas georganiseerd. Hiervoor krijg je een dag vol inspiratie. Zo geeft Els Pronk een lezing over het thema ‘Talentgedreven Onderwijs’ en geeft Joep Dohmen een lezing over Bildung als nieuwe cultuur voor jongeren. Er zijn drie pa...
Leven in twee werelden
Hoogbegaafd en een migratieachtergrond
Priscilla Keeman
In het kader van de opleiding tot RITHA Specialist deed Fatima El Hasnaoui-Aitouny literatuuronderzoek naar hoogbegaafden met een migratieachtergrond. Ze vertelt over de uitkomsten van haar onderzoek. Ze schrok van de invloed van cultuurverschillen: ‘De bescheidenheid creëert onzichtbaarheid. Hoogbegaafde kinderen m...
Een ander perspectief
Maddy Hageman
Tussen twee buien door fietste ik naar de brievenbus. Om plassen te vermijden nam ik een andere weg dan anders. Ik zag bomen die ik nog nooit had gezien: de huizen daar kijken uit op een groot grasveld in plaats van op de straat. Als je daar woont, heb je een heel ander dagelijks perspectief. Terwijl het bij mij om ...
Een, twee, drie, vier, brug van papier
Anouk van der Toorn
In deze les leer je over verschillende constructies en ontwerpprincipes van bruggen. Je denkt na over wat bruggen stevig maakt, leert over vormverbindingen en bouwt een eigen brug.
Motiveren met een lange adem
Motivatie begaafde vo-leerlingen bevorderen
Maddy Hageman en Sabine Sypré
De vraag hoe motivatie bij leerlingen kan worden verbeterd levert docenten op met name vwo-scholen en gymnasia al vele jaren aardig wat hoofdbrekens op. Toen Sabine Sypré, al jaren bekend met de problematiek die kan spelen rondom hoogbegaafde kinderen en jongeren, op de universiteit van Gent en Leuven met deze vraag...
(Vroeg)signalering
Wat zegt de wetenschap erover
Sven Mathijssen
Aandacht voor hoogbegaafdheid gaat terug tot aan de oudheid. [1] Aanvankelijk werden gaven en talenten gezien als mysterieus of zelfs goddelijk. Inmiddels zijn er veel verschillende theorieën, modellen en visies die uit proberen te leggen waar gaven en talenten vandaan komen en hoe ze wel of niet tot uiting kunnen k...
Snelle fietsers en onderhandelaars
Ontwikkelingsvoorsprong bij jonge kinderen signaleren
Lilian van der Poel en Annemieke Nagel
In 2016 ontmoetten Annemieke en Lilian elkaar op een congres en ontdekten ze dat ze dezelfde droom hadden: jonge kinderen met een ontwikkelingsvoorsprong tijdig herkennen en zorgen dat deze kinderen een goede start kunnen maken in het onderwijs. Die droom vond een vervolg toen zij in 2020 samen onderzoek deden naar ...
Rijke leeromgeving en uitdagende hoeken
Kleuters met een ontwikkelingsvoorsprong signaleren en begeleiden
Annemieke van Manen
Frouke Blom-Bergwerf is kleuterleerkracht, intern begeleider van de kleuters en peuters, hoogbegaafdheidsspecialist en ze begeleidt een plusklas voor de kleuters en groep 3 op basisschool SOL De Bron in Hendrik-Ido-Ambacht. Linda van der Meulen is eveneens kleuterleerkracht en werkt in Berkel en Rodenrijs op de Pool...
Het Dossier: (Boeken)tips
Manon Bakker en Priscilla Keeman
Literatuur en achtergrondkennis
Drie stappen bij hoogbegaafdheid
De Expertgroep Ontwikkelingsvoorsprong geeft het signaleringsinstrument Drie stappen bij hoogbegaafdheid uit. Het instrument bestaat uit een handleiding, veertien handzame losse kaarten en een kleine klapper waarin alle kaarten zitten.
Er z...
Kikkers en vogels - Een nieuw perspectief
Anouk van der Toorn
Leerdoel:
Vaardigheden:
Creatief denken: een andere kijk door een ander perspectief.
Ruimtelijk denken: spelen met het standpunt om een optische illusie te maken.
Doelgroep: midden- en bovenbouwleerlingen po
Tijdsduur: 60 minuten
Dit heb je nodig:
- camera
In deze les experimenteer je met het maken ...
Maatwerk is zo moeilijk niet
Praat met de hoogbegaafde leerling
Carla Desain
In het primair onderwijs komt langzamerhand meer kennis over hoogbegaafdheid. Kinderen met kenmerken van begaafdheid krijgen daar steeds vaker onderwijsaanpassingen op maat. Hoe zit dat op het voortgezet onderwijs, waar de contacten tussen docenten en leerlingen veel gefragmenteerder zijn? Krijgen hoogbegaafde leerl...
‘Volop interactie tussen hoogbegaafden en andere leerlingen’
Tekst en foto’s: Martin van Rooij
Dat voltijds hoogbegaafdenonderwijs in een behoefte voorziet, wordt amper nog bestreden. Toch is zo’n separate groep niet ideaal. Soms vormt de hoogbegaafdengroep namelijk een enclave binnen de school. Maar niet op basisschool Het Talent in Lent.
Het ‘oerwoud’ van het onderwijssysteem ontrafeld
Priscilla Keeman
Hoogbegaafde kinderen leren vanzelf is een juridisch handboek voor ouders van hoogbegaafde kinderen. Auteur Fleur Terpstra, zelf hoogbegaafd en met een juridische achtergrond, moedigt professionals aan kennis te nemen van alle wetgeving rondom het onderwijssysteem. ‘Op die manier kun je ervoor zorgen dat alle kinder...
Verborgen talenten
Inzicht in de dubbele bijzonderheid van hoogbegaafdheid en dyspraxie
Ophélie A. Desmet, PhD
Stel dat te midden van een klas vol enthousiaste leerlingen een groep kinderen verborgen bleef, omdat hun potentieel niet herkend en overschaduwd wordt. Dubbel bijzondere leerlingen bezitten zowel een hoog cognitief vermogen of talent op specifieke gebieden als een leer-, emotionele, fysieke, zintuiglijke of ontwikk...
Nieuws
Manon Bakker
Motivatie bij begaafde leerlingen
Recent hebben Hornstra en haar collega’s onderzoek gedaan naar de motivatie van intellectueel begaafde leerlingen en hun klasgenoten. Hiervoor volgden ze leerlingen van groep 3 tot en met groep 5. Motivatie is onlosmakelijk verbonden met hoe betrokken leerlingen zijn bij het leerpr...
Kijk nou eens!
Manon Bakker
KarakterKracht
KarakterKracht is een nieuwe toolkit van onderzoekswerkplaats POINT040 om begaafde leerlingen en hun klasgenoten beter inzicht in henzelf te geven en begaafden zich beter begrepen te laten voelen, met als doel hun zelfbeeldontwikkeling te ondersteunen.
KarakterKracht heeft als theoretische basis de ...
‘Door alle ruis in mijn leven kwam ik nauwelijks aan leren toe’
HB-portret Niek Silvan, 34 jaar, filmregisseur en docent-coach aan het Mediacollege
Carla Desain
Ten eerste, van harte gefeliciteerd met je prijs voor je afstudeerfilm voor de filmacademie
‘Ja joh, zo tof! Voor mijn film Swans Reflecting Elephants kreeg ik van het Nederlands Filmfonds een Wildcard, een jaarlijkse prijs voor talentvolle afstudeerders. Ingekort schreef de jury: “De regisseur toont een uitermate ...
Wanneer loopt het?
Maddy Hageman
Met een goed bevriende collega maakte ik een herfstwandeling langs het strand. Nat zand, een weids uitzicht en eindeloos aanrollende golven: heerlijk om zo samen te lopen. We bleken online dezelfde commissievergadering van de Tweede Kamer te hebben gevolgd op 30 maart dit jaar: ‘Passend onderwijs voor hoogbegaafde l...
Dat kan ik zélf
Liesbet Stam-Gommans
Belastbaarheid. Dit kan een beladen term zijn, zeker als je minder belastbaar bént. Er wordt dan gesproken over draagkracht versus draaglast. Meestal wordt met je meegedacht over het verlagen van de draaglast: minder doen, meer ‘niksen’. Voor mij klinkt dit steeds onlogischer, of op z’n minst onvolledig.
Stel, e...
‘Ontwikkelingsvoorsprong’ versus ‘hoogbegaafdheid’
Ben Daeter
In Nederland maken we onderscheid tussen ontwikkelingsvoorsprong en hoogbegaafdheid. Met ontwikkelingsvoorsprong wordt bedoeld: het vermogen van een kind om bepaalde vaardigheden of kennis sneller of beter te verwerven dan een ander kind van dezelfde leeftijd. Opvallend is dat dit onderscheid in de Engelse literatuu...
Uitdaging voor iedereen
Hoe kun je bestaande projecten aanpassen?
Antoinette Gerichhausen en Jeroen Hollander
De afgelopen NOT keek ik mijn ogen uit. Er is zoveel projectmateriaal om je leerlingen op de basisschool mee te inspireren nieuwe leerervaringen op te doen. Maar hoe leuk en uitdagend projecten ook kunnen zijn voor de hele school, de uitdaging die ze bieden voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid is soms t...
De natuur als school
Vakoverstijgend leren
Annemieke van Manen
Natuur verlicht stress, bevordert zelfdiscipline en heeft een positief effect op de aandachtsspanne van kinderen. [1-3] Ouders ervaren minder gedragsproblemen wanneer hun kinderen in contact komen met de natuur en leren in en van de natuur bevordert de motivatie en betrokkenheid. [4-5] Meerdere onderzoeken tonen aan...
25 jaar Talent
Sven Mathijssen en Ellen Gommers
In deze laatste editie van 2023 gaan we iets doen wat we dit jaar nog niet hebben gedaan: terugblikken op tijdschrift Talent zelf. We bestaan dit jaar namelijk 25 jaar.
'Hup, naar buiten!'
Sven Mathijssen
We hebben het eerder nog niet gedaan, maar in het laatste nummer van deze 25e jaargang doen we het wel: stilstaan bij dit zilveren jubileum van Talent. In een paar jaar kan er al heel wat veranderen, laat staan in 25 jaar. Daarom hebben we een overzichtje van de veranderingen in deze editie opgenomen (zie pagina 20 ...
Doet-ie het? Of doet-ie het niet?
Maryan Camps/Els Schrover
Leerdoel:
Vaardigheden:
- Hypothesen opstellen en onderbouwen
- Eenvoudige proefjes uitvoeren, observeren en evalueren
- Discussiëren over mogelijke oorzaken voor de uitkomst van de onderzoekjes
- Hypothesen eventueel aanpassen
Doelgroep: midden- en bovenbouwleerlingen po
Tijdsduur: 60-75 minuten
In deze l...
‘Er zakken leerlingen die geknipt zijn voor de universiteit’
Het Zuider Gymnasium: meer differentiatie in onderwijs aan hoogbegaafden
Tekst en foto’s: Martin van Rooij
Wat bedoeld was als een reportage over het Zuider Gymnasium ontpopte zich tot een pleidooi voor goed onderwijs aan hoogbegaafden in het algemeen. Diep in zijn hart is conrector Chris van den Berg geen liefhebber van speciale arrangementen zoals verdieping en kleinere klassen. ‘Hoogbegaafden moeten leren zich te verh...
In het ergste geval…
Sven Mathijssen
‘Laat ze zich niet bemoeien met wat ze niet willen zien groeien.’
Deze korte spreuk las ik in een dichtbundel van Jesse Laport op het Poetry International Festival in Rotterdam. Die dag kreeg ik een heel andere kijk op poëzie, omdat er een speciaal programma met voordrachten voor doven en slechthorenden was inge...
Rust brengen in de woelige rivier
Priscilla Keeman
Marieke van der Zee, psycholoog en ouderbegeleider bij Bureau Mare, trekt de lezer vanaf de inhoudsopgave naar binnen in Het geheim van de rivier. Hoe je tolk wordt van je begaafde kind. Door middel van een sprookje maakt Van der Zee duidelijk dat je aandacht als ouder eerst naar jezelf mag gaan voor je die vervolge...
Zorg dat iedereen dezelfde taal spreekt
Hoogbegaafdheid vroegtijdig herkennen met goed signaleringsbeleid
Nathalie van Geloven, Marion Kerkhof en Ton van Houtert
Wordt het makkelijker om leerlingen met kenmerken van begaafdheid passend onderwijs te bieden als hun behoeften beter worden gesignaleerd? Wie zijn die leerlingen met kenmerken van begaafdheid? Hoe vinden we deze leerlingen en worden ze überhaupt wel (op tijd) ontdekt? Met dit artikel hopen we leerkrachten te inspir...
Hoogbegaafdheid in alle kleuren van de regenboog
Ervaringen van LHBTIQ+-leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid
Sven Mathijssen en Carla Desain
Dr. Orla Dunne is onderzoeker bij Centre for Talented Youth Ireland (CTYI) van Dublin City University. Zij promoveerde vorig jaar op de ervaringen van lesbische, homoseksuele, biseksuele, transgender, intersekse en queer (LHBTIQ+-)leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Deze leerlingen voelen zich dubbel ander...
Nieuws
Manon Bakker
Brochure over peergroup-onderwijs
In opdracht van het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap publiceert het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN) brochures over thema’s rond (hoog)begaafdheid. In de publicatie over peergroup-onderwijs wordt zowel het wetenschappelijk perspectief als het perspect...
Kijk nou eens!
Manon Bakker
Uitdagend of verrijkend onderwijs?
In het nieuwe boek Uitdagend of verrijkend onderwijs geeft Sonja Morbé maar liefst 78 antwoorden op vragen over hoogbegaafdheid, beleid en de praktische implementatie ervan. Elk hoofdstuk behandelt een vraag zoals: ‘Wat is hoogbegaafdheid wel én niet?’ of ‘Hoogbegaafde leerlingen ...
Talent Waarderend Werken
Annemieke van Manen
Op basisschool De Hofvilla wordt ‘talentgericht’ gewerkt. De kinderen gaan in verschillende ateliers aan de slag met onder andere koken, sporten of techniek. In de talentklassen denk, zijn en doen wordt gedifferentieerd op basis van hoofd, hart en handen. ‘Doen waar je goed in bent, maakt je gelukkig.' Dat is de vis...
‘Zij leerden ‘vis’ lezen, ik was al aan verhalen toe’
HB-portret Hannah Redlich, 16 jaar, thuiszitter vwo 5
Carla Desain
Wanneer kwam jouw hoogbegaafdheid aan het licht?
‘Toen ik 6 was, vroeg m’n juf mijn ouders mee naar een lezing over hoofbegaafdheid. Alle drie herkenden ze mij in die lezing, vooral dat ik een enorme leerhonger heb en overal diep over nadenk. Dat deed ik al als peuter. Als driejarige keek ik eens op tijdens mijn sp...
Aan de leerkracht van Maryse
Maddy Hageman
Beste juf,
Vorige week bereikte ons het bericht dat je de schoolresultaten van Maryse vindt tegenvallen en dat je er daarom op aandringt dat Maryse er komend schooljaar in groep 8 de hele week bij is. Dat impliceert dat de ochtend op de Plusklas wegvalt. Als Plusklasteam maken wij ons zorgen, omdat uit onderzoek...
Zoals men zaait...
Janneke Berendsen-Hulshof
In het ‘plan van aanpak hoogbegaafdheid’ zet het kabinet in 2023 tien maatregelen in gang om het onderwijs aan hoogbegaafde leerlingen te verbeteren. Dit is in allerlei opzichten natuurlijk erg goed nieuws. Een van de maatregelen, maatregel negen, beschrijft: ‘Meer aandacht voor (hoog)begaafde leerlingen in (leraren...