Welkom
Talent biedt verdieping, actuele kennis en achtergrondinformatie, zodat je als professional begaafde kinderen kunt helpen bij een goede schoolcarrière.
Talent richt zich op begeleiders (leerkrachten en andere professionele begeleiders) van begaafde kinderen.
Bekijk alle Vooruit
Word abonnee
Bekijk hier de mogelijkhedenRedactie
contact met de redactieHoogbegaafd en niet naar school: waarom?
‘Scholen hebben te weinig kennis van hoogbegaafdheid in huis’
Tekst en foto: Martin van Rooij
Goed kunnen leren is geen garantie voor een soepele gang door de basisschool en de middelbare school. Hoogbegaafden doen het lang niet altijd goed op school en sommigen vallen langdurig uit. Waarom? Wat zouden we kunnen verbeteren om deze talentvolle leerlingen binnenboord te houden? Jarmo Schoemaker deed er wetensc...
‘Je gaat het pas zien als je het doorhebt’
Leerkrachten met een hoogbegaafd kind vertellen over de invloed van die ontdekking op hun werk
Annemieke van Manen
In november 2022 verscheen op LinkedIn een bericht van Marije Hofland – auteur van het boek Een intense reis – met de titel: ‘Oproep aan alle leerkrachten: neem zorgen van ouders serieus!’ Marije vertelt in dit stuk dat ze op een verjaardag werd aangesproken door een oud-leerkracht die het verhaal over haar hoogbega...
Nieuws
Esther Klaassen
Onderzoek
Bij onderzoekswerkplaats POINT zijn de effecten van de coronalockdown in 2020 op het gebied van welbevinden, motivatie en de psychologische basisbehoeften autonomie, verbondenheid en competentie bij basisschoolleerlingen in kaart gebracht. De onderzoekers hebben daarbij ook gekeken naar mogelijke verschi...
Kijk nou eens!
Esther Klaassen
Lesmodules over de Romeinen in Nederland
Duik de vaderlandse geschiedenis in met allerlei lesmodules over de Romeinse tijd in Nederland. Aan de hand van thema’s zoals de Romeinse Limes, bouwkunst en techniek, het dagelijks leven en cultuur en religie komen leerlingen meer te weten over hoe het was om te leven in Nede...
168 tegels
Maddy Hageman
Ik was bij mijn broer, omdat mijn neef Gijs 21 werd. We zien allemaal dat het beter gaat met hem. Langzaam ontgroeit hij zijn diagnoses. Hij heeft een vriendin, wil aan een studie beginnen. Zo af en toe vertelt hij iets over zijn tijd op de basisschool.
‘Je moest echt niks op die school, hè. Ik wilde niet rekenen, ...
Gamers: de makers van de toekomst
Waarom gamen meer in de belangstelling mag staan
Maddy Hageman
Tijdens vrije momenten in de Plusklas in Houten blijkt steeds vaker hoeveel de leerlingen gamen, zowel de jongens als de meiden. Dit is in overeenstemming met de laatste rapportage van het Trimbos-instituut [1] en vind je ook terug in rapportages uit andere delen van de wereld (Amerika, Engeland, Turkije). Overal zi...
Hoogbegaafdheid ont-wikkelt
Priscilla Keeman
In het boek Hoogbegaafdheid ont-wikkelt beschrijft auteur Sanne Dooren samen met co-auteur Lijnie Reijers haar zoektocht naar haar identiteit. Het ervaringsverhaal van Dooren beoogt taboes omtrent hoogbegaafdheid te doorbreken en inzicht te geven in de belevingswereld van een hoogbegaafde adolescent.
Leren voor het leven
Liesbet Stam-Gommans
Een school, het is een bijzondere plek als je erbij stilstaat. Als kind kreeg ik een beeld van een ‘snelkookpan’ als ik dacht aan school: daar moest je ‘in’ en aan het eind was je ‘klaar’. Toen al vond ik dat jammer, want wie besliste dan dat ik ‘klaar’ was en wat daar bij hoorde? School was op een gegeven moment wé...
‘Het is hoog tijd om muren tussen onderwijs en zorg af te breken voor leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid’
Samenstelling: Carla Desain en Sven Mathijssen
Gelukkig is er in het onderwijs steeds meer kennis over en aandacht voor de behoeften van leerlingen met kenmerken van hoogbegaafdheid. Maar dat is niet altijd genoeg. Het onderwijssysteem sluit niet bij al deze leerlingen aan. Mogelijke gevolgen zijn vastlopen in het systeem of ongelukkig, eenzaam of angstig worden...
Best een beetje gek
Sven Mathijssen
Op het gebied van hoogbegaafdheid doen we in Nederland een aantal opvallende dingen. Vergeleken met de Engelstalige wetenschappelijke literatuur, durf ik ze zelfs ‘best een beetje gek’ te noemen. Zo zijn de profielen van Betts en Neihart [1] bij menig begaafdheidsspecialist in Nederland bekend, terwijl deze in de in...
Geleiders maken
Maryan Camps en Els Schrover
Je gaat een circuit maken waarmee je een lampje laat branden. Je gaat op zoek naar materiaal dat stroom geleidt. Wie maakt het langste circuit?
Dubbele pet
Sven Mathijssen
In ons leven zetten we vaak verschillende petten op. Soms ontkomen we er niet aan er meerdere tegelijk op te zetten. Als ik het op mezelf betrek: ik probeer bij mijn werk voor Talent vooral de Talent-pet de boventoon te laten voeren. Het grootste deel van mijn werktijd heb ik echter mijn (spreekwoordelijke!) Radbo...
Nieuws
Esther Klaassen
Onderzoek
Leden van expertisecentrum Radboud Talent in Ontwikkeling (RATIO) hebben onlangs een artikel gepubliceerd over de ervaringen van (hoog)begaafde leerlingen in de plusklas en de thuisklas op het gebied van motivatie en de psychologische basisbehoeften autonomie, competentie en relatie. De leerlingen uit h...
Ex-peer-imenteren met peers
Daniëlle Goos
In deze editie een praktijkonderzoek van Daniëlle Goos in het kader van de onderzoekswerkplaats POINT013. Daniëlle is werkzaam als bovenschoolse coördinator/specialist hoogbegaafdheid voor Xpect Primair en neemt deel aan de onderzoekswerkplaats POINT013. Daarnaast werkt zij in het TalentLab op BegaafdheidsProfielSch...
Julia Monden 9 jaar, groep 6
‘Het is echt niet fijn om op school niet je best te hoeven doen’
Carla Desain
Jij bent op je negende al aan je derde school toe?
‘Klopt. Ik had aan geen enkele school een hekel, daar lag het niet aan. Mijn eerste school was heel gezellig en dichtbij, ik kon erheen fietsen. Maar in groep 3, terwijl mijn klasgenootjes hun best deden op de losse letters, las ik al boekjes – ik had mezelf al ler...
Extra formatie
Maddy Hageman
Afgelopen zomer trof ik mijn oud collega John, die vertelde dat hij was gestopt. ‘Hoe dat zo?’ vroeg ik. Lang verhaal kort: hij is gillend weggerend bij de HB-school waar hij het inmiddels toch zo’n acht jaar had uitgehouden. Hij kon het niet langer aanzien dat de ‘makkelijke’ hoogbegaafden (IQ van 145+, harmonisc...
De stelling
‘De sociale en emotionele behoeften van kinderen met kenmerken van begaafdheid kun je niet vangen in testresultaten’
Carla Desain en Sven Mathijssen
Psychologen richten zich bij de begeleiding van kinderen met kenmerken van begaafdheid steeds vaker op behoeften en hoe daarbij aangesloten moet worden. Bij het testen van de social een emotionele ontwikkeling van kinderen gaat het doorgaans om één of meer van deze vier domeinen: sociale competentie, emotionele comp...
Van SLO naar NTCN
Nieuw Kenniscentrum Hoogbegaafdheid
Martin van Rooij
Na 22 jaar deel te hebben uitgemaakt van SLO is het Informatiepunt Onderwijs en Talentontwikkeling gestopt en is een nieuw Kenniscentrum Hoogbegaafdheid gestart bij het National Talent Centre of the Netherlands (NTCN). Nora Steenbergen, curriculumontwikkelaar bij SLO, blikt terug.
Kijk nou eens!
Esther Klaassen
Het verhaal van Koning Schaak
Aan de hand van sprookjes over de dwaze koning Trippel worden in dit spel de schaakregels op een eenvoudige en leuke manier uitgelegd, zodat ook jonge kinderen deze snel onder de knie hebben. Bij elk schaakstuk hoort een geïllustreerd verhaal waarmee wordt uitgelegd hoe dit schaakstuk...
Sprookjes
Maryan Camps en Els Schrover
Hield jij vroeger ook zo van sprookjes? Heb je weleens gemerkt dat de structuur van verschillende sprookjes vaak dezelfde is? Dikwijls maakt er iemand een fout waardoor alles mis dreigt te lopen. Gelukkig komt het aan het eind meestal toch goed en ‘leven ze nog langen gelukkig’. Het sprookje heeft ons dan iets gelee...
Bloom is meer dan (we) denken
De taxonomie van Bloom als kader voor differentiatie
Ragnild Zonneveld
Bij de meeste leerkrachten is de taxonomie van Bloom inmiddels bekend, zeker bij diegenen die met begaafde leerlingen werken.[1] Toch komen veel mensen niet verder dan ‘hogere orde denkvaardigheden’. Dat is jammer, want de taxonomie van Bloom biedt een prachtig kader voor differentiatie en rijk onderwijs. In dit art...
Hoe onderzoek doen zelfredzaamheid stimuleert
Wetenschapsknooppunten als inspiratie voor lessen voor het leven
Annemieke van Manen
Veel scholen doen tegenwoordig aan onderzoekend en ontwerpend leren. Grote kans dat universiteiten aan deze opmars bijgedragen hebben: sinds 2009 werken ze samen met het primair onderwijs in zogenaamde wetenschapsknooppunten.
Proud to be fout
Janneke Berendsen-Hulshof
Door een keynote* van Dr. Matthew Zakreski met als titel Failure is Fun...damental werd ik opnieuw aan het denken gezet over het omgaan met het maken van fouten. Hij stelt dat het maken van fouten een onvermijdelijk onderdeel van het leven is en dat je in plaats van dit een hopeloze gedachte te vinden, beter kunt ...
Hoogbegaafdheid in zorg en onderwijs
Priscilla Keeman
Met het boek Hoogbegaafdheid. Emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong)volwassenen. Toolbox voor de praktijk schrijft GZ-psycholoog Mia Frumau een gedegen verhaal over hoogbegaafdheid vanuit GGZ-perspectief. Frumau, die nog les kreeg van professor Franz Josef Mönks, put uit een rijke praktijkervaring. Zij bespr...
Talentologie
Een andere visie op talent
Ben Daeter
In een tijdschrift als Talent is het goed om ook eens te kijken naar andere visies op talent dan de gebruikelijke. In dit artikel staat het concept Talentologie centraal, waarin talent gezien wordt als een vermogen tot groei.[1] Dit betekent dat de focus vooral ligt op emoties, ambities en persoonsvorming van kinder...
Veel vraag naar een tussenjaar
Intermezzo: pauzeren zonder tijd te verliezen
Martin van Rooij
Twee jaar overslaan op de basisschool en dan linea recta naar de brugklas van het vwo? Dat is niet altijd handig. Soms loopt de intellectuele ontwikkeling van een kind immers een flink eind voor op diens sociaal-emotionele en fysieke ontwikkeling. In Nijmegen vonden ze er wat op.
Meneer Van Walstijn
Sven Mathijssen
Wie maakte voor jou het verschil en voor wie ben jij de verschilmaker?’ Dat was de vraag waarmee we in de vorige editie een oproep aan de lezers van Talent deden. Ik hoefde zelf niet lang na te denken over wie voor mij het verschil heeft gemaakt: meneer Van Walstijn.
Meneer Van Walstijn was mijn geschiedenisdocent ...
Het mysterie van het leren
Priscilla Keeman
Ben Daeters nieuwe boek Het mysterie van leren. De rol van myeline, ignition, deep practice en mastercoaching is gebaseerd op Daniel Coyles boek The Talent Code. Greatness isn’t born. It’s grown. Daeters belangrijkste doel is om de opvattingen van Coyle in Nederland meer bekendheid te geven. Hij verwijst dan ook vee...
Leren voor het leven (en niet voor het VO)
Linus-onderwijs in Drunen
Martin van Rooij
Van één naar honderdvijftig leerlingen in twaalf jaar tijd: Linus-onderwijs in Drunen groeide hard. Verdere groei is mogelijk, maar niet zonder meer draagvlak, stelt directeur Nicole Smits. ‘Zie maar eens de steun van vier samenwerkingsverbanden te krijgen.’
Zomers opladen door het jaar heen
Liesbet Stam-Commans
Op het moment van schrijven, het is bijna zomervakantie, zijn er nog flink wat afrondende taken die mijn aandacht vragen en krijgen. Dit vind ik persoonlijk zo’n heerlijk vanzelfsprekende, natuurlijke deadline. Dat heb ik ook zo in de weken voor kerst. Daarna begint het weer ‘opnieuw’. Als ik nadenk over wat er voor...
Te intelligent om gelukkig te zijn?
Over perfectionisme
Ben Daeter
De Franse specialiste op het gebied van hoogbegaafdheid, Jeanne Siaud-Facchin (1957), schreef het boek Te intelligent om gelukkig te zijn? Hoogbegaafdheid bij volwassenen. Als geen ander weet zij dat perfectionismenauw kan samenhangen met hoge intelligentie. Het is een veelvoorkomend kenmerk van intelligente persone...
Thijs Kuperus 9 jaar, groep 6
‘Bij vreemden aanbellen voor een klusje: voor de plastic soep durfde ik dat’
Carla Desain
Wat wil je later worden
‘Ik wil de wereld redden. Ik zag de speech van Greta Thunberg voor de Verenigde Naties. Ze is zó boos over hoe grote mensen de aarde vernielen, terwijl wij kinderen er nog lang op willen leven. Ik wil later net zo worden als zij en met haar samenwerken. Ik hou heel erg van de natuur. We moet...
Conflictwijs
Waar komen conflicten van hoogbegaafde kinderen vandaan en hoe gaan we ermee om?
Ido van der Waal, Noks Nauta en Thessa van Aerde
In de literatuur over hoogbegaafden was niets te vinden dat specifiek over conflicten bij hoogbegaafden ging. Wel was er een artikel over conflicten tussen ouders van hoogbegaafde kinderen en de school.[1] Uit casuïstiek met betrekking tot hoogbegaafde volwassenen wisten we al wel dat (arbeids)conflicten bij hoogbeg...
wetenschappelijk onderzoek naar plakband
Maryan Camps en Els Schrover
Wetenschap is gebaseerd op feiten: dingen die altijd waar zijn, voor iedereen. Als een wetenschapper onderzoek doet naar iets, bijvoorbeeld hoe een vogel kan vliegen, dan is het belangrijk dat de uitkomst van zo’n onderzoek objectief waar is, en dat ieder ander die datzelfde onderzoek goed uitvoert tot precies dezel...
Hah, september!*
Maddy Hageman
Als de zomervakantie voorbij is, is het september. Dat betekent uitgerust of toch niet, en een lekker kleurtje op het gezichten de armen. Het haar mag verwaaid zijn. Door zon en zee is het stugger en bleker. Een geweldige look, zonder tussenkomst van de kapper of een spray! Daarmee ga je met flair de deur uit, man o...
Nieuws
Esther Klaassen
Boek: hoogbegaafdheid: emotionele ontwikkeling bij kinderen en (jong-)volwassenen
Dit boek van Mia Frumau heeft als ondertitel ‘Toolbox voor de praktijk’ en is geschreven voor professionals in de jeugd-GGZ. Het biedt nieuwe inzichten en praktische tools voor het omgaan met hoogbegaafde cliënten. Uitgangspunt is een...