Weten

Zeventien adviezen voor de begeleiding van hoogbegaafde onderpresteerders

Wees enthousiast over je eigen vak! Dit is voor leerlingen een van de belangrijkste motiverende factoren.
Weten

Hoogbegaafd: presteren of onderpresteren?

Uitblinken mag weer; de roep om aandacht voor hoogbegaafdheid klinkt alom, maar wat kan het onderwijs ermee, dat al zoveel op zijn bordje heeft? Hoe begeleid je als docent hoogbegaafde leerlingen in de klas? En kunnen andere leerlingen meeprofiteren?
Weten

Een klas overslaan: een goed idee?

Tegenstanders van versnellen zijn vaak bang dat het negatieve gevolgen heeft voor de sociaal-emotionele ontwikkeling. Blijkt dit ook uit onderzoek? En wat zijn de ervaringen van versnelde leerlingen en hun ouders?
Weten

Hoogbegaafd, wat nu?

De ontdekking dat je kind hoogbegaafd is, roept bij ouders vaak allerlei gevoelens op. Ze maken meestal verschillende fases mee – van ontkenning tot opluchting. Wat moet je wel doen en wat juist niet?
Weten

De onderwijsdeskundige: ‘School hoeft niet altijd leuk te zijn’

‘Ouders leggen het accent vaak te veel op de schoolse kennis die hun kind aangeboden zou moeten krijgen,’ stelt Hester Klaassens van onderwijsbegeleidingsdienst Marant.
Weten

Wat gebeurt er in de kleutertijd?

Je kind gaat met groeiende tegenzin naar school. De contacten met school verlopen steeds stroever. Dan komt er een moment waarop je je als ouder afvraagt: is mijn kind niet beter af op een andere school?
Doen

Rijk aanbod voor Slimme kleuters

Ook jonge kinderen kunnen een duidelijke ontwikkelingsvoorsprong hebben. Daar wordt lang niet altijd met een specifiek aanbod op ingespeeld bij scholen.
Weten

‘Ons ene kind is hoogbegaafd, ons andere kind niet’

Alle kinderen zijn verschillend, in alle gezinnen met meer dan één kind moet geschipperd worden om ieder kind tot zijn recht te laten komen. Maar bij gezinnen waarin het ene kind superslim is en het andere normaal begaafd, zijn de verschillen groter.