Weten

Een beetje het geluk afdwingen

Pieter Drenth (1935) verliet op zijn zeventiende het hoge noorden, om aan de Vrije Universiteit een imposante academische carrière te beginnen. Hij studeerde cum laude af als psycholoog, promoveerde cum laude op zijn vijfentwintigste, en werd achtereenvolgens de jongste hoogleraar, de jongste
rector magnificus, de j...

Weten

‘We hoeven niet alles te begrijpen’

Niet zelden komt op school de vraag om plusgroepen van een ouder. Ouders van de Verhoeff-Rollmanschool in Bodegraven zetten zelf plusgroepen op en geven de lessen. Leuk om te doen en ‘als ouder ben je blij dat er iets gebeurt.’

Doen

Leermiddelen - 1+1 is erg vaak 3

In het spel Mount Everest is een goede samenwerking, overleg en samen strategische beslissingen nemen noodzakelijk om de expeditie te laten slagen. Dit coöperatieve spel kan ervoor zorgen dat een (hoog)begaafd kind op een spannende en aangename manier gaat ervaren dat bij samenwerken de uitkomst meer kan zijn dan de...

Weten

Met leerlingen in gesprek komen en in gesprek blijven

Aan de hand van praktijkvoorbeelden krijgt u een idee hoe spelmateriaal u helpt met deze leerlingen in gesprek te komen en te blijven.

Weten

Het vollehoofdenboek

Recensie.

Weten

‘Dit boek is geschreven door de slimste man sinds Einstein'

Boekenplank van Shimara van den Elzen.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla's corner, nieuws en agenda.

Columns

Home Sweet Home?

Column door Jinte Veldman, 18 jaar.

Weten

Leren denken als de basis voor succes op school

Het lijkt logisch: leren gaat gepaard met denken. De vraag is of dat ook omgekeerd geldt: moet je denken ook leren? Zo ja, is ‘leren denken’ dan een activiteit die op school aandacht moet krijgen? Geldt dit ook voor begaafde leerlingen, of misschien juist voor hen? In deze bijdrage verkennen we dit soort vragen en i...

Weten

‘Debatteren draagt bij aan je ontwikkeling’

Het schooluniform moet worden ingevoerd. Er moet een wettelijk verbod komen op reclame voor ongezonde voeding voor kinderen. Er moet extra belasting komen op vlees. Tijdens het debattoernooi NK Scholieren draait alles om het aanvallen of verdedigen van dit soort stellingen.

Weten

Hoogbegaafd denken is een manier van zijn

Een gesprek over denken en intelligentie met Frank de Mink en Truus van der Kaaij, beiden gelauwerd in hoogbegaafdenland, leidt tot een passievol gesprek over de theorie van Dabrowski. ‘IQ-testen alleen zijn niet voldoende. Er is een kwalitatief en meerlagig begrip nodig voor hoogbegaafdheid.’

Weten

In ontspannen sfeer tot volle bloei

Hoogbegaafde kinderen hebben elkaar nodig. Om samen te praten, te denken en te lachen. Bij de plusgroep van GelukkigHB in Zwolle vinden hoogbegaafde leeftijdsgenoten elkaar. ‘Hier hoeven ze niet meer onder te duiken.’

Doen

Vooruit - Met vier kwarten maak je meer

Buiten vallen de blaadjes, maar binnen is het warm en behaaglijk. Vooruit maakt het extra knus met een recept voor overheerlijke cake. En Vooruit zou Vooruit niet zijn als er niet ook het een en ander geëxperimenteerd werd natuurlijk!

Weten

Geen hoogbegaafd iemand

Uitblinker Hedy d’Ancona bewoog en beweegt zich als oorlogskind, cabaretière, wetenschapper, feministe, moeder, televisiemaker, onderzoeker, politica, minister, vrouw van minister, auteur, Opzij-oprichter, en nu: bestuurder en vrouw van een beroemd kunstenaar, in veel verschillende werelden. ‘Het is me eigenlijk all...

Weten

‘Eén hand die klapt’: filosofische en doordenkvragen voor kinderen

‘Word ook denkkundige’, nodigt de auteur, Erno Mijland, kinderen uit. Hij bedacht een spel om kinderen uit te dagen na te denken over filosofische vragen. Nou ja, spel, Femke en Charlotte, slimme meiden die in september naar groep 8 gaan, vinden het meer leren dan een echt spel. Maar wel leuk leren!

Weten

Topwerk voor Pallegonië

Wat is de munteenheid van Pallegonië, hoe klinkt het volkslied en wat is typerend voor de architectuur in dit land? Nee, Googlen helpt niet. Pallegonië bestaat namelijk niet echt. De opdracht aan de leerlingen van de plusklas van openbare basisschool ‘t Palet in Diemen is alles zelf te bedenken. Ze werken daarbij sa...

Weten

To lobby or not to lobby

Onderwijsminister Van Bijsterveldt trekt de komende jaren extra miljoenen uit om begaafde leerlingen beter te bedienen. Stel: je hebt een lumineus idee, hoe kom je dan bij dat geld?

Weten

Apathische pubers

Voor Talent beschrijft docent en hoogbegaafdencoördinator op het Herman Jordan Lyceum te Zeist, Sandra Kiela, hoe zij begaafde leerlingen in het middelbaar onderwijs weer gemotiveerd krijgt. Het boek Zie je me wel? - motiveren van begaafde leerlingen in het vwo blijkt hierbij een praktisch hulpmiddel.

Weten

‘Held en schurk hadden een vergelijkbaar beginpunt'

De boekenplank van Friso Lohman.

Weten

Inhoud

Bekijk hier de inhoudsopgave van deze editie.

Doen

Carla's corner

Carla's corner, nieuws en agenda.

Columns

A whole new world

Column door Jinte Veldman (18 jaar).

Weten

Slimme meisjes, domme jongens?

Jongens hebben het moeilijk op school, als we de media moeten geloven. Waar het misgaat zijn de jongens ruim in de meerderheid. Zou dat bij begaafde leerlingen anders zijn en zijn er risicofactoren aan te wijzen? In dit artikel zetten we wat bevindingen en ervaringen op een rij.

Weten

Begrijp je me, misschien?

In het kader van de ECHA-opleiding verrichtte Esther de Boer, inmiddels afgestudeerd specialist in gifted education, een onderzoek onder 128 basisschoolleerlingen. Zij keek daarbij naar wat (hoog)begaafde leerlingen verwachten van leraren die hen begeleiden. In dit artikel bespreekt zij de meest opvallende uitkomste...

Weten

Een hoofd vol gedachten

Steeds vaker tegenwoordig komt de term mindfulness voorbij. Maar wat is dat nu eigenlijk? En werkt het ook voor hoogbegaafden? Talent laat enkele mindfulness trainers aan het woord.

Weten

Het woord aan nieuwe generatie economen

De schuldencrisis, een sterk fluctuerende waarde, verminderde solidariteit tussen deelnemende landen en afnemend vertrouwen onder de Europese burgers. De euro heeft het niet gemakkelijk. Alle hoop is gevestigd op een nieuwe generatie Europeanen...

Weten

Veel vrijheid binnen glasharde structuur

Met een nieuwe, maar ervaren juf die haar aanpak meebracht, maakte de bovenschoolse plusklassen voor tien scholen in Baarn en Soest een snelle en gedegen start. De leerkracht motiveert en enthousiasmeert, helpt op weg en stuurt bij. De kinderen maken zelf hun keuzes en gaan ieder de weg die ze te gaan hebben. ‘Zo ku...

Weten

Vooruit - (Creatief) Schrijven en (serieus) onderzoeken

Met de kerstvakantie in het verschiet lijkt het een goed moment om het bij Vooruit over ansichtkaarten te hebben. Stuur je familie en vrienden een extra leuke tekst! Verder hebben we het over samenwerken. Hoe doe je dat eigenlijk? En is het moeilijk?

Weten

Je moet geduld kunnen hebben

Componist Simeon ten Holt (1923) begon relatief laat met uitblinken. Inmiddels wordt zijn Canto Ostinato (‘koppig lied’) tot in alle uithoeken van de wereld met groot en nog steeds toenemend succes uitgevoerd. ‘Er is een tijd van rijpen nodig. Je moet niet voor zijn tijd iets afmaken. Dat moet je niet doen.’

Weten

Leren: van ‘wat’ naar ‘hoe’

Zelfvertrouwen hebben, kritisch kunnen denken, nieuwsgierig en onderzoekend zijn... zomaar enkele kwaliteiten die je terugvindt in iedere schoolgids onder het
kopje ‘Doelen’. Maar wat doet het Nederlandse onderwijs daadwerkelijk om deze doelen te bereiken?

Weten

Jongens en meisjes; verschillend door karakter of door sekse?

Er zijn evenveel hoogbegaafde meisjes als jongens. Toch zijn jongens in de meerderheid in Leonardoklassen en Plusgroepen. Hoe komt dat? Is het echt zo dat meisjes zich meer aanpassen dan jongens – zoals vaak gezegd wordt? En speelt dat alleen op school of ook thuis? Twee praktijkverhalen.

Weten

(Te) jong naar het voortgezet onderwijs

Hoogbegaafdenspecialist en ervaringsdeskundige Dorine Bier bespreekt het boek van Tygo en Miriam de Vries: Ik ben negen en een brugsmurf.

Weten

'Vriendschap op het eerste gezicht’

De boekenplank van Ilja Snijders.

Weten

Inclusief versus exclusief in het basisonderwijs

Hoe komen hoogbegaafde kinderen het best tot hun recht op de basisschool? Zijn ze gebaat bij een eigen programma, dat ze volgen samen met andere hoogbegaafde kinderen? Of ontwikkelen ze zich beter door op te trekken met leeftijdsgenoten van alle niveaus.
Weten

Observatie tijdens test waardevoller dan de eindscore

Een voorname taak van professionals op het gebied van hoogbegaafdheid is het testen van kinderen. Maar welke intelligentietest gebruiken ze daarbij het liefst, en hoe interpreteren zij de resultaten? Talent vroeg het drie doorgewinterde professionals.